اگر در خیابان بچه‌ گربه دیدیم، چکار کنیم؟

گربه‌های ماده در سال یک یا دو بار بچه‌دار می‌شوند. در سال‌های اخیر به دلیل زیاد شدن غذا، ‌به‌ویژه غذادادن مردم به گربه‌ها تعداد زادوولد آنها زیاد شد. فصل فرزندآوری گربه‌ها معمولا بهار است. در بهار غذای بیشتری برای تغذیه وجود دارد. برای همین بهار بچه گربه‌ های زیادی را می بینید. یا صدای تعداد بیشتری از پیشی های کوچولو را می‌شنوید.

اکثر مردم عاشق بچه گربه هستند. هنگامی که آنها را می‌بینند که مادرش کنارش نیست دوست دارند از او نگهداری کنند. یا اینکه کمک کنند بچه گربه مادرش را پیدا کند. این نشان می‌دهد مردم نمی‌دانند وقتی این موجودات زیبا و کوچولو را می‌بینند، چه باید بکنند؟ چون نمی‌دانند صدای بچه گربه چه معنایی دارد و چه می‌خواهد؟ به شما می‌گوییم هنگام مواجه شدن با بچه گربه چه کار کنید تا بچه‌ای را از مادرش جدا نکنید.

زایمان گربه ماده

وقتی مردم در خیابان بچه گربه ای را می‌بینند که مادرش کنارش نیست، سعی می‌کنند به او کمک کنند. یا او را می‌گیرند و دنبال مادرش می‌گردند، یا اینکه او را به سرپرستی می‌گیرند. اما چون توانایی نگهداری ندارند به دنبال واگذاری این حیوانات کوچک می‌گردند.

اگر مردم اطلاعاتی درباره بچه گربه ها داشتند، شاید تصمیم دیگری می‌گرفتند. به طور کلی مادر گربه معمولا قبل از زایمان به جست و جوی مکانی مناسب می‌گردد. این مکان باید جایی تاریک و خلوت مانند پارکینگ یا انباری باشد. آنها از ابتدای بارداری محل مناسب را پیدا می‌کنند و چندبار به آن سر می‌زنند. ممکن است مادر بی‌تجربه مکانی نامناسب برای زایمان خود انتخاب کند. اینکار باعث می‌شود مثلا زیر پله ساختمانتان هم بچه گربه ببینید که تنهاست. اما لزوما به این معنی نیست که بچه گربه به حال خود رها شده است.

معمولا گربه‌های خیابانی غذای مناسب و سریعی در دسترس ندارند. باید صدها متر و شاید کیلومترها برای پیدا کردن غذا از لانه دور شوند. اما مادر گربه می‌داند تا چه زمانی می‌تواند بچه‌ گربه را تنها بگذارد. به همین دلیل همیشه به موقع برمی‌گردد تا به آنها شیر بدهد. این زمان خیلی نمی‌تواند طولانی باشد مخصوصا برای گربه‌های تازه متولد شده. ولی اگر تعداد بچه‌ها زیاد باشد مادر می‌تواند زمان طولانی‌تری را برای پیدا کردن غذا صرف کند. این زمان معمولا بین ۲ تا ۶ ساعت خواهد بود. بنابراین اگر صدای بچه گربه ها را شنیدید، احتمال بدهید مادر او دنبال غذا رفته است.

البته امکان دارد برای مادر حادثه ای پیش بیاید. مثلا تصادف کند. اگر بیشتر از 6 ساعت یا یک روز شد و مادر نیامد، واقعا مادر خود را از دست داده اند. حالا زمانی است که می‌توانید کار امداد بچه گربه را آغاز کنید.

مادر گربه پس از زایمان چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

پس از زایمان معمولا گربه مادر چند جای مختلف را برای بچه‌ گربه هادر نظر می‌گیرد. ممکن است وقتی بچه‌ها رشد می‌کنند، چند بار محل زندگی را تغییر دهد. این جا به جایی چند مرحله طول می‌کشد و بچه‌ها را یکی یکی به لانه جدید منتقل می‌کند. اگر با این موضوع مواجه شدید آن مکان را در نظر بگیرید. متوجه خواهید شد طی چند ساعت مادر بچه گربه ها را از گردن می‌گیرد و به لانه جدید می‌برد. در این زمان نباید گربه را لمس یا جا به جا کنید. اگر صدای ناله آنها را شنیدید، به جای کمک منتظر باشید تا مادر او را مانند بقیه با خود ببرد.

روزهای اولی که بچه گربه به دنیا می‌آید چه کارهایی باید کرد؟

در روزهای اول که بچه گربه به دنیا می‌آید توان حرکت ندارند و چشم‌هایشان بسته است. بعد از گذشت یکی دو هفته چشم‌ها را باز می‌کنند و به صورت محدود حرکت می‌کنند. در این مواقع مادر به دنبال غذا می‌رود که هم سیر باشد و هم توان شیر دادن به بچه‌هایش را داشته باشد. مادر گربه‌ها پس از اینکه مطمئن شود بچه‌هایش به دمای مناسب رسیده‌اند و کامل شیر خوردند برای یافتن غذا و جبران انرژی از دست رفته از لانه خود بیرون می‌روند. در این زمان بچه گربه ممکن است از لانه خود بیرون بیاید و چون بوی مادر خود را احساس نمی‌کند با میوهای جیغ مانندی مادرش را صدا بزند. در این مواقع ممکن است شما گربه‌هایی را ببینید که تنها هستند و احتیاج به نگهداری دارند.

در این شرایط خیلی از افراد تصور می‌کنند مادر بچه گربه را به حال خود رها کرده و آن را جا به جا می‌کنند. درحالی که کمی بررسی نشان می‌دهد که واقعا اینطور نیست.

بهترین اقدام در شرایطی که مادر بچه گربه نبود چیست؟

در شرایطی که مادر بچه گربه آن اطراف نبود، بهترین اقدام این است که به او دست نزنید و جا به جا نکنید. منتظر شوید تا مادر گربه بیاید. این موضوع ممکن است تا ۲۴ ساعت ادامه یابد و شما باید منتظر باشید.

به دلیل حس بویایی قوی گربه‌ها، دست زدن به بچه گربه امکان دارد باعث شود مادر او را پس بزند و شیر ندهد. بهتر است اگر صدای جیغ بچه گربه شنیدید صبر کنید و منتظر بمانید تا مادر برگردد. اگر از بازگشت مادر گربه ناامید شدید و تصمیم به نگهداری از بچه گربه گرفتید حتما به لینک زیر مراجعه کنید.

۸ اشتباه رایج درباره‌ سرپرستی گربه و چه کارهایی بعد از سرپرستی باید انجام دهید (sagogorbe.com)

بعضی مواقع ممکن است حوادثی مانند تصادف برای مادر گربه پیش آید و گربه ماده نتواند به لانه خود بازگردد. در این مواقع بچه گربه‌ها گرسنه هستند و میو های بلندی می‌کنند. احتمالا مشکلی برای او پیش آمده یا راه‌های ورودی به لانه مسدود شده است. شما می‌تواند این موانع را بردارید. ولی اگر موانعی هم نبود و شرایط نگهداری از یک گربه را داشتید اجازه دارید مداخله کنید. اما باید همه جوانب را در نظر بگیرید. زیرا سرپرستی گرفتن موجودات زنده بسیار دشوار است و مسئولیت بزرگی به گردن خود دارید.

در صورتی که از بازگشت مادر گربه‌ها ناامید شدید با توجه به چیزی که در بالا توضیح داده‌ایم حتما مطالعه خود را راجع به سرپرستی گربه بیشتر کنید و به گرم و نرم بودن لانه‌شان توجه کنید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل