سگ و گربه

دانستنی‌های جالب درباره هوش گربه‌ها

معمولا هوش گربه‌ها نادیده گرفته می‌شود. مخصوصا اگر با سگ‌ها مقایسه شوند. در صورتی که زمان بیشتری برای سنجیدن هوش سگ‌ها گذاشته شده و مطالعات بیشتری هم وجود دارد. تنها اطلاعی که ما از هوش گربه‌ها داریم از حکایات صاحبان گربه و چند مطالعه طراحی شده است. در اینجا با چند آزمایش آشنا می‌شوید که به راحتی می‌توانید هوش گربه‌ها را بسنجید.

آیا گربه‌تان نام خود را می‌داند؟

برای فهمیدن این سوال، ۴ کلمه شبیه نام خودش را هنگامی که گربه‌تان آرام است بگویید. بین هر کلمه ۱۵ ثانیه مکث کنید سپس نامش را بگویید.

اگر گربه‌تان به هر کلمه تصادفی واکنش کمی نشان دهد ولی سرش را بچرخاند یا دمش را به صدای نام خود تکان دهد احتمالا نامش را می‌داند. اگر گربه‌ای نامش را بداند تربیتش هم آسان تر خواهد بود مانند بنشین.

آیا گربه‌تان با احساسات شما هماهنگ است؟

یک شیء یا وسیله ای مثل جاروبرقی که گربه‌تان از آن می‌ترسد را کنار خودتان بگذارید. سپس آن شیء را لمس کنید و با صدایی آرام و گرم با اون صحبت کنید. اگر گربه‌تان ابتدا گارد گرفت و بعد از دیدن رفتارتان آرام شد، به معنای این است که نشانه های احساسی شما را تشخیص می‌دهد و رفتارش هماهنگ با شما تغییر می‌کند.

روحیه شما با روحیه گربه‌تان رابطه مستقیم دارد و اگر شما آرام باشید او هم آرام خواهد بود.

آیا گربه‌تان مستقل است؟

با گربه‌تان در یک اتاق بی سروصدا بنشینید و به او توجه نکنید. خودتان را با کتاب یا گوشی سرگرم کنید. بعد از چند دقیقه او را صدا بزنید و با او صحبت کنید. اگر گربه شما اجتماعی باشد سریع واکنش نشان می‌دهد و به سمتتان می‌آید ولی اگر مستقل باشد فاصله خود را حفظ می‌کند.

اگر گربه‌ی مستقلی دارید سعی کنید زمان بیشتری را با او بگذرانید. گربه‌ها هم مانند انسان‌ها می‌توانند رفتار دوستانه و صمیمی تری داشته باشند.

آیا گربه‌تان شما را به غذا ترجیح می‌دهد؟

چیزهایی که گربه‌تان به آن علاقه دارد مانند خوراکی یا اسباب بازی را کنار خودتان بگذارید و ببینید که کجا می‌رود. او هر چیزی را که بیشتر باهاش وقت خود را صرف می‌کند یعنی آن را ترجیح می‌دهد. ممکن است گرسنه باشد این آزمایش را چندبار امتحان کنید تا مطمئن شوید.

درباره عملکرد داخلی مغز گربه‌ها چه می‌دانید؟

  1. حرکات انسان را درک می‌کنند: گربه‌ها کلماتی که شما بیان می‌کنید را شاید نفهمند ولی حرکات شما را درک می‌کنند. با توجه به گفته دانشمندان آنها می‌توانند از حرکات انسان برای یافتن غذا استفاده کنند.
  2. پایداری اشیاء را درک می‌کنند: اگر شیء در پشت چیز دیگری پنهان شود، می‌دانیم که ناپدید نشده و فقط از دید ما دور شده است. پایداری اشیاء به این معناست که گربه‌ها آنرا درک می‌کنند. برای مثال گربه‌ها معمولا اسباب بازی‌شان را قایم می‌کنند و همانجا منتظر ظهور مجدد آن هستند. این کارشان یعنی ماندگاری اشیاء را درک می‌کنند. از آزمایشات انجام شده روی گربه‌ها پی برده‌اند که کربه‌ها پایداری اشیاء را به راحتی حل می‌کنند. این یک غریزه‌ی طبیعی در گربه‌ها است که موقع شکار به دردشان می‌خورد.
  3. گربه‌ها حافظه بیستی ندارند: بعد از ماهی‌ها گربه‌ها فراموش کار خوبی هستند. چند نمونه از آزمایش حافظه عملکردی گربه انجام شده است. برای مثال یک اسباب بازی که در جای مشخصی قرار دارد را به گربه نشان می‌دهند. سپس سرعت پیدا کردن اسباب بازی را در مدت زمان‌های مختلف تست کردند. پس از ۱۰ ثانیه سرعت حافظه عملکردی گربه به شدت افت پیدا کرد. به گفته دانشمندان حافظه بلندمدت گربه بسیار خوب است.
  4. مفهوم زمان را درک می‌کنند: اگر توجه کرده باشید گربه‌ها در زمان مشخصی تقاضای غذا می‌کنند. طبق آزمایشات انجام شده دو کاسه غذا را به گربه‌ها نشان دادند سپس در زمان های مختلفی آنها را در قفس نگه داشتند. پس از رها شدن میتوانستند از یکی از دو کاسه غذا بخورند. آنها فرق بین نگهداری ۵، ۸، ۱۰ و ۲۰ ثانیه ای را درک می‌کنند. علاوه بر درک زمان، گربه‌ها میتوانند مقدار کوچکتر را از بزرگتر تشخیص دهند.

نظرات دانشمندان درباره هوش گربه‌ها

دکتر لوری هاستن در این باره می‌گوید: گربه‌ها نسبت به سگ‌ها مغز کوچکتری دارند ولی اندازه‌ی مغز نشانه باهوش بودن یا نبودن آنها نیست (مغز گربه به طور تقریبی ۵سانتی متر و ۳۰ گرم وزن دارد). طول بدن گربه‌ها به طور تقریبی ۶۰ سانتی متر و وزن آن ۳/۳ کیلوگرم است. در نتیجه وزن مغز گربه ۰/۹ درصد وزن کل بدن آن است ولی در بدن انسان ۲درصد است. همچنین محیط سطح قشر مغز گربه‌ها به صورت تقریبی ۸۳ سانتی متر مربع و در انسان ۲۵۰۰ سانتی متر مربع است.

مغز گربه‌ها به مغز انسان شباهت زیادی دارد. این شباهت قسمت بندی مغز است که مانند ما انسان‌ها هر بخشی به یک موضوع خاص تعلق دارد. به همین دلیل گربه‌ها می‌توانند محیط پیرامون خود را درک کنند و به آن پاسخ دهند.

او افزود: این موجودات دوست‌داشتنی در ناخیه بینایی مغزشان دارای سلول‌های عصبی بیشتری هستند. این بخش از مغز شامل

  • مسئول تصمیم‌گیری
  • حل مسئله
  • برنامه ریزی
  • حافظه و پردازش زبان

است. برای مثال آنها از این سر تا آن سر خانه دنیال چیزی می‌دوند که شما نمی‌بینید ولی گربه‌تان می‌بیند. همچنین گربه‌ها حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خوبی دارند.

در نهایت…

گربه‌ها در تحقیقات آزمایشگاهی زیاد همکاری نمی‌کنند و به خواسته‌های دانشمندان توجه خاصی ندارند. شما نمی‌توانید گربه‌ها را مجبور به کاری کنید، کار بسیار پیچیده‌ای است. جمع‌آوری اطلاعات در این باره کار دشواری است ولی چیزی از باهوش بودن آنها کم نمی‌کند. در کل آزمایشات انجام شده ثابت کرده است که گربه‌ها از طریق مشاهده و تقلید اطلاعات جدید را از محیط اطراف خود یاد می‌گیرند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.