دانستنی های مهم درباره خصوصیات گربه ها

گربه‌ ها مهربان، اما تکرو، مستقل و مغرور هستند. خصوصیات گربه ها کاملا با سگ‌ ها متفاوت است. سگ ها فرمان پذیر، اجتماعی و بسیار به صاحبان خود وابسته هستند. اما گربه ها به ندرت فرمان پذیر هستند. گربه ها بیشتر دوست دارند آنها را به به حال خودشان بگذارید. اصلا نباید رفتار یک سگ را از گربه ها انتظار داشته باشید. بنابراین لازم است قبل از به سرپرستی گرفتن خصوصیات گربه ها را بدانید. اینکه ویژگی‌های رفتاری و جسمی آنها چیست. اینجا ما به شما کمک می‌کنیم.

علاقه به حریم شخصی یکی از خصوصیات گربه ها

خصوصیات گربه ها

گربه ها مانند همه حیوانات قلمرو مخصوص دارند. اگر یک گربه را به سرپرستی قبول کنید، خانه شما قلمرو او خواهد بود. اما گربه ها علاوه بر قلمرو حریم شخصی هم دارند. یکی از خصوصیات گربه ها فردگرا و مستقل بودن است. برای همین دوست دارند وقت استراحت، راه رفتن یا غذا خوردن کسی مزاحم‌ نشود. این خصوصیات گربه ها وقتی با غریبه‌ها روبه‌رو می‌شوند اهمیت می‌یابد. میهمان شما باید بداند فقط شما حق دارید به گربه دست بزنید. یکی از خصوصیات گربه ها این است که اجازه نمی‌دهد غریبه‌ با او بازی کند. اگر غریبه وارد حریم‌اش شود، ممکن است پرخاش کند.  

وابستگی بیشتر به یکی از اعضای خانواده

سگ ها معمولا از همه اعضای خانواده سرپرست خود اطاعت می‌کنند. یا اینکه به همه علاقه و احترام نشان می‌دهند. اما گربه ها میان اعضای خانواده انتخاب می‌کنند. یکی از خصوصیات گربه ها وابستگی بیشتر به یکی از اعضای خانواده است. همیشه دنبال آن یک نفر می‌روند. اگر سفره غذا پهن شود، به دنبال آن یک نفر می‌روند تا به او اطلاع دهند که غذا آماده است. این خصوصیات گربه ها باعث می‌شود یک نفر از اعضای خانه بهتر بتواند او را بغل کند. بقیه فقط  اجازه دارند گربه را نوازش کنند یا اینکه خود گربه خودش را به آنها بمالد. این انتخاب گربه ها به خیلی چیزها بستگی دارد. اگر نر باشند، شاید به خانم‌های خانه وابسته شوند. یا اگر احساس کنند یک نفر قوی‌تر است به او نزدیک می‌شوند. اینکه در خانه چه کسی مدیریت غذا را برعهده دارد در انتخاب گربه ها موثر است.

تغییر اولویت؛ یکی دیگر از خصوصیات گربه ها

برخی از جانوران مانند فیل ها یا گله شیرها، در گروه‌شان سلسله مراتب مشخصی دارند. یعنی معلوم است چه کسی رئیس است و بقیه باید از او اطاعت کنند. اما این خصوصیات گربه ها کمرنگ است. گربه ها نقش‌های اجتماعی مشخصی ندارند. قوی‌ترها سهم بیشتری برمی‌دارند، اما تمایل دارند با بقیه گربه‌ های گرو همکاری کنند. یا اگر نیاز نداشتند، حتی غذایشان را با دیگران تقسیم کنند. برای همین اگر بیشتر از یک گربه دارد باید به این خصوصیات گربه ها توجه کنید. مثلا یک روز یکی از آنها به پنجره علاقه‌مند می‌شود. روز دیگر یکی دیگر از گربه‌ها می‌خواهد دم پنجره بنشیند.

مهرطلبی؛ ویژگی مهم در خصوصیات گربه ها

خصوصیات گربه ها

رفتارهای دوستانه گربه ها با سگ‌ ها فرق دارد. سگ ها دوست دارند علاقه خود را نشان بدهند. روی صاحب خود می‌پرند، او را لیس می‌زنند، پارس و حتی گریه می‌کنند. اما این کارها جزو خصوصیات گربه ها نیست. سلام گربه ها بیشتر یک مالش محدود به پاها یا یک میو است. گاهی که از سر کار برمی‌گردید، گربه ها به استقبال شما می‌آیند. اما کمتر اجازه می‌دهند او را بغل کنید. گربه با مالاندن بدنش به پاهای شما به شما خوش‌آمد می‌گوید. یکی از خصوصیات گربه ها این است که دوست دارند کلا کاری به کارشان نداشته باشید. و بگذارید آنها کارهای خود را بکنند یا علاقه خود را نشان بدهند. برای گربه ها، استراحت در تماس بدنی با یکدیگر، ممکن است به همان اندازه دوستانه باشد.

گربه ها زودرنج و حساس هستند

یکی از خصوصیات گربه ها این است که بیشتر از سگ ها آسیب‌پذیر هستند. برای همین باید بیشتر از خودشان مراقبت کنند. این مراقبت بیشتر باعث شده گربه ها بیشتر از سگ ها حساس به نظر بیایند. گربه ها نسبت به تغییرات محیط زندگی خود خیلی حساس هستند. واردشدن هر وسیله یا آدم تازه به محیط باعث کنجکاوی آنها می‌شود. از خصوصیات دیگر گربه ها این است که اگر چیزی آنها را نگران کند، دیرتر حالشان خوب می‌شود. مثلا اگر صدایی در خانه آنها را پریشان کند، خود را پنهان می‌کنند. مدتی هم طول می‌کشد تا این نگرانی آنها برطرف شود. بنابراین اگر در خانه یا محیط دیگری، گربه شما احساس نگرانی کرد، باید به او فرصت بدهید تا شرایط جدید را درک کند.

شخصیت مستقل؛ مساله مهم در خصوصیات گربه ها

خصوصیات گربه ها اغلب مشترک است. یعنی می‌توان در هر گربه چیزهای مشابهی دید. باوجود این یک خصوصیات گربه ها این است که هر گربه یک شخصیت مستقل دارد. اگر ۳ گربه در خانه داشته باشید، با سه شخصیت متفاوت مواجه خواهید شد. البته محیط هم در رفتار آنها تاثیر دارد. هر رفتاری با گربه خود داشته باشید، او همان رفتار را نسبت به شما خواهد داشت. اگر گربه یک خانواده آرام است، یعنی او در آن خانواده آرامش دارد. اگر گربه ای پرخاشگر است یعنی در یک محیط پرتنش زندگی می‌کند. به طور کلی یکی از خصوصیات گربه ها رفتار بازتابی آن ها است. گربه همانطور با شما رفتار می‌کند که شما با او رفتار می‌کنید.

تمیزکردن گربه ها

خصوصیات گربه ها

یکی از خصوصیات گربه ها که خیلی به چشم می‌آید نظافت است. گربه ها زمان زیادی را صرف نظافت خودشان می‌کنند. بعضی از گربه ها تا 50 درصد وقت را صرف تمیزکردن می‌کنند. تمیزکردن گربه ها به آنها کمک می‌کنند مرتب بمانند. بزاق گربه ها مثل عایق عمل می‌کند و باعث می‌شود بدنشان گرم بماند. برای همین در هوای سرد بیشتر خود را تمیز می‌کنند. هر گربه عادات و الگوهای تمیزکردن خود را دارد. البته اگر یک گربه جای خاصی از بدن را بیش از حد تمیز می‌کند حتما به دامپزشک مراجعه کنید.  

تفاوت های جسمی گربه ها

 حالا می‌خواهیم قدری درباره ویژگی‌های جسمی گربه ها با شما صحبت کنیم. دانستن این نکات باعث می‌شود حرکات و رفتار او را بهتر بفهمید. گربه ها فقط برای کنترل گوش شان 32 ماهیچه دارند. گربه ها می‌توانند گوش خود را مثل ماهواره حرکت بدهند و منبع دقیق صدا را مشخص کنند. یکی از خصوصیات گربه ها این است که آنها 10برابر سریع‌تر از سگ ها به سمت صدا می‌چرخند. گربه ها نسبت به اندازه بدنشان، بزرگ‌ترین چشم‌ها را بین پستانداران دارند. بیشتر گربه‌ها مژه ندارند. آنها در شب 6 برابر بهتر از یک انسان می‌بینند. گربه‌ها می‌توانند رنگ‌های آبی و سبز را ببینند. چشم‌های بیرون زده به گربه‌ها زاویه دید بیشتری می‌دهد. آنها دید محیطی عالی دارند. دلیل میدان دید آنها حدود 185 درجه است. برای همین آنها شکارچی ماهری هستند.

نقش مهم پنجه ها در گربه ها

گربه ها پنج انگشت در هر پنجه جلو دارند، و چهار انگشت در هر پنجه عقب. یکی از خصوصیات گربه ها پنجه های آن هاست. پنجه‌‌ها حساس‌ترین گیرنده های لمسی را دارند. پنجه‌های گربه ها می‌توانند ارتعاشات کوچک را حس کنند. بنابراین مثل یک گوش عمل می‌کنند. گربه نمی‌تواند مستقیماً زیر بینی خود را ببیند. به همین دلیل گاهی به نظر می‌رسد گربه نمی‌تواند چیزهایی را روی زمین پیدا کند.

استخوان های بدن گربه ها

بدن یک گربه 250 استخوان دارد، درحالی که بدن انسان 206 استخوان دارد. 10 درصد استخوان‌های گربه در دم او قرار دارد. حالا می توان فهمید چرا حساسیت به دم یکی از خصوصیات گربه ها است. آنها از دم برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند. گربه برای جهش و پرش از 500 ماهیچه استفاده می کنند. ماهیچه‌های ران‌های گربه آنقدر قوی است که اگر شما چنین ماهیچه‌ای داشتید، می توانستید از زمین به بالای خانه بپرید! گربه‌ها استخوان ترقوه ندارند، بنابراین می‌توانند از هر سوراخی که اندازه سرشان باشد، عبور کنند.

توانایی بویایی گربه ها

البته که بویایی قوی یکی از بارزترین خصوصیات گربه ها است. سلول‌های حساس به بوی گربه ها دو برابر انسان‌ها است. بنابراین آنها می‌توانند چیزهایی را بو کنند که ما اصلا خبر هم نداریم. گربه ها علاوه بر بینی در سطح بالایی دهان خود هم اندام بویایی دارند. جالب است که بدانید گربه ها مانند انسان‌ها دارای گروه خونی AB هستند. بنابراین گربه ها می‌توانند به گربه های دیگر خون اهدا کنند. گربه ها هرگز عرق نمی‌کنند. بخشی از آب بدن آنها با لیس‌زدن مکرر از بدن خارج می‌شود.

هیچ فهرست ثابتی از خصوصیات گربه وجود ندارد

باوجود همه اینها که گفته شد، واقعیت این است که هیچ فهرست ثابتی از خصوصیات گربه ها وجود ندارد. هر گربه یک ویژگی خاص خود را دارد. شما در طول سرپرستی این ویژگی‌ها را می‌شناسید و کشف می‌کنید. گربه شما هم در طول مدت شما را بهتر می‌شناسد. رابطه انسان و گربه یک رابطه تعاملی است. باید به هم فرصت بدهید تا یکدیگر را بهتر درک کنید. در این صورت پس از مدتی شما یک تصویر خوب از هم دارید. و بهتر می‌توانید با هم ارتباط برقرار کنید. عجله نکنید. تحت قضاوت دیگران هم قرار نگیرید. دنبال ویژگی گربه های دیگران هم نباشید. گربه شما همانطوری خواهد بود که شما بخواهید. به این شرط که به خودتان و گربه فرصت بدهید.

چطور گربه خوبی داشته باشیم؟

گربه ها ویژگکی‌های خاص خود را هم دارند. مثلا بعضی‌ها اجتماعی ترند یا بعضی‌ها هوش بیشتری دارند و بیشتر نزدیک آدم می‌آیند. اما از همه اینها مهم‌تر، نوع رفتار ما گربه ها است. اینکه ما چطوپر با گربه‌ ها رفتار کنیم، در نوع ارتباط آنها با ما تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر می‌خواهید گربه اجتماعی داشته باشید که مدام با شما ارتباط بگیرد، محبت کند یا به شما نزدیک شود، به حریم خصوصی گربه احترام بگذارید. به عبارت دیگر اگر ما گربه را به حال خود رها کنیم، خودش پیش ما می‌آید و نیاز به کار دیگری نیست. اما اگر مدام سر به سر او بگذاریم، مدام او را بغل کنیم یا حریم شخصی‌اش را نقض کنیم، او هم از فاصله می‌گیرد. بنابراین در رابطه با گربه ها هم این شعر احمد شاملو صادق است که می‌گوید: «اگر می‌خواهی نگه‌ام داری دوست من، رهایم کن.» پس شما هم گربه خود را رها کنید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل