سگ و گربه

دانستنی مهم درباره ویژگی های خاک گربه

وقتی گربه من دچار عفونت مجاری ادراری شد، تازه فهمیدم چقدر ویژگی های خاک گربه در سلامت آن موثر است. درباره گربه اینجا را بخوانید. ماجرا از زمانی شروع شد که متوجه شدم گربه‌ام زیاد وارد خاکش می‌شود. مثلا برای دستشویی وارد خاک می‌شد و هنوز از آن بیرون نیامده، دوباره به سمت خاکش می‌رفت. گربه بیچاره من خودش هم از این وضعیت کلافه شده بود. یادم هست که وقتی چندبار درون خاکش می‌رفت، سروصدا می‌کرد. صدایش حالت غر زدن و اعصاب خوردی داشت. انگار داشت با من حرف می‌زد و می‌گفت که من مشکل دستشویی رفتن دارم. وقتی او را به دامپزشکی بردم و معاینه و آزمایش انجام شد، فهمیدم گربه بیچاره راست می‌گفت و چقدر اذیت شد. البته حالا حال او خوب است. اما می‌خواهم این تجربه گربه ام و خودم را درباره ویژگی های خاک گربه با شما درمیان بگذارم.

وقتی تیله خانم مریض شد

اسم گربه ما تیله است. یک ماده DSH موبلند، باهوش، مهربان و صمیمی. تیله از دوماهگی با ما زندگی می‌کند. اینجا می‌توانید درباره نژادهای گربه بخوانید. تیله را از یکی از دوستان‌مان گرفتیم. گویا مادرش او را در کوچه رها کرده بود. تقدیر تیله این بود که به جمع خانواده ما اضافه شود و به جای خیابان، در یک محیط امن و ایمن زندگی کند. ما همیشه سعی می‌کردیم نیازهای تیله را به اندازه خودمان تامین کنیم. همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا اینکه با مساله ویژگی‌ های خاک گربه روبه‌رو شدیم. همانطور که گفتم موضوع زمانی برای ما جدی شد که متوجه شدیم تیله زیاد به خاک خود می‌رود. انگار نمی‌توانست به خوبی دستشویی کند یا اینکه دستشویی‌های او به خوبی تخلیه نمی‌شد. اما چطور متوجه شدیم که در نگهداری از گربه باید به خاک آن هم اهمیت بدهیم؟ برایتان می‌گویم.

ویژگی های خاک گربه و دستشویی رفتن

همه کسانی که گربه دارند بعد از مدتی با جزئیات و ابعاد رفتاری حیوان خانگی خود آشنا می‌شوند. اینجا درباره انواع صدای گربه بخوانید. مثلا بعد از مدتی می‌فهمید که چه زمانی گربه شما گرسنه است یا می‌خواهد بازی کند. دستشویی رفتن هم از جمله چیزهایی است که خودبخود درباره آن یاد می‌گیرید. مثلا از نوع پخش کردن خاک می‌فهمید که حالش خوب است یا نه. مدت زمان دستشویی کردن گربه هم دست‌تان می‌آید. ما زمانی متوجه شدیم که ویژگی های خاک گربه ما روی سلامتی‌اش تاثیر بدی گذاشت که بارها سراغ خاکش می‌رفت. گاهی هم خاک را با سرعت و عصبانیت جابجا می‌کرد، انگار که می‌خواست چاه حفر کند. گاهی می‌دیدم که گربه خاک را جابجا کرده، اما خاک خشک است و هیچ اثری از رطوبت یا مدفوع در آن نیست. وضعیت طوری شده بود که تمام موهای تنش پر از غبار خاک بود. موقع تمیزکردن خاک حتما دقت کنید که اثری از خون در آن می‌بینید یا نه. همچنین به نوع مدفوع هم دقت کنید. نوع مدفوع یک نشانه مهم از سلامتی یا بیماری و اثرات خاک گربه آن است.

تاثیر ویژگی های خاک گربه بر تنفس حیوان خانگی

ما از ابتدا خاکی را برای گربه خود یعنی تیله می‌خریدیم که غبار زیادی داشت. دانه‌های این خاک کوچک و جذب رطوبت آن هم به نسبت اندک بود. ما این را بعدا و در مقایسه با دیگر خاک‌ های گربه متوجه شدیم. خاک پرغبار گربه هم برای ما مشکل‌آفرین شده بود هم برای گربه. هر بار موقع تمیز کردن خاک گربه غباری زیادی را تنفس می‌کردیم. این غبار مستقیما به ریه‌های ما می‌رفت. ضمن اینکه این خاک با خاک معمولی کوچه و خیابان هم فرق داشت. چون خاکی بود که یک گربه در آن دستشویی کرده بود. بنابراین مضرات بیشتری داشت. ضمن اینکه بدن خود گربه هم پر از غبار می‌شد. همچنین طبیعی بود که وقتی غبار این خاک ما را اذیت می‌کند، لابد به ریه‌های گربه  هم آسیب می‌زند. می‌بینید که ویژگی‌ های خاک گربه چقدر مهم است. بنابراین یکی از ویژگی های خاک که حتما باید موقع خرید دقت کنید، غبار کم آن است. خاک باید دانه‌های درشت و قدرت جذب رطوبت بالایی داشته باشد.

