سگ و گربه

وظایفی که سرپرست گربه برعهده دارد

همانقدر که وقت گذراندن با گربه‌ها شیرین و دلنشین است نگهداری از آن هم در اولویت قرار دارد. شما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و بعد اگر شرایط همه چیز را داشتید می‌توانید سرپرست گربه را برعهده بگیرید. ما در اینجا قصد داریم شما را با شرایط و وسایل لازم برای به سرپرست گرفتن گربه آشنا کنیم.

نیازهای اولیه برای نگهداری گربه

گربه‌ها هم مانند هر موجود زنده دیگر نیاز به وسایل اولیه برای زندگی کردن دارند. حتما قبل از به سرپرستی گرفتن گربه به این موضوعات توجه کنید.

وسیله حمل و نقل

هنگامی که گربه‌تان را بیرون می‌برید ممکن است از صدای بوق ماشین‌ها بترسد و یا به هر دلیلی دچار استرس و وحشت شود. همچنین ممکن است واکنش‌هایی از جمله پریدن به بیرون از پنجره, شیطنت کردن و… انجام دهد. برای پیشگیری از این اتفاقات بهتر است از باکس یا کیف مخصوص گربه‌ها برای حمل و نقل آنها استفاده کنید.‌ در انتخاب باکس گربه باید دقت کنید که هم حمل آن برای شما راحت باشد و هم گربه در آن احساس راحتی کند. باکس هرچه سبک‌تر و راحت‌تر باشد، بهتر است.

ظرف غذا

گربه‌ها موجوداتی وسواسی هستند و دوست دارند وسایل شخصی خود را داشته باشند. بنابراین از ظرف غذا جداگانه استفاده کنید. اینکار از لحاظ بهداشتی هم بهتر است. می‌توانید از کاسه, ظروف پلاستیکی, فلزی و… استفاده کنید که هزینه چندانی هم ندارد. اگر گربه‌تان به ظروف پلاستیکی و فلزی آلرژی ندارد حتما از آن استفاده کنید. زیرا گربه‌ها موجوداتی شیطون هستند و ممکن است ظرف‌شان را پرت کنند.

جای خواب مناسب

همانطور که می‌دانید گربه‌ها موجوداتی تنبل و خواب‌آلود هستند. فراهم کردن جای خواب برای این کوچولوهای دوست داشتنی لازم و ضروری است. لزوما قرار نیست گربه‌تان فقط در جای خودش بخوابد ولی داشتن یک جای خواب مناسب جزو ملزومات است. می‌توانید این وسیله را از بازار تهیه کنید. جالب است بدانیم که گربه ها نسبت به جای خواب با باکس خود خیلی حساس هستند. یک حس مالکیت قوی نسبت به آن دارند و اگر ببینند شما دارید به طرف جای او می‌روید، حساسیت نشان می‌دهند. البته این حساسیت آزاردهنده نیست و برای شما جذاب و شیرین خواهد بود.

خاک مخصوص گربه

همانطور که بالا گفته شد، گربه‌ها موجوداتی وسواسی هستند. گربه ها کلا خیلی تمیز هستند. هم خودشان را مدام تمیز می‌کنند و هم اینکه حتما باید در خاک دستشویی کنند. به طور کلی گربه ها به طور غریزی در جای مخصوص خود دستشویی می‌کنند. خاک دستشویی گربه با خاک معمولی متفاوت و بهداشتی‌تر است. زیرا به طور مصنوعی جذب بالایی دارد. بنابراین به هیچ عنوان از خاک معمولی استفاده نکنید. از بین خاک‌های موجود در بازار هم از خاکی استفاده کنید که هم قدرت جذب رطوبت بیشتری داشته باشد و هم غبار کمتری داشته باشد. زیرا غبار زیاد باعث می‌شود موقع تمیزکردن خاک اذیت شوید و وارد ریه‌های شما شود. بنابراین دقت در خرید خاک خیلی به شما کمک می‌کند.

لوازم بهداشتی

نظافت گربه‌ها بسیار اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل بهتر است مواردی مانند این ها را در خانه داشته باشید:

  • شانه و برس
  • ناخن گیر
  • مسواک و خمیر دندان گربه
  • شامپوی گربه

البته داشتن این موارد خوب است، اما خب گربه‌ هایی هم هستند که از این وسایل خوش‌شان نمی‌آید. بنابراین سعی کنید چیزهای گران نخرید. زیرا اگر گربه شما نگذارد با وسایل خانه آنها را تمیز و مرتب کنید، باید آنها را به دامپزشکی ببرید و اینطوری وسایل شما بی‌خاصیت می‌شود. ضمن اینکه زیاد هم گربه خود را با آب نشویید. گربه ها کلا تمیز هستند و بهتر است هر سه ماه آنها را بشویید. درغیر این صورت اذیت و ناراحت می‌شوند. گربه من که اصلا از حمام خوشش نمی‌آید.

اسباب بازی

گربه‌ها پر جنب‌وجوش و بازیگوش هستند. آنها برای فعالیت روزانه به سرگرمی نیاز دارند. شما می‌توانید با تهیه کردن وسایل بازی زندگی گربه‌تان را از یکنواختی دربیاورید.

برای سرپرست گربه بودن چه کارهایی باید انجام داد؟

هنگامی که وسایل بالا را تهیه کردید می‌توانید گربه‌تان را به خانه بیاورید. ولی آیا همین کافی است؟ خیر. علاوه بر تهیه وسایل باید مراقب امنیت گربه خود هم باشید. امنیت گربه در خانه یعنی طوری وسائل خانه را بچینید یا کارهایی انجام دهید که گربه به خودش آسیب نزند. گربه ها خیلی کنجکاو هستند. همچنین آنها بیشتر در شب یعنی وقتی که شما خواب هستید راه می‌روند. بنابراین با انجام بعضی کارها می‌توانیم مطمئن باشیم وقتی ما نیستیم یا خواب هستیم هم اوضاع گربه ما خوب است.

حفظ امنیت گربه‌ ها

برای امنیت گربه‌تان در خانه چه کارهایی باید انجام دهید؟ چیزهای خطرساز را از سر راه آنها بردارید. گربه‌ها بسیار بازیگوش هستند و شما باید فکر همه جا را کرده باشید. هیچ جای خانه شما نمی‌تواند از دسترس یک گربه دور باشد. خودتان متوجه می‌شوید که برای گربه شما هیچ کار نشدی وجود ندارد. باوجود اینها، انجام برخی کارهای ساده به حفظ امنیت گربه تان کمک می‌کند:

کابل و پریزهای برق: ممکن است گربه‌تان با جویدن کابل‌ها دچار برق گرفتگی شود. همچنین ممکن است با سیمی قصد بازی کردن داشته باشند. بنابراین بهتر است وسایل برقی را تا حد امکان از گربه خود دور کنید.

آشپزخانه: آشپزخانه یکی از مکان‌های پرخطر برای کوچولویتان است. شما نمی‌توانید مانع ورود او به این مکان شوید. ولی تا حد امکان وسایل پرخطر را از دسترس دور کنید.

سطل زباله: گربه‌ها چون عاشق ریخت و پاش هستند، حتما سراغ سطل زباله شما خواهند رفت. حتی ممکن استخوان یا گوشت ریخته شده در سینگ ظرفشویی را بخورند. بنابراین حتما سطل زباله یا سینک ظرفشویی را زود به زود عوض و تمیز کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید یک تکه لیمو داخل سطل زباله‌تان بندازید. زیرا گربه‌ها از بوی لیمو خوششان نمی‌آید و سراغش نمی‌روند.

سایر جاها:

  • گلدان‌ها و گیاهان: گربه ها عاشق خاک بازی هستند. پس اگر دوست دارید گلدان و گل داشته باشید، مراقب این قاتل کوچولوی گل ها هم باشید. گربه یا خاک گلدان را جابجا می‌کند یا آن را از بلندی پرتاب می‌کند. کلا گربه ها دوست دارند اشیا را از بلندی به پایین پرتاب کنند.
  • پنجره و پرده‌ها: خواهید دید که گربه شما چطور از پرده بالا می‌رود. برای کمک به پرده تان، حتما ناخن‌های گربه را کوتاه کنید.
  • دستشویی و حمام و…: گربه ها کلا فضول و کنجکاو هستند. پس در دستشویی را همیشه ببندید. یک وقت گربه تان سر از دستشویی یا حتما در نیاورد. دوباره باید خانه را تمیزکاری کنید.

۳ وظیفه مهم سرپرست گربه

راضی بودن اعضای خانواده از نگهداری گربه:

اعضای خانواده‌تان نباید از حضور گربه ناراضی باشند. زیرا اگر یک نفر هم ناراضی باشد زندگی هم به کام خود و هم به کام گربه‌تان زهر می‌شود. در نتیجه حتما مطمئن شوید که از سمت بقیه حمایت و پذیرفته می‌شود. البته تجربه همه گربه دارها نشان داده اگر پدر یا مادر اول ناراضی باشند، بعدا خودشان به عاشق یک گربه تبدیل می‌شوند. این هنر شما نیست، این هنر گربه ها است که اینقدر تو دل برو هستند. باوجود این، برای کم کردن ناراحتی‌ها بهتر است اول با اعضای خانواده گفت‌وگو کنید و بعد گربه ای را به سرپرستی بگیرید.

شناخت گربه از خانه:

ممکن است گربه‌تان با ورود به مکان جدید دچار استرس و اضطراب شود. بنابراین اجازه دهید به جای جای خانه سرک بکشد و بشناسد. به هیچ عنوان یک دفعه از باکس‌اش در نیاوردید. او را جایی آرام بگذارید و اجازه دهید خودش از باکس خارج شود. می‌توانید غذا و یا تشویقی را بیرون از باکس‌اش بگذارید.

مراقب کودکتان باشید:

کودکان مخصولا اگر خردسال باشند گربه را به عنوان یک جاندار نگاه نمی‌کنند بلکه او را عروسک می‌دانند و چون ذاتی مهربان هستند ممکن است به حیوان خانگی‌تان آسیب برسانند. در این شرایط معمولا گربه برای دفاع از خود ممکن است کودکتان را چنگ بیاندازد. در نتیجه قبل از ورود گربه به خانه‌تان حتما فرزندتان را توجیه کنید.

نگرانی های سرپرست گربه

باوجود همه اینها، نگران نباشید. یعنی سرپرست گربه شدن به این معنی نیست که همه این کارها را باید به صددرصد انجام دهید. مثلا نداشتن ناخن‌گیر یا اسباب‌بازی چندان هم مهم نیست. گربه و سرپرست گربه به تدریج یاد می‌گیرند چطور باهم ارتباط برقرار یا همدیگر را سرگرم کنند. مساله مهم، مراقبت است، اینکه حواس شما به گربه شما باشد. در این صورت خودبخود خیلی از مشکلات حل می‌شود. بنابراین کمبود پول یا نداشتن امکانات نباید شما را از لذت سرپرستی گربه محروم کند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.