سگ و گربه

10 ویژگی گربه پرشین

می‌خواهیم 10 ویژگی گربه پرشین را برای شما بگوییم. گربه پرشین با پشم‌ها و صورت قشنگش معروف‌ترین حیوان ایرانی در جهان است. این گربه در جهان بویژه اروپا و آمریکا از خود ایران شناخته‌شده‌تر است. علت این میزان از محبوبیت ویژگی‌ گربه پرشین است. مثلا صورت زیبا، هیکل خاص، رفتار آرام و توانایی ارتباط برقرارکردن با سرپرست.

سفر گربه ایرانی به اروپا

گربه پرشین

گفته می‌شود گربه پرشین در 1600 سال قبل از میلاد از ایران به اروپا رفته است. احتمالا گربه ایرانی همراه مسافران و بازرگانان به این سفر رفته است. از همان زمان براساس جایی که این گربه از آنجا به اروپا رفته بود، اسم او را انتخاب کردند، یعنی پرشین. اسم PERSIAN CAT یا گربه پارسی یا گربه ایرانی، از همین جا آمده است. به دلیل جذابیت ویژگی گربه پرشین از همان موقع مورد توجه قرار گرفت. اما عمومی‌شدن گربه پرشین و تربیت این حیوان از قرن 16 میلادی در فرانسه و ایتالیا شروع شد. اتفاقا به دلیل ویژگی گربه پرشین درابتدا فقط خاندان سلطنتی، اشراف و بزرگ‌زادگان اروپایی از آن نگهداری می‌کردند.

زندگی گربه پرشین با اشراف انگلیس

در اروپا توجه به ویژگی گربه پرشین وقتی زیادتر شد که این گربه به حیوان مورد علاقه ملکه ویکتوریا تبدیل شد. ملکه ویکتوریا از 1837 میلادی تا زمان مرگ در 1901 میلادی رئیس کشور انگلستان بود. در زمان او بود که کشور انگلستان با انقلاب صنعتی به قدرتمندترین کشور جهان تبدیل شد. همچنین به دلیل ازدواج فرزندان او با خانوادهد‌های سلطنتی اروپا، ملکه ویکتوریا مادربزرگ اروپا هم شناخته می‌شد. اینجا می‌توانید درباره او بخوانید. ملکه ویکتوریا یک حیوان‌دوست متعصب بود، اما او به گربه‌های ایرانی یعنی گربه پرشین هم خیلی علاقه داشت. به گواه تاریخ ملکه ویکتوریا چند گربه پرشین داشت. دلیل این علاقه ویژگی گربه پرشین بود. زیرا این گربه ظرافت و پیچیدگی خاصی داشت که به زندگی اشرافی و شاهانه نزدیک بود. واقعا هم ملکه ویکتوریا حق داشت، چون مغروربودن یک ویژگی گربه پرشین است.

پیروزی گربه ایرانی در اولین نمایشگاه گربه‌های جهان

گربه پرشین

به دلیل همین علاقه ملکه ویکتوریا به ویژگی گربه پرشین اولین نمایشگاه جهانی گربه‌ها در سال 1871 در قصر شیشه‌ای یا کریستال پالاس لندن برگزار شد. در این نمالیشگاه گربهع‌های مختلفی به نمایش درآمدند. جالب است بدانید که جایزه بهترین گربه، به یگ گربه پرشین یا یک گربه ایرانی تعلق گرفت. در مراسمی که برای اعطای جایزه به این گربه کوچولو و صاحبش تدارک دیده شده بود، 20 هزار نفر به نمایشگاه آمدند.  

گربه پرشین اولین گربه شناسنامه‌دار جهان

به دلیل ویژگی گربه پرشین یعنی زیبایی و مغروربودن، این گربه در سال 1875 از انگلستان وارد آمریکا شد. در سال 1906 که انجمن گربه‌سانان در آمریکا تشکیل شد، کار شناسنامه‌دار کردن حیوانات و گربه‌سانان را شروع کردند. گربه پرشین اولین گربه‌ای بود که این انجمن برای آن یک شناسنامه تعریف کرد. یعنی با این شناسنامه با درنظر گرفتن ویژگی گربه پرشین ،نژاد یا شجره‌نامه او را ثبت کردند.