ویژگی های خاک گربه و بوی خانه

یکی از چیزهایی که درباره ویژگی های خاک گربه لازم است بدانیم، تاثیر آن بر بوی خاک است. در ادرار گربه آمونیاک وجود دارد، شبیه انسان‌ها. ضمن اینکه مدفوع حیوان نیز طبیعتا بوی مطبوعی برای انسان‌ها ندارد. بنابراین اگر خاک مناسب نباشد در درازمدت بوی ادرار و مدفوع گربه اهالی خانه را آزار می‌دهد. به همین دلیل هنگام خرید باید به ویژگی خاک گربه به‌ویژه قدرت جذب آن توجه داشته باشید. درغیر این صورت بوی نامطبوع خاک شما را آزرده می‌کند. ضمن اینکه باید توجه داشت که گربه ها هم از بوی بد خاک خود ناراحت می‌شوند. گربه هم دوست دارند خاک آنها تمیز باشد. مثلا هروقت فراموش می‌کنیم خاک تیله را عوض کنیم، گربه ما با صداهایی به ما نشان‌ می‌دهد که وقت تعویض یا تمیزکردن خاکش شده است.

گربه ها خود را تمیز می‌کنند

یکی از دلایلی که باید در انتخاب خاک دقت کنیم، تمیزی خودبخودی گربه ها است. گربه ها مدام خود را لیس می‌زنند. گربه ها از لیس زدن دو هدف دارند، یکی اینکه اینطوری آب بدن آنها از بدنشان خارج می‌شود.و دوم اینکه گربه ها خیلی به تمیزی خودشان اهمیت می‌دهند. از آنجایی که آنها بارها داخل خاک خود می‌روند، اگر خاک شان تمیز نباشد، غبار خاک روی بدن آنها می‌نشیند. به این ترتیب بخشی از خاک از طریق لیس زدن وارد بدن حیوان شما می‌‌شود. همچنین ممکن است بخشی از مدفوع یا ادرار هم روی بدن آنها بنشیند که این خود باعث کثیفی گربه و محیط خانه شما هم می‌‌شود. بنابراین توجه به ویژگی های خاک گربه هم مربوط به خود گربه و هم مربوط به محیط خانه شما است.

عفونت ادراری به دلیل بد بودن ویژگی های خاک گربه

تیله به دلیل بد بودن خاک گربه مریض شد. مریضی او هم عفونت مجاری ادراری بود. این عفونت به قدری بود که وقتی به دامپزشک مراجعه کردیم، حتی دیدیم در مجاری حیوان بیچاره خون وجود دارد. البته بخشی‌اش ناشی از غفلت ما هم بود. اما به هر حال بعد از آزمایش معلوم شد علت این عفونت ویژگی های خاک گربه است. آنطور که دامپزشک گفت، غبار خاک نامرغوب از طریق برخورد محل خروج ادرار به درون بدن گربه منتقل شده بود. مشخص شد که ویژگی های خاک گربه طوری بود که گربه ما نسبت به آن حساسیت داشت. با قدری آمپول و داروهای ضدعفونت حال گربه ما خوب شد. اما این تجربه را یاد گرفتیم که از این به بعد در خرید به ویژگی های خاک گربه دقت کنیم.

ویژگی های خاک گربه چیست؟

گربه ها در طبیعت در خاک مدفوع یا ادرار می‌کنند و بعد روی آن را می پوشانند. آنها این کار را می‌کنند تا دشمنان‌شان در طبیعت نتوانند رد آنها را پیدا کنند. انسان‌ها ابتدا از خاک معمولی برای گربه‌ های خانگی خود استفاده می‌کردند. در دوره جنگ جهانی دوم بود که متوجه شدند به دلیل خاصیت جذب‌کنندگی خاک رس می‌توان از آن برای خاک گربه استفاده کرد. از آن زمان تا امروز ویژگی های خاک گربه تنوعات زیادی پیدا کرده. امروز انواع خاک با مواد گوناگون برای گربه ها ساخته می‌شود. باوجود این، رس و سیلیس هنوز اصلی‌ترین ترکیب را در این زمینه دارند. در برخی خاک ها هم از ماده بنتونیت سدیم استفاده می‌شود که در صورت خیس شدن تا حدود 15 برابر حجم خود حجیم می‌شود. اما جذب‌کنندگی تنها ویژگی های خاک گربه نیست. سازندگان به این نکته هم توجه می‌کنند که خاک تا چه اندازه می‌تواند مانع رشد باکتری‌ها شده یا جلوی بو را بگیرد.

ظرف خاک گربه خود را تمیز نگه دارید  

برای اینکه گربه شما زندگی سالم داشته باشد، باید به چند نکته توجه کنید. به عبارت دیگر، مساله فقط ویژگی های خاک گربه نیست. هرچند نداشتن غبار، قابلیت جذب بالای رطوبت، مقاومت در برابر باکتری‌ها و در نهایت سلامت خود خاک باید از ویژگی های خاک گربه باشد. اما شما هم باید چند کار را انجام دهید. اول اینکه هر روز خاک گربه را تمیز کنید. نگذارید مدفوع یا ادرار بیشتر از یک روز در خاک بماند. دوم اینکه دستکم هر هفته خاک گربه را عوض کنید. سوم اینکه تلاش کنید هفته‌ای یک بار ظرف خاک گربه خود را بشورید. این کارها مکمل ویژگی های خاک گربه است و باعث می‌شود گربه شما زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشد.

قیمت و ویژگی های خاک گربه

توصیه آخر ما به شما این است که هزینه کردن برای خاک و غذای گربه، یک نوع سرمایه‌گذاری است. به عبارت دیگر شاید هزینه‌ها قدری بالاتر رفته باشد، اما سعی کنید یک خاک خوب بخرید. هنگام خرید به مشخصات و ويژگی های خاک گربه دقت کنید. از خریدن اجناس بی‌کیفیت به دلیل قیمت پایین جدا خودداری کنید. چون در این صورت مثل ما مجبور می‌شوید این هزینه را صرف درمان گربه خود کنید. هزینه امروز شما برای خرید خاک خوب باعث می‌شود در آینده هزینه‌های عاطفی و مالی بیشتری نپردازید. حتما موقع خرید مشخصات خاک را بررسی کنید. مثلا میزان جذب آن، یا میزان مقاومت برابر باکتری‌ها را بررسی کنید. از دوستان و کسانی که گربه دارند در این زمینه مشورت بگیرید. و دست آخر اینکه مراقب حساسیت‌های گربه خود باشید. گربه ها هم مانند انسان‌ها موجود زنده هستند. ممکن است به یک خاک حساسیت نشان دهند. پس این حساسیت را هم جزو ویژگی های خاک گربه لحاظ کنید.

غبار نداشتن، یکی از ویژگی های خاک گربه

یک نکته خیلی مهم درباره ویژگی های خاک گربه این است که نباید غبار زیاد داشته باشید. یعنی علاوه بر دقرت جذب بالا، دقت کنید که خاکی تهیه کنید که غبار نداشته باشد. غبار خاک هم وارد ریه‌های گربه می‌شود و هم موی گربه را آلوده می‌کند. درعین حال خاک پرغبار باعث می‌شود این غبار به محیط خانه شما هم وارد شود. در این صورت شما مجبور می‌شوید مدام خانه خود را تمیز کنید. همچنین از ویژگی های خاک گربه باید دقت کنید که قدرت جذب بوی زیادی هم داشته باشد. زیرا در غیر این صورت بوی ادرا یا مدفوع هم وارد بدن گربه شما می‌شود و هم در محیط خانه شما هم منتشر می‌شود.

بیماری گربه فقط هزینه مادی نیست

در بالا گفتیم که بیماری گربه هزینه‌های مادی و عاطفی برای شما خواهد داشت. شاید از این عبارت تعجب کنید، اما هزینه‌های عاطفی یا فشارهای روانی ناشی از بیماری گربه دستکمی از هزینه‌های مادی ندارد. ما به شدت به حیوان خانگی خود وابسته می‌شویم، به‌ویژه اگر این حیوان یک گربه نازنازی خرخرو و مهربان باشد. ضمن اینکه گربه ها زبان ندارند تا بگویند درد می‌کشند یا مشکلی دارند. همه اینها باعث می‌شود که در کنار هزینه‌های مادی درمان، بیماری گربه فشار روحی زیادی به ما وارد کند. بنابراین حفظ سلامت گربه، در واقع تلاشی برای حفظ سلامت خود ما است. پس در هر حفظ سلامت هردوی‌تان کوشا باشید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.