سگ و گربه
غذا خشک-گربه

غذای خشک گربه؛ راهنمای انتخاب از بین برندهای ایرانی و خارجی

مقدمه

در بخش غذاهای گربه توضیح دادیم که غذای خشک، مهمترین غذا برای گربه است. این غذا حاوی تمام ویتامین‌های موردنیاز بدن گربه است. همینطور باعث کاهش بوی بد مدفوع گربه و افزایش بهداشت دندان‌های او خواهد شد. این غذا بهتر از هرنوع غذاهای کنسروی یا خانگی، می‌تواند نیازهای بدن گربه را رفع کند. در واقع غذای خشک، بخش اصلی رژیم غذایی گربه است.

از سوی دیگر، غذای خشک انواع متفاوتی دارد. کیتن (برای بچه گربه)، رژیمی، عقیم‌شده، پروبیوتیک، گربه‌ی مادر، گربه میانسال و پیر و برخی دیگر مخصوص نژادهای متفاوت گربه هستند. برای مثال غذاهای مخصوص برای گربه پرشین در نظر گرفته شده است. این گربه، نیازهای بیشتری نسبت به سایر گربه‌ها دارد و به همین دلیل غذای خشک او نیز متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

هدف ما از نوشتن این مطلب، دادن اطلاعات بیشتر به شما در این زمینه است. انتظار می‌رود که پس از خواندن این مطلب متوجه شوید چه نکاتی در زمینه خرید غذای خشک مهم است. همینطور اینکه چه برندهایی در بازار هستند و هرکدام در چه زمینه خوب عمل کرده‌اند.

غذای گربه

این موضوع کاملا به وضعیت گربه شما بستگی دارد. همانطور که توضیح دادیم، انواع متفاوتی از گربه‌ها وجود دارند. باید در ابتدا مطمئن شوید که گربه شما در کدام دسته جا می‌گیرد. پس از حصول اطمینان، باید نیازهای گربه در هر دسته‌ای که هست را بررسی کنید. سعی خواهیم کرد در این زمینه به شما اطلاعات کافی را بدهیم.

بدن گربه به 22 نوع آمینواسید احتیاج دارد. آمینواسید واحد تشکیل‌دهنده پروتئین است. برای سالم و سرحال ماندن، گربه به این آمینواسیدها نیاز دارد. یازده مورد از این جمع باید در غذای گربه باشند. در صورت نرسیدن این موارد، با گربه‌ای بی‌حال روبرو خواهیم بود. دو مورد از این جمه تنها در پروتئین حیوانی یعنی گوشت موجود است. در واقع، گربه گوشتخوار اجباری است. او برای زنده ماندن، به گوشت نیاز وافری دارد.

پنجاه درصد کالری موردنیاز گربه از پروتئین و چهل درصد آن از چربی تامین می‌شود. کربوهیدرات هم باید به مقدار کمی دخیل باشد.

مواد تشکیل دهنده

با توجه به دشوار شدن واردات غذای گربه به کشور، برندهای داخلی زیاد شده‌اند. نام‌های زیادی را در پت شاپ‌ها می‌بینید که ذهنیتی در مورد آنها ندارید. این بین ممکن است برخی از آنها، شامل غذایی بی‌کیفیت باشند. یکی از نکات مهم این است که بتوانید مواد تشکیل دهنده پشت غذای خشک را خوانده و آنالیز کنید. باید توانایی مقایسه این غذاهای متفاوت را داشته باشید. چیزی که می‌بینید مربوط به یکی از غذاهای تولید شده در داخل است. در خصوص بسیاری از غذاهای خشک، مواد تشکیل دهنده به انگلیسی در پشت بسته درج شده‌اند.

اجزای تشکیل دهنده-غذای خشک گربه
اجزای تشکیل دهنده-غذای خشک گربه

جدا از این می‌توانید راجع به نام‌های فعال این حوزه تحقیق کنید. نام برند غذا خشک ایرانی را سرچ کنید. نظرات مردم را در مورد آن بخوانید. احتمالا چیزهای مناسبی در این خصوص پیدا خواهید کرد. در صورتی که این توانایی را هم ندارید، بهتر است از دامپزشک خود سوال کنید. آنها به شما می‌گویند که چه غذا خشکی مناسب و کدام یک نامناسب است.

غذای خشک خارجی

شما را با نام‌های مهم این عرصه آشنا خواهیم کرد.

رویال کنین

رویال کنین (Royal Canin) برندی فرانسوی در زمینه غذای سگ و گربه است. Canin در زبان فرانسوی به معنی سگ است، پس نام این برند سگِ اعیانی است. این کمپانی کار خود را از سال 1968 در شهر بسیار کوچک گار در جنوب فرانسه آغاز کرده است. موسس این کمپانی یک جراح در حوزه حیوانات خانگی به نام ژان کاتاری بوده است. او در ابتدا در پارکینگ منزل خود، نوعی غذا برای حیوانات خانگی تولید کرد که بیماری‌های پوستی را نیز درمان می‌کرد. پس از موفقیت این محصول اولیه، او شرکت خود را برای تولید غذای حیوان خانگی تاسیس کرد.

رویال کنین
رویال کنین

محصولات اولیه آنها بسیار ساده، به صورت گونی تولید می‌شد. این شرکت ابتدا در بازار فرانسه رشد کرد و رفته‌رفته به بازار کشورهای دیگر نیز راه یافت. آنها به این معروف هستند که برای نژادهای مختلف و حیوانات خانگی در مراحل سنی متفاوت، محصول تولید کرده‌اند.

رویال کنین حالا به عنوان یکی از بهترین برندها در زمینه تولید غذای حیوانات خانگی مطرح است . این شرکت بخشی بزرگ در زمینه تحقیقات علمی دارد. در این مرکز، دائما فرمول‌های جدید بررسی می‌شوند و تولیدات قبلی بازنگری می‌شوند.

آنها حتی از نظر تولید و دفاتر نیز به فرانسه محدود نیستند. در آفریقای جنوبی، آرژانتین، برزیل، آمریکا، روسیه، لهستان، انگلستان، کانادا، چین و کره جنوبی هم حاضر هستند. رویال کنین همینطور با همکاری افراد آکادمیک، دایره المعارفی در زمینه سگ و گربه منتشر کرد که به زبان‌های زیادی ترجمه شده است. آنها همینطور کتاب‌هایی در زمینه دامپزشکی و پرورش حیوانات خانگی هم منتشر کرده‌اند.

جوسرا

جوسرا (Josera) از دیگر نام‌های مطرح در ایران است. این غذای خشک، در کشور آلمان تولید می‌شود. آنطور که آنها در قسمت درباره مای سایت خود درج کرده‌اند، سابقه‌ای نزدیک به هشتاد ساله در این زمینه دارند. این شرکت توسط جوزف و پائولین ارباچر (Joseph and Pauline Erbacher) در جریان جنگ جهانی دوم و سال 1941، در روستایی به نام ویل باچ در ایالت باواریا تاسیس شد. ابتدا آنها به غذای دام محدود بودند و بسته‌های غذایی تولیدی، دو کیلویی بودند.

طی دو دهه کسب و کار آنها چندان بزرگ نشد. تا سال 1963 کارخانه آنها با کمک سرمایه‌گذاران در کلاینهویباخ که شهری دیگر در باواریا است، شروع به کار کرد. طی دهه‌های بعدی، نسل ارباچرها فوت کردند و فرزندان آنها کار را در دست گرفتند. با این حال کار زمین نخورد و حتی روند رشد تسریع یافت. آنها طی چند دهه گذشته کسب و کار خود را بزرگ کرده‌اند. همینطور جوایزی در زمینه محیط زیست گرفته‌اند.

غذای خشک ایرانی

در حال حاضر غذاهای خشک متفاوتی در بازار وجود دارند. نوتری، کاپر، شایر، مفید، دکترجان، پت مال، پرامی، سلبن، پتچی، فیدار پاتیرا از این غذاها هستند. متاسفانه تاکنون تحقیق دقیقی در خصوص مقایسه این غذاها انجام نشده است. ما به دنبال این موضوع هستیم. به زودی این مطلب با یک مقایسه دقیق با مشورت با متخصصان به روز‌ خواهد شد.

هدف ما این است که بتوانیم با قیاس غذاهای خشک گوناگون ایرانی، به شما بگوییم که کدام یک از آنها مناسب‌تر هستند.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.