سگ و گربه

سگ مناسب برای آپارتمان چیست؟

در انتخاب سگ مناسب برای آپارتمان، سبک زندگی شما مهم‌تر از نژاد سگ است. همه اول به این فکر می‌کنند که چه نژادی مناسب آپارتمان و زندگی شهری است. نژاد سگ خیلی مهم است، اما عامل تعیین کننده، سبک زندگی شما است. اینکه چقدر می‌توانید برای سگ خود وقت بگذارید، هر روز چقدر بیرون از خانه هستید، نوع آپارتمان و حتی روابط شما با فامیل و همسایه‌ها، بسیار مهم‌تر از نژاد سگ است. اینجا می‌توانید درباره نژاد سگ بخوانید. بنابراین نژاد سگ در درجه دوم اهمیت قرار دارد. ما اینجا به شما نژاد خوب و سگ مناسب برای آپارتمان را هم معرفی می‌کنیم. اما مهم‌تر از همه مسائل مهم در رابطه سبک زندگی و نگهداری سگ را باهم مرور می‌کنیم.

اهمیت سبک زندگی در انتخاب سگ مناسبت برای آپارتمان

برای انتخاب سگ مناسب برای آپارتمان اول باید به زندگی خودتان نگاه کنید. منظور از سبک زندگی این است که شغل شما چیست؟ چه ساعت‌هایی بیرون از خانه هستید؟ چه زمانی از خانه خارج می‌شوید و چه زمانی به خانه برمی گردید؟ در چه نوع آپارتمانی زندگی می‌کنید؟ رابطه شما با همسایه‌ها چطور است؟ در چه محله‌ای زندگی می‌کنید؟ آیا به صورت روزانه پیاده‌روی یا ورزش می‌کنید؟ آیا در نزدیکی خانه شما پارک یا خیابانی برای گردش سگ هست؟ آیا همسایه‌های شما راحت با سگ کنار می‌آیند؟ پاسخ به همه این سوالات نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب سگ مناسب برای آپارتمان دارد. به عبارت دیگر، انتخاب سگ یک تعامل میان صاحب سگ، سگ و همسایه‌ها و محله شما است.

اهمیت شغل در انتخاب سگ مناسب برای آپارتمان

Calm fat Beagle dog sitting among pillows on old-fashioned comfortable sofa and looking at camera, coffee table and bookshelf in home room

شغل شما از چند جهت در تصمیم‌گیری شما موثر است. اول اینکه سگ حیوان حساسی است و بسیار به صاحب خود وابسته می‌شود. هر روز که از خانه خارج می‌شوید، سگ شما فکر می‌کند شاید دیگر به خانه برنگردید. بنابراین اگر زود از خانه خارج می‌شوید و دیر برمی‌گردید، توصیه نمی‌کنیم در آپارتمان خود سگ داشته باشید. همچنین اگر سخت کار می‌کنید و هر روز خسته و بی‌حوصله برمی‌گردید، نگهداری سگ در آپارتمان برای شما سخت می‌شود. نکته مهم دیگر در ارتباط میان سگ مناسب برای آپارتمان و شغل شما، میزان درآمد شما است. شما برای درمان، واکسیناسیون یا تهیه غذا برای سگ به پول نیاز دارید. باید در تصمیم‌گیری مراقب باشید که داشتن سگ فشارمالی زیادی به شما وارد نکند.

چقدر به وسائل زندگی خود حساس هستید؟

خیلی ها، شاید شما، اول به این فکر می‌‌کنند که کدام سگ مناسب برای آپارتمان است؟ اما آیا از خودتان پرسیده‌اید که چقدر به وسائل و تمیزی زندگی خود اهمیت می‌دهید؟ سگ حیوان پرجنب‌وجوش و بازیگوشی است. روی مبل می‌پرد، گاهی عصبانی می‌شود و به وسائل خانه چنگ می‌زند. مثلا ممکن است مبل شما پاره شود. از مهمه مهم‌تر موی سگ است. سگ‌ها هم ریزش مو دارند و این باعث می‌شود شما مدام درحال تمیزکاری خانه باشید. بنابراین کم یا زیاد بودن وسائل خانه، کم بودن فرش و اینکه خانه شما پارکت داشته باشد، در انتخاب سگ مناسب برای آپارتمان موثر است.

رابطه مکان زندگی و نگهداری سگ مناسب برای آپارتمان

سگ مناسب برای آپارتمان

اینکه شما کجا زندگی می‌کنید هم در انتخاب سگ مناسب برای آپارتمان موثر است. ممکن است مردم محله شما با سگ رابطه خوبی نداشته باشند. در این صورت حتی اگر بهترین سگ را هم به خانه ببرید، باز با مشکل مواجه خواهید بود. مثلا ممکن است پیاده‌روی روزانه شما با سگ به یک فشار روانی برای شما تبدیل شود. اگر یک پارک یا خیابان برای پیاده‌روی در نزدیکی شما باشد تصمیم‌گیری شما ساده‌تر خواهد بود. نکته دیگر همسایه‌های شما هستند. باید از قبل بدانید که آیا همسایه‌ها می‌توانند وجود یک سگ در نزدیکی خود را تحمل کنند؟ اینها شاید از نظر شما مساله‌های ساده‌ای به نظر برسد. یا با خودتان بگویید این سگ و زندگی من است و هرجور می‌خواهم تصمیم می‌‌گیرم. اما در عمل‌ خواهید دید اینها تا چه اندازه در آرامش روان شما موثر است.

آموزش سگ و پارس سگ

یک نکته خیلی مهم در انخاب سگ مناسب برای آپارتمان میزان یادگیری و آموزش‌پذیری سگ است. سعی کنید سگی را انتخاب کنید که زود یاد می‌گیرد. یا اینکه از قبل آموزش ندیده باشد و کاملا آماده باشد تا خود را با محیط زندگی شما وفق دهد. برای انتخاب سگ مناسب در آپارتمان یادگیری دستشویی رفتن خیلی مهم است. همچنین باید سگی را بیاورید که زیاد پارس نکندو. بعضی از نژادهای سگ کوچک هستند و همه فکر می‌کنند اینها برای آپارتمان مناسب هستند. اما این نژادها گاهی بسیار پارس می‌کنند و پر جنب‌وجوش هستند. برای همین ممکن است شما یا همسایه‌ها را به دردسر بیندازند.

پیاده‌روی با سگ و تمیزکاری

سگ مناسب برای آپارتمان

اگر آپارتمان شما بزرگ باشد یا خانه حیاط‌دار داشته باشید، کار شما راحت‌تر است. در این صورت بهتر می‌توانید سگ مناسب برای آپارتمان خود را انتخاب کنید. چون سگ شما می‌تواند بازی کند و بدود. زیرا حتی اگر یک نژاد کوچک جثه را هم انتخاب کنید، باید بدانید که بازهم سگ شما به ورزش، پیاده‌روی و دویدن نیاز دارد. اصلا به این فکر نکنید که سگ کوچک نیازی به راه رفتن یا گردش ندارد. البته اگر سگ شما بزرگ باشد، این نیاز او بیشتر است. زیرا راه‌رفتن و پیاده‌روی بخشی از نیاز طبیعی سگ است. بنابراین، سگ بزرگ باشد یا کوچک، زندگی، خانه و محله شما باید طوری باشد که بتوانید با سگ خود پیاده‌روی کنید. نکته مهم در پیاده‌روی تمیزکاری است. اگر سگ شما دستشویی کرد، باید کیسه یا دستکش مناسب همراه داشته باشید تا فضولات او را از خیابان جمع کنید.

نژادهای سگ مناسب برای آپارتمان

همه آنچه که تاحالا گفتیم برای ناامیدکردن شما نبود. برای این بود که شما با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید. زیرا هر تصمیمی برای نگهداری سگ یا گربه یک تصمیم مسئولیت‌ساز است. یعنی چه در سرپرستی گربه یا در انتخاب سگ مناسب برای آپارتمان، شما نباید صرفا به خودتان و نیازهای خودتان فکر کنید. باید به این فکر کنید که سگ شما چه نیازهایی دارد و آیا شما می‌توانید آنها را برآورده کنید. حالا که همه جوانب کار را سنجیده‌اید و برای این تصمیم مهم آماده هستید، ما نژادهای سگ مناسب برای آپارتمان را به شما معرفی می‌کنیم. اینها سگ‌ هایی هستند که در اغلب کشورها برای زندگی در آپارتمان معرفی می‌شوند.

بیشون فریز

اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید، نیاز به سگی کوچک دارید. سگی که فضای خانه برای او کافی باشد یا سگی که راضی باشد آخر هفته‌ها با او به گردش بروید. برای همین بیشون فریز یک سگ مناسب برای آپارتمان شما است. بیشون فریز یک سگ کاملا جذاب است و به سرعت هم آموزش می‌بیند. این سگ خیلی زود با همه دوست می‌شود. هرچند کمی بازیگوش است، اما فضای زیادی را روی مبل اشغال نمی‌کند. آنها وزن زیادی ندارند و همین کمک می‌کند تا صدای همسایه شما هم بلند نشود.

فرنچ بولداگ

فرنچ بولداگ ها یک نژاد فرانسوی هستند. در ایران کمتر این نژاد سگ دیده شده است. باوجود این به دلیل ساکت بودن و اینکه خیلی کم پارس می‌کنند یک سگ مناسب برای آپارتمان شما خواهند بود. به رغم ظاهرشان، بولداگ ها سگ‌های آرامی هستند. آنها همچنین آرامش و راحتی را خیلی دوست دارند. برای همین اغلب روی مبل لم می‌دهند. البته باید توجه کنید که بولداک ها به پیاده‌روی روزانه نیاز دارند تا بدنشان ورزیده باقی بماند. نکته مهم دیگر این است که آنها نیاز به آموزش دارند. همچنین بولداگ ها هوای خنک را ترجیح می‌دهند. بنابراین اگر شما گرما را دوست دارد یا در یک شهر گرم زندگی می‌کنید بولداگ یک سگ مناسب برای آپارتمان شما نیست.

چی هواهوا

چی‌ هواهوا هم یک نژاد فوق‌العاده و سگ مناسب برای آپارتمان است. آنها جثه کوچکی دارند و تقریبا نیازی به ورزش روزانه ندارند. زمان زیادی را روی مبل می‌گذرانند و برای همین وقت زیادی از شما نمی‌گیرند. اما درباره چی هواهوا دو نکته وجود دارد: در ایران به سختی یا گران پیدا می‌شوند. نکته دیگر اینکه چی هواهوا حتما نیاز به آموزش دارد. درغیر این صورت پارس آنها شما و همسایه‌ها را آزار خواهد داد.

شیتزو

شیتزو یک نژاد معروف و بسیار پرطرفدار در ایران است. جثه کوچک آنها کاملا مناسب زندگی شهری و حتی ماشین‌سواری و پیاده‌روی است. شیتزو مثل یک عروسک است و به همین دلیل یک سگ مناسب برای آپارتمان است. اما شیتزو خیلی فعال  و پرجنب‌وجوش است. آنها پیاده‌روی را خیلی دوست دارند. شیتزوها خیلی به نظافت خود هم اهمیت می‌دهند. اما شیتزو برای پارس نکردن یا اطاعت از سرپرست خود نیاز به آموزش دارد. باوجود این، شیتزو با اعضای خانواده به‌ویژه بچه‌‌ها خیلی خوب کنار می‌آید.

کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل

کسانی که سگ نژاد کاوالیر دارند به شما خواهند گفت که این بچه‌های کوچک شگفت انگیز حیوان خانگی کاملی هستند. کاوالیرز نیز تقریباً یک سگ آپارتمانی عالی است! این سگ‌های کوچولو، فوق‌العاده باهوش و عمیقاً وفادار، ساکت و خیلی رفیق هستند. کاوالیرها به اندازه‌ای کوچ هستند که حتی در خانه‌های کوچک هم می‌توانند به خوبی زندگی کنند. همه اینها کاوالیر را به یک سگ مناسب برای آپارتمان تبدیل می‌کند.

بوستون تریر

بوستون تریر هم خیلی کم در ایران دیده شد، اما اگر باشد یک سگ خلی خوب برای آپارتمان است. آنها نیز به اندازه‌ای کوچک هستند که بتوانند تقریباً تمام نیازهای ورزشی خود را در داخل خانه تأمین کنند. همچنین می‌توانید مطمئن باشید که همسایه پایینی شما آزار نمی‌بیند.

سگ مناسب برای آپارتمان چیست؟

باوجود همه اینها، اینکه سگ مناسب چیست دقیقا به شما، خانه و زندگی و شغل شما بستگی دارد. اگر انسان آرامی هستید و فرصت آموزش دارید، گزینه شما متفاوت است. اگر وقت پیاده‌روی روزانه دارید یا همسایه‌های خوبی دارید، شاید بتوانید حتی ژرمن شپرد را هم نگه دارید. اما در کنار اینها، توصیه ما این است که با فکر بیشتر و واقعبینانه‌تر تصمیم بگیرید. به عبارت دیگر، سگ مناسب برای آپارتمان، سگی است که با شما و سبک زندگی شما جور باشد، نه اینکه نژادش چه باشد.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.