سگ و گربه
غذا خشک سگ

غذای خشک سگ؛ راهنمای انتخاب از بین برندهای ایرانی و خارجی

غذای خشک

پیشتر در مطلب انواع غذاهای مناسب برای سگ ها، در خصوص غذای خشک صحبت کریم. غذای خشک را کارخانه‌های فعال در این زمینه تولید می‌کنند. این غذا عمدتا رنگی قهوه‌ای دارد و ترد است. غذای خشک بخش اصلی را در غذای حیوانات خانگی ایفا می‌کند. این غذا با ویتامین‌های متفاوت غنی شده و برطرف‌کننده عمده نیازهای غذایی سگ است. در سلامت او نیز نقشی مهم ایفا می‌کند. این شامل سلامت دهان و دندان نیز می‌شود. غذای خشک به نوعی مسواک سگ است. با جویدن این غذا، آلودگی‌ها از بین دندان‌های تا حدود خوبی او پاک می‌شود.

شکل، ابعاد و محتویات غذای خشک شرکت‌های متفاوت با هم فرق دارد. هرکدام از آنها تیم‌هایی جهت تحقیق و آزمایش دارند. غذایی که هر شرکت تولید می‌کند با توجه به آخرین یافته‌های علمی است. این بین اگرچه تفاوت‌هایی وجود دارد، استانداردهایی هم هست. طبیعتا شرکت‌ها نمی‌توانند غذایی را روانه بازار کنند که مراجع آن را تست نکرده باشند. مثلا غذاهایی که اگرچه در برخی مسائل باکیفیت باشند اما در درازمدت اثراتی بد روی بدن سگ بگذارند.

غذای خشک پس از پخته شدن، قالب زده می‌شود. این غذاها سرشار از مواد معدنی، ویتامین و اسید چرب‌های ضروری هستند. کربوهیدرات، پروتئین و سایر افزودنی‌های غذا خشک، با توجه به سن، وضعیت جسمی و نژاد سگ متفاوت هستند. مثلا کربوهیدرات موردنیاز سگی پیر با سگی جوان قابل قیاس نیست. یا همینطور غذای سگ های بیمار با سگ های سالم تفاوت دارد.

غذای خشک در برابر غذای خانگی و غذای کنسروی قرار می‌گیرد. این دو غذا می‌توانند به عنوان تنوع و برای برخی نیازهای دیگر در برنامه غذایی سگ باشند. با این حال، غذای خشک باید غذای روتین حیوان باشد.

این بین جزئیاتی وجود دارد که باید بدانید. چیزهایی که در ادامه از آنها صحبت خواهیم کرد.

برندها

همانطور که گفته شد، غذای خشک بیرون آمده از شرکت‌های متفاوت با یکدیگر تفاوت دارد. از سوی دیگر، شرایط سگ‌های متفاوت با هم تفاوت‌هایی دارد. بهترین راهکار برای خرید غذا  این است که آن را با مشورت دامپزشک خود خریداری کنید. یا اگر این کار را نمی‌کنید، متوجه باشید که سگ شما در چه شرایطی است و چه نیازهای غذایی‌ای دارد. بعد با تطبیق نیازها و درصد مواد درج شده پشت بسته غذا خشک، به این نتیجه برسید که کدام یک برای او مناسب‌تر هستند.

خارجی

با توجه به مشکلات واردات بخصوص در مسائلی مانند غذای حیوانات خانگی، هزینه خرید غذای سگ خاجی بسیار بالا رفته است. حتی برخی برندها یا محصولات به سختی پیدا می‌شوند. با این حال برای قشری که قادر به پرداخت این مبالغ هستند، هنوز جاهایی آنها را در انبار خود دارند. با برخی از برندهای موجود در بازار آشنا خواهید شد.

رویال کنین
رویال کنین-غذای خشک سگ
رویال کنین-غذای خشک سگ

رویال کنین (Royal Canin) برندی فرانسوی در حوزه غذای سگ و گربه است. آنها کار خود را در جنوب فرانسه از دهه شصت آغاز کردند. شیوه شروع به کار این کارخانه در نوع خود جالب توجه بود. موسس آن ژان کاتاری، جراح در حوزه حیوانات بود. او غذایی در پارکینگ خانه خود تولید کرد که در درمان یک سری بیماری‌های پوستی شایع سگ کمک می‌کرد. پس از ثبت محصول، او توانست با جذب سرمایه کارخانه رویال کنین را افتتاح کند.

آنها رفته رفته خود را به عنوان یکی از بهترین برندهای جهان در این حوزه مطرح کردند. رویال کنین شعباتی در سراسر جهان دارد تا حتی بحث تولید و اشتغال‌زایی به فرانسه محدود نشود. آنها در خصوص سگ، 84 دسته متفاوت دارند. برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید:

  • مناسب سگ‌های کوچک بالغ
  • مناسب ژرمن شپرد بالغ یا سایر سگ‌های شبیه به آن
  • مناسب توله‌سگ بولداگ فرانسوی
  • مناسب جک راسل تریر
  • مناسب سگ‌های حساس
  • مناسب سگ‌های دارای بیماری قلبی
  • مناسب سگ های دارای استرس
بوش
غذا خشک سگ-بوش
غذا خشک سگ-بوش

شرکت بوش (Bosch) سال 1960 توسط آقای کرت بوش در آلمان کار خود را آغاز کرد. در ابتدا آنها یک شرکت خانوادگی و سنتی بودند. در ابتدا کسب و کار آنها تنها شامل خوراک دام می‌شد. از 1984 تاکنون آنها در زمینه غذای خشک حیوانات خانگی نیز فعال هستند. بخش خوراک دام آنها در سال 2000 تعطیل شد. از آن تاریخ تاکنون تنها در زمینه حیوانات خانگی فعال هستند. آنها بیشترین فعالیت خود را همینک در حوزه خوراک خشک گربه و سگ انجام می‌دهند.

آنها یکی از مدرنترین و بهترین برندهای غذا خشک در سراسر اروپا هستند. همینطور بوش شعباتی در سراسر اروپا دارد. از ابتدای قرن کنونی تا این لحظه، آنها دائما در حال گسترش کسب و کار خود بوده‌اند. امروزه برند آنها در بیشتر پت شاپ‌های جهان وجود دارد.

آنها چیزی بیش از سی مدل غذا خشک متفاوت برای سگ راهی بازار می‌کنند. این غذاها طعم‌های متفاوتی نیز دارند. جوجه، ماهی، گوسفند، گاو، اردک و چند نوع دیگر این بین به چشم می‌خورد. شیوه آماده‌سازی هرکدام از بسته‌ها نیز متفاوت است. در واقع برای سگ ها با نژادها، مشکلات و سنین متفاوت، شیوه‌های متفاوتی در بازار عرضه کرده‌اند.

هپی داگ
هپی داگ-غذا خشک سگ
هپی داگ-غذا خشک سگ

هپی داگ (Happy Dog) متعلق به همان شرکت آلمانی هستند که برند هپی کت را نیز ارائه می‌کند. این شرکت از قرن هجدهم در باواریا فعال است اما طی پنجاه سال اخیر سراغ کار تولید غذای خشک برای حیوانات خانگی رفت. اگرچه به لحاظ قیمت، هپی داگ قیمت پایینتری نسبت به رویال کنین دارد، همیشه نمراتی بسیار بالا از سازمان‌هایی می‌گیرند که در این زمینه دست به مقایسه می‌زنند. هپی داگ، یکی از مناسب‌ترین برندها به عنوان غذا خشک سگ است.

یک چیز جالب این است که آنها برای محصولات خود، نام شهرها و کشورها را گذاشته‌اند. مثلا فرانسه، آفریقا، کانادا، تاسکانی، ایرلند، نیوزیلند، لامباردیا، آندلوس و غیره. چیزی بیش از 50 نوع متفاوت غذا خشک از این شرکت ارائه می‌شوند. هرکدام از این شهرها، یک سری نمونه مینی هم دارند. مثلا مینی ایرلند، مینی نیوزیلند. این محصولات مربوط به نژادهای مربوط به شهر ذکر شده، در دوره کودکی هستند.

جنگل
جنگل-غذا خشک سگ
جنگل-غذا خشک سگ

برند جنگل (Jungle) ترکیه‌ای است. نام شرکت تولیدکننده این محصول Pelagos است که در سال 1989 تاسیس شده است. حالا سی سال از تاسیس این شرکت می‌گردد. آنطور که خود را معرفی کرده‌اند، مهمترین برند تولید غذای حیوانات خانگی در ترکیه هستند. پلوگوس در زمینه غذای ماهی، خرگوش و پرندگان خانگی نیز فعال است. آنها در حال حاضر یکی از صادرکننده‌های برتر کشور ترکیه هستند.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.