سگ و گربه
گربه

آموزش و تربیت گربه؛ چه چیزهایی را می‌توان به گربه‌ها یاد داد؟

مقدمه

حتما پیش آمده که گربه خانگی شما رفتاری آزاردهنده داشته باشد. البته برخی چیزها در ذات حیوان است و نباید با آنها مشکلی داشته باشیم. مثلا نمی‌توان انتظار داشت یک گربه سالم، در خانه تحرک نداشته باشد. یا وقتی مهمانی می‌آید، بلافاصله به بغل او بپرد. با این حال برخی رفتارهای گربه اشتباه است. برای مثال گاز گرفتن آدم‌ها، چنگ زدن وسایل یا نپوشاندن ظرف خاک پس از مدفوع در زمره رفتارهای اشتباه دسته‌بندی می‌شود میخواهیم درباره تربیت گربه ها صحبت کنبم.

در بخش بیماری های گربه و تفسیر رفتارهای گربه، توضیح دادیم که گاهی تغییر رفتارها به دلیل بیماری یا مشکلات هستند. مثلا گربه‌ای که عادت به پوشاندن خاک خود پس از توالت دارد، دست از این کار برمی‌دارد. یا گربه‌ای که همیشه دوستانه رفتار می‌کرد، حالا رفتاری پرخاشگرانه نشان می‌دهد. این‌ها مشکلاتی است که باید در کلینیک دامپزشکی دنبال دلیل آنها باشید. با این حال زمانی شما قصد تربیت بچه گربه خود را دارید. قصد دارید چیزهای اولیه را با عطوفت به او یاد دهید تا برای زندگی در خانه آماده شود. چنین چیزهایی در این مطلب آموزش داده خواهد شد.

شیوه تربیت گربه

ظرف خاک

گربه برای زندگی در کنار انسان‌ها، باید یاد بگیرد که در ظرف خاک دستشویی کند. ظرف خاک گربه معمولا از جنس پلاستیک است و درون آن با خاک بستر گربه پر شده است. در فضای پارک‌ها هم گربه‌ها به جایی نرم برای توالت نیاز دارند. این معمولا در قسمت‌های چمن شده یا زیر درختان است. با این حال در خانه نیاز است که تمیزتر از بیرون آن باشند. البته جای نگرانی نیست. گربه خیلی زود قادر به یادگیری شیوه درست دستشویی در خانه است. همینطور آنها حیوانات تمیزی هستند. به همین دلیل توجه زیادی به خرج می‌دهند تا هرگونه کثیفی را پس از توالت از خود دور نمایند.

خاک-گربه
خاک-گربه

معمولا تنها نیاز است ظرف خاک را به گربه نشان دهید. با این حال گاهی ممکن است زمان ببرد تا گربه از این ظرف استفاده کند. در چنین مواقعی نیاز است هرچند ساعت یک بار او را در بغل بگیرید و در ظرف خاک قرار دهید. این بین کمی خاک را تکان دهید تا گربه بیشتر متوجه جنس آن شود. از سوی دیگر می‌توانید هربار که گربه به درستی از ظرف خاک خود استفاده کرد، او را تشویق کنید. این می‌تواند به صورت کلامی یا با دادن غذای تشویقی باشد.

اگر باز هم گربه مقاومت کرد، باید راهکاری دیگر بیندیشید. ببینید گربه کجا را برای توالت انتخاب کرده است. سپس دسترسی به آن نقطه از خانه را از او بگیرید. مثلا چیزی در آن محل بگذارید. حتی اگر روی فرش دستشویی کرده، آن تکه مدفوع را بردارید و در ظرف خاک قرار دهید. اینطور ظرف خاک او، بوی وی را خواهد داد. این موضوع می‌تواند اثرگذار باشد.

ممکن است در برخی گربه‌ها به شکلی باورنکردنی هیچکدام از این مسائل جواب ندهد. در این حال می‌توانید او را در جایی کوچک با تنها ظرف خاک و مقداری آب و غذا تنها بگذارید. این می‌تواند اتاقی کوچک یا حمام (در صورت خشک بودن) باشد. حال تکه‌ پاره‌ای فرش پیدا کنید و آن را در ظرف خاک قرار دهید. اینجا احتمالا جواب خواهید گرفت.

چند نکته

  • گربه دوست ندارد ظرف خاکش در جایی شلوغ باشد. او دوست دارد در آرامش دستشویی کند. مثلا نباید ظرف خاک را کنار ماشین لباسشویی قرار داد. یا اگر آن را در توالت قرار می‌دهید، باید هواکش را -وقتی از دستشویی خارج شدید- خاموش کنید.
  • ظرف خاک گربه باید تمیز باشد. هر چند روز یک بار، مدفوع‌های خشک شده گربه را با ابزار مناسب بردارید تا خاک تمیز برای گربه فراهم باشد. اگر برای مدتی این ظرف تمیز نشود، ممکن است گربه از دستشویی کردن ر آن اجتناب کند.
  • در پت شاپ‌ها، خاک‌هایی به عنوان خاک معطر موجود است. البته معطر بودن این خاک برای انسان مهم است و برای گربه ممکن است چندان جالب نباشد. این خاک‌ها برای بچه گربه مناسب نیست. گربه‌های کوچک حساستر هستند و این بو برایشان خوشایند نیست.
  • ظرف خاک گربه کنار ظرف غذا و آب او قرار داده نشود. این موضوع می‌تواند به آلودگی آب و غذای او بینجامد. همینطور ممکن است باعث شود گربه دیگر از آن ظرف خاک استفاده نکن.

چنگ نزدن

مسئله چنگ زدن گربه‌ها موضوعی مهم است. بچه‌ گربه‌ها در هنگام بازی عادت به چنگ گرفتن دارند. وقتی کوچک هستند، شاید این موضوع برای شما بامزه بیاید. به همین دلیل آن را مشکل تشخیص ندهید. اما این رفتار در خصوص گربه‌ها پابرجا باقی می‌ماند. از این رو چنگ زدن گربه بالغ می‌تواند باعث زخم و درد شود. این رفتاری است که در کودکی باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

یک راه این است که در صورت چنگ گرفتن گربه، تا مدتی با او بازی نکنید. او باید متوجه شود که این رفتارش شما را ناراحت کرده است. همینطور بهتر است کاری نکنید که گربه مجبور به دفاع از خود به صورت گرفتن چنگ شود. این یعنی خلاف میل وی، او را بغل نکنید. یا بیش از زمانی که او می‌خواد، وی را به خود نچسبانید. باید به شخصیت مستقل این حیوان احترام بگذارید.

گاهی چنگ گرفتن گربه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا احساس ترس باشد. شاید هم کمی دیر به فکر تغییر رفتار او افتاده‌اید. به این صورت که گربه به مرور اینطور تربیت شده که با چنگ زدن شما، با شما ارتباط بگیرد. یک چیز مهم دیگر نیز این بین وجود دارد. اگر توسط گربه‌ای خیابانی چنگ یا گاز گرفته شدید، به پزشک مراجعه کنید. این گربه‌ها واکسن هاری نزده‌اند و ممکن است یک بیماری مهلک وارد بدن شما شود.

چند توصیه

یک توصیه این است که برای گربه خود اسباب بازی تهیه کنید. نگذارید که بدن شما اسباب بازی او باشد. ممکن است یک اسباب بازی تهیه کنید و او آن را نپسندد. ناامید نشوید. با آزمون و خطا متوجه شوید که چه نوع اسباب بازی را دوست دارد. سپس بگذارید با آن بازی کند. اینطور انرژی خود را خالی می‌کند. سپس رفتار دوستانه‌تری با شما خواهد داشت.

انگشتان خود را به عنوان ابزار بازی در اختیار گربه نگذارید. نگذارید که حتی به صورتی آرام آنها را گاز بگیرد.

داشتن یک اسپری آب نیز روش خوبی است. وقتی گربه شما را چنگ گرفت، روی او آب بپاشید. با این حال پاشیدن آب نباید با عصبانیت و دعوا همراه باشد.

خراش انداختن روی وسایل

گربه‌ها گاها عادت دارند روی وسایل خراش بیندازند. این شامل مبل و فرش و وسایل دیگر می‌شود. این رفتار قابل حل است. دلیل اصلی این کار گربه، این است که پوست اضافی روی پنجه خود را از بین ببرند. دوم اینکه می‌خواهند روی وسایل خانه، نشانه یا اثری از خود بگذارند. با این حال این موضوع گاهی می‌تواند باعث ضرر مالی زیاد صاحب خانه شود. همینطور افرادی که قصد به سرپرستی گرفتن گربه‌ای دیگر را دارند، پشیمان کند.

قدم اولیه این است که گربه را متوجه رفتار ناصحیح خود کنید. مثلا تا گربه شروع به چنگ زدن کرد، با دست زدن حواس او را جلب کنید. یا حتی کاسه‌ای پر از سکه داشته باشید و آن را تکان دهید.

گربه-اسکرچر
گربه-اسکرچر

ولی برای اصلاح اصولی این رفتار و تربیت گربه  باید کاری دیگر انجام داد. برای رفع این مشکل باید چیزی جایگزین در اختیار گربه قرار دهید. این وسیله اسکرچر است. اسکرچرها در شکل‌های متفاوت فروخته می‌شوند. با این حال اساس همگی شبیه به هم است. آنها از چارچوب‌های چوبی و روی آن طناب‌های محکم ساخته شده‌اند.

بهترین راهکار این است که گربه وقتی در حال چنگ انداختن است، با دست زدن توجهش را جلب کنید. بعد بلافاصله اسکرچر را برابر او قرار دهید. اینطور انرژی خود را به اسکرچر منتقل خواهد کرد.

راهکاری دیگر نیز وجود دارد. می‌توانید قطره منتول یا روغن مرکبات روی وسایل بریزید. البته باید این قطره‌ها بسیار کم روی وسایل ریخته شوند. گربه بوی این قطره‌ها را دوست ندارد. به همین دلیل دیگر سراغ آن وسایل نمی‌رود.

علی امیری فر

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.