۸ اشتباه رایج درباره‌ سرپرستی گربه

سرپرستی حیوانات یک گام بزرگ است که برداشتنش ساده نیست. این فرهنگ باید در کشور جا بیوفتد که به جای خرید و فروش از سرپرستی حیوانات استفاده کنیم. در اینجا راجع به نگهداری گربه و اشتباهات رایج آن صحبت می‌کنیم.

با اینکه شخصیت گربه‌ها مستقل است ولی به این معنا نیست که گربه‌تان را به حال خود رها کنید. در نگهداری از گربه‌ها باید به این موضوع هم توجه کنید که گربه‌های بالغ آرام‌تر از بچه گربه‌ها هستند. گربه های بالغ ممکن است شرایط پزشکی خاصی داشته باشند که بچه گربه‌ها ندارند ولی ممکن است بچه گربه‌ها مشکلات رفتاری داشته باشند. معمولا بچه گربه ها باعث خراشیدن روی پوست صاحبان می‌شوند که باز هم شیرین است. قدم اول برای سرپرستی گربه این است که شما با خودتان صادق باشید که آیا قدر به نگهداری هستید یا خیر. آیا انرژی‌ای دارید که بتوانید همچین مسئولیتی را بر عهده بگیرید.

۱- شتاب در سرپرستی گربه

عجله در سرپرستی گربه عواقب بسیار بدی دارد. برای مثال شما اگر لباسی خریده باشید و به هر دلیلی از رنگ‌اش خوشتان نیاید می‌توانید آن را تعویض و یا پس بدهید بدون اینکه به کسی آسیبی برسانید. منطقی است که لباس از پس دادن آن ناراحت نمی‌شود ولی هنگامی که یک موجود زنده مانند گربه را به سرپرستی قبول می‌کنید او جزوی از اعضای خانواده شما می‌شود و با خرید لباس زمین تا آسمان تفاوت دارد. وقتی سرپرستی گربه را بر عهده می‌گیرید باید تا آخر عمرش از او مراقبت کنید.

۲- ناآگاهی از مخارج گربه

سرپرستی گربه تقریبا معادل سرپرستی یک کودک است. همان هزینه‌ای که صرف کودک می‌شود به همان اندازه یک گربه خرج دارد. هزینه‌ی خانه‌ای که می‌خواهید تهیه کنید می‌تواند از ۱ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان برای شما آب بخورد. علاوه بر این هزینه های مانند غذا، اسباب بازی، هزینه های پزشکی و… وجود دارد که باید به صورت منظم به آن رسیدگی شود. طبق گفته سازمان “ASPCA” اولین سالی که گربه را به سرپرستی می‌گیرید ممکن است ۱۰۳۵ دلار هزینه داشته باشد ولی سال بعد کمتر می‌شود. اگر از پس مخارج بر نمی‌آیید و یا اطلاعی از آن ندارید لطفا دست به این کار نزنید. کسی که از پس سرپرستی یک کودک بر نمی‌آید، توان نگهداری گربه نیز نخواهد داشت. شما باید اطلاع کافی راجع به این موضوع داشته باشید زیرا هرگونه کوتاهی در این امر شما را مدیون گربه‌تان می‌کند.

۳- عقیم نکردن گربه پس از سرپرستی

گربه‌های ماده معمولا برای جذب گربه‌های نر زوزه می‌کشند و یا ممکن است اطراف خانه ادرار کنند. گربه نر هم برای جفت‌گیری دست به هر کار خلاقانه‌ای می‌زند که از خانه فرار کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد مسلما گربه‌تان آسیب جدی‌ای می‌بیند. هنگامی که گربه نر عقیم نشود، هم خیلی پرخاشگر می‌شود و هم با پاشیدن ادرار خود در خانه قلمرو خود را علامت گذاری می‌کند. همچنین گربه نر پس از عقیم شدن رفتار بهتری خواهد داشت. با عقیم کردن زود هنگام گربه می‌توانید از مشکلات مربوط به پرخاشگری آن جلوگیری کنید.

۴- غفلت در درمان‌های پزشکی

همانطور که گربه‌های معمولی بیماری جزئی می‌گیرند و سریع بهبود می‌یابند همانطور هم اگر بیماری سختی بگیرند فورا می‌میرند. با خود نگویید چون گربه‌تان خانه است نیاز به واکسن ندارد و یا دیر به دیر به دامپزشک ببرید. گربه نیازمند

  • در صورت بیماری یا تصادف مراجعه به دامپزشک
  • چکاب سالانه
  • واکسیناسیون

است. حتما قبل از سرپرستی گربه تاریخچه پزشکی آن را بپرسید.

۵- صرفه جویی هنگام انتخاب غذا

شما همان پولی که از خریدن غذای ارزان قیمت بی‌کیفیت باقی می‌ماند را باید صرف دامپزشک کنید. پس بهتر است از اول یک غذای خوب و با کیفیت برای گربه‌تان بگیرید تا بعدها به مشکل نخورید. گربه‌ها موجوداتی گوشتخوار هستند و شما باید غذاهایی سرشار از پروتئین برایشان تهیه کنید. ممکن است گربه‌تان مقدار کمی از غذای باکیفیت را بخورد زیرا برای رسیدن مواد مغذی به بدنش نیازی به پرخوری ندارد. همچنین می‌دانید که گربه‌ها نیازی به غلات ندارند مانند ذرت.

۶- اجازه دادن پرسه زدن به گربه در خارج از منزل

بعضی‌ها معتقدند گربه مستحق آزادی، استفاده از نور خورشید و زندگی در فضای آزاد می‌باشد. در حالی که عده‌ای دیگر معتقد هستند اگر فضای خانه را طوری ایجاد کنند که محیطی شاد و سرحال باشد گربه بهتر است خانه بماند. خارج از منزل خطراتی است که درون منزل وجود ندارد. امروزه ابزاری وجود دارد که شما در خانه هم می‌توانید فضای مناسبی برای گربه‌تان ایجاد کنید.

۷- اجازه انجام هرکاری به گربه

گربه نه کودک است و نه سگ. او راه‌های خودش را دارد برای اینکه خودش را عزیز کند. ممکن است شما متوجه بعضی نیازهایشان نشوید و یا شاید ندانسته راه‌های آزاردهنده‌ای را برای برآورده شدن نیازشان داشته باشید. گربه‌ها عاشق مکان‌های بلند و یا سوهان کشیدن ناخن‌هایشان هستند. می‌توانید راه‌های بهتری را جایگزین این رفتارهایشان کنید.

۸- وقت و توجه به گربه

گربه‌ مانند سگ نیاز به پیاده‌روی ندارد ولی دلیل نمی‌شود چون مستقل است به اون توجه نکنید و یا زمان کافی برای بازی کردن با اون نگذارید. آنها هرچقدر که مستقل باشند نیاز به هم‌بازی و همدم دارند.

از گربه کور چگونه مراقبت کنیم؟

بیشتر گربه‌ها خانه‌شان را به فضای کل خانه ترجیح می‌دهند به همین دلیل هنگام حرید باکس دقت کنید. اگر گربه‌‌ای که به سرپرستی قبول کرده‌اید نابینا باشد حتما موانع موجود در خانه را بردارید. چراغ‌های خانه روشن باشد زیرا به گربه کمک می‌کند تا بدون برخورد کردن به دیوارهای خانه حرکت کند. برای مثال

  • مبل‌ها را از وسط به کنار دیوار منتقل کنید.
  • خانه‌تان به هم ریخته نباشد.
  • اگر کودک دارید به او بگویید بعد از هر بازی آنها را جمع کند.

حتما محیط ساکت و آرام باشد. شما با اینکار کمک بزرگی به او خواهید کرد زیرا گربه نابینا بیشتر از گربه‌ای که می‌بیند از سر و صدا می‌ترسد و واکنش نشان می‌دهد.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل