راهنمای انتخاب سگ مناسب برای کودکان

بازی و سرگرمی کودکان یکی از انگیزه‌های ما برای آوردن سگ‌ها به خانه است. اما باید در انتخاب سگ مناسب برای کودکان دقت کنیم. زیرا همه سگ‌‌ها برای حضور در خانه یا بازی با کودکان ما مناسب نیستند. بعضی سگ‌ها راحت‌تر با کودکان کنار می‌آیند. بعضی سگها هم مناسب برای کودکان نیستند. در ادامه بیشتر با شما در این زمینه صحبت می‌کنیم.

مزایای داشتن یک سگ مناسب برای کودکان

وجود یک سگ مناسب برای کودکان در خانه مزیت‌های زیادی برای شما و کودک دلبند‌تان دارد. در درجه اول کودک‌تان شاد خواهد بود. او یک حامی خوب و جدی خواهد داشت. کودک شما همزیستی و همدلی با موجودات زنده را هم آموزش می‌بیند. داشتن یک سگ خانگی باعث می‌شود فرزند شما دچار اضطراب و استرس نشود. این روزها داشتن فعالیت بدنی یک دغدغه جدی پدر و مادرها است. اگر یک حیوان در خانه باشد، تحرک و فعالیت بدنی فرزند شما تضمین می‌شود. او یک دوست خوب خواهد داشت. دوستی که برخلاف دیگر دوستانش به او وابسته است و چیز زیادی از او نمی‌خواهد. و راحت‌تر هم می‌تواند با حیوان خانگی خود تعامل داشته باشد.

سگ مناسب برای کودکان نیازمند آموزش است

در اینستاگرام ویدئوهای جذاتب زیادی از رابطه خوب سگها با کودکان منتشر می‌شود. اما این فیلم‌ها خیلی کوتاه هستند و همه واقعیت را نشان نمی‌دهند. آن واقعیت این است که هر سگ مناسب برای کودکان نیازمند آموزش است. حیوان خانگی شما باید به بغل شدن از سوی بچه‌ها عادت کند. بچه‌ها معمولا گوش یا دست سگها را می‌کشند. بهتر است به بچه‌ها یاد بدهید این کار را نکنند. اما حیوان خانگی شما هم باید یاد بگیرد که در این موارد عکس‌العمل نشان ندهد. فرمان‌برداری از اعضای خانه را به سگهای خودتان آموزش دهید. سگ مناسب برای کودکان باید یاد بگیرد که از همه اعضای خانواده اطاعت کند. زیرا بعضی سگ‌ها یا گربه‌ها فقط از قوی‌ترین عضو خانواده اطاعت می‌کنند. یک سگ ماده برای وقتی که پسر دارید و یک سگ‌نر برای وقتی که دختر دارید، سگ مناسب برای کودکان شما است. در اینجا بیشتر درباره آموزش سگ ها گفته‌ایم که می‌توانید بخوانید.

آموزش های لازم به بچه ها در زمینه سگ مناسب برای کودکان

همه نکاتی که در زمینه سگ مناسب برای کودکان گفته می‌شود، فقط به سگها مربوط نیست. بچه‌‌ها هم برای داشتن یک رابطه بهتر باید به نکاتی توجه کنند. بچه ها باید یاد بگیرند که سگها با اسباب‌بازی‌های دیگر فرق دارند. سگها یک موجود زنده هستند که می‌توانند نسبت به رفتارهای ما واکنش نشان بدهند. به بچه ها یاد بدهید دم یا گوش حیوان را نکشند. بچه ها نباید پوزه سگها را در دهان خود بگذارند. زیرا احتمال گاز گرفته‌شدن وجود دارد. نباید سگ را تعقیب کرد یا آن را اذیت کرد. به بچه ها یاد بدهید موقع غذاخوردن یا دستشویی کردن مزاحم سگها نشوند. یک نکته مهم دیگر در زمینه سگ مناسب برای آپارتمان این است که نباید موقع خواب یا استراحت مزاحم سگها شد. بچه ها باید یاد بگیرند که اسباب‌بازی‌های خود را با سگ‌‌شان شریک شوند. اگر روزی سگ‌شان یک اسباب‌بازی را گاز گرفت، واکنش تند و پر سر و صدا نشان دهند.

توله ها، سگ مناسب برای کودکان

اگر واقعا قصد دارید برای فرزند دلبندتان یک حیوان به خانه بیاورید، توله‌ ها مناسبت‌ترین سگ‌ها برای کودکان هستند. شما می‌توانید یک توله را براساس شرایط زندگی و خانواده خودتان تربیت کنید. سگ‌های بزرگ‌تر معمولا زودتر مریض می‌شوند. دلیل دیگر اینکه سگ‌های بزرگ زیاد مناسب برای کودکان نیستند، میزان حساسیت آنها است. آنها معمولا بی‌حوصله و تنبل هستند. اغلب دلشان می‌خواهند چرت بزنند و تنها باشند، تا اینکه با بچه‌ها بازی کنند. درعین حال نژادهای خیلی کوچک هم سگ مناسب برای کودکان نیستند. نژادهای کوچک آسیب‌پذیر هستند و اگر بچه روی دم‌شان پا بگذارد احتمال آسیب وجود دارد. حتما از سلامت سگ‌ها مطمئن شوید و واکسن‌هایش را به موقع بزنید. نکته خیلی مهم‌ دیگر اینکه حتما از فرزندتان درباره انتخاب سگ مناسب برای کودکان مشورت بگیرید. صحبت کردن با بچه ها و مشورت گرفتن از آنها باعث می‌شود آنها بیشتر احساس مسئولیت کنند.

محیط امن برای سگ فراهم کنید

اگر در یک آپارتمان زندگی می‌کنید، سگ‌ مناسب برای کودک شما یک سگ آپارتمان است. در اینجا درباره سگ مناسب آپارتمان نوشته‌ایم. سگ‌ها هم مانند انسان به یک محیط امن نیاز دارند. در خانه یک جای خصوصی برای سگ‌تان در نظر بگیرید. سگ مناسب آپارتمان باید بداند در این محیط خصوصی امنیت دارد. به بچه ها یاد بدهید وقتی حیوان وارد لانه یا جای خود می‌شود سعی کنند مزاحم او نشوند. بچه‌ها نباید با غذا نزدیک شوند. زیرا ممکن است بخواهد غذا را گاز بگیرد و به دست فرزند شما آسیب بزند. سعی شود کمتر از رو‌به‌رو با حیوان خانگی مواجه شود. به فرزند خود یاد بدهید اغلب کنار سگ راه برود. او را تعقیب نکند یا مقابل صورت او حالت خصمانه به خودش نگیرد.

فرزندان بخشی از آموزش سگ باشند

اگر می‌خواهید اطاعت کردن را به سگ‌ها یاد بهدید، سعی کنید فرزندان شما کنارتان باشند. این کار باعث می‌شود آنها از کودک شما هم اطاعت کنند. به سگ‌های خود اجازه بدهید آرام آرام با محیط جدید آشنا شود. سگ مناسب برای کودکان برای این آشنایی نیاز به بویایی دارد. بگذارید با خاطر آسوده، البته در کنار شما بچه ها را بو کنند. همراه با کودک‌تان به طور مرتب سگ‌تان را نوازش کنید. به بچه‌های خود یاد بدهید چه زمانی از نظر یک سگ‌تان بازی تمام شده است و دیگر نباید مزاحم او شد. بخشی از مسولیت سرپرستی سگ‌تان را به فرزندتان واگذار کنید. این کار باعث می‌شود یاد بگیرد از کوچولوی‌ دلبندتان حرف‌شنوی داشته باشد.

بچه ها را با سگ تنها نگذارید

باوجود همه این ها همیشه سعی کنید فرزندتان را با سگ‌تان تنها نگذارید. تنها گذاشتن تنها درصورتی مجاز است که حیوان آموزش‌های لازم را دیده باشد و واقعا به یک سگ مناسب برای کودکان تبدیل شده باشد. تا آن موقع، بهتر است موقع بازی این دو کنارشان باشید. البته خوب است که یاد بدهید هم از شما فرمان ببرند و هم از فرزندتان. در این صورت دیگر نیازی به همراهی شما نخواهد بود و می‌توانید این دو را باهم تنها بگذارید.

معرفی چند نژاد سگ مناسب برای کودکان

در کنار آموزش سگ‌هایی هستند که معمولا سازگاری بیشتری با بچه‌ها دارند. اصطلاحا به اینها سگ مناسب برای کودکان گفته می‌شود. گولدن رتریور از جمله این سگ‌ها است. گولدن رتریورها به خوبی می‌توانند با صاحبان خود و کودکان ارتباط بگیرند. بولداگ هم یک سگ مناسب برای کودکان است. بولداگ ها به دلیل قیافه‌شان زیاد در ایران طرفدار ندارند. اما این سگ‌ها از بسیاری جهات نژادهای خوبی برای زندگی با آدم‌ها هستند. بیگل‌ها هرچند جثه کوچکی دارند، اما باهوش و پرجنب‌وجوش هستند و می‌توانند کودکان شما را سرگرم کنند. لابرادور رتیور هم یک نژاد فوق‌العاده برای زندگی کردن با کودکان است. داشتن این نژادها می‌تواند به شما اطمینان بدهد که سگ خوبی داشته و بچه‌های شما لحظات خوبی را با این حیوانات سپری کنند.

نکته کلیدی در انتخاب سگ مناسب برای کودکان

به هر دلیلی اگر تصمیم گرفتید برای خانه خود یک سگ بیاورید، حتما توجه کنید که این سگ مناسب برای کودکان باشد. زیرا شما اغلب اوقات را بیرون از خانه هستید. کودک و سگ شما هستند که باید باهم وقت بگذارنند. بنابراین کمتر به علایق خود و بیشتر به ویژگی‌های سگ توجه کنید. نکته کلیدی این است که باید اولویت را به کودک خودتان بدهید، نه به سگ. بعضی‌ها در انتخاب خود سگ مناسب برای کودکان را انتخاب نمی‌کنند. یا در خانه بیشتر با سگ وقت می‌گذارند. این کار به کودک شما آسیب می‌زند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل