سگ و گربه

همه چیز درباره واگذاری گربه

دانستن برخی نکات ساده کمک می‌کند یک تجربه خوب در واگذاری گربه داشته باشیم. یعنی هم شما تجربه خوبی داشته باشید، هم گربه. زیرا واگذاری گربه نه خیلی ساده است، نه خیلی سخت. جابجایی گربه یک تصمیم و اقدام به نسبت حساس است، هم برای کسی که گربه را واگذار می‌کند و هم کسی که گربه را به سرپرستی می‌گیرد. بنابراین باید با دقت بیشتری درباره آن تصمیم بگیریم. زیرا واگذاری گربه مثل جابجایی وسیله خانه نیست. همانطور که تغییر خانه یا محیط برای انسان تنش‌زا است، این تغییرات برای گربه هم مخاطراتی دارد. ما با دانستن این جزئیات بهتر می‌توانیم درباره واگذاری یا سرپرستی یک گربه تصمیم بگیریم.

واگذاری گربه خرید اسباب بازی نیست

مهم‌ترین نکته در واگذاری گربه درک شخصیت و اهمیت یک موجود جاندار به اسم گربه است. گربه ها هم به محیط زندگی خود عادت می‌کنند. آنها با افرادی که سرپرستی‌شان را برعهده دارند هم ارتباط می‌گیرند. گربه ها همه زوایای خانه محل زندگی را می‌شناسند. آنها براساس غریزه محیط خود را علامت‌گذاری می‌کنند. رفتار صاحبان خود را می‌شناسند و می‌دانند چه زمانی چطور رفتار می‌کند. بنابراین هر واگذاری گربه به معنای تغییر در هر یک از این موارد است. یعنی محیط زندگی گربه تغییر می‌کند و به یک محیط ناشناخته می‌رود. همچنین باید به آدم‌های جدید عادت کند و رفتار آنها را بشناسد. همه اینها به این معنی است که واگذاری گربه یک تجربه جدید برای صاحب گربه و خود گربه است.  

ضرورت رسیدن به تصمیم قطعی در واگذاری گربه

واگذاری گربه

یک چیزی که در واگذاری گربه خیلی دیده شد، پس آوردن گربه است. خیلی ها بودند که با اشتیاق زیاد یک گربه را به سرپرستی گرفتند، اما بعد یک یا دو هفته پیشمان شدند. یک علت این تغییر تصمیم هزینه‌های نگهداری گربه است. بالاخره شما باید هر ماه غذا و خاک گربه را تهیه کنید. اگر از جنس‌های معمولی هم استفاده کنید، ماهانه باید 400 تا 500هزار تومان برای اینها کنار بگذارید. این غیر از هزینه واکسن، قرص ضدانگل و عقیم‌کردن است. بعضی ها وقتی واگذاری گربه اتفاق می‌افتد متوجه می‌شوند نمی‌توانند از عهده هزینه ‌هایش بر بیایند. بعضی‌ها هم ممکن است ببینند ریختن موی گربه یا کثیفی‌های احتمالی با سبک زندگی‌شان ناسازگار باشد. بنابراین وقتی می‌خواهید درباره واگذاری گربه تصمیم بگیرد، باید به همه اینها، یعنی هزینه‌ها و دردسرهایش فکر کنید. حتی باید فکر کنید که دیگر مثل سابق نمی‌توانید بیشتر از سه روز از خانه خارج شوید و به مسافرت بروید.

امن کردن محیط خانه برای گربه

منظور ما از گفتن اینها این نیست که شما را از سرپرستی یک گربه منصرف کنیم. گربه ها حیوانات مهربان و جذابی هستند. داشتن یک گربه محیط خانه شما را گرم و پر از نشاط می‌کند. اما بهتر است در هر تصمیم به واگذاری گربه به همه مسائل فکر کنیم تا شما یا گربه بعدا اذیت نشوید. اگر یک گربه را به خانه خود آوردید، ابتدا باید به او اجازه بدهید تا به محیط جدید عادت کند. گربه ها قلمرو خاص خود را دارند. ممکن است خانه شما را با جیش کردن علامت‌گذاری کنند. یک یا دو روز طول می‌کشد تا اطراف خانه را بشناسد. احتمالا در یک یا دو روز اول واگذاری گربه کمتر او را ببینید. نگران نشوید. احتمالا گربه شما یک کنج یا گوشه‌ای پیدا کرده و دارد استراحت می‌کند. او حتما برای غذا یا دستشویی رفتن سروکله‌اش پیدا می‌شود.

تهیه غذا و وسائل مورد نیاز قبل از واگذاری گربه

واگذاری گربه

اگر واقعا تصمیم گرفتید یک حیوان خانگی مهربان داشته باشید، قبل از واگذاری گربه باید چند کار را انجام دهید. باید برای او ظرف غذا و آب جداگانه بخرید. همچنین باید یک ظرف خاک گربه را هم بخرید. باکس گربه برای جابجایی، مثلا بردن به دامپزشک یا مسافرت ضروری است. همچنین باید خاک مناسب هم خریداری کنید. گربه ها برخلاف سگ‌ ها فقط توی خاک خودشان دستشویی می‌کنند. قبل از انجام واگذاری گربه جای خاک و ظرف غذای او را مشخص کنید. بهتر است قبلا از آوردن حیوان به خانه، او را به دامپزشک برده و از سلامت او مطمئن شوید. یادتان باشد که حتما شناسنامه او را از سرپرست قبلی تحویل بگیرید. یک کار مهم دیگر در جریان واگذاری گربه این است که به او قرص ضدانگل بدهید. چون ما در معرض بوی خاک گربه هستیم و گربه هم در خاک دستشویی می‌کند، قرص ضدانگل خیلی ضروری است.

راه های عادت کردن گربه به خانه جدید

در واگذاری گربه، حیوان از یک محیط قدیمی به محیط جدید وارد می‌شود. بنابراین باید به او فرصت بدهیم تا به محیط جدید عادت بکند. نباید انتظار داشت دو روز اول پرجنب و جوش باشد. احتمالا گوشه‌گیر شود. شاید ساعت‌ها جایی قایم شود و نتوانید او را پیدا کنید. گربه من وقتی برای اولین بار وارد خانه شد، زیر تخت‌خواب دستشویی کرد. این نشانه اضطراب او بود. برای اینکه کمک کنید تا گربه از این مرحله اضطرابی بگذرد سعی کنید خانه کم‌صدا باشد. از سروصدای زیاد یا چیزی که باعث ترس او شود خودداری کنید. سربه سرش نگذارید و رفتاری از خود نشان ندهید که از شما بترسد. مثلا با حالت تهدید به او نگاه نکنید. رفتاردر عوض روی زمین بنشینید تا خود را در سطح او قرار دهید. به جای اینکه وارد فضای اطراف او شوید، اجازه بدهید او به شما نزدیک شود. مساله دیگر در واگذاری گربه این است که او را در خانه تعقیب نکنید. این کار باعث ترس او می‌شود. 

استرس گربه

با دقت به چند نکته کوچک می‌توانیم بفهمیم گربه ما اضطراب و استرس دارد یا خیر. البته اضطراب در واگذاری گربه طبیعی است و نباید نگران شد. به حرکات بدن او نگاه کنید. گربه مضطرب معمولا محتاط حرکت می‌کند. یا ممکن است بدن او لرزش داشته باشد. اگر گربه ای احساس ترس بکند مردمک چشم او گشاد می‌شود. در این حالت ممکن است گوش‌های او به عقب برگردد. خش خش یا فیس فیس گربه هم نشانه ترس و اضطراب او است. وقتی چنین علامت‌هایی دیدید بهترین کار رهاکردن گربه است. برای ساعتی کاری به کار او نداشته باشید. اصلا سعی نکیند او را بلند کنید. زیرا ممکن است به شما چنگ بزند. وقتی تنش از محیط گربه دور شود خودش به شرایط عادی برمی‌گردد. به طور کلی  اضطراب و استرس مساله مهمی در واگذاری گربه است.

گربه ها یاد می گیرند

پس از واگذاری گربه اصرار نداشته باشید که او چیزها را زود یاد بگیرد. گربه برخلاف سگ هم دیرتر یاد می‌گیرد و هم شخصیت مستقل‌تری دارد. بنابراین نه برای یادگیری و نه ارتباط با او، اصرار و عجله نکنید. این کار ممکن است باعث تنش در گربه و واکنش تند او شود. در عوض بگذ ارید او خودش تجربه کند و یاد بگیرید. گربه ها حیوانات باهوشی هستند و غریزه خوبی برای زندگی دارند. باوجود این اگر احساس کردید گربه شما ناراحت است سعی کنید از او دور شوید. زیرا اجازه می‌دهید خودش مسائل را حل کند. زیاد به گربه خود دست نزنید و بگذارید خودش پیش شما بیاید. وقتی گربه‌تان آرام‌تر است، این رفتار او را با تشویقی یا اسباب‌بازی پاداش دهید.  

رفتار شبانه گربه ها

گربه ها معمولا شکارچیان شب هستند. بنابراین احتمالا بیشتر روز را بخوابند و شب ها بیدار باشند. این شاید در هفته‌های اول با سبک زندگی شما همخوانی نداشته باشد. اما گربه ها برای اینکه با صاحب خود تعامل داشته باشند به تدریج ساعت خواب و بیداری خود را با شما تنظیم می‌کنند. بنابراین از این جهت نباید نگران بود. باوجود این گربه ها همیشه شب‌رو باقی می‌مانند. بهتر است قبل از واگذاری گربه برای او قلاده زنگوله‌دار بخرید. زیرا حرکت گربه‌ها خیلی آرام است. اما با این گردنبند زنگوله‌دار شما می‌توانید متوجه حرکت یا رفت‌وآمد او بشوید.

داشتن یک تجربه موفق در واگذاری گربه

همه انچه گفته شد برای این نبود که شما را از سرپرستی یک گربه منصرف کنیم. زندگی با حیوان هم برای بزرگسال و هم برای کودکان تجربه شیرینی است. ضمن اینکه شما به یک حیوان محبت می‌کنید و این نشانه انسانیت شما است. اما در واگذاری گربه بهتر است جوانب آن را درنظر بگیریم تا نه گربه و نه صاحبش دچار دردسر نشود. قرار است با حیوان خود روزهای خوبی داشته باشیم و هر دو از آن لذت ببریم. نباید شرایط طوری باشد که ما یا گربه احساس فشار کنیم. بنابراین به نظر ما براساس آنچه تا حالا گفته شد، هم می‌توان بهتر تصمیم گرفت و هم تجربه خوبی در واگذاری گربه داشت.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.