سگ و گربه

علت ترس سگ ها چیست؟

سگ ها از خیلی چیزها می‌ترسند، گاهی بیشتر از آدم‌ها. ممکن است سگ ها دچار فوبیا هم بشوند. تجربه‌های دردناک می‌تواند به ترس و حس ناامنی دائمی در سگ ها تبدیل شود. بنابراین سوال این نیست که آیا سگ ها هم می‌ترسند، باید بپرسیم سگ ها از چه چیزی می‌‌ترسند؟ علت ترس سگ ها کنترل نداشتن بر محیط زندگی‌شان است. هرچه باشد، سگ ها حیوان هستند و دارند با انسان‌ها زندگی می‌کنند. کنترل زندگی دست شما است و نه سگ ها. آنها در طبیعت هم نیستند، بلکه در یک محیط انسانی هستند. بنابراین به طور طبیعی با استرس مواجه هستند. اینجا درباره این بحث می‌کنیم که علت ترس سگ‌ ها چیست و چطور می‌توان به سگ ها کمک کرد تا مشکل استرس خود را حل کنند.

علت ترس سگ ها

چرا باید مراقب ترسیدن سگ ها باشیم؟

اگر سگ ها بترسند، ممکن است رفتار خارج از کنترلی از خودشان نشان بدهند. مثلا اینکه بی‌دلیل در خانه پارس کنند، یا اینکه بی‌دلیل وسایل خانه را گاز بگیرند و به آنها آسیب بزنند. همه این‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. در کنار اینها موقع بیرون بردن سگ ها ممکن است دچار مشکل شوید. مثلا اگر سگ ها بترسند ممکن است بی‌دلیل به مردم پارس کند یا رفتارهای ناهنجار از خودش نشان بدهد. همه این‌ها می‌تواند باعث شد بازخورد خوبی از پیاده‌روی سگ خود در خیابان نداشته باشید یا اینکه پیاده‌روی با سگ به یک دردسر جدی برای شما تبدیل شود.

مکانیزم دفاعی، یک علت ترس سگ ها

ترس سگ ها همیشه بد نیست. علت ترس سگ ها هرچه باشد، ترس به آنها کمک می‌کند تا از خودشان مراقبت کنند. بنابراین ترس یک واکنش طبیعی و یک مکانیزم دفاعی در سگ ها است. ترس به سگ ها کمک می‌کند تا از خودشان مراقبت کنند یا کمتر آسیب نبینند. مثلا اگر یک چیزی به آنها صدمه زده است، ترس باعث می‌شود بعدا از آن عامل فاصله بگیرند. بعضی‌ها فکر می‌کنند چون سگ ها تهاجمی به نظر می‌رسند، هیچ چیز نمی‌تواند علت ترس سگ ها باشد. درحالی که سگ ها برخلاف ظاهرشان واقعا از بعضی چیزها می‌ترسند. اتفاقا ترس سگ ها گاهی آنقدر شدید می‌شود که به فوبیا منجر می‌شود، یعنی یک ترس دائمی و بیمارگونه. علت ترس آنها ها هرچه باشد، خبر خوب این است که قابل درمان است. 

چطور بفهمیم سگ ما ترسیده است؟

شاید که فهمیدن «علت» ترس سگ ها سخت باشد، اما «نشانه‌های» آن را راحت‌تر می‌توان شناخت. ما با توجه به این نشانه‌ها می‌توانیم بفهمیم که سگ ما ترسیده است. بعد که متوجه اصل مشکل شده‌ایم، می‌توانیم برای درمان آن هم اقدام کنیم. یکی از نشانه‌های ترس سگ ها پارس زیاد است. پارس‌های بی‌دلیل و طولانی‌مدت به این معنی است که چیزی سگ شما را نگران می‌کند. بسته به دور یا نزدیک بودن محرک ترس، شدت پارس هم می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از سگ‌ ها اشیای خانه را گاز می‌گیرند و پاره می‌کنند. بعضی‌ها هم ترس خود را با ادرار کردن یا دستشویی کردن در خانه نشان می‌دهند. ادرار می‌تواند نشانه اضطراب هم باشد.

ترس از جدایی، یک علت ترس سگ ها

سگ ها به شدت به صاحبان خود وابسته می‌شوند. برای همین خیلی از جدایی می‌ترسند. بنابراین یک علت ترس سگ ها دوری از صاحبان‌شان است. وابستگی سگ ها قدری با گربه ها متفاوت است. گربه ها به دلیل مشی مستقل خود می‌توانند حداکثر تا سه روز هم در خانه تنها باشند. اما سگ ها اینطور نیستند. هر صبح که از خانه خارج می‌شوید، سگ ها فکر می‌کنند ممکن است هیچ وقت برنگردید. البته به مرور یاد می‌گیرند در ساعاتی از روز برمی‌گردید. باوجود این، اضطراب جدایی در سگ ها یک علت ترس است. در واکنش به این اضطراب ممکن است در خانه ادرار کنند یا حتی وسایل خانه را با دندان خود پاره کنند. درصورت مشاهده این موارد قدری به سگ خود فرصت بدهید تا یاد بگیرد خروج شما از خانه بازگشتی هم دارد. عادت، به رفع اضطراب او کمک می‌کند. اینجا درباره سگ های مناسب آپارتمان نوشته‌ایم.

