سگ و گربه

بهترین غذاهای مفید و ارزان برای سگ

سگ‌ها گوشتخوار هستند، اما لزومی هم ندارد که همیشه به آنها گوشت بدهیم. می‌توان با هزینه کم یک تغذیه سالم برای سگ تهیه کرد. چون مثل بدن انسان‌، بدن سگ‌ هم به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد. علی‌الخصوص اگر می‌خواهیم سگی سالم و شاد و با عمر دراز داشته باشیم، واقعا تغذیه سگ و تهیه غذاهای مفید و ارزان برای سگ مفید است. پس، دوست داشتن حیوان خانگی به این معنی نیست که همیشه به او گوشت بدهیم. سرپرستی سگ یعنی تغذیه سالم و مقوی برای او آماده کنیم. مساله این است که همه این کارها را می‌توان با هزینه خیلی کم انجام داد. البته به این شرط که راهش را بدانیم که چکار باید بکنیم. در اینجا بعضی غذاهای مفید و ارزان برای سگ را به شما معرفی می‌کنیم. 

کلم پیچ، در فهرست غذاهای مفید و ارزان برای سگ

غذای مفید و ارزان برای سگ

تعجب می‌کنید اگر بدانید کلم پیچ هم جزو غذاهای مفید و ارزان برای سگ است؟ درست متوجه شدید؛ همین کلم پیچ که در سالاد استفاده می‌کنیم. در تحقیقات خارجی کلم‌پیچ را جزو غذاهای مفید و ارزان برای سگ دسته‌بندی می‌کنند. کلم‌پیچ منبع آنتی اکسیدان است که باعث بهبود سم‌زدایی کبد سگ می‌شود. کلم‌پیچ مقدار زیادی ویتامین A، E و C هم هم دارد.

نکته:

کلم‌پیچ جزو غذاهای مفید و ارزان برای سگ است، اما اگر سگ شما به بیماری کلیوی یا سنگ مثانه مبتلا است، قبل از مصرف با دامپزشک مشورت کنید.

سگ هم باید کدو تنبل بخورد

کدو تنبل جزو غذاهای گیاهی محبوب، علی‌الخصوص در شمال ایران است. پاییز و زمستان کدوتنبل به غذای محبوب شمالی‌ها تبدیل می‌شود. نکته جالب اینکه دامپزشک‌های غربی کدوتنبل را جزو غذاهای مفید و ارزان برای سگ می‌دانند. دامپزشک‌ها می‌گویند چون کدوتنبل کم کالری و سرشار از فیبر است، به حفظ سلامت دستگاه گوارش سگ کمک می کند. این میوه پتاسیم و ویتامین C بسیار زیای هم دارد و سرشار از کلسیم و ویتامین B است.

نکته:

کدوتنبل را حتما بپذید و بعد به سگ خود بدهید. تخم‌های آن را جدا کنید و اصلا به آن نمک یا شکر اضافه نکنید. بهتر است کدوتنبل پخته شده را به همراه دیگر غذاها به سگ خود بدهید.

جای مخصوص هویج در فهرست غذاهای مفید و ارزان برای سگ

غذای مفید و ارزان برای سگ

سگ‌ها عموما هویج‌های ترد و شیرین را دوست دارند. انگار خودشان تشخیص می‌دهند که هویج هم جزو فهرست غذاهای مفید و ارزان برای سگ است. اما گذشته از شوخی، هویج به این دلیل برای سگ مفید است که سرشار از کاروتنوئیدها، فیبر، ویتامین‌های C و K است. می‌دانید که ویتامین K برای لخته‌شدن و ‌بهبود زخم‌ها خیلی موثر هستند. تقریبا همه ویتامین‌ها در هویج‌ هست؛ اعم از پتاسیم، منیزیم، منگنز، بیشتر ویتامین‌های گروه B و فسفر.

 نکته:

بهتر است هویج را نیم‌پز و بدون افزودنی خاصی برای سگ خود آماده کنید. تکه تکه کردن هویج باعث می‌شود سگ شما بهتر بتواند آن را بخورد یا هضم کند.

 سیب زمینی شیرین برای افزایش ایمنی بدن سگ

غذای مفید و ارزان برای سگ

اگر هنوز هم فکر می‌کنید که باید به سگ خود فقط گوشت بدهیم، خب سخت در اشتباهید. سیب‌ زمینی شیرین هرچند ساده و ارزان هم است، اما بسیار برای افزایش ایمنی بدن سگ شما مفید است. بنابراین سیب زمینی شیرین را هم به فهرست غذاهای مفید و ارزان برای سگ اضافه می‌کنیم. این میوه یا گیاه یا سبزی، سرشار از بتاکاروتن است و 150درصد آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به بلوبری دارد. سیب زمینی شیرین همچنین سرشار از ویتامین A برای سلامت قلب و سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی سگ شما را قوی نگه دارد.

ماهی، یک معجزه در فهرست غذاهای مفید و ارزان برای سگ

چقدر به سگ خود ماهی می‌دهید؟ اگر تا حالا ماهی غذای جدی در فهرست غذاهای سگ شما نبود، از حالا آن را جدی بگیرید. ماهی‌هایی مثل سالومون، غزل‌آلا و ساردین پر از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 برای پوست، مو و مغز سگ شما معجزه می‌کند. امگا3موجود در ماهی می‌تواند فرآیندهای التهابی را که باعث درد آرتریت و سایر بیماری‌های مزمن سگ می‌شود، مهار کند. بگذریم از اینکه ماهی منبع پروتئین عالی با بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سگ شما است. بنابراین ماهی را حتما در فهرست غذاهای مفید و ارزان برای سگ قرار می‌دهیم.

نکته:

سعی کنید ماهی، پخته یا نیم‌پز باشد. همچنین از ماهی‌های کم تیغ مثل قزل‌آلا استفاده کنید. استفاده طولانی‌مدت از ماهی خام می‌تواند باعث بیماری سگ شما بشود.

سگ‌ها ماست را دوست دارند

ماست حاوی باکتری‌های سالم است که باعث دورکردن باکتری‌های بیماری‌زا از معده و روده سگ شما می‌شود. ماست مواد مغذی زیادی مانند پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین B12، پتاسیم و روی دارد. مهم‌تر از همه اینکه خوردن ماست باعث بهبود عملکرد روده سگ شما می‌شود.

به سگ خود سیب بدهید

غذای مفید و ارزان برای سگ

سگ‌ها هم مانند اسب‌ها سب را دوست دارند. اما گذشته از دوست داشتن، سیب منبع عالی ویتامین A و C و فیبر غذایی است. این مواد می‌تواند به تنظیم هضم سگ کمک کند. بنابراین سیب را در فهرست غذاهای سالم و ارزان برای سگ قرار می‌دهیم.  

توضیح:

از دادن سیب‌های فاسد به سگ خودداری کند. سیب فاسد می‌تواند باعث مسمومیت الکلی سگ شما بشود. در اینجا می‌توانید درباره غذای مضر برای سگ‌ها و غذایی که سگ نباید بخورد بخوانید.

تاثیر برنج سفید بر عملکرد معده سگ

اگر سگ شما ناراحتی معده یا گوارش داد، استفاده از برنج سفید توصیه می‌شود. البته برنج سفید باید پخته باشد، درست همانطور که برای خودتان درست می‌کنید. همچنین باید کم‌نمک هم باشد. برنج سفید پخته و ساده می‌تواند گزینه خوبی برای سگی باشد که معده ناراحت است. زیرا هضم آن آسان است و به چسبیدن مدفوع کمک می‌کند. بنابراین برنج سفید نه تنها جزو غذاهای مفید و ارزان برای سگ است، بلکه می‌تواند اسهال سگ شما را هم درمان کند.

نکته مهم:

در دادن برنج سفید به سگ خود افراط نکنید. استفاده زیاد از این غذا می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. همچنین اگر سگ شما دیابت دارد حتما مقدار کمی برنج سفید به آن بدهید.

فهرست غذاهای سگ خود را تهیه کنید

غذای مفید و ارزان برای سگ

فهرست غذاهای مفید و ارزان برای سگ به شما کمک می‌کند تا هم سگ سالم داشته باشید و هم هزینه کمی برای تغذیه آن بپردازید. اما یک نکته مهم را در نظر بگیرید. سعی کنید در هر وعده غذایی یک یا چند مورد از موارد بالا را باهم داشته باشید. مثلا گوشت به همراه سیب‌زمینی شیرین و مانند آن. غذای یکنواخت به سگ خود ندهید. تنوع هم به اقتصاد شما کمک می‌کند و هم باعث می‌شود سگ سالمی داشته باشید.

یک نکته مهم درباره غذای خام سگ

تا جایی که ممکن است تلاش کنید به سگ خود غذای خام ندهید. به‌ویژه کمتر گوشت خام به او بدهید. حتی هنگام دادن میوه‌ یا سبزی‌ها به عنوان غذاهای مفید و ارزان برای سگ بهتر است به صورت پخته شده باشد. زیرا غذای خام احتمال انتشار باکتری سالمونلا را افزایش می‌دهد. سالمونلا بیماری کشنده نیست، اما ابتلای آن می‌تواند سیستم گوارشی انسان را دچار مشکلات جدی بکند. بنابراین در هر تلاش برای تهیه غذاهای مفید و ارزان برای سگ دو نکته را رعایت کند: یا غذاها را به صورت پخته شده به سگ بدهید، یا اگر گوشت خام می‌دهید، حتما دستان خود را بشورید. حتما مراقب باشید که از تماس دهان سگ یا غذای دهان او با دستان خود تا حدامکان خودداری کنید. رعایت بهداشت باعث افزایش کیفیت زندگی شما و سگ شما می‌شود.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.