تاثیر گاز اشک آور بر گربه ها

در اعتراضات تابستان و پاییز 1401 مواردی از تاثیر گاز اشک‌ آور بر گربه ها گزارش شد. این گزارش‌ها عموما از شهر تهران بود. گزارش‌ها از وضعت بد گربه‌ ها در خیابان‌های انقلاب و بولوار کشاورز در روزهای اعتراضات خبر می‌داد. شهروندان در شبکه‌های اجتماعی این موارد را منتشر کردند. اما در رسانه‌های رسمی یا دامپزشکی‌ها بازتابی نداشت. اما چرا این اتفاق افتاد؟ یا تاثیر گاز اشک‌آور بر این حیوانات کوچک چیست؟ اینجا با شما از اثرات این ماده شیمیایی بر گربه‌ها و راه درمان آن صحبت می‌کنیم.

نگاهی به یک تجربه جهانی

گاز اشک‌آور برای گربه‌ها خطرناک‌تر از انسان‌ها است. تابستان 1398 هنگ کنگ دستخوش اعتراضات گسترده‌ ضد حکومت مرکزی چین شد. پلیس چین برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. پس از مدتی گزارش‌های متعددی از تاثیر آسیب‌زای این گازها بر حیوانات شهری هنگ‌کنگ منتشر شد. این گزارش‌ها نشان می‌داد گاز اشک آور گربه ها و سگ ها را بیمار می‌کند. این مشکلات درست شبیه مشکلات جسمی بود که انسان‌ها هم به آن دچار می‌شوند. اینجا درباره تاثیرات گاز اشک آور بر حیوانات به‌ویژه سگ‌ ها و گربه ها و راه‌های مقابله با این تاثیرات حرف می‌زنیم. می‌خواهیم بدانیم در این صورت چه اتفاقی برای گربه ها و سگ ها را بیمار نکند.  

گاز اشک آور چیست؟

گاز اشک آور چیست و چه کاربردی دارد؟ گاز اشک آور که به نام گاز CS هم شناخته می‌شود، یک ترکیب شیمیایی است که باعث تحریک و التهاب چشم، پوست و ریه‌ها می‌شود. این گاز به عنوان یک سلاح غیرکشنده طبقه‌بندی می‌شود. اما اگر به مقدار زیاد از آن استنشاق شود یا قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض آن می‌تواند خطرناک باشد. مواد شیمیایی موجود در گاز اشک آور باعث می‌شوند گیرنده‌های عصبی حسی بدن به آن واکنش نشان دهند. این واکنش می‌تواند از درد و ناراحتی در چشم تا آب‌ریزی از بینی و چشم و حتی مشکلات تنفسی باشد. از گاز اشک آور بیشتر برای کنترل شورش‌ها و اعتراض‌ها استفاده می‌شود. انتشار این گاز در یک جمع، تنفس را برای حاضران سخت می‌کند و باعث می‌شود که جمعیت از آن منطقه دور شود. اما گاز اشک آور گربه ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آسیب حیوانات هنگ کنگ از گاز اشک ‌آور

گزارش‌ها از آسیب گاز اشک آور به حیوانات شهری در هنگ کنگ قابل توجه بود. این گزارش‌ها از سوی گروه‌های مدافع حقوق حیوانات منتشر شد. آنان نوشتند نه تنها حیوانات شهری یا به اصطلاح ولگرد، بلکه حیوانات خانگی هم از گاز اشک آور آسیب می‌بینند. در یک مورد ناراحت کننده، گفته شد بر اثر گاز اشک آور گربه ای به‌قدری ناراحت بود که به چشمان خود پنجه می‌کشید. این گربه کوچک بر اثر ناراحتی و درد حتی رگ‌های خونی کوچک خود را پاره کرده بود. در ادامه انجمن دامپزشکی هنگ کنگ بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن خواستار خویشتن‌داری معترضان و پلیس شد. این انجمن نوشت گاز اشک آور گربه ها و حیوانات دیگر هنگ کنگ را در معرض خطر بزرگ قرار می‌دهد. آنان نوشتند این گاز باعث بروز مشکلاتی مانند استفراغ، سرفه و مشکلات چشمی در حیوانات شود.

گاز اشک آور گربه ها و سگ ها را بیمار می‌کند

گاز اشک آور گربه ها و سگ ها را دچاری همان مشکلاتی می‌کند که انسان‌ها می‌شوند. با این تفاوت که انسان‌ها هم ‌می‌توانند از این آسیب دوری کنند، هم راه مقابله با آن را بلد هستند. اما سگ ها و گربه ها نمی‌توانند حرف بزنند و نمی‌دانند که در شلوغی‌های اعتراض‌ها چه اتفاقی می‌افتد. در مهم‌ترین آسیب ناشی از این گاز گربه و سگ را بی‌قراری می‌کند. همچنین باعث سوزش گلو و ناتوانی در نفس‌کشیدن می‌شود. ریزش اشک از بینی، آب‌ریزی دهان و چشم ها از دیگر علائم گزارش شده است. گزارش شده که پس از تنفس گاز اشک آور گربه ها و سگ ها دچار خس خس سینه و نفس نفس زدن شده اند. کسانی که احیانا درد و رنج ناشی از گاز اشک آور را متحمل شنیده‌اند، می‌دانند که این حیوانات نازنین چه فشار و دردی را تحمل می‌کنند.

 حیوانات در معرض گاز اشک آور قرار نگیرند

گاز اشک آور گربه

مهم‌ترین راه برای مقابله با چنین وضعیتی دورکردن حیوانات از مکان‌های تجمع و اعتراض است. زیرا باعث می‌شود گاز اشک آور گربه ها و سگ ها را درگیر نکند. دور نگه داشتن حیوانات شهری سخت است. به سختی می‌توانید آنها را جمع کرده و از محیط‌های پر تنش دور کنید. باوجود این، اگر گاز اشک آور گربه یا یک سگ را به حیاط شما آورد، محیط امنی را برای او فراهم کنید. برای او آب و غذا بگذارید و اجازه بدهید تا پایان تجمعات همانجا بماند. اگر خودتان در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که پلیس ضد شورش از گاز اشک آور استفاده می‌کند، باید چند کار را انجام دهید. تا پایان تجمعات از گردش روزانه با سگ یا گربه خود خودداری کنید. پنجره‌ها را ببندید و از حوله‌های مرطوب برای بستن شکاف‌های پنجره‌ها و دیوار استفاده کنید. این کار تا حد زیادی مانع ورود گاز اشک آور به محیط خانه می‌شود. 

سگ و گربه را آرام کنید

سگ ها و گربه ها نسبت به شلوغی حساس هستند. آنها سعی می‌کنند از این محیط‌ها دور شوند. هرچند گربه‌ها در مواردی به جای دورشدن، جایی در همان اطراف پنهان می‌شوند. این کار باعث می‌شود گاز اشک آور گربه را تحت تاثیر قرار دهد. در هر صورت، تنفس گاز اشک آور گربه یا سگ را بی‌قرار می‌کند. بنابراین اولین کار این است که آنها را آرام کنید. با نوازش کردن یا تمیزکردن چشم و گوش به آنها آرامش بدهید. زیرا بی‌قراری و دویدن باعث فعالیت تنفسی بیشتر شده و اثرات گاز اشک آور گربه ها و سگ ها را بیشتر دچار درد و سوزش می‌کند. همراه داشتن یک غذا یا یک تشویقی به آرام شدن بیشتر آنها کمک می‌کند.

درمان حیوانات خانگی ناشی از گاز اشک آور

اگر به هر دلیلی گاز اشک آور گربه یا سگ شما را تحت تاثیر قرار داد، در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنید. خودتان هم می‌توانید در خانه اقداماتی انجام دهید. ابتدا بینی و چشم‌ آنها را پاک کنید تا گاز اشک آور آنها را بیشتر بیمار نکند. آنها را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از استروئیدها استفاده کنید. آب تمیز تهیه کنید، یک دستمال یا حوله را مرطوب کنید و چشم گربه را تمیز کنید. محلول نمکی حاوی 0.9 درصد نمک هم برای پاک کردن گاز اشک آور گربه و سگ مفید است. حتما با حوله تمیز و خیس موهای‌شان را تمیز کنید. زیرا ممکن است گاز اشک آور گربه یا سگ شما را دچار بیماری پوستی بکند. حمام کردن هم یک راه مطمئن است.

 چه کارهایی نباید انجام دهید؟

برای مهار اثرات گاز اشک آور گربه یا سگ را با آب گرم نشورید. زیرا آب گرم باعث می‌شود منافذ صورت یا بدن حیوان باز شود. این امر باعث می‌شود گاز اشک آور گربه را بیشتر تحت اثیر قرار بدهد. بنابراین اگر آب سرد همراه شما نیست، استفاده از دستمال تمیز هم می‌تواند به حیوان کمک کند. انسان‌ها برای کم کردن اثرات گاز اشک آور بر چشم‌های خود از دود سیگار استفاده می‌کنند. اما برای کنترل گاز اشک آور گربه و سگ خود را در معرض دود سیگار قرار ندهید. دود سیگار باعث ناراحتی بیشتر آنها می‌شود.

دورکردن موثرترین راه مراقبت

دورکردن سگ و گربه از محیط تجمعات بهترین راه برای حفاظت از آنها مقابل گاز اشک آور است. اما این کاری نیست که نسبت به انجام آن مطمئن باشیم. ضمن اینکه کمک به حیوانات متاسفانه آخرین چیزی است که در این تجمعات به آن توجه می‌شود. به عبارت دیگر، در مواردی که پلیس از گاز اشک آور استفاده می‌کند، کمتر کسی به حیوانات اهمیت می‌دهد. ما می‌توانیم امیدوار باشیم آنها بترسند و از این محیط‌ها دور شوند. باوجود این، شما دوکار می‌توانید بکنید. یکی اینکه مراقب حیوانات خانگی خود باشید. دیگر اینکه اگر گاز اشک آور گربه یا سگ شما را دچرا مشکل کرد، به او کمک کنید.

گاز اشک آور و سگ های پلیس

در هر صورت گاز اشک آور گربه و سگ ها را آزار می‌دهد. این شامل سگ های پلیس هم می‌شود. مثلا در هنگ کنگ یک پلیس سگ خود را بدون محافظت خاصی همراه داشت. این باعث شده بود این سگ در معرض گاز اشک آور قرار بگیرد. معترضان از پلیس انتقاد کردند چرا پلیس نگران این نیست که گاز اشک آور سگ را بیمار می‌کند. البته در این میان یک استثنا هم هست. لوکانیکوس یک سگ مشهور یونانی است. شهرت او بابت همراهی با معترضان است. لوکانیکوس بدون ترس از پلیس یا گاز اشک آور همراه معترضان یونانی در تظاهرات حاضر می‌شد. این باعث شهرت جهانی این سگ شده بود. اما لوکانیکوس یک استثنا بود. واقعیت این است که گاز اشک آور سگ ها را به شدت آزار می‌دهد. حتی اگر لوکانیکوس شجاع یا سگ پلیس باشد.

گاز اشک آور گربه های تهران را بیمار کرد

در جریان اعتراضات مهرماه و آبان ماه 1401 در تهران مواردی گزارش شد که گاز اشک آور گربه‌ها را بیمار کرد. این گزارش‌ها عمدتا از محدوده خیابان‌های انقلاب و بولوار کشاورز بود. این دو مکان‌هایی بودند که بیش از همه شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی بودند. مطابق گزارش‌ها گربه ها دچار مشکلات تنفسی شدند. در یک مورد ریه گربه آسیب جدی دید تا جایی که نیازمند درمان‌های بیشتر بود. مواردی از اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای به گربه ها نیز گزارش شد. در یک مورد دم گربه به حدی آسیب دید که باید به کلینیک دامپزشکی مراجعه می‌کرد. به نظر می‌رسد در این اعتراضات تهران، نه پلیس و نه معترضان مراقب حیوانات شهری نبودند. درباره اینکه گاز اشک آور برای گربه های دیگر شهرها دردسر ایجاد کرده باشد، گزارشی منتشر نشد. یک علت این گزارش نشدن می‌تواند تمرکز فعالان محیط زیست در تهران باشد. به هر صورت به دلیل گزارش‌هایی که از اثرات جدی و طولانی‌مدت گاز اشک آور بر انسان‌ها گزارش شده است، باید بیشتر مراقب حیوانات شهری اعم از سگ و گربه باشیم.

برای حیوانات آب و غذا بگذاریم

در مواقعی که شهرها دستخوش اعتراضات است، به دلیل ناامنی ایجاد شده، زندگی معمولی حیوانات شهری هم مختل می‌شود. در این حالت یک راه کمک به سگ ها و گربه های شهری این است که برای آنها آب و غذای سالم بگذارید. سعی کنید این آب و غذا در محیطی باشد که بیشتر رفت‌آمد می‌کنند. با این کار ما کمک می‌کنیم آنها کمتر در شهر تردد کنند. تردد کمتر آنها باعث می‌‌شود میزان آسیب‌پذیری آنها هم کمتر شود. دیدن صحنه آب خوردن یک سگ یا گربه یکی از بهترین تجربه‌هایی است که هر فرد می‌تواند داشته باشد. شما هم امتحان، به‌ویژه زمانی که شهر یا محل زندگی شما شلوغ شده است.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل