همه چیز درباره سگ سرابی

سگ سرابی بسیار قوی، جسور، تربیت‌پذیر و وفادار به خانواده خود است. برای همین می‌گویند این سگ ژرمن شپرد ایران است. سرابی نژاد ایرانی خالصی دارد. تاریخ این نژاد به 3هزار سال پیش می‌رسد. این سگ به دلیل جثه بزرگ، جسارت و قدرت زیاد، کمتر در خانه‌ نگهداری می‌شود. از سرابی بیشتر برای نگهبانی از گله‌ها و مزارع استفاده می‌شود. این ویژگی‌ها باعث شده این سگ نژاد ایرانی طرفداران زیادی در دنیا داشته باشد. بسیاری در آمریکا، اروپا و حتی کانادا دوست دارند سگ سرابی داشته باشند. زیرا هم قوی و جسور است، هم وفادار و کارآمد.

سگ سرابی

تاریخ سگ سرابی

سرابی یک سگ نژاد ایرانی است. خاستگاه آن به شهر سراب در آذربایجان شرقی برمی‌گردد. گفته می‌شود این سگ 3هزار سال قدمت دارد. این سگ ایرانی جایگاه مهمی در افسانه‌ها دارد. مطابق این افسانه‌ها سگ سرابی از نوادگان و نژاد پریتاس معروف است. پریتاس سگ اسکندر مقدونی بود که او را از مرگ نجات داد. گفته می‌شود در جنگ اسکندر در هندوستان، او از سربازانش جدا افتاده بود. درحالی که احتمال کشته شدن اسکندر وجود داشت، این پریتاس بود که آمد و کنار اسکندر جنگید تا سربازانش از راه برسند. برای همین سرابی در کشورهای غربی هاله‌ای از شکوه و مبارزه دارد. واقعیت هم این است که این سگ نژاد ایرانی اصلا از هیچ چیز نمی‌ترسد.

ویژگی ‌های ظاهری سگ سرابی

این سگ نژاد ایرانی غول پیکر و بزرگ جثه است. استخوان‌های سنگینی دارد. پوزه سرابی پهن است، نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه. این سگ نژاد ایرانی را می‌توان با ماستیف‌ های غول‌پیکر مقایسه کرد. ماستیف‌ها هم جثه‌های خیلی بزرگ، آرواره‌های محکم و لب‌ها و دهان خیلی بزرگی دارند. برای همین سگ سرابی را ماستیف ایرانی هم صدا می‌کنند. چشم‌های این سگ نژاد ایرانی بادامی شکل با رنگ زرد تیره است. پشت آن صاف است و پاهای استخوانی محکمی دارد. دم این سگ کلفت و بلند و به شکل داس است. این سگ نژاد ایرانی در رنگ‌های سفید با پوزه قهوه‌ای یا سیاه با رنگ سفید در سینه آن وجود دارد. براساس این ویژگی‌ها است که سگ سرابی شبیه یک دژ حیوانی به نظر می‌رسد.

سرابی

یک غول مهربان

سگ سرابی جثه بسیار بزرگی دارد. درعین حال خیلی هم پرتحرک است. بنابراین نمی‌توان این سگ نژاد ایرانی را در خانه یا آپارتمان نگه داشت. همین علت باعث شده است که کمتر شناخته شده باشد. باوجود این سرابی بهترین نژاد سگ برای چوپان‌ها است. در آمریکا و  اروپا هم سرابی را بیشتر برای نگهبانی از دام و اموال می‌شناسند. چون به علت داشتن آرواره‌های قوی، گازهای بسیار خطرناکی می‌گیرد. باوجود این بسیار به صاحب وفادار است. این سگ نژاد ایرانی از غریبه‌ها هم دوری می‌کند. سگ سرابی بسیار هم تربیت‌پذیر است. اگر در مزرعه یا خانه حیوانی غریبه نزدیک شود، گوش‌های آن تیز شده و آماده حمله می‌شود. این سگ نژاد ایرانی سر نترسی دارد. یعنی از مبارزه و رویارویی با دشمنان خود هیچ ترسی ندارد.

سرابی سگ بسیار وفادار

داستان‌های زیادی از میزان وفاداری سگ سرابی نقل شده است. این سگ نژاد ایرانی نسبت به همه اعضای خانواده احساس عجیبی دارد. کوچک و بزرگ می‌توانند کنار او احساس آرامش کنند. اما همین سگ برای دشمنان بسیار خطرناک است. سرابی هیچ چیزی که آن را تهدید تشخیص دهد تحمل نمی‌کند. اما برای اینکه این سگ نژاد ایرانی از این ویژگی‌ها برخوردار باشد، باید به خوبی آموزش دیده شود. باید فرمان‌پذیری را بسیار با سرابی تمرین کنید. باید برای آموزش او وقت بگذارید، هرچند این سگ نژاد ایرانی به طور غریزی با دوستانش خوب و با دشمنانش بد است. بنابراین جای نگرانی زیادی نیست و شما می‌توانید مطمئن باشید که یک دوست خوب و قابل اطمینان کنار خود دارید.

 طول عمر سگ سرابی

معمولا سگ‌های با جثه بزرگ عمر کمتری دارند. اما سرابی یک استثنا است. به عبارت دیگر هرچه سگ ها کوچک‌تر باشند عمر بیشتری دارند. طول عمر سگ‌ های کوچک بین 12 سال و گاهی تا 18 سال است. اما سگ های بزرگ‌تر معمولا بین 8 تا 12 سال عمر می‌کنند. اما برای این سگ نژاد ایرانی اینطور نیست. سرابی طولانی‌ترین عمر را بین سگ‌های بزرگ دارد. این سگ نژاد ایرانی به طور متوسط بین 12 تا 15 سال عمر می‌کند. درحالی که اکثر نژادهای بزرگ در شرایط عادی حداکثر 13 سال عمر می‌کنند. بنابراین اگر یک سگ سرابی دارید می‌توانید مطمئن باشید که سال‌های زیادی با شما زندگی خواهد کرد.

بیماری های سگ سرابی

یکی از مشکلات رایج در این سگ چاقی است. زیرا به دلیل جثه بزرگ خود به غذای زیادی نیاز دارند. بنابراین اگر ورزش نکنند، می‌توانند خیلی زود چاق شوند. مشکل دیگر این سگ نژاد ایرانی نفخ یا گشاد شدن معده است. این مشکل به این دلیل اتفاق می‌افتد که هوا در معده به دام میفتد. برای حل این مساله حتما باید به دامپزشک مراجعه کند، وگرنه ‌می‌تواند باعث مرگ او شود. دیسپلازی مفصل ران مشکل دیگر این سگ نژاد ایرانی است. در این حالت استخوان لگن از حفره خود خارج می‌شود. سگ سرابی خود را با آرام‌بخش آرام کنید تا به دامپزشک برسد.

زاد و ولد سگ سرابی

این سگ نژاد ایرانی از توان تولیدمثل بالایی برخوردار است. سگ سرابی معمولا در هر زایمان 6 تا 8 توله به دنیا می‌آورد. نکته مهم اینجا است که اساسا سرابی یک نژاد سالم و خالص است. این امر باعث می‌شود توله‌ های این سگ نژاد ایرانی هم سالم باشند. به دلیل همین زاد و ولد بالا و با کیفیت است که سگ سرابی را به یک نژاد پرطرفدار در ایران و جهان تبدیل کرده است. زیرا فرزندانی به دنیا می‌آورد که برای مزرعه یا باغ شما مفید است. این توله‌ها هم در آینده نگهبانان خوبی برای شما و خانواده شما خواهند بود.

سگ

سرابی یک حامی همیشگی

اگر شما یک سرابی داشته باشید می‌توانید مطمئن باشید که یک حامی همیشگی دارید. این سگ نژاد ایرانی بسیار باهوش و بسیار وفادار است. نسبت به اعضای خانواده خود بسیار حرف‌شنوی دارد. سگ سرابی بسیار از اموال یا افرادی که در کنار خود هستند محافظت می‌کند. اما همانطور که گفته شد، این سگ نژاد ایرانی مناسب آپارتمان نیست. یک علت کمتر شناخته شده بودن این سگ هم همین است. زیرا اغلب در مزارع و دامداری‌ها نگه‌داری می‌شود. امروز نه در آمریکا یا اروپا، بلکه در همه جای ایران می‌توان این سگ نژاد ایرانی را پیدا کرد. باوجود این، هنوز بیشترین تعداد از این سگ در آذربایجان شرقی و غربی دیده می‌شود. زیرا همانطور که از اسمش پیدا است، خاستگاه یا منشا این سگ در شهر سراب استان آذربایجان شرقی است.

خرید و فروش سگ سرابی

سگ سرابی به دلیل مزیت‌های فوق‌العاده زیادی که برای باغ‌ها و مزارع دارد بسیار در ایران خریدوفروش می‌شود. اما ما به شما توصیه نمی کنیم که این کار را بکنید. حتی توصیه نمی‌کنیم که سرابی را در خانه خود نگه دارید. در بسیاری از موارد دیده شده که گوش‌های این سگ را می‌برند. این یک کار غیراخلاقی است که با این سگ نژاد ایرانی می‌شود. ما مطلقا چنین چیزی را توصیه نمی‌کنیم. این کار عین حیوان‌آزاری است. بریدن گوش سگ برای تهاجمی‌تر نشان دادن آن انجام می‌شود. درحالی که سرابی فوق‌العاده تهاجمی است و نیازی به این کار نیست.

جنگ سگ سرابی

در مواردی دیده می‌شود که بعضی‌ها جنگ سگ سرابی راه می‌اندازند. آنها این کار را برای خرید و فروش بهتر این سگ نژاد ایرانی انجام می‌دهند. اما این کار غیرانسانی است. سرابی در این جنگ بسیار آسیب می‌بیند. این سگ نژاد ایرانی دندان‌های بسیار قوی و پنجه‌های محکمی دارد. قابل پیش‌بینی است که در جنگ چه اتفاقی برای آنها می‌افتد. احتمال مرگ این سگ ها در جنگ بسیار زیاد است. بنابراین، اگر این سگ را دارید یا می‌خواهید داشته باشید، با آن مهربان باشید. یعنی همانطور که این سگ نژاد ایرانی به شما خدمت می‌کند، شما هم قدر او را بدانید.

سن بلوغ سگ سرابی

این سگ در ۱۴ ماهگی به بلوغ می‌رسد. این یکی از مزیت‌های این نژاد برای نگهبانی از باغ و خانه است. مانند سایر حیوانات، ماده سرابی کوچک‌تر و نرها بزرگ‌تر هستند. طول نرها ۱۰۰ سانتی‌متر و گاهی بیشتر هم می‌رسد. این سگ به هر حیوانی که دشمن تشخیص دهد حمله می‌کند. سرابی به گراز، خرس، شغال یا گرگ حمله‌کند. زیرا این نژاد ایرانی سگ شجاعی است. تربیت این سگ هم به نسبت آسان است. هرچند در مواردی دارای استقلال شخصیت هم هست.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل