راه های حفظ سلامت حیوانات خانگی

سلامت حیوانات خانگی

حفظ سلامت حیوانات خانگی یک سوال جدی است. بیماری‌هایی که می‌توانند از سگ و گربه به ما منتقل شوند، واقعی هستند؟ کسانی که درباره بیماری حیوانات خانگی هشدار می‌دهند، نگران سلامتی ما هستند؟ یا می‌خواهند ما را بترسانند تا ما سگ و گربه نگه نداریم؟ احتمال انتقال بیماری از سگ و گربه خانگی ما یک واقعیت علمی است. اما نگران نباشید: با انجام برخی کارهای ساده، می‌توانیم از سلامت خود و حیوان خانگی‌ مطمئن شویم. اگر تصمیم گرفتید حیوان خانگی داشته باشید، باید برخی نکات را رعایت کنید.

آیا ممکن است حیوان خانگی ما بیمار شود؟

اغلب فکر می‌کنیم چون سگ و گربه ما در خانه و کنار ما نگهداری می‌شوند، پس بیمار نمی‌شوند. اما باید بدانیم حتی انسان‌ها هم ممکن است به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی بیمار شوند. درباره حیوانات این مساله جدی‌تر است. زیرا آنان به طور طبیعی ناقل برخی از بیماری‌ها هستند که برای انسان‌ها خطرناک است. مثلا بیماری هاری یا انگل‌های خطرناکی می‌توانند از سگ‌ها یا گربه‌ها به ما منتقل شوند. اما نگران نباشید. اگر برخی نکات خیلی ساده را رعایت کنیم، می‌توانیم از سلامت حیوانات خانگی خود مطمئن شویم. اما اگر تغذیه یا نظافت حیوانات خانگی شما هم مانند بقیه باشد، احتمال بیماری زیاد است.

سلامت حیوانات خانگی

مراقب تغذیه حیوانات خود باشید

کلا یک راه اصلی بیماری حیوانات یا ناقل بودن، تغذیه آنها است. حیواناتی که در محیط‌های طبیعی زندگی می‌کنند، تقریبا هرچیزی را می‌خورند تا زنده بمانند. خام‌خواری، خوردن گوشت خام یا مواد آلوده باعث می‌شود آنها بیمار یا ناقل بیماری شوند. اگر به تغذیه حیوانات خود توجه کنید، می‌توانید احتمال بیماری را به حداقل برسانید. مهم‌ترین مساله در تغذیه حیوانات خانگی این است که وقتی وارد خانه شما شده‌اند، باید خام‌‎خواری آنها تمام شده باشد. به هیچ وجه به آنها گوشت خام یا مرغ خام ندهید. حتی برای تفنن هم، اضافات گوشت و مرغ پخته نشده را به آنان ندهید. غذای خام می‌تواند انگل‌ها یا بیماری‌های احتمالی را به حیوان خانگی شما هم منتقل کند. اینجا درباره غذای گربه نوشتیم.

به صورت دوره‌ای به دامپزشک مراجعه کنید

حیوان خانگی شما باید دائم تحت نظر دامپزشک باشد. با این مراجعات از بیماری‌های احتمالی آتی جلوگیری می‌کنید. البته این کار می‌تواند هزینه‌های شما را زیاد کند. اما نشان می‌دهد نگران سلامت حیوانات خانگی خود هستید. در هر مراجعه از دامپزشک بخواهید حیوان را به خوبی معاینه کند. واکسن‌های او را به صورت دوره‌ای تزریق کنید. نکته مهم دیگر، استفاده دوره‌ای از قرص‌های ضدانگل است. حتما از دامپزشک بخواهید بگوید در چه زمان‌هایی برای دریافت قرص‌های ضدانگل مراجعه کنید. این مساله برای کسانی که گربه دارند مهم‌تر است. زیرا گربه‌ها، شب‌ها یا روزها، در خانه هم درحال شکار سوسک‌ و حشرات هستند. خوردن حشرات می‌تواند باعث ابتلای آنها به برخی بیماری‌ها یا تولیدمثل انگل‌ها در بدن آنها شود. قرص‌های ضدانگل به شما اطمینان می‌دهد که این تغذیه برای گربه شما خطرناک نیست و او آلوده نمی‌شود.

مراقب تماس با حیوانات بیرون باشید

وقتی که حیوانی را به سرپرستی پذیرفتید، دیگر کاملا با یک حیوان خیابانی متفاوت می‌شود. بنابراین باید راه‌های متفاوتی را برای حفظ سلامت حیوانات خانگی خود دنبال کنید. زیرا حیواناتی که در خیابان زندگی می‌کنند، به طور طبیعی در معرض انواع میکروب‌ها و حتی ویروس‌ها هستند. این تماس دائم می‌تواند باعث شود آنها در برابر بعضی بیماری‌ها مقاوم شوند. اما حیوان شما به دلیل تماس نداشتن با محیط آلوده بیرون این ویژگی را ندارد. اگر سگ یا گربه خود را بیرون می‌روید، مراقب باشید با حیوانات خیابانی تماس نداشته باشند. زیرا بیماری‌ها یا حشرات موذی در مو و پوست آنها به حیوان خانگی شما منتقل می‌شود. درین حالت سلامت حیوان خانگی شما به خطر می‌افتد و باید هزینه کنید تا دوباره سلامت خود را بازیابد.

محیط زندگی حیوان خود را تمیز نگه دارید

اگر آدم تنبلی هستید، توصیه نمی‌کنیم حیوان خانگی داشته باشید. زیرا مراقبت و نظافت حیوانات خانگی نیازمند توجه بیشتری نسبت به یک انسان عادی است. باید برای تمیزی محل زندگی حیوان خانگی وقت بگذارید. اگر گربه دارید، باید حداقل هر روز یک بار خاک آن را تمیز کنید. زیرا هر بار که حیوان خانگی شما دستشویی می‌کند، با یک خاک آلوده به مدفوع و ادرار تماس دارد. با نظافت مرتب خاک گربه، بخش زیادی از راه حفظ سلامت خود و سلامت حیوان خانگی ‌تان را طی کرده‌اید. همینطور وقتی بعد از یک گردش روزانه با حیوان خود به خانه برمی‌گردید، حتما دست و پای او را بشویید. خود شما هم هر بار بعد از آمدن به خانه از محل کار، دست خود را می‌شویید.

مدفوع او را چک کنید

وقتی خاک حیوان خانگی خود را تمیز می‌کنید، آن‌ها را وارسی کنید. مدفوع حیوان خانگی راهی برای پی بردن به وضع او است. تغییر شکل مدفوع را بررسی کنید. به وجود چیزهای نامتعارف حساس باشید. با این کار می‌توانید ببینید گوارش حیوان خانگی شما درست کار می‌کند یا نه. اما همیشه مراقب باشید که به صورت مستقیم و با دست خود با مدفوع حیوان خود تماس نداشته باشید. اگر در جایی غیر از خاک یا نقاط مشخص شده، مدفوع کرده‌اند، حتما با دستکش آن را تمیز کنید. پس از برداشتن مدفوع، محل آن را نیز به خوبی ضدعفونی کنید. مراقب باشید به دست یا پای شما نچسبیده باشد. وقتی حیوان شما تغذیه خوب داشته باشد یا به طور دوره‌ای به دامپزشک مراجعه کند، جای نگرانی نیست. باوجود این، کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. چون می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

توجه به دم و گوش‌ها

دم ها و گوش‌های گربه دو جای مهم برای تعیین سلامت حیوانات خانگی شما هستند. اگر گربه شما آلوده به انگل باشد، در دم او مشخص می‌شود. برای این کار، دم او را بالا بزنید و جای اتصال دم و بدن را نگاه کنید. معمولا انگل‌ها آنجا تخم‌گذاری می‌کنند. همچنین به موی گوش گربه خود حساس باشید. برخی بیماری‌های پوستی گربه ها اول در آنجا دیده می‌شود. بنابراین، به بدن گربه خود دقت کنید تا از سلامت او مطمئن شوید.

به بهداشت حیوان خانگی خود اهمیت بدهید

ناخن‌های حیوانات خانگی خود را کوتاه کنید. مثلا سگ‌ ها هنگام گردش با خاک بیرون تماس دارند. گربه‌ها نیز با دست‌های خود، خاک را جابجا می‌کنند. کوتاه کردن ناخن مانع چنگ‌ انداختن یا زخمی کردن شما از سوی حیوان خانگی‌ هم می‌شود. حتی اگر زیر ناخن‌های آنها ویروس یا میکروبی باشد، می‌توانید مطمئن باشید که به شما منتقل نمی‌شود. سگ خود را به صورت دوره‌ای به حمام ببرید. اگر گربه دارید، حمام بردن ضروری نیست. به‌ویژه اینکه گربه‌ها اصلا از حمام خوششان نمی‌آید. اما هربار با پارچه یا دستمال‌های مخصوص، موی آن‌ها را تمیز کنید.

مراقب موی حیوانات خود باشید

یک بار از دامپزشک پرسیدم آیا موی گربه خطرناک است؟ گفت اگر نکات بهداشتی و ایمنی مانند واکسن و گرفتن قرص ضدانگل را رعایت کرده باشید، مشکلی نیست. اما در هر صورت، موی گربه یک جسم خارجی است و هر جسم خارجی به نوعی می‌تواند برای بدن ما مضر باشد. بنابراین موی گربه یا سگ، به خودی خود خطرناک نیست. اگر شما مراقب سلامت حیوانات خانگی خود باشید، جای نگرانی نیست. اما بهتر است که مراقب باشید موی حیوان خانگی شما وارد غذا یا دهان شما نشود. اصلاح دوره‌ای موی حیوان، برای خود حیوان هم مفید است. ضمن اینکه میزان مویی که در محیط خانه رها می‌شود هم به حداقل می‌رسد.

به تغییر حالات حیوان خانگی توجه کنید

کسی که در خانه حیوان دارد به تدریج با رفتار و حالات او آشنا می‌شود. یعنی می‌فهمد که سگ یا گربه او چه زمانی خوشحال یا ناراحت است. یا اینکه حیوان خانگی او چه چیزی می‌خواهد. باوجود این همین رفتار در ادامه به راهی برای پی بردن به سلامتی یا بیماری حیوان خانگی شما می‌شود. بنابراین متوجه باشید چه زمانی جنب‌وجوش دارد و چه زمانی ندارد. یا چرا مدتی است کمتر در خانه می‌دود. به تغییر عادت‌های غذایی و آب خوردن او هم دقت کنید. البته تلاش کنید حیوان شما بیشتر آب بخورد. آب باعث سلامیت کلیه‌های آنها در درازمدت می‌شود.

یک زندگی ساده و سالم با حیوان خانگی

می بینید که نکات مورد اشاره ساده و درعین حال کم‌هزینه است. اما این کارهای ساده برای حیوان خانگی خیلی مهم است. ما از زندگی با حیوانات لذت می‌بریم. اما این علاقه نباید باعث شود نسبت به سلامت حیوان خانگی خود یا حتی خودمان بی‌تفاوت باشیم. وقتی یک سگ یا گربه وارد زندگی ما می‌شود، سالم بودن او و ما با هم ارتباط پیدا می‌کند. بنابراین، باید هم به سلامت خود و هم سلامت حیوانات خانگی که با شما زندگی می‌کند اهمیت بدهید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل