سگ و گربه
پناهگاه سگ

سرپرستی یا خرید سگ؛ کدام شیوه بهتر است؟

مقدمه

اینستاگرام در ماه‌های اخیر یک سری پیج‌های خرید و فروش سگ و گربه را بست. اینجا بود که برای بسیاری این سوال پیش آمد که مگر خرید و فروش حیوان خانگی چه مشکلی دارد. برخی افراد سودجو نیز این بین سعی کردند راه‌های را نشان دهند که چطور می‌توان قوانین اینستاگرام را دور زد. اینجا هستیم که توضیح بدهیم این کار تا چه اندازه غیراخلاقی و اشتباه است و درباره به سرپرستی گرفتن سگ صحبت میکنیم.

چرا خرید سگ اشتباه است؟

هنوز راه‌های هست که بتوانید در اینترنت اقدام به خرید و فروش سگ کنید. متاسفانه دیوار و شیپور نیز در این عرصه فعال هستند. به دلایل بسیاری این عمل اشتباه است که سعی می‌کنیم قدم به قدم آنها را توضیح دهیم.

در ایران تعداد مراکز مجوزدار پرورش سگ بسیار کم است. با توجه به اهمیت قائل نشدن برای زندگی سگ‌ها نیز نظارت خاصی در خصوص شیوه کار آنها وجود ندارد. این مراکز بیشتر وظیفه توله‌کشی و پرورش سگ‌های پلیس، زنده‌یاب و امثالهم را بر گردن دارند. پس به این نتیجه می‌رسیم که استاندارد و نظارت خاصی برای به دنیا آوردن توله در ایران وجود ندارد.

از سوی دیگر وقتی سگی را از کنار خیابان یا از طریق دیوار خریداری می‌کنید، به کسب و کار فرد رونق می‌دهید. این پول که زیاد است و عمدتا تلاش کمی برای به دست آوردن آن انجام نشده، برای فرد شیرین است. به همین دلیل سعی می‌کنید کسب و کار خود را گسترش دهد. اینطور می‌شود که به طور غیراصولی دوباره سگ‌های مادر حامله می‌شوند. تا توله‌های بیشتری به دنیا بیاید. این بین برخی از این سگ‌ها به فروش نمی‌رسند. دیگر هم توله نیستند که مشتری داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از آنها رها می‌شوند.

از سوی دیگر همانطور که گفته شد فروش توله سگ این بین رونق بیشتری دارد. لازمه فروش توله‌ی کوچک، جدا کردن او از مادر و خانواده است. این اقدام بسیار اشتباه و غلط است. باید توله حداقل تا دو ماه در کنار خانواده خود باشد. اینطور قدم‌های اولیه را در زمینه گرفتن ارتباط اجتماعی برداشته است. اینطور آمادگی یک بلوغ بهتر را دارد.

سگ و توله سگ
سگ و توله سگ

موضوع بعدی آمادگی برای سرپرستی سگ است. شما برای قبول مسئولیت توله سگ یا حتی سگ بالغ باید آماده باشید. باید اطلاعات کسب کرده باشید. باید محیطی درست برای سگی که قصد سرپرستی آن را دارید، به وجود آورده باشید. فروشنده تنها پول شما را می‌گیرد و سگ را به شما می‌دهد. او هیچ سوالی از شما نمی‌کند. او مطمئن نمی‌شود که شما برای داشتن این سگ آماده باشید. وقتی فروش سگ زیاد باشد، ناخواسته میزان سگ‌های بی‌سرپرست نیز بیشتر خواهد شد. به این دلیل که خانواده‌های زیادی بدون دانستن نیازهای سگ آن را به سرپرستی می‌گیرند. به همین دلیل پس از مدتی سگ را رها می‌کنند.

مورد بعدی این بین سگ‌های بی‌سرپرست هستند. با هر سگی که خریداری می‌کنید، یک سگ بی‌سرپرست، به همین شکل به زندگی ادامه خواهد داد. به جای رونق دادن به کسب و کار توله‌کش‌ها، بسیار بهتر است که سگی را به سرپرستی بگیرید.

همینطور برخی این بین پا را فراتر گذاشته و سگ کادو می‌دهند. این، از خرید سگ هم بدتر است. شما باید برای نگه‌داری از سگ آماده باشید. چیزهای زیادی وجود دارد که باید پیش از در دست گرفتن سگ، برای آن آماده باشید. با هدیه دادن سگ، تمام این فرصت‌ها را از فرد می‌گیرید.

واگذاری سگ

پناهگاه سگ‌ها

در غرب مسئله پناهگاه سگ، بسیار جدی گرفته می‌شود. تقریبا در تمام شهرهای اروپایی، شما چیزی به نام پناهگاه یا نظیر آن را خواهید دید. اینها عمدتا مراکزی خیریه هستند که به سگ‌ها پناه می‌دهند. سگ‌های ولگرد عمدتا مریض می‌شوند. این بین ممکن است تصادف کنند یا بر اثر گرسنگی یا سوءتغذیه بمیرند. در ایران متاسفانه، کشتن سگ‌های خیابانی چیزی است که عمدتا به ذهن مسئولان می‌رسد. در خصوص اینکه این اقدام چقدر سنگدلانه است، نیاز نمی‌بینیم چیز بیشتری اضافه کنیم.

سرپرستی سگ
سرپرستی سگ

با این حال در ایران نیز پناهگاه‌هایی برای حیوانات، بخصوص سگ و گربه وجود دارد. برای مثال، پناهگاه وفا در هشتگرد یکی از این مراکز است. دهکده سزار نیز نام دیگری است که در شمال کشور فعالیت دارد. در این مراکز سگ‌های زیادی از بی‌سرپرست، گمشده یا رها شده وجود دارند. صاحبان این مراکز تلاش خود را می‌کنند تا این حیوانات بیمار نشوند. واکسن زده می‌شوند و غذای مناسب به آنها داده می‌شود. به این صورت، شما همیشه در این مراکز حیواناتی را آماده واگذاری پیدا خواهید کرد.

کار برای به سرپرستی گرفتن یک حیوان از این مراکز ساده است. البته پناهگاه وفا یک سری قوانین جهت واگذاری دارد. از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: داشتن حداقل 21 سال، دادن آدرس معتبر، موافقت همه اعضای خانواده، داشتن فضای کافی برای سگ‌های بزرگ، اجازه بازدید بازرسان پس از واگذاری، پرداخت هزینه واکسن و عقیم‌سازی، تعهدنامه بازگرداندن سگ به پناهگاه در صورت نخواستن و اینطور موارد.

شاید با خود فکر کنید مگر می‌شود کسی چیزی را رایگان در اختیار شما قرار دهد. در خصوص این حیوانات نازنین، این امکان وجود دارد. تنها لازم است سراغ یکی از این مراکز بروید و سرپرستی یکی از این حیوانات بی‌سرپرست را در صورت داشتن شرایط ذکرشده برعهده بگیرید. اینطور نه تنها در گناه توله‌کشی‌های بی‌رویه همدست نشده‌اید، بلکه کار خیر نیز کرده‌اید.

واگذاری

راه دومی که توصیه می‌کنیم واگذاری است. اینجا چند روی متفاوت وجود دارد. روش اول این است که شما دوستی داشته باشید که سگی داشته باشد. این سگ به شیوه‌ای درست حامله شود و توله‌های خود را به دنیا بیاورد. فراموش نکنید حداقل تا دو ماهگی، توله سگ حتما باید در کنار مادر و خانواده خود باشد. با جدا گردن توله سگ زودتر از آن زمان، دست به کاری اشتباه زده‌اید. در واقع اینطور اثری جبران‌ناپذیر در ذهن توله کوچک گذاشته‌اید. وقتی توله سگ از دو ماهگی عبور کرد، می‌توانید نسبت به سرپرستی یک یا چندتای آنها اقدام کنید. اگر پولی در این راه هزینه کنید، به نظر فعالان این حوزه غیراخلاقی و اشتباه است.

واگذاری سگ
واگذاری سگ

شیوه بعدی صفحات اجتماعی مربوط به واگذاری هستند. شما در اینستاگرام، فراوان این صفحات را پیدا خواهید کرد. تنها لازم است واگذاری سگ را در اینستاگرام جستجو کنید. تعداد پیج‌ها در این خصوص بسیار زیاد هستند. تنوع از نظر نژادهای سگ نیز کاملا فراهم است. عمدتا نیز به کسانی مربوط هستند که سگی را خریده و حالا می‌بینند نمی‌توانند از او مراقبت کنند. سایتی به نام رابینسه نیز در این خصوص وجود دارد. در این سایت قادر به گذاشتن آگهی واگذاری سگ و گربه هستید.

معمولا اینطور واگذاری شرایط ساده‌تری نیز دارد. به این صورت که فرد واگذار کننده احتمالا تنها شماره تماس شما را داشته باشد و هرچند‌وقت‌ یک‌ بار راجع به او از شما سوال کند یا عکسی برایش ارسال کنید. اگر کسی نباشد که این حیوانات را در واگذاری قبول کند، عمدتا صاحبان، آنها را رها می‌کنند. برای سگی که در محیط خانه بزرگ شده، این اقدام بسیار خطرناک است و ممکن است او نتواند در آن شرایط زنده بماند.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.