سگ و گربه
دامپزشک-گربه

بیماری های گربه؛ انواع بیماری‌ها و نشانه‌های آنها در گربه‌ها

مقدمه

نگه‌داری از گربه‌های خانگی نیازهای خاص خود را دارد. برای اینکه بتوانید در این زمینه درست عمل کنید، به کسب اطلاعات و مشورت با متخصصان نیاز دارید. نیازهای گربه بسیار متفاوت از نیازهای انسان است. انتظار نمی‌رود کسی از ابتدا تمام نیازهای گربه را بشناسد. با این حال ابزارهای زیادی در دست است تا از بیماری گربه ها مطلع شوید.

مسئله این است که بسیاری از افراد پیش از کسب اطلاعات در این حوزه، اقدام به سرپرستی گربه می‌کنند. بدتر اینکه عمدتا بچه‌گربه می‌آورند که نیازهای به مراتب بیشتری دارد. به سرپرستی گرفتن بدون آگاهی ممکن است باعث آسیب به گربه و البته فرد شود. با تغذیه اشتباه یا رفتارهای ناصحیح، این امکان وجود دارد که مشکلاتی جدی برای حیوان خانگی به وجود بیاید. باید بدانید که برخی از بیماری‌های گربه قابل انتقال به انسان هستند. پس توجه به سلامت گربه، به جهات زیادی لزومی است.

بیماری های گربه

چیزهایی پیشتر از نژادهای مختلف گربه، تفسیر رفتارهای گربه و غذاهای گربه به شما گفتیم. با داشتن چنین اطلاعاتی، قادر خواهید بود یک قدم دیگر در راه شناخت گربه بردارید. این قدم جدید، شناخت بیماری‌های گربه است.

در مطلبی که در ادامه خواهید خواند سعی خواهیم کرد شما را با یک سری نشانه‌ اصلی وجود بیماری در گربه آشنا خواهیم کرد. با شناخت این نشانه‌ها، قادر به شناخت سریع بیماری خواهید بود. هرچه در زمینه شناخت سریعتر عمل کنید، طبیعتا درمان ساده‌تر خواهد بود.

سرطان

شاید این موضوع برای برخی عجیب به نظر بیاید. با این حال یک حقیقت است. سرطان در گربه‌های خانگی شایع است. ابتدا بیایید سرطان را تعریف کنیم. سرطان به زمانی اطلاق می‌شود که سلول‌های بدن از کنترل خارج شوند. در واقع سلول‌ها عمر و وظایفی دارند. همینطور در موقع مناسب باید جایگزین شوند. وقتی گفته می‌شود فرد دچار سرطان است، یعنی سلول‌های بخشی از بدن او کاملا از کنترل خارج شده‌اند. مشکل وقتی بغرنج می‌شوند که توده تشکیل شود و این توده کارکرد بقیه بخش‌های بدن را مختل کند. وقتی  سرطان بتواند به بخش‌های کناری سرایت کند، به آن متاستاز می‌گویند.

گربه-دامپزشک
گربه-دامپزشک

علل

در واقع سرطان چند عاملی است و دقیقا نمی‌توان گفت دلیل شروع آن چه بوده است. با این حال دو مسئله در این زمینه نقشی اساسی دارند: وراثت و محیط. محیط آلوده یا غذای ناسالم در قسمت محیط جا می‌گیرد.

انواع

مانند انسان، سرطان در گربه می‌تواند در بخش‌های متفاوت بدن به وجود بیاید:

  • سرطان غدد پستانی: در گربه بالغ رخ می‌دهد. در گربه سیامی احتمال آن دو برابر سایر گربه‌ها است. در گربه‌های عقیم‌نشده، احتمال این بیماری بیشتر است.
  • سرطان سینه: یک بیماری شایع است. می‌تواند روی ریه و غدد لنفاوی نیز اثر بگذارد. جراح دامپزشکی غذه‌ی به وجود آمده را جراحی خواهد کرد. با این حال درصد زیادی از سرطان‌های پستانی در گربه‌ها حتی با وجود جراجی، بعد از یک سال برمی‌گردند. در بهترین حالت نیز احتمالا گربه پس از این جراحی سه سال زندگی کند.
  • سرطان سلول سنگفرشی گوش: پلک یا بینی گربه با بودن دائمی زیر نور خورشید ممکن است دچار سرطان شود. گربه‌های سفیدرنگ پتانسیل بیشتری برای درگیر شدن با این بیماری دارند. با انجام بیوپسی این مشکل قابل تشخیص است. عمدتا تومور در این حالت جراحی می‌شود. با این حال ممکن است دامپزشک درمانی دیگر را توصیه کند.
  • لنفوسارکوم یا لنفوم: موردی بسیار رایج است. این سرطان، دستگاه گوارش و غدد لنفاوی را درگیر می‌کند. این باعث تورم غیرطبیعی غدد لنفاونی گربه می‌شود. این سرطان ممکن است به سمت طحال و مغز استخوان نیز گسترش یابد. شیمی‌درمانی چیزی است که برای این گربه‌ها توصیه می‌شود. با این حال گاهی جراحی نیز انجام می‌شود. گربه‌ای که به این مشکل دچار می‌شود عمدتا عمری کمتر از یک سال را تجربه خواهد کرد. با این حال در معدود مواردی که پاسخ کاملی به شیمی درمانی می‌دهند، دو سال دیگر عمر خواهند کرد.
  • سرطان معده: تاحدودی نادر است. نشانه‌های این بیماری بسیار دیر قابل تشخیص است. اصطلاحا به آن آدنوكارسينوما می‌گویند. این نوع سرطان از بافت‌های غده‌ای شروع می‌شود و سپس به معده و روده می‌رسد. اینجا سرطان به تومور تبدیل می‌شود.
گربه-نور خورشید
گربه-نور خورشید

نشانه‌ها

تغییرات زیادی ممکن است نشانه سرطان باشد. با این حال نکته‌ای بسیار مهم این بین مطرح است. برخی نشانه‌ها در صورت دیده شدن برای یک یا دو بار، خطرناک نیست. حتی مثلا در مواردی مانند استفراغ حدودی از آن -مثلا ماهی یک دو بار- چیزی طبیعی است. با این حال در صورت وجود نشانه‌های زیاد یا تکرار زیاد یک نشانه، باید در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید.

  • التهاب
  • کاهش وزن
  • بوی بد دهان
  • برآمدگی در پوست
  • اسهال یا استفراغ
  • کاهش یا از دست دادن اشتها
  • تغییر در رفتار
  • دشواری در تنفس، ادرار یا مدفوع
  • زخم‌های مداوم یا عفونت‌های پوستی
  • ترشحات غیرطبیعی بدن
  • لکه های پوستی قرمزرنگ
  • بی حالی

پیشگیری

همین که از گربه در خانه نگه‌داری کنید تا بخشی جلوی سرطان او را خواهد گرفت. همانطور که گفته شد دائما زیر نور آفتاب بودن، برای گربه بسیار خطرناک است.

رژیم غذایی گربه، در این مورد بسیار مهم است. برای پیشگیری از سرطان -با مشورت با دامپزشک- چنین چیزهایی توصیه می‌شوند.

  • روغن ماهی: وجود امگا3 زیاد در آن، تومورها را حتی در صورت وجود کوچک می‌کند. همینطور التهاب را کاهش می‌دهد.
  • زردچوبه: ماده‌ای به نام کورکومین در آن وجود دارد. این ماده خاصیت ضدالتهابی دارد. همینطور زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان است که در مبارزه و پیشگیری از سرطان موثر است.
  • روغن نارگیل: باعث پیشگیری از بیماری‌های باکتریایی، قارچی و سرطان می‌شود.

دیابت

یک بیماری شایع در گربه‌های خانگی است. این بیماری به دلیل کمبود انسولین ایجاد می‌شود. موضوع افزایش قندخون اگر درمان نشود، مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد. دلیل دیابت عمدتا به طور دقیق قابل تشخیص نیست. با این حال مواردی در این راه می‌توانند وضع را خراب کنند. ژنتیک، بیماری لوزالمعده، برخی داروها، رسوب پروتئین در پانکراس از این نشانه‌ها هستند. مسئله چاقی و سن هم مهم هستند. گربه‌ها در سن بالا و وزن بالا مستعد دیابت هستند. همینطور این بیماری در گربه‌های نر احتمال بیشتری دارد.

گربه-اضافه وزن
گربه-اضافه وزن

انواع

دیابت در گربه‌ها دو نوع دارد. نوع اول به خاطر عدم تولید انسولین است. نوع دوم اختلال در تولید انسولین است. گربه‌های دارای دیابت نوع  دوم می‌توانند دچار نوع اول هم باشند. به همین دلیل در زمان تشخیص عمده گربه‌ها تشخیصِ نوع اول می‌گیرند. در هر سطحی که باشند، آنها به درمان انسولینی نیاز دارند.

نشانه‌ها

نشانه‌های بیماری در گربه در بسیاری موارد ممکن است شبیه به هم باشد. یا  برخی نشانه‌ها به چند بیماری متفاوت اشاره داشته باشد. این موضوع چیزی نیست که در اینترنت نسبت به آن اطمینان حاصل کنید. دامپزشک باید در چنین مواردی بیماری را مشخص کند. با دیدن این نشانه‌ها و گاهی تکرار این نشانه‌ها می‌توان حدس به دیابت داشته باشید:

  • بی حالی
  • کاهش وزن
  • افزایش ادرار
  • کمبود آب بدن
  • رشد موی نامرتب
  • عفونت مجاری ادراری
  • نفس با بوی شیرین
  • تغییر در اشتها
  • ادرار کردن در خارج از ظرف خاک

پیشگیری

رژیم غذایی مناسب و تحرک می‌تواند باعث پیشگیری از دیابت شود.

ایدز

ویروس نقص ایمنی بدن در گربه‌ها به مانند انسان وجود دارد. این ویروس FIV نام دارد که ویروسی کشنده است. هزاران گربه در دنیا تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند که بیشتر آنها خیابانی هستند. ویروس عمدتا در بزاق حیوانات آلوده وجود دارد که حتی با گاز گرفتن، به گربه‌های سالم منتقل می‌شود. در صورت عقیم‌سازی، احتمال آلوده شدن گربه‌ها از این طریق به شکلی چشمگیر کاهش پیدا می‌کند. احتمال انتقال بیماری از مادر به بچه‌گربه‌ها نیز وجود دارد. ایدز در گربه‌ها قابلیت انتقال به انسان را ندارد. این ویروس مخصوص گربه‌سانان است پس قابلیت انتقال به حیوانانتی مانند شیر و ببر را نیز دارد.

ایدز مانند انسان، در گربه نیز برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها بدون علامت است. تب شدید، خستگی، اسهال مزمن، مشکلات تنفسی، عفونت دهان و عفونت چشم از جمله نشانه‌های این بیماری هستند. در کل این بیماری، گربه را ضعیف می‌کند. حتی باعث می‌شود نسبت به انگل و عفونت‌ها ضعیف شوند. در کل این بیماری قابل درمان نیست اما گربه حتی در صورتی که به آن دچار شود، می‌تواند تا سال‌ها

کرم قلب

گربه‌ها استعداد دچار شدن به انگل‌های داخلی و خارجی را دارند. کرم‌ها این بین نقش پررنگی دارند. بیشتر کرم‌ها کوچک و غیرقابل دیدن هستند. با این حال روی سلامتی گربه تاثیر می‌گذارند. مثلا ممکن است مشاهده کنید که گربه باسن خود ار روی زمین می‌کشد و تلاش برای خاراندن آن دارد. این بین، کرم قلب یکی از بدترین مشکلاتی است که گربه می‌تواند به آن دچار شود.

