سگ و گربه

همه چیز درباره ریزش موی گربه

ریزش موی گربه به طور کلی طبیعی است. در هر حالتی همیشه مقداری از موی گربه ها می‌ریزد. با انجام کارهایی می‌توانیم ریزش مو را کم کنیم. تغذیه خوب، دوری از استرس، نظافت و شست‌وشو ریزش موی گربه را کم می‌کند. اما گاهی مو بیش از حد معمول می‌ریزد. اگر ریزش موی گربه باعث ایجاد لکه‌ در بدن شود، به آن آلوپسی می‌گویند. آلوپسی موی گربه دلایل مختلفی دارد. کک، انگل و کنه از دلایل ریزش موی گربه است. گاهی هم لیس زدن جای درد باعث می‌شود موی بدن گربه در آن نقطه بریزد. در ادامه به صورت جزیی‌تر درباره این موارد با شما حرف می‌زنیم.

ریزش موی گربه

موی گربه‌ها همیشه می‌ریزد

اولین نکته این است: نمی‌توانید به طور کامل جلوی ریزش موی گربه را بگیرید. موی گربه ها همیشه می‌ریزد. بنابراین به جای فکرکردن به قطع کامل، باید روی کم‌کردن ریزش مو تمرکز کنید. موی گربه ها هر روز می‌ریزد. پس باید به این وضع عادت کنید. اما می‌توان کاری کرد که موی حیوان خانگی شما کمتر بریزد. یکی از این کارها دادن یک رژیم غذایی خوب و سالم به گربه است.

علت طبیعی ریختن موی گربه

موی گربه ها در فصل‌های خاصی از سال بیشتر می‌ریزد. بهار و تابستان فصل ریزش موی گربه ها است. در این دو فصل باید بیشتر مراقب گربه و موی گربه خود باشید. در بهار و تابستان اگر ریزش مو سرتاسر بدن گربه باشد و لکه های طاسی ظاهر نشود، طبیعی است. نگران نباشید. این مشکل موی گربه شما به زودی برطرف می‌شود. تغییرات هورمونی نیز می‌تواند باعث کاهش موی گربه شود. این اتفاق در مواردی در گربه های مادر دیده می‌شود. اگر گربه شما عقیم است بازهم می‌تواند تغییرات هورمونی داشته باشد. پرکاری تیروئید یا افزایش سطح استروئیدها در بدن، ممکن است منجر به ریزش مو شود. برای دانستن این تغییرات باید به دامپزشک مراجعه کنید.

مراقبت از گربه با غذای سالم

میزان ریزش مو در گربه نشان می‌دهد تغذیه خوب دارد یا نه. تغذیه خوب، یعنی همه مواد مورد نیاز بدن گربه در غذای او باشد. غذاهای خشک یا غذاهای کم کیفیت مقدار زیادی کربوهیدرات و غلات دارند. غلات جایگزین گوشت و مرغ برای گربه شما نمی‌شوند. حتی ممکن است باعث مشکلات گوارشی یا حساسیت گربه هم بشوند. ریختن مو در گربه یکی از عوارض این غذاها است. پس به گربه خود غذای با کیفیت بدهید. مرغ، گوشت گاو یا ماهی حتما در وعده غذایی گربه شما باشد. اسیدهای چرب مانند امگا۳ یا امگا۶ تاثیر زیادی در کاهش ریزش موی گربه دارند. در تهیه غذا دقت کنید این مواد را داشته باشد. برای حفاظت بیشتر از موی گربه می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید.

نظافت موی گربه

گربه ها حیوانات تمیزی هستند. گربه ها بیشتر از همه به تمیزی موهای خود حساس هستند. اما شما هم می‌توانید در تمیزی موی گربه خود سهمی داشته باشید. تمیزی باعث کاهش ریزش موی گربه می‌شود. حداقل یک بار در ماه گربه خود را حمام کنید. این کار باعث جداشدن بخش‌های اضافی از موی گربه شما می‌شود. اگر گربه شما حمام دوست ندارد، او را با دستمال مرطوب تمیز کنید. نرم‌کننده و شامپوهای مخصوص هم باعث کاهش ریزش موی گربه می‌شود. البته باید به اندازه استفاده کنید.

موی گربه

شانه زدن روزانه موی گربه

شانه زدن روزانه باعث کاهش ریزش موی گربه می‌شود. این کار موهای اضافی او را جدا می‌کند. در این حالت موی گربه کمتری در اطراف خانه خواهد بود. در انتخاب شانه یا برس باید دقت کنید. معمولا گربه ها شانه را دوست ندارند. اگر گربه مقاومت می‌کند، از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید. این دستکش‌ها مثل ماساژ برای گربه است. اما بخش‌های زاید موی گربه را جدا می‌کند. استفاده از دستمال مرطوب هم یک راه دیگر است. کلا شانه یا برس زدن موی گربه باید ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد. اگر موی گربه شما بلند است، روزی یکبار او را شانه کنید. مراقب حرکت گوش و دم او باشید. این حرکت‌ خشم یا عصبانیت گربه را نشان می‌دهد.

 کوتاه کردن موی گربه

گربه هایی هستند که اصلا مو ندارند. گربه اسفنیکس برای کسانی که با ریزش موی گربه مشکل دارند گزینه خوبی است. اما در برخی نژادها موی گربه ها خیلی بلند است. در این حالت اصلاح یا تراشیدن یک راه کاهش ریزش مو است. برای گربه های دارای موی بلند، حداقل دوبار اصلاح در سال توصیه می‌شود. تراشیدن کامل موی گربه هیچ خطری برای او ندارد. هم باعث کاهش ریزش مو می‌شود هم می‌توانید مانع ابتلای او به انواع بیماری‌ها یا کک‌ها شوید. پس به سلامت گربه خود بیشتر از ظاهر آن اهمیت بدهید.

ریزش موی گربه

ریزش مو در گربه های چاق

اضافه وزن یا چاقی هم باعث افزایش ریزش مو در حیوان خانگی شها می‌شود. گربه‌ ای که اضافه وزن دارد در نظافت خود دچار مشکل می‌شود. به این ترتیب گربه‌ های دارای اضافه وزن موهای زاید بیشتری دارند. یک راه کاهش وزن گربه ها ورزش است. در خانه با گربه خود بازی کنید. برای تشخیص اضافه وزن گربه هم راهی وجود دارد. قسمت شکم گربه را با دست بگیرید. اگر نتوانستید دنده‌های او را لمس کنید یعنی چاق است. اگر هنگام نگاه کردن به گربه از بالا، کمر باریکی در جلوی باسن نمی‌بینید، این علامت اضافه وزن گربه است. اضافه وزن هم باعث بروز بیماری می‌شود و هم افزایش ریزش موی گربه. پس در کنار ورزش، مراقب تغذیه گربه خود هم باشید.

طاس شدن موی گربه یا آلوپسی

آنچه تا حالا برای شما گفتیم، درباره موارد طبیعی کاهش مو در گربه ها بود. اما مواردی هم هست که باید بیشتر مراقب بود. گاهی موی گربه اینقدر می‌ریزد که جاهایی از بدن او طاس می‌شود. به این وضع ریزش موی گربه آلوپسی گفته می‌شود. آلوپسی دلایل مختلف دارد. گاهی موی گربه به دلیل وجود انگل یا کنه می‌ریزد. گاهی هم علت ریزش مو لیس‌زدن‌های زیاد او است. یعنی درد بدن یا خارش و حساسیت باعث می‌شود گربه شما خودش را لیس بزند.

آلوپسی گربه

انگل در موی گربه

برای فهمیدن وجود انگل یا کنه روی موی گربه به پایه دم او نگاه کنید. اگر گربه شما به کک مبتلا باشد، می‌توانید کک یا مدفوع تیره کک را در نزدیکی پایه دم پیدا کنید. در این صورت باید از دامپزشک خود کمک بخواهید. دامپزشک برای گربه شما یا دارو تجویز می‌کند یا رژیم غذایی می‌دهد. کک ها و انگل ها به خودی خود می‌توانند باعث ریزش موی گربه شوند. حتی باعث اضطراب گربه شده و باعث می‌شوند مدام بدن خود را تمیز کند. هرچه بیشتر موی گربه تمیز شود، احتمال طاسی هم بیشتر است. نگاه کردن به موی گربه در اطراف گوش یک راه شناسایی ابتلا به انگل است. هر گونه ترشح قهوه‌ای یا قرمز در این ناحیه از بدن گربه باید از سوی دامپزشک بررسی شود.

تاثیر استرس بر موی گربه

گربه ها هم دچار استرس و اضطراب می‌شوند. استرس و اضطراب گربه باعث ریزش مو در آن‌ها می‌شود. چون در این حالت مدام خود را تمیز می‌کنند. تمیزکردن بیش از حد موی گربه نشانه خوبی برای سلامت او نیست. در این حالت موی گربه بیشتر از ریشه کنده می‌شود. حتی احتمال طاسی بخش‌هایی از بدن گربه هم وجود دارد. در مواجهه با این وضعیت، باید علت استرس و اضطراب گربه خود را پیدا کنید. گربه ها حیوانات بسیار حساسی هستند.  

حساسیت یا آلرژی در گربه ها

بدن گربه ها هم به بعضی چیزها حساسیت نشان می‌دهد. مثلا یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند باعث بروز آلرژی در گربه شما شود. در صورت بروز آلرژی یا حساسیت در گربه ها باید به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک بخشی از موی گربه یا پوست او را برای آزمایش برمی‌دارد. وقتی یک گربه بیش از حد با موی خود ور می‌رود، می‌تواند نشانه حساسیت یا آلرژی باشد. گربه ها می‌توانند به مواد موجود در محیط اطراف هم حساسیت نشان دهند. این آلرژی به صورت خارش پوست و گاهی اسهال یا استفراغ مشخص می‌شود. این خارش می تواند منجر به لیس زدن بیش از حد موی گربه شود. این کار به ساقه مو آسیب می‌رساند. این به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش ریزش موی گربه در نقاطی از بدن او شود.

 علت لیس زدن زیاد گربه ها

گفتیم که استرس می‌تواند یک علت لیس زدن زیاد گربه ها باشد. اما وجود انگل یا کنه در بدن گربه باعث خارش و التهاب بدن او می‌شود. در این حالت بیش از اندازه خود را تمیز می‌کند. گاهی هم نقاطی از بدن را گاز می‌گیرد. یا اینکه گربه شما موی نقاطی از بدن را می‌کند. اگر متوجه قرمزی، برآمدگی‌، دلمه‌ یا ریزش مو در گربه شدید، می‌تواند نشانه‌های یک بیماری پوستی باشد. اگر گربه‌ درد ماهیچه‌ها یا مفاصل را در زیر پوست خود احساس کند، ممکن است آن ناحیه را لیس بزند. لیس زدن یک راه کاهش درد برای گربه است. اما همین کار می تواند باعث ریزش موی گربه هم بشود. در این حال اگر علت درد از بین برود، ریزش مو هم متوقف می‌شود.

داروی ریزش مو برای گربه

هم قرص و هم آمپول‌هایی برای کنترل ریزش مو گربه وجود دارد. در مواردی برخی دامپزشکان به سرپرست‌های گربه‌ها پیشنهاد می‌کنند که از این داروها استفاده کنند. اما خاطرتان باشد که آمپول مقابله با ریزش مو در گربه‌ها باید به صورت هفتگی تزریق شود. این هم هزینه شما را افزایش می‌دهد و هم باعث اذیت گربه می‌شود. بنابراین بهتر است به جای استفاده از این داروها به سلامت حیوان خانگی خود بیشتر اهمیت بدهید. مراقب باشید به کک یا چیزهایی از این دست مبتلا نشده باشد. مراقب تغذیه و نظافت او هم باشید. در این صورت ریزش مو در گربه شما تاحد زیادی درمان می‌شود و نیازی به داروهای دیگر نیست.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.