اهمیت ظاهر در گربه ایرانی

گربه پرشین

از علاقه خاندان سلطنتی انگلستان در قرن 19 میلادی به گربه پرشین ایرانی گفتیم. یک دلیل علاقه این بود که گربه پشین از خانواده‌های سلطنتی گربه‌سانان محسوب می‌شود. گربه ایرانی یک همراه دوست‌‌‌داشتنی و وفادار به افراد است. ظاهری بسیار جذاب و موهایی بسیار نرم دارند. دیگر ویژگی گربه پرشین این است که آنها خیلی زود با خانواده انس می‌گیرند. علی‌الخصوص اگر بچه گربه باشد.

ویژگی‌های رفتار گربه پرشین

 گربه پرشین کت یا موهای بلند و زیبایی دارد. صورت آنها تقریبا صاف است، طوری که به آنها ویژگی خاصی می‌دهد. انگار که اصلا شباهتی با دیگر گربه‌سانان ندارند. یک ویژگی گربه پرشین این است که طبیعت بسیار آرامی دارند. اغلب محیط‌هخای آرام و دنج را ترجیح می‌دهند. گربه پرشین زیاد  اهل سروصدا و هیاهو یا دویدن نیست. مثل یک اشراف‌زاده رفتار می‌کند. دوست هم دارد با او مثل یک اشراف‌زاده رفتار شود. یک ویژگی گربه پرشین که خیلی اهمیت دارد صدای آرام و ملایم آنها است. باوجود این طوری در خانه رفتار می‌کنند که انگار ملکه هستند. آنها از نمایش زیبایی‌های خودشان به شما لذت می‌برند. البته همه اینها به این معنی نیست که آنها بازی و سرگرمی را دوست ندارند. رفتار ملایمی دارند، اما از بازی به‌ویژه بازی با اسباب‌بازی‌ها خیلی خوششان می‌آید.

رابطه ضعیف گربه پرشین با بچه ها

گربه پرشین

گربه پرشین جذاب، زیبا و دوست داشتنی است. اما در ویژگی گربه پرشین باید به این هم اشاره کنیم که رابطه چندان خوبی با بچه‌ها ندارند. البته این برای یک گربه اشراف‌منش طبیعی است. زیرا بچه‌ها پیش‌بینی ناپذیر هستند. مثلا ممکن است موها یا گوش‌های گربه‌ها را بکشند. ضمن اینکه گربه پرشین واقعا حسود است. یعنی هیچ رقیب عشقی و عاطفی را کنار خودش تحمل نمی‌کند. همه توجه سرپرست او باید معطوف به این شاهزاده باشد. داشتن فضای خصوصی یک ویژگی گربه پرشین است. اما وقتی یک بچه در خانه باشد، شاید اجازه ندهد که آنها یک محیط خصوصی برای خودشان داشته باشند.

مراقبت‌های لازم برای گربه پرشین

حساسیت و مراقبت زیاد ویژگی گربه پرشین است. اگر یک گربه معمولی در خانه دارید، حتما باید برای او مسواک بزنید. اما برای یک گربه پرشین باید کارهای مراقبتی بیشتری انجام بدهید:

  • باید ماهی یک بار به حمام بروند
  • حمام کردن گربه پرشین را از کودکی او شروع کنید تا عادت کند
  • باید مراقب چشم‌ها و بینی شفاف آنها باشید و مرتب آنها را پاک کنید
  • اگر چشم گربه پرشین شفاف نیست، سریع به دامپزشک مراجعه کنید.
  • شفاف نبودن چشم‌ها می‌تواند نشانه بیماری‌هایی باشد که در نهایت به تخلیه چشم ختم شود
  •  موهای گربه پرشین خود را به طور مرتب برس بکشید

بیماری‌های شایع در گربه پرشین

گربه پرشین با این همه زیبایی، نگهداری‌ آن کمی دشوارتر و پرمسئولیت‌تر از سایر گربه‌ها است. این هم یک ویژگی گربه پرشین است. بیماری‌های زیر از بیماری‌های شایع در میان گربه‌های پرشین هستند:

  • سبوره ایدیوپاتیک که باعث افزایش بیش از حد چربی پوست و بوی بد بدن گربه می‌شود
  • بیماری کلیه پلی‌کیستیک که گربه پرشین بیش از سایر نژادهای گربه درگیر آن است
  • نقایص مادرزادی چشم که بر توانایی گربه پرشین برای دیدن در شرایط نور کم یا شدید تأثیر می‌گذارد
  • گربه پرشین بیش از دیگر گربه‌ها در معرض ابتلا به بیماری سنگ مثانه و عفونت مجاری ادراری است
  • گربه پرشین بیش از دیگر گربه‌ها در معرض گرمازدگی قرار دارد

خرید و فروش گربه پرشین

به دلیل ویژگی گربه پرشین بخصوص ویژگی ظاهری، خیلی‌ها دوست دارند آن را داشته باشند. البته این افراد اغلب این مساله را نادیده می‌گیرند که ویژگی گربه پرشین این است که درست به اندازه زیبایی، نگهداری سختی هم دارد. اما همین زیبایی خودش به یک مساله تبدیل شده است. یعنی چون عده زیادی می‌خواهند در خانه گربه پرشین داشته باشند، تقاضا برای آن هم زیاد است. برای همین خیلی‌ها این گربه‌ها را می‌فروشند. بعضی‌ها هم برای درآمد بیشتر از گربه‌ها توله‌کشی می‌کنند که باعث مرگ زودرس گربه پرشین می‌شود. برای همین پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن از خریدن گربه پرشین خودداری کنید.

قیمت بالا به دلیل ویژگی گربه پرشین

همانطور که گفتیم به دلیل زیبایی و علاقه زیاد مردم به ویژگی گربه پرشین خیلی‌ها آن را خرید و فروش می‌کنند. این افراد از گربه‌های پرشین ماده توله‌کشی می‌کنند. توله‌کشی باعث آسیب جدی به گربه و بدن و جسم او شده و باعث می‌شود زودتر بمیرد. ضمن اینکه جداکردن گاه به گاه توله‌ها هم آسیب روانی دیگری است که به این گربه وارد می‌شود. باوجود این، اگر همچنان تمایل دارید یک گربه پرشین بخرید، قیمت آن در بازار بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان است. این قیمت بسته به ظاهر و سن گربه پرشین متفاوت است. حتما موقع خرید مراقب باشید که از توله‌کش‌ها خرید نکنید. زیرا ویژگی گربه پرشین حساسیت زیاد او است. خرید از توله‌کش، یعنی گربه مادر ضعیف است و این باعث ضعف جسمانی گربه پرشین شما هم خواهد شد.

ویژگی گربه پرشین در یک کلمه

اگر بخواهیم ویژگی گربه پرشین را در یک کلمه خلاصه کنیم، باید بگوییم زیبای حساس و پرمخاطره. پرشین‌ ها گربه‌های اجتماعی و آرامی هستند. کمتر از دیگر نژاد جست‌وخیز دارند. اما به همان اندازه نگهداری آنها نیز پرمسئولیت است. احتمال بیماری‌شان به‌ویژه بیماری مجاری ادراری بیشتر است. یا اینکه گربه‌های پرشین نمی‌توانند هر غذایی را مصرف کنند. بنابراین اگر می‌خواهید گربه پرشین داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما قبلش از ویژگی گربه پرشین اطلاع داشته باشد. و در مرحله بعد به حاشیه‌های آن هم فکر و خود را برای آن آماده کنید. در این صورت یک تجربه خوب و عالی با گربه پرشین خودتان خواهید داشت.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.