واکسن های گربه

مقدمه

دقیقا مثل انسان‌ ها، واکسیناسیون گربه به سلامتی و محافظت از او در مقابل بیماری های مختلف کمک می‌ کند. هرکسی که سرپرستی گربه‌ ای را به عهده دارد، حتما قصد دارد که از او مراقبت و محافظت کند. واکسیناسیون یکی از واجبات برنامه بهداشتی گربه است.

واکسن معمولا با تزریق به زیر پوست انجام می‌ شود. در برخی موارد ممکن است به صورت قطره‌ ای در چشم یا بینی ریخته شود. واکسن زدن گربه یک نوع آماده سازی بدن در مقابل بیماری های خاص است. که اگر مبتلا به آن ها شود از بدن در برابر آن بیماری محافظت می‌کند.

واکسن گربه

اصلی ترین واکسن های گربه:

واکسن سه گانه یا FVRCP

  • پنلوکوپنی: به اصطلاحی دیگر پاراویروس یک بیماری عفونی با احتمال مرگ و میر بسیار بالا است. اکثراً در بچه گربه ها اتفاق می‌افتد.
  • هرپس ویروس: باعث عفونت های شدید تنفسی و ریوی میشود،. عطسه و ترشحات بینی و زخم‌های قرنیه از علائم این ویروس است.
  • کلسی ویروس: یک نوع بیماری تنفسی است. علائم آن عطسه و زخم‌ شدن دهان، التهاب لثه و دندان است. در صورتی که بیماری اوج بگیرد باعث ریزش موی گربه هم میشود.
واکسیناسیون گربه

واکسن هاری

هاری یک بیماری ویروسی است که به طور معمول در حیوانات وحشی یافت میشود. معمولا راکون‌، خفاش و روباه می توانند مبتلا شوند؛ با این حال هر حیوان پستانداری هنگام مواجهه با آن ها آلوده می شود.

گربه ها چه در داخل خانه چه در خیابان در معرض ابتلا هستند؛ به همین دلیل ضروری است که حیوانات خانگی خود را با واکسن‌ های هاری محافظت کنیم.

هاری ویروسی است که روی سیستم عصبی مرکزی حیوانات تاثیر میگذارد، وقتی پستانداری مبتلا به هاری شود با گاز گرفتن انسان یا موجود دیگری آن را انتقال میدهد. ویروس از محل گازگرفتگی شروع میشود و از طریق خون در امتداد اعصاب حرکت میکند تا زمانی که به مغز برسد. با رسیدن ویروس به مغز، علائم شروع به نمایان شدن میکنند و معمولا طی ۷ روز باعث مرگ میشود. واکسن هاری همه جا موجود است و باید در سه ماهگی گربه تزریق شود.

واکسن های غیر اصلی

واکسن لوسمی (leukemia)

این واکسن برای یک نوع بیماری خونی است که مشابه با سرطان خون است. این بیماری بسیار خطرناک، از طریق مغز باعث ایجاد تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می شود. برای تزریق این واکسن حتما باید قبل از آن تست خون از گربه گرفته شود چون اگر گربه مبتلا به این بیماری باشد، واکسن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

واکسن بوردتلا (bordetella)

واکسن بوردتلا مخصوص گربه ها و همچنین سگ ها است. سرفه سیاه یک نوع بیماری باکتریایی است. این بیماری بچه گربه های زیر ۶ هفته را اکثراً تحت تاثیر قرار میدهد. این باکتری باعث درگیر شدن دستگاه تنفسی گربه میشود. تب، تنگی نفس،تنفس صدادار و … از علائم این بیماری است.

ایدز گربه ها

این بیماری درست همانند ایدز در انسان هاست، حتی راه انتقال آن. اگر شرایط نگهداری گربه شما به گونه ایست که گرب به بیرون از خونه رفت و آمد دارد و احتمال جفت‌گیری با گربه های بیرون از خانه وجود دارد. بهترین راه برای جلوگیری ازین بیماری واکسن زدن گربه است.

واکسن کزاز:

بیماری کزاز روی اعصاب و مغز و نخاع گربه تاثیر مستقیم میگذارد. این بیماری جزء بیماری های شایع نیست و از طریق زخم منتقل میشود و علائم آن پس از ۵ تا ۱۰ روز خودش را نشان میدهد.

مراقبت بعد از واکسن زدن گربه

نحوه مراقبت از بچه گربه بعد از اجرای برنامه واکسیناسیون بچه گربه، به عوارض بعد از واکسیناسیون گربه ارتباط مستقیم دارد. اما رعایت یک سری نکات در مراقبت بعد از واکسن گربه از اهمیت بالایی برخوردار است، و به عبارتی حیاتیست. در این حالت مشورت با دامپزشک بهترین تصمیم در نحوه برخورد با بچه گربه واکسینه شده است. ممکن است محل واکسن بچه گربه شما متورم و سرخ شده باشد، و یا گربه بعد از واکسینه شدن دچار ضعف، تب و یا بی حالی شود. در تمامی این موارد در صورت بروز این عوارض به مدت طولانی باید با دامپزشک مربوطه موارد را در اشتراک گذاشته و نکات مراقبتی صحیح را دریافت نمایید.

در کل انجام واکسیناسیون گربه ها به زندگی سالم و سلامت با طول عمر طولانی تر کمک بزرگی می کند. سعی کنید به هیچ نحوی از انجام این کار خودداری نکنید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل