سگ و گربه
تن ماهی گربه

آیا گربه‌ها می‌توانند تن ماهی بخورند؟

گربه‌ها گوشتخوار هستند و بنابراین در رژیم غذایی خود به منبع منظم پروتئین نیاز دارند. بسیاری از ما گربه‌های خود را با یک رژیم غذایی متعادل و کامل از نظر تغذیه متناسب با مرحله زندگی آن‌ها تغذیه می کنیم. آیا تن ماهی می‌تواند به بچه گربه، خردسال یا بزرگسال نیز داده شود؟ در این مقاله ما به ایمن‌ترین راه برای تغذیه گربه با تن ماهی نگاه می‌کنیم.

تن ماهی گربه

انواع تن ماهی

تن ماهی انواع مختلفی دارد. تن ماهی تازه، که بیشتر در دسترس است؛ بسته بندی ماهی تن در آب شیرین، آب نمک یا روغن بسته بندی می شود. مطمئناً به این دو شکل اخیر ماهی تن توصیه می شود که به گربه‌ها داده نشود. میزان بالای سدیم در آب نمک می‌تواند باعث عدم تعادل الکترولیت (نمک) جدی در بدن و مغز گربه شود و حتی به سطوح سمی برسد. چنین عدم تعادل شدید به عنوان علائم عصبی ظاهر می‌شود. علاوه بر این، روغن ممکن است برای بسیاری از گربه‌ها بسیار غیر قابل هضم باشد و باعث ناراحتی معده شود. بنابراین، مطمئن‌ترین گزینه این است که گربه خود را با ماهی تازه تغذیه کنید یا از آن چیزی که در قوطی فروخته می شود، فقط در آب شیرین بسته بندی کنید.

مواد مغذی موجود در تن ماهی

متن ماهی منبع خوبی از پروتئین است. به عنوان منبع غذایی، حاوی مقدار کمی کربوهیدرات است. چنین عناصر تغذیه گربه‌ها در دهه گذشته افزایش علاقه و محبوبیت پیدا کرده است. تصور می‌شود غذاهای کم کربوهیدرات و پروتئین بالا سبک تغذیه طبیعی گربه‌ها را تقلید می‌کند. بنابراین با چاقی کمتر (و مشکلات مرتبط با آن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و آرتروز) ارتباط دارد. ماهی تن همچنین حاوی مقدار مناسبی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است که به عنوان خواص ضد التهابی شناخته شده است.

خام یا پخته

در حال حاضر یکی از موضوعات بحث برانگیز این است که آیا گربه‌ها (و سگ‌ها) باید از غذای خام تغذیه کنند یا خیر. استدلال‌هایی هم موافق و هم مخالف وجود دارد. در نهایت، انتخاب این که آیا گربه خود را با ماهی خام یا ماهی پخته تغذیه کنید، با شماست. مطمئناً احتمال آلودگی باکتریایی به غذای خام بیشتر است و احتمالاً باید از این امر در صورتی که گربه‌ها (یا اعضای خانواده افراد خانواده) دارای نقص ایمنی، بسیار جوان یا بسیار مسن، باردار یا شیرده باشند، اجتناب کرد.

اگر می‌خواهید ماهی تن را قبل از غذا دادن به گربه خود بپزید، به یاد داشته باشید که که هیچ چاشنی یا نمکی به آن اضافه نکنید. همچنین، توجه داشته باشید که گربه هرگز نباید از رژیم غذایی ماهی پخته استفاده کند. چنین رژیم غذایی منجر به کمبود تیامین (ویتامین B1) و احتمالا شدیدا آسیب مغزی می‌شود. رژیم غذایی که به طور انحصاری از ماهی تشکیل شده است نیز ممکن است خطر مسمومیت با جیوه را افزایش دهد. ناشی از آثار این فلز سنگین است که ممکن است در بدن ماهی یافت شود.

تن ماهی

میزان مصرف تن ماهی برای گربه

با طعم خوشمزه و بوی لذت بخش، اکثر گربه‌ها از خوردن ماهی لذت می برند. با این حال، ماهی بیش از حد به گربه خود پیشنهاد دهید ممکن است برای خودتان دردسر درست کنید. برخی از گربه‌ها، اگر به طور منظم تن ماهی می‌خورند، ممکن است طعم آن را آنقدر ترجیح دهند که بعد از مدتی غذای معمولی خود را نخورند. آن‌ها می‌توانند گزنده خوار شوند یا ممکن است منبع اصلی غذای خود را به طور ناپیوسته بخورند. همچنین ممکن است وزن خود را افزایش دهند. در دنیای ایده آل، تنها 10 درصد از کالری دریافتی روزانه گربه از تن ماهی تامین می‌شود. 90 درصد باقی مانده و در نتیجه بخش عمده ای از رژیم غذایی، غذای کامل و متعادل آن‌ها در مرحله زندگی مناسب خواهد بود.

فواید تن ماهی

همچنین می‌توانید از تن ماهی بعنوان “طعم دهنده” برای افزایش طعم سایر غذاها استفاده کنید. ممکن است برای تحریک و تشویق اشتها به اندازه کافی معطر باشد و میل گربه به غذا خوردن را افزایش دهد.

نکته!

از پدیده “بیزاری از غذا” آگاه باشید. این زمانی است که گربه‌ای احساس تهوع می‌کند و ناخواسته با نوع خاصی از غذا او را تغذیه کنید. با توجه به احساس بیماری که گربه تجربه می‌کند، از خوردن غذا امتناع می‌کند. علاوه بر این، در آینده گربه همچنین آموخته است که آن نوع غذای خاص را با احساس تهوع مرتبط کند. بنابراین به طور بالقوه طولانی مدت، بیزاری از غذا ایجاد می‌شود.

چه مواقعی تن ماهی برای گربه مضر است؟

  • معتاد شدن گربه به تن ماهی: تن ماهی برای گربه‌ها بسیار لذت بخش است و اگر مدت زیادی به او بدهید باعث اعتیاد گربه می‌شود و ممکن است غذای دیگر را نخورد.
  • خوردن بیش از حد کنسرو ماهی: همه‌ی ویتامین‌ها و مواد مغذی در کنسرو ماهی وجود ندارد.
  • مسمومیت با جیوه: تن ماهی به دلیل داشتن جیوه ممکن است برای گربه مسمومیت ایجاد کند. برای مثال اگر تن ماهی کمی به او بدهید و یا در طول زمان به صورت مداوم از تن ماهی برای غذای گربه‌تان استفاده کنید، باعث مسمومیت او می‌شوید. این غذا می‌تواند برای سلامتی حیوان خانگی‌تان خطرناک باشد. بنابراین بهتر است از غذاهای دیگر هم کمک بگیرید.
  • آلرژی: حتما قبل از آنکه به گربه‌تان تن ماهی بدهید با دکتر‌اش مشورت کنید. زیرا ممکن است برخی از آنها به تن ماهی آلرژی داشته باشند. اگر دکترتان اجازه داد می‌توانید اول از کنسرو ماهی شروع کنید و مطمعن شوید که علائمی مثل تورم، سرفه، عطسه، خارش و… نداشته باشند.

در نهایت…

مانند هر نوع غذا، تن ماهی ممکن است برای برخی از گربه‌ها مناسب نباشد. چنین عدم تحمل غذایی ممکن است منجر به علائم آلرژیک شود. این ها ممکن است شامل پوست (خارش، قرمز، پوسته پوسته شدن یا کچلی با برجستگی های کوچک) یا دستگاه روده (بی اشتهایی، استفراغ، اسهال و نفخ) باشد. اگر احساس می‌کنید گربه شما با مصرف ماهی تن دچار چنین علائمی شده است. لطفاً فوراً تغذیه آن را متوقف کرده و برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.