سگ ها از رعد و برق می‌ترسند

یک علت ترس سگ ها رعد و برق است. این حیوانات واقعا از این اتفاق که در آسمان می‌افتد می‌ترسند. بنابراین اگر در محیط جغرافیایی زندگی می‌کنید که رعد و برق زیادی اتفاق می‌افتد، باید به این مساله توجه کنید. سگ ها موقع رعد و برق پارس می‌کنند. گاهی هم زوزه می‌کشند. رعد و برق همچنین می‌تواند باعث رفت‌وآمد یا حرکت زیاد سگ ها شود. مدام دور خانه یا حیاط می‌دوند و به این ترتیب استرس خود را نشان می‌دهند. در این مواقع، سعی کنید سگ خود را در آغوش بگیرید یا او را به محیطی که احساس امنیت می‌کند برسانید. در این صورت می‌توانید تا قدری این ترس سگ ها را از بین ببرید.

کودکان، یک علت ترس سگ ها

فکر می‌کردید که کودکان یک علت ترس سگ ها باشند؟ سگ ها به چند دلیل از کودکان می‌ترسند. یکی  اینکه شاید آنها آموزش ندیده‌اند که چطور با کودکان رفتار کنند. همچنین رفتار کودکان با سگ ها متفاوت از رفتار بزرگ‌تر ها است. برای همین حرکات و رفتار کودکان می‌تواند سگ ها را گیج و حتی مضطرب کند. برای همین در رفتارشناسی سگ ها، معمولا کودکان هم به عنوان یک علت ترس سگ ها دسته‌بندی می‌شود. برای مقابله با این وضعیت، آموزش بهترین راه است. از یک مربی رفتاری بپرسید که چطور می‌توان ارتباط با کودکان را به سگ ها یاد داد. بسته به نژاد سگ ها این دوره می‌تواند طولانی یا کوتاه باشد، اما درهر حال مشکلی نیست که نتوان رفعش کرد.

ترس سگ ها از دامپزشک و پله ها

بعضی از سگ ها از پله ها هم می‌ترسند. این به علت ذهن متفاوت سگ ها نسبت به انسان است. یک علت ترس سگ ها هم دامپزشک است. به‌ویژه سگ هایی که تجربه‌های خوبی در دامپزشکی‌ها ندارند دچار اضطراب می‌شوند. بعضی سگ ها هم هستند که از دیگر حیوانات بیمار می ترسند و دچار اضطراب می‌شوند. بنابراین برای هر بار رفتن به دامپزشکی باید کلی مکافات داشته باشید. برای جلوگیری از ترس و اضطراب سگ خودتان بهتر است دنبال یک دامپزشک مهربان بگردید. یا معمولا به یک دامپزشکی مراجعه کنید تا آرام آرام سگ شما با محیط عادت کند. خاطرتان باشد که اگر این علت ترس سگ خودتان را بشناسید و درمان کنید، مشکل شما در مواجهه با دامپزشکی هم رفع خواهد شد.

از دارو کمتر استفاده کنید

دارو یک راه حل برای درمان اضطراب سگ ها است. اما این راه حل موقتی است. استفاده درازمدت از دارو هم هزینه شما را افزایش می‌دهد و هم وابستگی سگ را به دارو زیاد می‌کند. بهترین راه برای درمان ترس و اضطراب سگ، شناختن علت ترس سگ ها است. مثلا وقتی دم سگ شما بالا باشد یا زیاد در خانه راه برود یا پارس کند، حتما ترسیده است. شما باید دنبال منشا و علت ترس سگ خود باشید. در مرحله بعد یا خودتان یا به کمک یک رفتارشناس سگ تلاش کنید آن علت را رفع کنید. رفع علت ترس سگ ها بهترین راه درمان اضطراب آن هاست. بقیه راه‌حل ها کوتاه مدت است و نمی‌تواند برای همیشه دغدغه شما یا سگ شما را رفع کند.

دشمن سگ در طبیعت

این روزها سگ های زیادی کوچه ها و خیابان‌ها و حتی در طبیعت دیده می‌شوند. علت این امر مهربانی ایرانی‌ها است که باعث افزایش زادوولد و شمار سگ ها شده است. برای همین مردم می‌خواهند بدانند وقتی سگ ها در طبیعت زیاد شده اند، چه دشمنانی دارند. واقعیت این است که طبیعت ایران دشمنان زیادی برای سگ ها ندارد. به‌ویژه اینکه سگ ها در طبیعت به صورت گله‌ای رفتار و به حیوانات حمله می‌کنند. بنابراین سوال درست این نیست که دشمن سگ در طبیعت چیست. بلکه سوال درست این است که زیاد شدن سگ ها چه خطراتی برای طبیعت ما دارد. سگ ها دربرابر گرگ ها و حتی خرس ها آسیب‌پذیر هستند. اما مساله این است که سگ ها به صورت گروهی حمله می‌کنند و می‌توانند هر حیوانی را شکار کنند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.