سگ و گربه

طول عمر سگ ها چقدر است؟

ما به سگ‌ خانگی خود وابسته می‌شویم. بین ما و سگ‌ها یک رابطه دوستی متقابل ایجاد می‌شود. به همین دلیل می‌خواهیم سال‌های زیادی با هم باشیم. برای همین مهم است بدانیم طول عمر سگ ما چقدر است. برای افزایش عمر سگ خانگی باید به دو نکته دقت کرد. اول این که سگ ها هم مانند انسان‌ها نمی‌توانند همیشه زنده بمانند. عمر سگ ها اغلب مشخصی دارند. اما جای نگرانی نیست. با انجام بعضی کارها می‌توانیم طول عمر سگ‌ های خود را افزایش دهیم. مثل انسان‌ها که با سبک‌ زندگی بهتر، بیشتر و بهتر زندگی می‌کنند.  

طول عمر سگ

چرا دانستن طول عمر سگ‌ مهم است؟

وقتی می‌خواهیم یک سگ را به سرپرستی بگیریم، اغلب به زیبایی‌اش توجه می‌کنیم. هرچه سگ زیباتر باشد، بیشتر احتمال دارد به سرپرستی گرفته شود. درصورتی که شاید طول عمر سگ زیبای ما خیلی کم باشد. چون در برخی نژادها عمر سگ‌ها 2 تا 5 سال است. در این صورت یک اشتباه بزرگ مرتکب می‌شویم. زیرا اگر سگ خانگی را به سرپرستی بگیریم که عمر کمتری داشته باشد، زودتر از دست می‌رود. بحران عاطفی از دست دادن یک سگ خانگی خیلی سخت است. همچنین اگر طول عمر سگ ما کم باشد، زودتر هم پیر می‌شود. سگ خانگی پیر بیشتر بیمار می‌شوند و این یعنی هزینه بیشتر برای شما.

متوسط طول عمر سگ ها

طول عمر سگ‌ ها به عواملی مانند نژاد، ژنتیک یا مادر و پدر سگ و البته تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی وابسته است. به طور کلی هرچقدر جسم و بدن سگ خانگی کوچک‌تر باشد، بیشتر عمر می‌کنند. از آن طرف، اغلب سگ‌ هایی که جسم بزرگی دارند، به طور متوسط کمتر عمر می‌کنند. مثلا طول عمر سگ نژاد جک راسل تریر به طور متوسط 12 سال عمر می‌کند. طول عمر سگ یورکشایر تریر 12 تا 13 سال است. سگ خانگی نژاد اسپرینگر اسپانیل بین 11 تا 12 سال عمر می‌کند. لابرادور رتریور بین 11 تا 12 سال و کوکر اسپانیل معمولا 11سال عمر می‌کنند. نژاد بیگل حدود 10 سال عمر می‌کند. سگ خانگی نژاد چیهواهوا 7 تا 8 سال، بولداگ آمریکایی و انگلیسی بین 7 تا 8 سال و بولداگ فرانسوی 4 تا 5 سال عمر می‌کند.

اینجا می‌توانید درباره نحوه تشخیص عمر سگ های خود بخوانید:

تشخیص سن سگ ها

عمر سگ ژرمن شپرد

به رغم زیبایی و کارایی سگ ژرمن شپرد، طول عمر سگ ژرمن شپرد از بسیاری سگ‌ ها کمتر است. عمر سگ نژاد ژرمن شپرد 10 تا 11 سال است. بعضی تحقیقات عمر سگ ژرمن شپرد را  7 تا 10 سال ذکر کرده‌اند. سگ ژرمن شپرد بسیار مستعد بیماری است که باعث می‌شود عمرشان کم شود. عفونت مجرای گوش خارجی، چاقی و نفخ از مشکلات رایج در سگ ژرمن شپرد است. آنها همچنین مستعد ابتلا به بیماری‌های دندان، بیماری قلبی، اختلالات عضلانی و لخته شدن خون هستند. اگر سگ ژرمن شپرد دارید، باید بدانید نمی‌توانید مانع ابتلای او به بیماری‌ها یا پیری شوید. اما بعضی کارها هستند که عمر سگ شما را زیاد کرده و او را سالم نگه می‌دارد. مثلا فعالیت بدنی برای مدیریت وزن سگ ژرمن شپرد مهم است. دویدن و انجام بازی‌های واکنشی باعث زندگی بهتر یک سگ ژرمن شپرد می‌شود. برای افزایش عمر سگ ژرمن شپرد نژاد شنا در استخر خیلی مفید است. 

عمر سگ ژرمن شپرد

عمر سگ نژاد هاسکی

سگ نژاد هاسکی بین 9 تا 10 سال و گاهی هم 12 تا 15 سال عمر می‌کند. به عنوان یک قاعده کلی درباره طول عمر سگ ها، هر چه سگ بزرگ‌تر باشد، امید به زندگی او کوتاه‌تر است. درعین حال می‌دانیم که سگ نژاد هاسکی اصلا برای کشیدن سورتمه است. بنابراین آنها یک نژاد مقاوم و قوی هستند. اما سگ هاسکی هم مشکلاتی دارد. سگ هاسکی عموما مستعد ابتلا به آب مروارید ارثی است. این وضعیت گاهی باعث از دست دادن زودرس بینایی می‌شود. ضعف مفاصل ران، یک بیماری شایع دیگر در سگ هاسکی است. این بیماری اغلب از والدین به توله منتقل می شود. چاقی هم خیلی برای سگ هاسکی مضر است. ضمن این که مراقب چاق نشدن سگ هاسکی خود هستید، باید آنها را زودتر عقیم کنید. زود عقیم‌کردن توله ماده باعث افزایش عمر سگ نژاد هاسکی می‌شود.

عمر سگ هاسکی

اهمیت طول عمر سگ  

حالا که فهمیدیم متوسط طول عمر سگ ها در نژادهای مختلف چقدر است، بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم. چون عمر سگ ها فقط یک عدد نیست، بلکه مسائل بسیاری دارد. مثلا وقتی یک سگ خانگی بین 5 تا 7سال عمر دارد و شما در 2 سالگی سرپرستی او را قبول کنید، یعنی حداکثر 3 سال در کنار شما خواهد بود. این به عاطفه و پیوندهای شما و آسیبی که می‌تواند متوجه شما شود ارتباط پیدا می‌کند. اما غیر از این وقتی یک سگ خانگی پیر می‌شود، بیمار هم می‌شود. بیماری یک سگ خانگی یعنی افزایش هزینه‌های شما برای نگهداری. احتمالا باید بیشتر به دامپزشک مراجعه کنید. یا شاید نیاز به جراحی سگ خانگی خود دارید. یا دارو تهیه کنید. اینها یعنی طول عمر سگ ها یک مساله مالی هم هست.

عوامل ژنتیکی طول عمر سگ ها

می‌توان با برخی کارها طول عمر سگ ها را افزایش داد. اما این کارها هم تاثیر نسبی دارند. یعنی هرچقدر مراقب زندگی و بهداشت سگ خانگی خود باشیم، نمی‌توانیم عمر سگ خانگی را زیاد بالا ببریم. مهم‌ترین عامل، نژاد سگ خانگی است. هر نژاد سگ عمر خاصی دارد که تقریبا ثابت است. بسته به اینکه پدر و مادر یک سگ خانگی، از چه نژادی است، طول عمر آن متفاوت خواهد بود. پدر و مادر می‌توانند برخی مشکلات و نارسایی‌های ژنتیک را به توله‌ منتقل کنند. برخی نژادهای سگ اساسا با مشکلات جسمی به دنیا می‌آیند. مثلا گفته می‌شود سگ های دورگه در مقایسه با دیگر سگ ‌ها عمر طولانی تری دارند. سگ‌ های هم‌خون خطر انتقال ژن‌های بیماری‌های مشترک آن نژاد را دارند.

افزایش طول عمر سگ

البته طول عمر سگ ها فقط به نژادشان وابسته نیست. ما هم می‌توانیم کاری بکنیم که آنها بیشتر عمر کنند. یا اینکه سگ خانگی ما از زندگی در کنار ما لذت ببرند. البته باید توجه کرد که تاثیر کار ما نسبی است. یعنی هرچه در نگهداری سگ خود سنگ تمام بگذارید، باز هم طول عمر سگ تحت تاثیر طبیعت است.

مراقبت از سگ خانگی

مراقبت می‌تواند باعث افزایش طول عمر سگ شما شود. رژیم غذایی مناسب برای او تهیه کنید. این رژیم غذایی باید نیازهای واقعی بدن سگ را تامین کند. یعنی مغذی، مفید و حاوی ویتامین‌های لازم باشد. ورزش هم برای افزایش طول عمر سگ‌ ها موثر است. حتما برای پیاده‌روری سگ خانگی برنامه‌ریزی داشته باشید. او را به پارک یا فضای باز ببرید تا بدود و جست‌وخیز کند. نباید معاینات سالانه سگ خانگی خود را فراموش کنید. به صورت دوره‌ای، هر سه ماه یکبار هم به دامپزشک مراجعه کنید. از دامپزشک بخواهید شرح دقیقی از وضعیت جسمی سگ شما ارائه دهد. واکسن‌های او را به موقع تزریق کنید. در نهایت هم اینکه مراقب سلامت دندان‌های سگ خانگی خود باشید. در اینجا ما به چند نکته درباره سلامت سگ اشاره کرده‌ایم.

عقیم کردن سگ

آپارتمان‌نشینی عقیم کردن سگ را ضروری کرده است. تحقیقات نشان داده عقیم کردن سگ می‌تواند باعث افزایش عمر سگ شود. محققان می‌گویند برای تعیین زمان عقیم کردن باید به جسم و اندازه سگ ها توجه کرد. برای سگ های نژاد کوچک، عقیم‌سازی قبل از پنج ماهگی توصیه می‌شود. سگ های بزرگ هم بهتر است بین 12 تا 15 ماهگی عقیم شوند. جراحی عقیم کردن سگ می‌تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها در سگ ‌ها را کاهش دهد. به‌ویژه سرطان‌هایی که بر تخمدان‌ها، سینه‌ها و بیضه‌ها تأثیر می‌گذارند.

 سال‌های زندگی با یک سگ

دانستن رازهای عمر سگ به شما کمک می‌کند بفهمید اگر سگی را به سرپرستی بگیرید، تا چند سال می‌توانید با او زندگی کنید. تا چند سال این سگ خانگی می‌تواند فضای خانه شما را شاد و مفرح کند. این دانایی به شما کمک می‌کند بهتر و سنجیده‌تر تصمیم بگیرید. همچنین به شما کمک می‌کند دریابید با چه کارهایی می‌توانید عمر حیوان خانگی خود را افزایش دهید. یا کاری کنید که هم شما و هم سگ خانگی شما از بودن در کنار هم لذت ببرید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.