سگ و گربه
عقیم سازی گربه

عقیم سازی در گربه؛ آیا این کار لازم است؟

مقدمه

مسئله عقیم سازی گربه، چالشی است که صاحب گربه در سنین بلوغ با آن روبرو خواهد شد. موضوع برای کسانی که تاکنون گربه‌های زیادی داشته‌اند، حل شده است. با این حال کسانی که اولین بار است گربه‌ای را به سرپرستی گرفته‌اند، ممکن است درک درستی از موضوع نداشته باشند. ممکن است موضوع را هم‌ارز عقیم‌سازی انسان بدانید و عملی وحشیانه به نظرتان بیاید. با این حال در ادامه موضوع را در جهانِ گربه‌های خانگی برای شما باز خواهیم کرد.

عقیم سازی

بیایید اول، متوجه شویم که عمل عقیم سازی گربه چگونه انجام می‌پذیرد. برای گربه‌های ماده کمی پیش از بلوغ و برای گربه‌های نر، کمی پس از بلوغ انجام می‌گیرد. بلوغ در گربه‌ها حوالی شش ماهگی اتفاق می‌افتد. در گربه نر بیضه‌ها برداشته می‌شود. این عمل حدود ده دقیقه به طول می‌انجامد. در ماده‌ها تخمدان و رحم برداشته می‌شود. این عمل حدود نیم ساعت به طول خواهد انجامید. البته مسئله تبحر جراح دامپزشکی این بین مهم است.

پس از عقیم سازی گربه، گربه را با خود به خانه می‌برید. با این حال بین یک تا ده روز، او باید روند بهبود خود را سپری کند. در ساعات اولیه به دلیل داروهای بیهوشی گیج است و وقت چشم‌هایش باز می‌شود نیز تا مدتی کاملا هوشیار نیست. با این حال رفته رفته با این موضوع کنار می‌‌آید. عقیم سازی گربه باعث آرام شدن او می‌شود. گربه‌ای که عقیم شده، عمدتا کمی تحرک کمتری دارد و به همین دلیل مستعد چاقی است. با این حال غذای گربه مخصوص گربه‌های عقیم شده در بازار وجود دارد. البته مسئله کاهش تحرک چیزی پررنگ نیست و درصد کمی از تحرک او کم می‌شود. در بسیاری موارد نیز نیازی به غذای خشک گربه های عقیم نیست.

در خصوص گربه‌ها نر، از لحظ اخته کردن استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد، این عمل زمان کمتری به نسبت گربه ماده می‌برد. با اخته کردن، یک سری رفتارهای نامناسب گربه نر برای زندگی در کنار انسان‌ها کاهش پیدا می‌کند. در ادامه به این موضوعات خواهیم پرداخت.

تصوراتی وجود دارد که گربه‌ها بعد از عقیم سازی افسرده می‌شوند. این موضوع ثابت شده نیست و غلط به نظر می‌رسد. چیزی که محرز است، اینکه ادراکات گربه با انسان متفاوت است و نمی‌توان برداشت‌های انسانی را به او نسبت داد.

فحلگی

بهتر است با فحل شدن گربه‌ها در ابتدا بیشتر آشنا شویم. فحل شدن پس از بلوغ شروع می‌شود. از این سن به بعد، گربه‌های ماده چند بار در سال فحل می‌شوند. فحل شدن به معنی دوره پذیرش جنسی است. تقریبا هر سه هفته یک بار، گربه‌ها فحل می‌شوند. فحل شدن برای گربه ماده چیز بسیار دردناکی است. طی این دوره که یک هفته به طول می‌انجامد، گربه بی‌قرار است و صدایی مانند جیغ از او خارج می‌شود. رفتار گربه در این مدت ترسناک، نگران‌کننده و آزاردهنده است و ممکن است برخی افراد در همین دوره قید نگه داشتن گربه در خانه را بزنند. گربه‌ای که فحل شده ممکن است نگذارد لحظه‌ای در تمام طول شب بخوابید. او شب‌ها بسیار فعال می‌شود و سر و صداهایی دردناک تولید می‌کند.

گربه فحل
گربه فحل

گربه ماده از زمان بلوغ توانایی جفت گیری و تولیدمثل را دارد. با این حال وضع حمل پیش از یک سالگی به دلیل جثه کوچک بسیار خطرناک است. پس خطر اولیه اینجا اتفاق می‌افتد. توانایی تولید مثل پیش از اینکه بدن برای آن آماده باشد. با شروع بارداری، فحل شدن متوقف می‌شود. بارداری گربه حدود دو ماه طول می‌کشد. در این مدت گربه به توجه بسیار زیادی نیاز دارد و پس از وضع حمل، گربه مادر و بچه‌گربه‌ها به توجه بسیار زیاد احتیاج خواهند داشت.

همینطور باید بدانید که تولیدمثل، پایان دوره فحلگی نیست. گربه کمی بعد از وضع حمل، دوباره آماده جفت‌گیری می‌شود پس باید دوباره همان صداها و رفتارها را ببینید.  

دلایل عقیم سازی

افرادی که مخالف عقیم سازی گربه هستند، چند دلیل برای این کار می‌آورند:

  • گرفتن میل حیوان به ازدیاد نسل
  • غیراخلاقی بودن عمل
  • این دور کردن حیوانات از غریزه و طبیعت آنهاست
  • از بین بردن لذتِ بزرگ کردن بچه‌گربه‌های گربه‌ای که در خانه دارید

پیش از این، در بخش سرپرستی گربه توضیح دادیم که چرا ازدیاد نسل گربه‌ها در کشوری مانند ایران اشتباه است. همین حالا تنها در تهران، چندین برابر توان پارک‌های شهر گربه وجود دارد. همینطور با عقیم نشدن اکثر این گربه‌ها، بار ازدیاد نسل را گربه‌های خیابانی انجام می‌دهند. بخصوص در بهار، شاهد بچه گربه‌ها در پارک‌ها خواهیم بود. همینطور مراکز و افرادی نیز هستند که بچه گربه واگذار می‌کنند. اگر به سنی مناسب رسیده باشند و شرایط برای جدایی آنها از مادر فراهم باشد، می‌توانید از این گربه‌ها نگه‌داری کنید. در واقع به جای اینکه یک گربه دیگر به خیل گربه‌ها اضافه کنید، یکی از آنها که زندگی جالبی ندارد را به سرپرستی بگیرید.

شاید در نگاه افراد گربه‌ها باید  طبق طبیعت خود زندگی کنند. با این حال مسئله این است که زندگی در خیابان یا پارک به هیچ عنوان چیزی مناسب زندگی گربه‌ها نیست. عمر گربه‌ها خیابانی به طور میانگین اندازه نصف گربه‌های خانگی نیز نیست. در واقع گربه‌های خیابانی به طور میانگین 5 تا 7 و گربه‌های خانگی 10 تا 15 سال عمر می‌کنند. اگرچه آنها عمدتا گرسنه نمی‌مانند، غذاهای بسیار نامناسبی می‌خورند. توضیح دادیم که در بحث غذای گربه، تقریبا هرچیزی که گربه‌های پارک و خیابان می‌خورند ناسالم است. به همین دلیل کیفیت زندگی این گربه‌ها بسیار پایین است. آنها در عمده عمر با بیماری‌های متفاوت روبرو هستند.

در گربه‌ها نر، اخته سازی آنها را مناسب زندگی در کنار انسان می‌کند. گربه نر یک سری رفتارهای خشونت آمیز و غیرقابل قبول در خانه دارد. این رفتار برای گربه‌های خیابانی طبیعی است. گربه نر، عادت به درگیری و دعوا با گربه‌های نر دیگر دارد. گربه‌های بسیاری به دلیل همین درگیری‌ها تلف می‌شوند یا عمرشان کوتاه می‌شود. اخته کردن، این موضوع را تا 90 درصد کاهش می‌دهد. همینطور احتمال فرار گربه از خانه (بیشتر به قصد عمل جنسی) به شکلی چشمگیر کاهش پیدا می‌کند. گربه‌های نر همینطور عادت به علامت‌گذاری با ادرار دارند که این موضوع نیز با اخته کردن کاهش پیدا می‌کند. از فواید سلامتی اخته کردن نیز باید به کاهش تومورها، عفونت بیضه‌ها، مشکلات پروستات، بیماری‌های مقاربتی و مشکلات ناشی از حوادث حین رابطه جنسی اشاره کرد.

عمل عقیم سازی گربه
عمل عقیم سازی گربه

در گربه ماده، عقیم‌سازی فواید پزشکی متعددی دارد و از بیماری های گربه زیادی جلوگیری می‌کند. این موضوع احتمال عفونت ادراری، کیست تخمدان، التهاب رحم، بیماری های مقاربتی، تومور پستان و سرطان اندام تناسلی را به حداقل می‌رساند. از آنجا که فحلگی و رابطه جنسی در گربه‌‌های ماده بسیار دردناک هستند، این موضوع عمر گربه را افزایش می‌دهد.

ادامه دارد…

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.