سرپرستی سگ یا گربه

سرپرستی سگ یا گربه؟ پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که سبک زندگی شما چیست؟ (اینجا به صورت خیلی کوتاه درباره سبک زندگی توضیح داده شده) یا اینکه چقدر برای کارهای متفرقه وقت دارید. میزان درآمد و هزینه‌ای که می‌توانید برای حیوان خانگی بکنید هم در سرپرستی موثر است. این دو حیوان هزینه‌های نگهداری کاملا متفاوتی دارند. گربه‌ ها راحت‌تر در آپارتمان زندگی می‌کنند. مساله مهم دیگر در سرپرستی این است که آنها رفتار کاملا متفاوتی دارند که باعث می‌شود شرایط نگهداری‌شان فرق داشته باشد. مثلا سگ ها را نمی‌توان بیش از یک روز در خانه تنها گذاشت. در ادامه به چند نکته درباره اینکه سرپرستی سگ بهتر است گربه اشاره می‌کنیم. البته درنهایت تصمیم و انتخاب با خود شما است.

اهمیت سبک زندگی در سرپرستی

چرا سبک زندگی یک عامل مهم در سرپرستی سگ یا گربه است؟ چون این شما هستید که باید برای سگ یا گربه خودتان وقت بگذارید. اگر به تمیزی خانه حساس هستید، بببنید می‌توانید با ریزش موی سگ و گربه کنار بیایید؟ اینکه چقدر در طول روز سرکار و بیرون از خانه هستید هم اهمیت دارد. اصلا مهم است که کار شما چیست. چون اگر یک کار سنگین داشته باشید که شما را خسته می‌کند، آیا می‌توانید هر روز سگ خود را به پیاده‌روی و گردش ببرید؟ مساله دیگر در سرپرستی سگ یا گربه میزان درآمد شما است. هر حیوان خانگی که بگیرید، باید برای عقیم‌سازی، واکسن، مراجعه دوره‌ای به دامپزشک و تهیه غذا و خاک و اسباب‌بازی هزینه کنید. امروز عقیم‌سازی یک گربه در کمترین حالت حدود دو میلیون تومان هزینه دارد. بنابراین باید این مسايل را در نظر بگیرید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید. ما اینجا درباره وظایف سرپرست حیوان خانگی توضیح دادیم.

ویژگی‌های مهم سگ هنگام سرپرستی سگ یا گربه

سرپرستی سگ یا گربه

سگ ها و گربه ها کاملا باهم تفاوت دارند. این تفاوت تاثیر زیادی در انتخاب ما میان سرپرستی سگ یا گربه دارد. سگ ها اجتماعی‌تر هستند. سگ ها بسیار به صاحبان خود وابسته می‌شوند. نژادهای از آنها سروصدا هم دارند. یعنی چه در آپارتمان باشند یا چه در باغ، مدام پارس می‌کنند. غیر از هزینه عقیم‌سازی، سگ ها برای دستشویی رفتن هم نیاز به آموزش دارند. درحالی که گربه ها اصلا نیازی به آموزش ندارند و خودشان به صورت خودکار در خاک خودشان دستشویی می‌کنند. بعضی از نژادهای بزرگ‌تر سگ‌ها نیاز دارند هر روز به پیاده‌روی بروند. مثلا نژاد ژرمن‌شپرد سگ بسیار پر جنب‌وجوشی است. سگ‌هایی هم هستند که اساسا نگهداری‌شان در آب‌وهوای ایران بسیار سخت است. سگ نژاد هاسکی بومی مناطق سردسیر و قطبی است و نگهداری از آن در هوای تهران یا سایر شهرها کار بسیار پرزحمتی است. گذشته از اینها، تامین غذا برای سگ‌ها راحت از گربه ها است. سگ ها معمولا هر چیزی را می‌خورند، درحالی که گربه ها اصلا اینطور نیستند. اینجا می‌توانید درباره سگ‌ مناسب برای آپارتمان بخوانید.

تفاوت سرپرستی گربه ها

سرپرستی سگ یا گربه

برخلاف سگ ها که اجتماعی‌اند، گربه ها کاملا مستقل هستند. خودشان دستشویی می‌کنند. نیاز به مراقبت دائمی ندارند. البته این مستقل بودن گربه ها به این معنی نیست که می‌توانید آنها را تنها بگذارید. سگ را مثلا از یک صبح تا شب می‌توان در خانه تنها گذاشت. اما گربه ها می‌توانند تا 48 ساعت هم در خانه باشند. البته مشروط به اینکه آب و غذای آنها فراهم باشد. میزان ریزش موی سگ و گربه تقریبا به یک اندازه است. ریزش مو که یک مساله مهم در سرپرستی سگ یا گربه است، به غذا یا سلامت و بیماری آنها هم بستگی دارد. اگر می‌خواهید بیشتر درباره ریزش موی گربه بدانید.

هزینه های سرپرستی سگ یا گربه

سرپرستی سگ یا گربه

قبل از اینکه تصمیم به سرپرستی سگ یا گربه بگیرید، لازم است یک برآورد اولیه از هزینه‌های آن هم داشته باشید. اول اینکه قبل از اینکه حیوانی را به خانه ببرید، باید از سلامت او مطمئن باشید. یعنی او را بشورید، واکسن‌های لازم را تزریق و قرص‌های ضدانگل او را هم بدهید. در مرحله بعدی، هزینه‌های عقیم‌سازی است که این روزها قدری زیاد هم شده است. چون بدون عقیم‌سازی سگ یا گربه شما به دردسر می‌افتید. تهیه غذا هم بخش مهمی از هزینه است. مراقبت‌های دوره‌ای و مراجعه به دامپزشک را هم در نظر بگیرید. یک هزینه دیگر، هزینه نظافت یا اصلاح موی سگ یا گربه است. البته این را هم اضافه کنیم که وقتی تصمیم به سرپرستی سگ یا گربه گرفتید، هر هزینه‌ای نوعی سرمایه‌گذاری است. یعنی درمان بهتر و تهیه غذای بهتر، به این معنی است که حیوان سالم‌تری خواهید داشت. این امر باعث کاهش دردسرها و هزینه‌های بعدی، مثلا درمان‌ بیماری‌های سخت می‌شود.

سرپرستی یک تصمیم مهم است

سرپرستی یک سگ یا گربه یک تصمیم واقعا مهم است. باید قبل از هر تصمیمی کاملا درباره آن فکر کنید. زیرا حیوانات بی‌پناه هستند. وقتی حیوانی را به خانه می‌برید، همه زندگی و سرنوشت او به شما بستگی دارد. اینکه خوب زندگی کند یا نه، شاد و سلامت باشد یا نه، همه‌اش به شما بستگی دارد. بنابراین ابتدا درست فکر کنید و بعد برای سرپرستی سگ یا گربه تصمیم بگیرید. این روزها شاهد رهاسازی حیوانات خانگی هستیم. خیلی‌ها بعد از سرپرستی، می‌بینند که نمی‌توانند حیوان را نگه دارند و او را رها می‌کنند. در این صورت، حیوان بسیار آسیب می‌بیند. قطعا شما هم دوست ندارید که به یک حیوان آسیب بزنید. چون وقتی یک حیوان خانگی رها می‌شود، دیگر نمی‌تواند مانند سابق در محیط طبیعی زندگی کند. او از سوی حیوانات دیگر به شدت آسیب‌پذیر می‌شود.و پیداکردن غذا هم برای آنان کار سختی خواهد شد. ضمن اینکه بسیار زودتر از دیگر حیوانات در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌گیرند. بنابراین، اخلاقی این است که قبل از پذیرش سرپرستی سگ یا گربه کاملا به جوانب مختلف آن فکر کنید.

حیوانات را به سرپرستی بگیرید، آنها را نخرید

این روزها خیلی از ما علاقه داریم یک حیوان خانگی داشته باشیم. اولین راهی که به نظر ما می‌رسد خرید سگ یا گربه است. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم حیوان خانگی را نخرید. زیرا این کار، یعنی خرید حیوان، در واقع کمک به کسانی است که توله‌کشی می‌کنند. توله‌کشی یعنی نگهداری یک سگ یا گربه خاص، فقط به قصد اینکه از او بچه به دنیا بیاورند و بعد هم بچه‌ها را بفروشند. این کار نه تنها یک تجارت غیرانسانی است، بلکه باعث می‌شود آن حیوان خیلی زود بیمار شده و جان خود را از دست بدهد. ضمن اینکه حیوانات زیادی هستند که به کمک ما نیاز دارند. بنابراین ما می‌توانیم یکی از این حیوانات را به سرپرستی بگیریم. ضمن اینکه وقتی حیوان را نخریم و سرپرستی سگ یا گربه را به عهده بگیریم، عملا کمک می‌کنیم که مساله توله‌کشی هم تا حد زیادی کم شود.

جایگاه اعضای خانواده در سرپرستی سگ یا گربه

اگر به تنهایی زندگی می‌کنید، تصمیم‌ درباره سرپرستی سگ یا گربه به خود شما بستگی دارد. اما اگر با خانواده زندگی می‌کنید، به شما توصیه می‌کنیم حتما با آنها مشورت کنید. این روزها زیاد می‌شنویم یا می‌خوانیم که خانواده مثلا پدر و مادر ابتدا با آوردن سگ یا گربه مخالف بودند و بعدا عاشق آنها شدند. اما باید توجه داشته باشید که این یک داستان همه‌جایی نیست. خیلی از پدرها و مادرها هستند که حتی بعد از سرپرستی سگ یا گربه هم در برابر آنها مقاومت می‌کنند. یا اینکه ممکن است یکی از اعضای خانواده نسبت به حیوان شما حساسیت داشته باشد. بنابراین مشورت و نظر گرفتن از دیگران باعث می شود هزینه‌های روحی و حتی اقتصادی شما هنگام سرپرستی سگ یا گربه کمتر شود. پس این کار را جدی بگیرید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل