سگ و گربه
کمیسر رکس

سگ های معروف؛سگ و ادبیات؛ بهترین فیلم‌ها، مستندها و کتاب‌ها در مورد سگ‌ها

مقدمه

سگ ها از گذشته‌های دور، یار و یاور آدم‌ها بوده‌اند. آنها در نقش حامی و دوست، سابقه‌ای تحت عنوان بهترین دوستِ انسان دارند. همین موضوع در فرهنگ فولکلور، حوزه ادبیات و سینما نیز نمود داشته است. در ادامه، شما را با یک سری از این داستان‌ها و سگ های معروف آشنا خواهیم کرد.

فیلم ها

جزیره سگ ها

فیلم سینمایی جزیره سگ‌ها کاری از وس اندرسون کارگردان آمریکایی بود که سال 2018 اکران شد. او برای ساخت این انیمیشن از تکنیک استاپ موشن که در شرق مرسوم است استفاده کرد. اتفاقا فضای فیلم هم به ژاپن مربوط می‌شود. داستان، داستان شهرداری گربه‌دوست است که سگ‌ها را بیمار و بعد به همین بهانه، آنها را به جزیره‌ی زباله‌ها تبعید کرده است. این سگ های بیمار به جزیره برده می‌شدند تا بمیرند. طوری او مسئله را جا انداخت که آدم‌های عادی نیز نسبت به سگ‌ها رویکردی ظالمانه در پیش گرفتند.

جزیره سگ ها
جزیره سگ ها

داستانی زیبا این بین شکل می‌گیرد. کسی که از دستور شهردار تمرد می‌کند، برادرزاده‌ی محبوب او است که برای پیدا کردن سگ وفادار خود به صورت پنهانی به جزیره سگ‌ها می‌رود. برایان کرانستون، ادوارد نورتون، فرانسس مک دورمند، اسکارلت یوهانسون، تیلدا سوئینتون، و یوکو اونو به عنوان صداپیشه در این فیلم نقش دارند.

بازگشت به آینده

در این سه گانه معروف، سگی به نام انیشتین وجود داشت. او سگِ، دکتر براون بود. “اینی” در ماشین معروفِ این فیلم که نقش ماشین زمان را ایفا می‌کرد می‌نشست و با آنها به سفر می‌رفت. نام او را طبیعتا از روی نامِ آلبرت انیشتین برداشته بودند. دکتر براون از این سگ در آزمایشات زیادی استفاده کرد. رابطه نزدیکی نیز با هم داشتند. دکتر براوان، دستگاهی ساخته بود که به طور اتوماتیک به انیشتین غذا بدهد. او نیز برای مدتی طولانی تنها دوستِ دکتر بود.

بازگشت به آینده-انیشتین
بازگشت به آینده-انیشتین

سگ های معروف جان ویک

جان ویک، سگی از نژاد پیتبول داشت. البته مشخص نشد که دقیقا نام این سگ چه گذاشته شده است. با این حال از انتهای فیلم اول، این سگ در کنار جان ویک دیده می‌شود. ویک در حالی این سگ را نجات داد که قرار بود او را بکشند. سرپرستی سگ مورد اشاره از آن به بعد با جان ویک بود. او همیشه به دنبال صاحب خود حرکت می‌کرد و قابل اعتماد به نظر می‌رسید. البته نقش این سگ را دو سگ متفاوت و تقریبا شبیه به هم بازی می‌کنند. این مسئله که روی او نام نگذاشته را نیز به شخصیت این قاتل حرفه‌ای مربوط می‌دانند. نمی‌خواهد بیش از اندازه به او نزدیک باشد تا در صورت مرگ یا هر مشکل اینچنین برای وی، با قضیه کنار بیاید.

جان ویک-پیتبول
جان ویک-پیتبول

داستان اسباب بازی

در این مجموعه، سگی به نام اسلینکی وجود داشت. اگرچه عروسک است، از نژاد داکسهوند در نظر گرفته می‌شود. لحجه‌ای خاص مربوط به جنوب آمریکا نیز دارد و به همین دلیل خیلی زود محبوب شد. شکم او به صورت فنر است و برای همین توانایی بالایی برای کش آمدن دارد. اسلینکی وفاداری بسیاری به وودی نشان داده است. بارها و بارها، او مانند یک سگ وفادار به سایر اعضای تیم در ماجراجویی‌ها کمک کرده است.

داستان اسباب بازی
داستان اسباب بازی

هنرمند

آرتیست، فیلمی فرانسوی مربوط به 2011 بود. این فیلم از آنجا که سیاه و سفید اکران شد، موردتوجه زیادی قرار گرفت. داستانی عاشقانه روایت شد. این داستان بین یک بازیگر باتجربه و جوان، در دهه بیست میلادی و هالیوود بود. اوگی، سگی در این فیلم بود. اوگی سگی تربیت شده بود که به جز آرتیست، در فیلمی دیگر به نام آب برای فیل‌ها هم بازی کرد. البته او در شش فیلم دیگر نیز بازی کرد که شهرت کمتری داشتند. او چندین جایزه نیز به دلیل نمایش‌های خوب خود دریافت کرد. این جوایز با عناوینی مانند بهترین نمایش یک حیوان در فیلم‌های سال بودند. اوگی، در سال 2015 و در 13 سالگی فوت کرد. او از جمله سگ های معروف تاریخ سینماست.

اوگی-آرتیست
اوگی-آرتیست

گوینده: افسانه ران برگندی

در این فیلم کمدی محصول سال 2004، سگی به نام باکستر حضور داشت. او دوست و حیوان خانگی ران بود. ران که شخصیتی تنها داشت، معمولا با باکستر درد و دل می‌کرد و آنها رابطه نزدیکی داشتند. در یکی از سکانس‌ها، ران روی پل با یک موتورسوار به مشکل می‌خورد. باکستر نیز کنار ران ایستاده است. موتورسوار عصبانی، باکستر را برمی‌دارد و به رودخانه می‌اندازد. با این حال باکستر از این حادثه جان سالم به در می‌برد. مثلا جایی که ران از کار اخراج می‌شود، قصد خودکشی دارد. با این حال، باکستر جلوی او را می‌گیرد. یا وقتی ران مورد حمله خرس‌ها قرار می‌گیرد، او را نجات می‌دهد.

گوینده: افسانه ران برگندی-باکستر
گوینده: افسانه ران برگندی-باکستر

بالا

در فیلم Up سگی به نام Dug حضور دارد. این سگ در بین ماجراجویی به پیرمرد و راسل می‌رسد. این سگ، یک تکنولوژی در قلاده خود دارد که باعث می‌شود بتواند با انسان‌ها ارتباط برقرار کند. او در ادامه به دوستِ این دو تبدیل می‌شود و وفاداری زیادی به خرج می‌دهد. در جمله‌ای معروف، داگ می‌گوید تازه شما را دیده‌ام اما دوستتان دارم.

آپ-داگ
آپ-داگ

ماسک

در فیلم ماسک که با حضور جیم کری، شهرت بسیار یافت، سگی به نام میلو حضور دارد. این سگ از نژاد Jack Russell Terrier است که زیرمجموعه تریر به حساب می‌آید. این سگ، با توجه به این بسیار ماندگار شد که یک بار ماسکِ استنلی را زده و تبدیل به کاراکتر ماسک شده بود. اینطور صورت او نیز سبز می‌شد و دست به اعمال خارق العاده‌ای می‌زد. در انیمیشن‌های سریال ماسک نیز میلو حضوری دائمی دارد.

ماسک-میلو
ماسک-میلو

جادوگر شهر اُز

توتو سگی در داستان‌های شهر اُز بود. او از سگ های معروف ادبیات جهان است. این شخصیت از کتاب‌های اُز نوشته فرانک بام بیرون آمد و به انیمیشن و سایر ساخته‌های مربوط به این مجوعه رسید. نام او با کشیدن حرف O تلفظ می‌شود. او از نژاد تریر کوچک بود. او متعلق به دوروتی شخصیت این داستان بود و در کتاب اولیه به زبان انسان صحبت نمی‌کرد. در کتاب‌های بعدی، او نیز مانند سایر حیوانات صحبت می‌کرد. یک بند راک کالیفرنیایی به همین نام وجود دارد. آنها نام خود را بر اساس این سگ انتخاب کرده‌اند. در زمان ساخت فیلم سینمایی جادوگر شهر اُز مربوط به 1939، سگی که نقش توتو را بازی می‌کرد، هفته‌ای 125 دلار دستمزد داشت. این از بسیاری از بازیگران فیلم بیشتر بود.

جادوگر شهر اُز-توتو
جادوگر شهر اُز-توتو

ادامه دارد…

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.