سگ و گربه

همه چیز درباره نژاد گربه مانچکین

این نژاد که در هنگ کنگ بسیار طرفدار دارد، به پاهایی کوتاه، کله ای گرد و چشمانی درشت معروف است. گربه مانچکین را می توان به سگ سوسیسی تشبیه کرد زیرا ستون فقراتی بلند دارند، به همین دلیل برخی از افراد این نژاد را گربه سوسیسی می نامند. در اینجا با این نژاد بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی کوتاه درباره گربه مانچکین

مقاومت و استقامت60%
شیطنت100%
فعالیت80%
ارتباط گرفتن با دیگر حیوانات خانه100%
ارتباط گرفتن با کودکان80%
نیاز به شانه زدن60%
سر و صدا40%
نیاز به توجه100%
محبت به صاحب شان100%
رام بودن و یادگیری80%
هوش100%
استقلال20%

گربه مانچکین و جادوگر شهر اوز

نژاد گربه مانچکین از اوایل دهه 1930 در انگلستان دیده شده و نژاد جدیدی نیست ولی متاسفانه بسیاری از آنها در جنگ جهانی دوم از بین رفتند. این نژاد به وسیله یک جهش ژنتیکی به وجود آمده است. مانچکین ها در بریتانیا سال 1944، در روسیه سال 1956، در انگلستان سال 1970 و در لویزیانا سال 1980 توسط افراد دیده شده و در طول تاریخ به ثبت رسیده است.

ساندرا هوچندل که استاد موسیقی و اهل لویزیانا بود در سال 1983 یک سگ بولداگ بزرگی را مشاهده کرد که دنبال دو گربه بود. او گربه ها را نجات داد و به خانه برد سپس متوجه شد که این این دو گربه ماده باردار هستند. یکی از آنها سیاه رنگ و دیگری خاکستری بود که به ترتیب (black  berry) و ( blue berry) نام‌گذاری کرد. زمانی که توله هایش به دنیا آمدند ساندرا یکی از آنها را به دوستش «کای لافرنس» هدیه داد. لافرنس تعداد زیادی گربه داشت و به آنها اجازه ی بیرون رفتن داده بود، به همین دلیل طولی نکشید تمام شهر پر از گربه‌های مانچکین شد. این گربه‌ها را بر اساس رمان جادوگر شهر اوز (مانچکین) نام‌گذاری کردند. لافرنس برای اینکه با این نژاد بیشتر آشنا شود با دکتر سالویگ که رییس هیئت مدیره کمیته ژنتیک بود تماس گرفت. او گفت: پاهای کوتاه این نژاد بر اثر جهش ژنتیکی روی استخوان های بلند پاهای گربه رخ داده است. طولی نکشید با تمام مخالفت ها این نژاد به رسمیت شناخته شد و پرورش دهندگان عاشق این نژاد شدند.

مشخصات ظاهری گربه مانچکین

تنها تفاوت مانچکین با دیگر گربه‌ها فقط در پاهایشان است. این نژاد هفت هشت سانت کوتاه تر از پاهای گربه‌های دیگر است. مانچکین ها قفسه سینه گرد و لگن محکمی دارند. همچنین بدن پهن‌شان باعث شده قدرت عضلانی خوبی داشته باشند. وزن متعادل انها بین 5 تا 9 پوند می باشد. کله ای گرد و چشمانی درشت دارند.

خصوصیت بامزه گربه مانچکین

در دهه 1950 گربه‌ای پا کوتاه در شوروی بود که همیشه روی دو پای عقبش می‌نشست به همین دلیل نامش گربه کانگوروی استالینگراد گذاشته بودند. یکی از خصوصیات جالب و بامزه گربه مانچکین نشستن روی پاهای عقبش است. علت این کار ممکن است این باشد که پاهای مانچکین ها از دستانشان بلند تر است و یا میخواهند اطراف خود را بهتر ببینند.

این نژاد از گربه بسیار بامزه و شیطون است. می‌تواند یکی از بهترین نژادها برای نگهداری در منزل باشد زیرا با همه سازش دارند و حیوان‌های خوشحالی هستند. هرچقدر هم سن‌شان بالا رود باز شیطنت و بازیگوشی را دارند.

غذای گربه مانچکین

این نژاد مانند سایر نژادها باید رژیم غذایی متعادل داشته باشند و از غذاهای انسانی مانند تن ماهی، مرغ و… خودداری کنید. گربه ها به ویتامین TAURINE نیاز دارند بنابراین غذاهای مخصوص گربه تهیه کنید. اگر شما بچه گربه مانچکین دارید حتما از له شدن غذا مطمعن شوید.

این گربه ها به دلیل کوتاهی قد اش نمیتواند در جاهای مرتفع غذا بخورد پس از راحتی ظرف غذایش مطمعن شوید. مانند بقیه گربه‌ها مانچکین ها هم نیاز به آب تمیز دارند حتما ظرف آب‌شان را چک کنید.

شرایط نگهداری مانچکین ها

این نژاد معمولا در بیشتر خانه‌ها قابل نگهداری هستند ولی باید فضای کافی برای بازی کردن و دویدن داشته باشند. مانچکین ها بسیار بازیگوش هستند، آنها با اینکه پاهای کوتاهی دارند ولی سریع می دوند. هماطور که گفته شد هم با کودکان رابطه خوبی دارند و هم با سگ یا گربه های دیگر فقط نباید مدت زیادی این موجودات کوچولو را تنها بگذارید.

پاهای کوتاهشان باعث شده نتوانند روی کمد، قفسه و یا جاهای مرتفع بروند ولی در بالا رفتن مهارت خاصی دارند پس باید مواظب وسایلتان باشید. اسباب بازی‌ای تهیه کنید که به قد و قواره مانچکین ها بخورد مثلا می‌توانید از اسکرچر و یا درخت ها مخصوص گربه استفاده کنید هم او سرگرم می‌شود و هم شما دچار دردسر نمی‌شوید.

مراقبت از مانچکین ها:

اگر گربه‌تان موهای کوتاهی دارد هفته‌ای یکبار شانه زدن کافی است، ولی برای موهای بلند باید بیشتر این کار را انجام دهید.

مانچکین ها مانند بقیه گربه‌ها خودشان را تمیز می‌کنند ولی چون زبونشان به همه جای بدنشان نمی‌رسد باید بیشتر به نظافت او توجه کنید مخصوصا اگر موهای بلندی داشته باشد.

مسواک زدن دندان‌هایشان با استفاده از خمیر دندان مخصوص حیوانات یکی از مهمترین کارها است که باعث جلوگیری از بیماری‌های مربوط به دهان و دندان می‌شود.

باید مرتب ناخن‌هایشان را بگیرید و گوش‌هایشان را تمیز کنید. همینطور مطمعن شوید دیوارهای توالت گربه و لبه ظروف آب و غذایش کوتاه باشد تا به راحتی از آنها استفاده کند.

در کل به نظر نمی‌رسد که این نژاد دارای مشکلات فقرانی و نخاعی باشد و به طور کلی مانچکین‌ها سالم هستند. اما ممکن است به دلیل جدید بودن این نژاد قادر به تغییر باشند.

شایع ترین بیماری در مانچکین ها:

از نظر بیماری فرقی با سایر گربه‌ها ندارند ولی شایع‌ترین بیماری در این نژاد عبارتند از:

  • پرکاری تیروئید
  • پانکراتیت
  • اورمی
  • بیماری مجاری ادراری تحتانی گربه
  • لنفوسارکوم

مانچکین ها هم مانند بقیه گربه‌ها به واکسیناسیون، کنترل انگل و چک آپ سالانه احتیاج دارند پس فراموش نکنید و به سلامت حیوان خانگی‌تان اهمیت دهید.

تربیت گربه مانچکین

این گربه‌های کوچولوی بامزه بسیار با ادب و خوش رفتار هستند. طبق تحقیقات پرورش دهندگان نژاد مانچکین نسبت به بقیه گربه‌ها دیرتر بزرگ می شوند. آنها می‌توانند از 4 هفتگی اصول پایه رفتاری را یاد بگیرند. هیچگاه در طی آموزی نباید خشونتی صورت بگیرد زیرا موجودات با همه وجودشان به صاحب خود اعتماد می کنند و رفتارای خشونتی با آنها قابل قبول نیست.

نکته مهم:

  1. اگر دو گربه مانچکین جفت‌گیری کنند همه بچه‌هایشان بلا استثنا می‌میرند.
  2. به دلیل پاهای کوچکی که دارند نمی‌توانند از پس نظافت خود بربیایند، بنابراین شما باید کمکشان کنید.
  3. مراقب چاقی این گربه‌های ملوس باشید زیرا بسیار خطرناک است.
  4. هنگام خریدن وسایل به قد گربه هم توجه کنید زیرا به مشکل می‌خورید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.