بیماری کرم قلب بیشتر بیماری سگ ها است. تشخیص این موضوع در گربه‌ها به مراتب دشوار تر است. حتی در گذشته باور بر این بود که این بیماری طوری نیست که بتواند گربه را درگیر کند و گربه در برابر آن مقاوم است. اما مشخص شد که این دیدگاه اشتباه است. معمولا بدون علائم خاصی، گربه به این مشکل دچار می‌شود. گاهی اوقات گربه‌ای که به این مشکل دچار شده، درگیر مشکل التهاب رگ‌های خونی درون شش می‌شود. کرم قلب عمدتا از طریق پشه گسترش پیدا می‌کند اما برای انسان خطری ندارد.

هاری

شاید برداشت اولیه این باشد که هاری یک بیماری مخصوص سگ‌ها است. با این حال، این برداشت غلط است. بیماری هاری در حیوانان گوشتخوار اهلی و وحشی مرسوم است. همچنین انسان و سایر حیوانات خونگرم نیز در صورت گاز گرفته شدن توسط حیوان بیمار، ممکن است به هاری دچار شوند. هاری بیماری بسیار مهلکی است و نرخ مرگ و میر آن پس از مشخص شدن نشانه‌ها بسیار بالا است.

عامل این بیماری، ویروسی است. ویروسی بی‌هوازی و نروتروپ (دارای تمایل حمله به سیستم عصبی) وارد سیستم عصبی می‌شود و معمولا قادر به کشتن میزبان است. شاید حتی عامل انتقال گاز گرفته شدن نباشد. مثلا در گربه‌ها احتمال انتقال این بیماری توسط چنگ گرفتن وجود دارد. پنجه‌ها در گربه‌ها (به دلیل لیسیدن دائمی) آلوده به بزاق آلوده می‌شوند و اینطور بیماری برای انتقال آماده می‌شود.

این بیماری، دوره نهفتگی دارد. این دوره در گربه 2 تا 3 هفته و یا گاهی چند ماه است. در بسیاری موارد، در این مدت گربه علامتی نشان نمی‌دهد. با این حال گاهی رفتارهایش تغییر پیدا می‌کند. مثلا بیش از قبل با صاحب خود انس می‌گیرد یا در گوشه‌ای پناه می‌گیرد. او را دچار اضطراف احساس خواهید کرد. پس از مدتی، او درندگی غیرمعمولی از خود نشان می‌دهد و به همه حمله می‌کند. همینطور کف از دهانش سرازیر می‌شود. 

تنها راه مقابله با این بیماری، پیشگیری و واکسیناسیون است. واکسن این بیماری، در تمام کلینیک‌های دامپزشکی تزریق می‌شود.

درماتوفیت

یک بیماری پوستی در گربه‌ها است که نشانه آن قارچ پوستی و در نتیجه کچلی است. به قارچی که عامل این بیماری است، درماتوفیت می‌گویند. این قارچ، علاقه زیادی به کراتین دارد. به همین دلیل در قسمت‌های مرده پوست رشد می‌کند. کراتین پروتئینی است که به وسیله سلول‌های پوستی تولید می‌شود و در لایه خارجی پوست قرار می‌گیرد. مو و ناخن از این ماده تشکیل شده‌اند. به همین دلیل، این قارچ پوست، مو و پنجه‌ها را آلوده می‌کند.

گربه پرشین و هیمالیایی استعداد بیشتری برای این بیماری دارند. این قارچ، چند نوع متفاوت دارد. برخی از آنها مسری نیز هستند. وقتی گربه‌ها در خانه به این بیماری دچاری دچار می‌شود، باید تمام گربه‌های نزدیک به او را نیز درمان کرد. این بیماری ممکن است به انسان نیز منتقل شود. حتی تا چند هفته پس از ریزش مو نیز این قارچ می‌تواند زنده بماند و منتقل شود.

دامپزشکان معمولا با تجویز کرم و لوسیون‌های ضدقارچ اقدام به درمان می‌کنند. برای مالیدن این داروها حتما باید از دستکش استفاده کنید. حتی گاهی یک سری داروهای ضدقارچ خوراکی تجویز می‌شود.

پیکا

یک بیماری است که ممکن است همه موجودات درگیر آن باشند. به مصرف مواد غیر غدایی به اصطلاح پیکا میگویند. این بیماری بیشتر در نژادهای سیامی برمه ای تونکیزی و انواع گربه های شرقی دیده میشود.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.