۴ دلیل شکستن سبیل گربه

بیشتر مردان برای زیباتر دیده شدن ریش و سبیل می‌گذارند اما سبیل گربه ارتباطی به مد ندارد و با آن بخشی از فعالیت‌های روزانه خود را انجام می‌دهند. برای مثال سبیل‌ها می‌توانند اندازه و شکل طعمه را تشخیص دهند. گربه‌ها ۴ نوع مو حسی دارند که راس آن سبیل قرار دارد و احساسات گربه را نشان می‌دهد. موهای حسی گربه به رشته‌های عصبی زیادی متصل هستند ولی داخل خود مو هیچ رشته عصبی‌ای وجود ندارد. در اینجا هم با موهای حسی گربه و هم با شکستن سبیل گربه آشنا خواهید شد.

انواع موهای حسی در گربه

۱- موهای بالای لب‌ها و روی پوزه (سبیل)

۲- موهای ابرو

۳- موهای زیر فک

۴- موهای روی مچ دست و پا

  • سبیل گربه: این موها بالای لب قرار می‌گیرند و جزو بزرگترین و ضخیم‌ترین موهای حسی گربه حساب می‌شوند. ۱۲ تار مو در سه دسته چهارتایی روی دو طرف پوزه قرار می‌گیرند و بیشترین اطلاعات محیطی را دریافت می‌کنند.
  • ابرو گربه: این موها نقش محافظت از چشم‌ها را دارند. همچنین با تحریک موجب پلک زدن گربه می‌شوند.
  • موی زیر فک: این نقطه از مو نقش خاصی ندارد و بسیار نازک و کوچک است.
  • موی روی مچ و پا: این موها به بالا رفتن و یا گرفتن طعمه کمک می‌کند و از نظر ساختاری شبیه به موهای حسی صورت گربه است.

همچنین موهای اطراف صورت آنها، می‌تواند رفتارشان را کاملا نشان دهد. گربه‌ها بدون سبیل نمی‌توانند برخی از فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. برای مثال هنگامی که گربه‌تان عصبی است سبیل‌هایشان حالت خوابیده به خود می‌گیرد. در شرایط معمولی، سبیل‌هایشان حالت طبیعی دارند ولی در گربه نابینا ، هنگامی که دنبال شکار هستند سبیل‌ها به سمت جلو میایند.

چرا سبیل گربه می‌شکند؟

همانطور که در بالا گفته شد سبیل گربه یک موی عادی نیست، بلکه اعصاب حسی پیچیده موجود در آن باعث شده محیط اطراف خود را بهتر درک کنند. گاهی ممکن است تارهای سبیل او بیوفتد و دوباره رشد کند ولی جای نگرانی نیست. اما اگر تعداد زیادی از سبیل‌هایشان بیوفتد، باید علت آن را پیدا کنید. شکستن سبیل گربه چیز طبیعی‌ای نسیت و باید درمان شود.

آناتومی کلی سبیل گربه

پیاز مو که به فولیکول‌های موهای حسی گربه معروف هستند در عمق پوست قرار دارند و پیام‌ها را به مغز می‌رسانند. همچنین در نوک سبیل گربه ارگان حسی وجود دارد که ارتعاشات محیطی را دریافت می‌کند و توسط همین ارگان گربه مکان و موقعیت خودش را تشخیص می‌دهد. علاوه بر تشخیص دادن مکان، مسافت‌ها، میزان دوری و نزدیکی اشیاء و فضاهای خالی هم تشخیص می‌دهند. سبیل‌ها مانند رادار هستند و گویا گربه به جی.پی.اس متصل است. برای مثال او با نگاه کردن به اطرافش با خود می‌گوید «آیا اینجا جا می‌شوم؟» یا «چه ارتفاعی باید بپرم؟» این سوال‌ها را با کمک سبیل‌هایشان می‌توانند پاسخ دهند.

۴ دلیل شکستن سبیل گربه

  • تماس بیش از سبیل گربه با اشیاء
  • بازی‌های آسیب زننده به سبیل
  • استرس
  • ضعف تغذیه‌ای
  • آکنه‌های پوستی

تماس بیش از حد سبیل گربه با اشیاء:

حتما به ظرف غذاخوری گربه‌تان دقت کنید. دهانه ظرف نباید بیش از حد تنگ باشد که سبیل گربه‌تان با آن تماسی ایجاد کند. اگر تماس داشته باشد فولیکول‌های موی سفید دچار خستگی می‌شوند و در درازمدت باعث شکستن سبیل گربه‌ می‌شود.

بازی‌های آسیب زننده به سبیل:

اگر حین بازی گربه شما خشن باشد و ضربه به صورت‌اش بخورد باعث شکستن سبیل او می‌شود. ولی در بچه گربه‌ها صدق نمی‌کند زیرا اگر سبیلی هم بیوفتد باز در خواهد آمد. در خرید اسباب‌بازی دقت کنید و وسایلی بخرید که کمترین آسیب را داشته باشد.

استرس:

گربه‌ها هم مانند انسان‌ها موقعی که استرس دارند ریزش مو پیدا می‌کنند. استرس هم برای گربه‌ها سم است و باعث ضعیف شدن تار موی سبیل می‌شود. هنچنین اختلالات سیستم ایمنی و هورمونی مانند تیرویید یکی دیگر از علت های ریزش سبیل گربه است.

ضعف تغذیه‌ای:

اگر ویتامین‌ به بدن گربه‌تان نرسد سبیل ها که موهای بسیار ضخیمی دارند به ترتیب نازک شده و ریزش پیدا می‌کنند.

آکنه‌های پوستی:

بعضی از جوش‌های پوستی باعث از بین رفتن مو می‌شود. مخصوصا اگر در اطراف بینی و چانه باشد. همچنین ممکن است عفونت‌های باکتریایی، قارچی و بیماری‌های پوستی باعث از بین رفتن سبیل گربه‌تان شود.

بیماری‌های مرتبط با آلرژی‌های محیطی هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل ریزش سبیل ‌گربه‌ها باشد. اگر عفونت سیستمیک باشد می‌تواند روی ظاهر گربه‌تان تاثیز بگذارد.

علت ریزش سبیل بچه گربه چیست؟

ممکن است گاهی اوقات مادر با لیسیدن فرزندانش باعث ریزش و شکستن سبیل‌شان شود. ولی جای نگرانی نیست و دوباره درمی‌آیند.

گربه ها با جویدن سبیل‌های یکدیگر باعث ریزش سبیل‌هایشان می‌شوند و یا ممکن است خارش بیش از حد سبیل‌ها احتمال ریزش را زیاد کند.

کاربرد سبیل گربه

  • تشخیص
  • شکار
  • احساسات

خستگی سبیل گربه چیست؟

شاید خستگی گربه برایتان بی‌معنی و خنده‌دار باشد، ولی ممکن است پیش بیاید و باعث بی‌اشتهایی گربه‌تان شود.

خستگی سبیل گربه هنگامی به‌وجود می‌آید که سلول‌های عصبی سبیل، بیش از حد تحریک شود. تماس طولانی با لبه‌های ظرف غذا یا آب می‌تواند باعث این مشکل شود. البته از نظر علمی ثابت نشده است.

چگونه بفهمید سبیل گربه‌تان خسته است؟

  • استفاده نکردن از ظرف غذا
  • راه رفتن و میو میو کردن جلوی ظرفشان
  • سعی در ریختن ظرف‌اش دارد یا غذایش را بریزد
  • بعضی از گربه‌ها ممکن است بیرون از ظرف خودشان غذا دهید عصبانی شوند

در کل اگر تار سبیل گربه‌تان ریخته و یا شکسته است باید علت آن را ارزیابی کنید و حتما برای درمانش اقدام کنید.

در نهایت…

هنگامی که گربه‌تان ظاهری سالم دارد ولی مقدار زیادی از سبیل‌هایشان را از دست داده‌اند حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال دارد دچار بیماری‌های پوستی شده باشد. ولی اگر تعداد آنها مانند ریزش موی بدن کم باشد موردی ندارد ولی در صورت زیاد شدن باید توسط پزشک معاینه شود.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل