سرماخوردگی گربه ها

آیا گربه ها هم سرما می خورند؟ بله گربه ها در شرایط آب و هوایی مختلف نیز مانند انسان ها می توانند به ویروس هایی مبتلا شوند که باعث عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می شوند. بسیاری از علائم سرماخوردگی مشابه ما را نشان می دهند. با این حال، گربه ها نمی توانند ویرووس سرماخوردگی خود را به شما انتقال دهند. زیرا ویروس هایی که بر گربه سانان تأثیر می گذارد بر انسان ها تأثیر نمی گذارد. همین امر برعکس نیز صادق است، به این معنی که شما نمی توانید به گربه خود سرماخوردگی را انتقال دهید.

سرماخوردگی گربه

علائم سرماخوردگی گربه ها

عفونت تنفسی در گربه ها می تواند بسیار شبیه سرماخوردگی معمولی در انسان باشد. عطسه، آبریزش بینی، سرفه، ترشحات چشم، تب، زخم در دهان یا اطراف بینی و چشم. همه علائم نشان دهنده این است که گربه های شما ممکن است دارای عفونت ویروسی تنفسی فوقانی یا همان سرماخوردگی باشند.

همچنین ممکن است متوجه شوید که گربه شما در بینی و دهان خود شروع به پنجه کشیدن می کند، در بلعیدن غذا مشکل دارد، یا هنگام نفس کشیدن صدای خس خس یا خفگی ایجاد می کند.

تغییرات رفتاری مانند از دست دادن اشتها، بی حالی یا نظافت نامناسب نیز می تواند نشان دهنده بیماری باشد. به یاد داشته باشید که گربه ها تمایل به پوشاندن یا پنهان کردن علائم خود در زمانی که حالشان خوب نیست، دارند. بنابراین آگاهانه مراقب علائم بیماری های نام برده باشید

علت سرفه کردن گربه

سرفه می تواند به دلیل تولید بیش از حد مخاطی باشد که از گلو تخلیه می شود. با این حال، فقط به این دلیل که گربه شما سرفه می کند، به این معنی نیست که سرما خورده است. مانند انسان، گربه ها می توانند به دلایل دیگری علاوه بر عفونت، مانند آلرژی یا خارج کردن چیزی از گلو سرفه کنند. اگر نگران سرفه گربه خود هستید، به دامپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند مشکل را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه کند.

یک نکته قابل توجه! باید بدانید که گربه ها به دلیل گلوله مو سرفه نمی کنند. توپ مویی در دستگاه گوارش ایجاد می شود نه در دستگاه تنفسی. استفراغ و سرفه گربه ها صداهای مشابهی را ایجاد می کنند. بنابراین تشخیص تفاوت بین این دو برای سرپرست گربه دشوار است.

درمان سرماخوردگی گربه

در اولین مشاهده علائم سرماخوردگی باید با دامپزشک تماس بگیرید. زیرا ویروس های گربه می توانند منجر به ذات الریه و سایر مشکلات جدی شوند. تشخیص و درمان زودهنگام مهم است.

این ویروس همچنین برای گربه های دیگر در خانه مسری است. اگر تشخیص می دهید که گربه شما بیمار است و بتوانید درمان را زودتر آغاز کنید، می توانید شانس بیشتری برای جلوگیری از سرایت آن به سایر گربه های خانه داشته باشید.

همانطور که گفته شد، ویروس ها عامل بیشتر سرماخوردگی گربه ها هستند. اما متاسفانه ویروس ها به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند. آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های باکتریایی موثر هستند. که معمولاً با ترشحات زرد یا سبز از بینی گربه نشان داده می شود.

اگرچه ویروس ها با آنتی بیوتیک ها درمان نمی شوند، اما همچنان دامپزشک شما توانایی درمان گربه را به روش های مختلف دارد. به عنوان مثال، دامپزشک شما می تواند دارویی برای کاهش تب تجویز کند یا مایعات را برای درمان کم آبی بدن تجویز کند. پس نگرانی از این بابت نداشته باشید.

در برخی موارد، این بیماری طی حدود دو تا سه هفته ادامه می یابد. در این مدت، شما باید توصیه های دامپزشک خود را دنبال کنید و تمام تلاش خود را برای راحت نگه داشتن گربه خود انجام دهید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

  • از یک پارچه گرم و مرطوب برای تمیز کردن آرام چشم ها و بینی گربه خود استفاده کنید.
  • یک دستگاه بخار تنظیم کنید یا دوش آب گرم بگیرید تا حمام بخار کند سپس گربه خود را برای مدت کوتاهی به آن جا بیاورید تا تنفس کند.
  • غذاهای خوشمزه برای کمک به حفظ اشتهای گربه داشته باشید. کنسرو نرم می تواند برای گربه بیمار اشتها آورتر باشد.
  • به گربه خود فرصت دهید تا در مکانی گرم، آرام و راحت استراحت کند.

بدون مشورت با دامپزشک خود هیچ گونه دارویی به گربه خود ندهید. بسیاری از داروهای انسانی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و داروهای خواب آور برای گربه ها سمی هستند.

واکسن گربه

در حالی که واکسیناسیون نمی تواند از سرماخوردگی گربه جلوگیری کند. واکسن های استاندارد هسته ای گربه می توانند شدت و طول این عفونت ها را کاهش دهند. بسته به عوامل خطر گربه شما، دامپزشک شما همچنین ممکن است واکسن های بدون امتیاز را برای کلامیدوز باکتریایی گربه یا کالسی ویروس خونریزی دهنده ویروسی توصیه کند. واکسن های تقویت کننده هر یک تا سه سال یکبار لازم است.

سرماخوردگی گربه

پیشگیری سرماخوردگی گربه

اگرچه نمی توانید از گربه خود سرماخوردگی بگیرید، اما بین گربه ها بسیار مسری است. اگر گربه آلوده و گربه های دیگر در خانه دارید، باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از گسترش ویروس انجام دهید. برای مثال:

  • جایی را برای گربه بیمار در یک اتاق جداگانه ایجاد کنید تا بتوانند راحت استراحت کنند. مطمئن شوید که مقدار زیادی آب شیرین بگذارید و بررسی کنید که وضعیت بیمار چگونه است.
  • یک پتو یا حوله در انتهای درب قرار دهید تا فاصله را ببندید و از لمس یکدیگر جلوگیری کنید.
  • بعد از هرگونه تعامل با گربه بیمار، دستان خود را با دقت بشویید.
  • ظرف غذا و آب، جعبه زباله و حامل گربه آلوده را کاملاً تمیز کنید. همچنین باید ملافه هایی را که استفاده کردند بشویید.
  • در حالی که این مراحل می تواند به جلوگیری از گسترش ویروس بین گربه ها کمک کند، دوره انکوباسیون ویروس ها می تواند حدود دو تا 14 روز باشد. ممکن است در این مدت هیچ علامتی در گربه خود مشاهده نکنید، اما هنوز هم می تواند مسری باشد.
  • متأسفانه سرماخوردگی در گربه ها بسیار شایع است. معمولاً به مراقبت های دامپزشکی مانند آزمایش خون، داروها، و حتی بستری شدن در موارد شدیدتر نیاز دارند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل