سگ و گربه

انواع صدای گربه را بشناسید

گربه‌ ها با صدای خود با ما حرف می‌زنند. می‌توانیم با دانستن معنی صدای گربه بهتر با آنها ارتباط برقرار کنیم. هر نوع میو، یک حرف خاص است. به طور کلی جانوران سه راه ارتباطی دارند؛ رنگ، صدا و بو. البته برای گربه‌ها می‌توان یک چیز دیگر را هم اضافه کرد و آن، حرکات و شکل بدن است. مثلا وقتی دم گربه‌ها شکل عصا شود، یعنی به شما اعتماد دارند. در این حالت، دم گربه سیخ‌ می‌شود و انتهای دم، یک نیم‌دایره را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این انواع صدای گربه راهی برای ارتباط با انسان‌ها هم هست.  

انواع صدای گربه

چرا باید انواع صدای گربه را بشناسیم؟

انواع صدای گربه

وقتی یک گربه را سرپرستی قبول می‌کنید، باید با ویژگی‌های آنها آشنا شوید. باید بدانید او چه نیازهایی دارد و این نیازها را چطور به شما منتقل می‌کند. انواع صدای گربه یک راه ارتباط حیوان خانگی شما است. درست مثل انسان که در موارد خاص صدای متفاوتی دارد. وقتی عصبانی می‌شویم، وقتی ابراز محبت می‌کنیم یا وقتی بیمار هستیم، صدا و نحوه حرف‌زدن ما فرق می‌کند. گربه‌ها هم همینطوری هستند. بنابراین شما در طول زمان با انوع صدای گربه خود آشنا می‌شوید. وقتی یک گربه دارید، آرام آرام یاد می‌گیرید که هر صدای او چه معنی دارد. بنابراین از این جهت نگران نباشید.

سلام کردن گربه ها

یکی از انواع صدای گربه میو ی سلام کردن است. وقتی از سرکار برمی‌گردید یا صبح‌ها که بیدار می‌شوید، گربه‌ها به شما سلام می‌کنند. در این حالت، صدای گربه، ریزتر و کشیده‌تر است. شما متوجه می‌شوید که انگار یک دلتنگی در صدای گربه وجود دارد. میوی ریز، کشیده و تقریبا طولانی برای سلام است. در این حالت، این صدای ریز چند بار پشت سرهم تکرار می‌شود.

صدای گربه گرسنه

گربه‌ها وقتی گرسنه هستند هم صدای خاصی دارند. میوی یک گربه گرسنه، قدری طولانی، بم و دو مرحله‌ای است. یعنی ابتدای و انتهای صدا کشیده‌تر است. صدا مثل یک سینوس، از پایین شروع شده، به بالا می‌رود و دوباره پایین می‌آید. در انوع صدای گربه، صدای گرسنگی و درخواست غذا قدری کلفت‌تر از سایر موارد است. اگربه طور مداوم با گربه‌ها ارتباط داشته باشید، به سادگی می‌توانید این صدا را تشخیص دهید.

بازی با گربه ها

گربه‌ها عاشق جست‌وخیز هستند. آنها دوست دارند با صاحبان خود بازی کنند. زیرا آنها جز صاحبان خود، با حیوانات دیگری ارتباط ندارند. در میان انواع صدای گربه، صدای درخواست بازی، نه خیلی ریز است، نه خیلی بم. در این حالت گربه‌ها از یک میوی کوتاه برای بیان خواست خود استفاده می‌کنند. میوی کوتاه که هر چند ثانیه تکرار می‌شود. وقتی یک گربه می‌خواهد با شما بازی کند، علاوه بر صدا، رفتار او هم متفاوت است. مدام می‌رود و می‌آید. وقتی پیش شما می‌آید، صدا می‌کند، انگار که از شما می‌خواهد دنبال او بروید.

معنی خرخر گربه‌

انواع صدای گربه

خرخر معروف‌ترین انواع صدای گربه است که همه با آن آشنا هستند. خرخر از گلوی گربه بیرون می‌آید، بدون آنکه دهانش را باز کند. خرخر معمولا به معنای آرامش، امنیت و لذت است. وقتی گربه از کاری لذت ببرد، یا احساس آرامش کند، چنین صدایی می‌دهد. مثلا وقتی گربه را نوازش می‌کنید، خرخر او یعنی این کار را دوست دارد. وقتی دست از نوازش کردن بدارید، خرخر را قطع می‌کند. این قطع کردن خرخر یعنی لطفا دوباره مرا نوازش کنید.

هیجان گربه‌ها وسط بازی

گربه‌ها هم مثل انسان‌ها هیجان زده می‌شوند. به‌ویژه موقع بازی و جست‌خیز بیشتر این هیجان خود را بروز می‌دهند. صدای هیجان و شادی گربه‌ها، خیلی کوتاه است. مثل یک جیغ کوتاه، یا یک غر کوتاه. گربه‌ها برای بیان هیجان خود، همینطور که می‌دوند، یک صدای کوتاه، اما آرام از خودشان در می‌آورند. این صدا به شما می‌گوید آنان از اینکه بازی می‌کنند خیلی خوشحال هستند. در میان انواع صدای گربه ها، صدای هیجان، میو نیست. بیشتر شبیه غرزدن است، اما از سر شادی.

وقتی گربه صاحب خود را صدا می‌زند

اگر گربه دارید یا با گربه‌های خیابان آشنا هستید، حتما احساس کرده‌اید که انگار گربه‌ها ما را صدا می‌زنند. واقعا هم همینطور است. مثل آتش گرفتن بالکن لامپ بالکن خانه ما. در این حالت، گربه ما چندبار از بالکن به داخل هال آمد و ما را صدا زد. صدازدن گربه‌ها، میوهای بلند است که چندبار پشت سر هم تکرار می‌شود.

فیس کردن گربه

اگر یک بار اتفاقی پا را روی دم گربه بگذارید، او به شما فیس می‌کند. در این حالت، دندان‌های خود را به شما نشان می‌دهد تا به شما بگوید چقدر خطرناک و عصبانی است. اما نگران نباشید. گربه‌ها هیچ وقت به صاحبان خود آزار نمی‌رسانند یا صدمه نمی‌زنند. در میان انواع صدای گربه ها فیس بیشتر شبیه اعتراض و بیان عصبانیت است. او از وضعیتی که در آن قرار گرفته راضی نیست. یا از کاری که دارید با او می‌کنید راضی نیست. معمولا وقتی شما آن کار را نکنید، گربه‌ هم به حالت عادی خود برمی‌گردد.

صدای جفت‌گیری گربه

یکی از انواع صدای گربه که شما سالی یک یا دو بار آن را می‌شنوید؛ صدای جفت‌گیری است. اینجا می‌توانید درباره فحل گربه‌ ها بخوانید. اما صدای جفت‌گیری، یک ناله بلند و نوعی صداشدن است که پشت سرهم تکرار می‌شود. اگر گربه‌ ای را به سرپرستی گرفتید، باید مراقب زمان فحل شدن او باشید. وقتی گربه به سن جفت‌گیری رسید، به طور غریزی جفت خود را صدا می‌زند. معمولا صاحبان گربه در چنین مواقعی احساس ناتوانی می‌کنند. آنان معنی این صداها را نمی‌دانند و مستاصل می‌شوند. البته بهتر است پیش از فرارسیدن زمان فحل گربه‌ها را عقیم کنید. اما اگر گربه‌ها را عقیم نکردید، اجازه بدهید آن ها جفت‌گیری کنند. در این صورت باید منتظر عواقب آن، یعنی بچه گربه هم باشید.

صدای شکار گربه

درست است که ما گربه‌ها را در خانه نگه می‌داریم، اما آنان هنوز هم یک شکارچی هستند. آنان هنوز توانایی‌های زیادی برای شکار حیوانات دارند. یکی از انواع صدای گربه شما، تقلید صدای پرندگان برای فریب آنها است. این کار وقتی است که از پنجره یا بالکن صدای پرنده را می‌شنود. در این حالت، با بهم زدن سریع دهان خود، نوعی صدای تیک‌تیک از خودش در می‌‎آورد. انگار که می‌خواهد ادای پرنده‌ها را در بیاورد. این نوع از صدای گربه گاهی شبیه کت‌کت کردن پشت سرهم است. این حالت گربه‌ها واقع دیدنی است. چه تلاشی می‌کنند تا پرنده‌های بیچاره را فریب بدهند.

صدای گربه بیمار

گربه‌ها هم بیمار می‌شوند. امیدوارم هیچ وقت ناله‌های گربه‌های خود را نشنوید. اما به هر دلیلی، اگر آنان بیمار شوند، با میوهایی که شبیه گریه است، شما را صدا می‌زنند. در میان انواع صدای گربه شنیدن میوی بیماری خیلی دردناک است. در این حالت گربه‌ها با میوهایی که انگار از ته دل می‌آید، ناله می‌کنند. این میو خیلی بی‌حال اما عمیق و گاهی هم ضعیف است.

گربه آماده بازی

در شناخت انواع صدای گربه ، صدای بازی هم جذاب است. گربه‌ها وقتی دلشان می‌خواهد بازی کنند، اغلب به ما نزدیک می‌شوند. مثلا کنار ما می‌نشینند و به ما نگاه می‌کنند. یا با دست و پای ما ور می‌روند. بعضی مواقع هم روی زمین دراز می‌کشند و بدن خود را کش می‌دهند. در این حالت صدایی مثل همان کش دادن بدن از خودشان در می‌آورند. در انواع صدای گربه این نوع صدا هم حالت استراحت دارد و هم حالت اینکه: ببین، من آماده بازی هستم.

صدای دعوای گربه ها

یکی از انواع صدای گربه ها که احتمالا زیاد هم شنیده‌ایم، صدای دعوای گربه‌ها است. در این حالت، گربه‌ها از ته گلو و با صدای بلند میو می‌کنند. این میو بیشتر یک هشدار برای گربه مقابل است که وارد حریم او نشود. به طور کلی گربه‌ها کمتر از سایر حیوانات مثلا سگ‌ها دعوا می‌کنند. یا اگر دعوا کنند، جنگ آنها زودتر و بدون آسیب کمتری تمام می‌شود. برای همین، گربه‌ها ترجیح می‌دهند به جای دعوای فیزیکی و پنجه‌کشیدن به هم، با میومیوهای گوشخراش قدرت‌نمایی کنند. میو های دعوا به عنوان یکی از انواع صدای گربه ها غلیظ، پر، طولانی و بلند هستند. وقتی این صدا را می‌شنوید بهتر است گربه‌ها را به حال خودشان رها کنید. آنها دارند سر قلمرو باهم بحث می‌کنند.

شناختن صدای گربه‌ ها

حالا سوال این است که ما چطور این صداها را از هم تشخیص دهیم؟ چه زمانی بفهمیم که گربه ما چه می‌گوید، چه نیازی دارد یا چه می‌خواهد؟ اما در پاسخ، اصلا نگران نباشید. اگر به تازگی سرپرستی گربه‌ای را پذیرفته‌اید، باید صبور باشید. هم شما و هم گربه شما نیاز به زمان دارید تا همدیگر را بشناسید. یعنی همانطور که شما تلاش می‌کنید عادات و رفتار گربه خود را درک کنید، گربه هم در تلاش مداوم است تا رفتارها و حرف‌های شما را بفهمد. بنابراین به خودتان و به گربه‌تان زمان بدهید. کمی که زمان بگذرد به راحتی می‌توانید انواع صدای گربه خود را بشناسید.

تنها صدا است که می‌ماند

پس از صبوری و پس از آنکه مدتی با گربه خود زندگی کردید، زبان یکدیگر را می‌فهمید. شاید یک روزی به خودتان بیایید و ببینید که عملا دارید با گربه خود حرف می‌زنید. چون شما پس از تجربه‌های بسیار بالاخره توانستند انواع صدای گربه خود را تشخیص دهید. این لحظه خوبی برای شما و گربه شما است. زیرا بدون مشکل کمتری می‌توانید با هم ارتباط بگیرید. بنابراین، هم به خودتان و هم به گربه خودتان زمان بدهید. زمان بهترین آموزگار است؛ برای هردوی شما. با گذشت زمان در می‌یابید که چطور از انواع صدای گربه نیازهای او را تشخیص دهید. و بالاخره اینکه؛ تنها صدا است که می‌ماند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.