سگ و گربه

غذاهایی که سگ نباید بخورد

می‌دانستید شیر یا برنج به مقدار زیاد برای سگ‌ها ضرر دارند؟ درست متوجه شدید؛ بعضی از غذاهای خیلی ساده هم برای سگ‌ها مضر هستند. علتش هم این است که سیستم بدن سگ‌ها خیلی با ما فرق دارد. درست است که سگ‌ها معمولا همه‌چیز را می‌خورند. اما این به معنی نیست که می‌توانیم همه چیز را به آنها بدهیم. مثلا اگر سگ زیاد برنج بخورد مریض می‌شود. یا شیر زیاد برای سگ‌ خوب نیست. چون معده بعضی از سگ‌ها نمی‌تواند لاکتوز تولید کند. بنابراین هرکس که سگ دارد باید درباره غذاهایی که سگ نباید بخورد اطلاع داشته باشد.

سیب گندیده جزو غذاهایی که سگ نباید بخورد

غذاهایی که سگ نباید بخورد

باورتان می‌شود که سیب هم گاهی در دسته غذاهایی که سگ نباید بخورد قرار می‌گیرد؟ سیب جزو میوه‌هایی است که هم برای انسان و هم سگ‌ها مفید است. اما سیب گندیده بسیار برای سگ مضر است. سیب منبع عالی ویتامین A و C و فیبر غذایی است که می‌تواند به تنظیم هضم غذای سگ کمک کند. اما یک مطالعه نشان داد که خوردن سیب‌های فاسد می‌تواند باعث مسمومیت سگ شود. زیرا سیب گندیده حاوی مقداری الکل است و الکل اصلا برای سگ‌ها خوب نیست.

برنج زیادی برای سگ‌ها خوب نیست

درست متوجه شدید. برنج یک نام هم در غذاهایی که سگ نباید بخورد برنج است. برنج سفید پخته و ساده می‌تواند گزینه خوبی برای رفع ناراحتی معده سگ باشد. چون هضم آن آسان است و به چسبیدن مدفوع کمک می‌کند. خود ما هم وقتی اسهال می‌گیریم از برنج استفاده می‌کنیم. بنابراین اگر سگ شما دچار اسهال شد، می‌توانید از برنج استفاده کنید. اما برنج سفید همیشه هم خوب نیست. برنج گاهی می‌تواند باعث افزایش میزان قند خون شما بشود. برای همین دامپزشکان توصیه می‌کنند سگ‌های مبتلا به دیابت باید مقادیر بسیار کمی برنج مصرف کنند.

اصلا به سگ خود ماهی نپخته ندهید

غذای مضر برای سگ

ماهی‌ها خیلی مقوی و مغذی هستند. اصولا ماهی سالمون، میگو و ماهی تن منابع خوبی برای تامین پروتئین سگ شما هستند. اما همین ماهی اگر به صورت نپخته استفاده شود در فهرست غذاهایی که سگ نباید بخورد قرار می‌گیرد. چون ماهی نپخته می‌تواند حاوی انگل‌های مضر باشد.

انگور و کشمش؛ غذاهایی که سگ نباید بخورد

کشمش، مویز یا انگور، همه اینها برای سگ‌ها خیلی سمی هستند. این میوه‌ها می‌توانند باعث نارسایی کلیه و در برخی موارد باعث مرگ سگ‌ها بشوند. بنابراین از دادن هر گونه غذایی که ممکن است حاوی این‌ها باشد، خودداری کنید. مثلا مراقب باشید که اگر کیک میوه یا نان به سگ خود می‌دهید، کشمش یا مویز نداشته باشد.

مصرف زیاد مرکبات باعث ناراحتی معده سگ می‌شود

غذاهای مضر برای سگ

مرکبات مثلا پرتقال یا لیمو برای سگ‌ها خوب هستند. چون اسید سیتریک دارند. اما خوردن مقدار کمی از مرکبات، آن هم به صورت پوست کنده برای سگ‌ها مفید است. خوردن مرکبات با پوست باعث بیماری سگ شما می‌شود. مصرف بیش از اندازه مرکبات هم باعث ناراحتی معده می‌شود. در مواردی هم مصرف بیش از اندازه اسید سیتریک باعث افسردگی سیستم عصبی سگ می‌شود. بنابراین می‌توان به سگ‌ها مرکبات داد، اما گاهی هم مرکبات جزو غذاهایی که سگ نباید بخورد دسته‌بندی‌ می‌شود.

مصرف زیاد دارچین برای سگ‌ها مضر است

قصه دارچین هم مانند مرکبات است. یک تحقیق در سال 2012 ثابت کرد که مصرف دارچین می‌تواند باعث تقویت قلب سگ بشود. اما اگر دارچین به مقدار زیاد مصرف شود؛ باعث بروز مشکلات تنفسی، استفراغ، بیماری کبد، تحریک و اسهال می‌شود.

آووکادو گاهی باعث استفراغ سگ می‌شود

آووکادو ماده‌ای به نام پرسین دارد برخی از محققان می‌گویند این ماده برای سگ‌ها ضرر دارد و باعث بروز استفراغ، اسهال و آسیب میوکارد در سگ می‌شود. البته به این معنی نیست که سگ‌ها اصلا نمی‌توانند میوه بخورند. اینجا درباره میوه خوردن سگ‌ها توضیح داده ایم.

گیلاس؛ غذاهایی که سگ نباید بخورد

اصلا نباید به سگ خود گیلاس بدهید. یا اگر می‌خواهید گیلاس بدهید، حتما باید هسته آن را جدا کنید. هسته گیلاس ماده‌ای به نام سیانید دارد. این ماده سمی است و می تواند بر روی سیستم قلب و عروق تأثیر منفی می‌گذارد. هسته گیلاس همچنین می‌تواند باعث خفگی سگ شود یا روده آنها را مسدود کند. بنابراین گیلاس را حتما باید جزو غذاهایی که سگ نباید بخورد دسته‌بندی کنیم.

به سگ خود شکلات و قهوه ندهید

غذای مضر برای سگ

خانگی بودن سگ ما به این معنی نیست که می‌تواند هرچیزی را بخورد. مثلا هرگز نباید به سگ شکلات، قهوه یا هر چیز حاوی کافئین را داد. شکلات و قهوه ماده‌ای شیمیایی به نام متیل گزانتین دارند که بسیار برای سگ‌ها سمی هستند. این ماده باعث استفراغ، تشنج، ضربان قلب غیرطبیعی و گاهی مرگ سگ‌ها می‌شود.

پیاز، سیر و پیازچه برای سگ‌ها مضر هستند

سیر، پیازچه و پیاز دارای ماده‌ای به نام آلیوم هستند. آلیوم‌ها به نوبه خود موادی به نام ارگانوسولفوکسیدها دارند. ارگانوسولفوکسیدها برای سگ‌ها سمی هستند. اگر یک سگ سیر و پیازچه بخورد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند استفراغ، اسهال، دل درد، کم خونی، ضربان قلب سریع در آنها شود.

خطر گوشت خام برای سگ‌ها

در فهرست غذاهایی که سگ نباید بخورد ، گوشت خام جای ویژه‌ای دارد. خوردن گوشت خام باعث می‌شود باکتری‌ها یا لاروهای موجود در گوشت وارد بدن سگ شود. در این صورت نه تنها سگ شما بیمار می‌شود، بلکه این بیماری به شما هم منتقل می‌شود. سالمونلا، اشرشیاکلی یا کلستریدیوم باکتری‌هایی هستند که از طریق خوردن گوشت خام به سگ‌ها منتقل می‌شوند. بنابراین تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرید و به حیوان خانگی خود گوشت خام ندهید. پختن گوشت باعث از بین رفتن این باکتری‌ها می‌شود.

تخم مرغ خام برای سگ‌ها مناسب نیست

تخم مرغ خام هم برای سگ‌ها مناسب نیست. خوردن تخم مرغ خام می‌تواند سگ شما را در معرض ابتلا به باکتری‌های خاصی مانند سالمونلا قرار دهد یا ممکن است دچار کمبود بیوتین شوند. بنابراین اگر به سگ خود ت خم مرغ خام می‌دهید، باید منتظر ریزش موی او هم باشید. بنابراین سعی کنید تخم مرغ را به صورت پخته به حیوان خانگی خود بدهید و تخم مرغ خام را در فهرست غذاهایی که سگ نباید بخورد قرار دهید.

به سگ خود خمیر نان ندهید

نان دم‌ دست ترین غذایی است که هرکسی به سگ می‌دهد. اما نان زیاد می تواند برای سگ خطرناک باشد، البته اگر این نان خمیر زیادی داشته باشد. جوش شیرین و مخمرهای داخل نان می‌تواند باعث بزرگ‌شدن خمیر در معده سگ بشود. در این صورت این خمیر باعث نفخ در حیوان شده و منجر به عوارض خطرناکی خواهد شد. بنابراین خمیر نان یا نان‌هایی که مخمرهای زیاد مثل جوش شیرین دارند را می‌تواند در زمره غذاهایی که سگ نباید بخورد دسته‌بندی کرد. باید توجه داشت که مخمر مثلا جوش شیرین می‌تواند در معده سگ اتانول تولید کند. می‌دانید که اتانول می‌تواند زمینه‌ساز مسمومیت الکلی سگ شود و به همین دلیل آن را جزو غذاهایی که سگ نباید بخورد دسته‌بندی می‌کنند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.