فواید نوشیدن آب برای گربه ها و خطرات کم آبی

درست مثل انسان، حدود دو سوم بدن گربه از آب تشکیل شده است. گربه ها برای زنده ماندن و حفظ سلامتی خود به نوشیدن به اندازه آب نیاز دارند، در غیر این صورت دچار کم آبی می شوند. گربه هایی که در طبیعت زندگی می کنند، از رطوبت موجود در غذای خود آب دریافت می کنند. این شامل طعمه هایی مانند حشرات، پرندگان و جوندگان است که حاوی مقدار زیادی آب هستند. اما گربه خانگی شما رژیم غذایی متفاوتی دارد و آب مورد نیاز خود را از یک ظرف یا از طریق غذای تر تامین می کند.

آب نوشیدن گربه

کم آبی در بدن گربه ها

کم آبی در بدن گربه زمانی اتفاق می افتد که مایعات بیش از حد از بدنشان خارج شود. تنها دلیل کم آبی ننوشیدن آب نیست. از دست دادن برخی مواد معدنی ضروری در بدن آن ها مانند کلرید، سدیم و پتاسیم هم می تواند از دلایل کم آبی گربه باشد. از دلایل دیگر کم آبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از آن جا که گربه ها توانایی کنترل ادرار خود را دارند، می توانند با مقدار آب کمتری نسبت به سایر حیوانات زنده بمانند. گربه ها همچنین کمتر احساس تشنگی می کنند. یعنی آن ها اکثر مواقع نیازی به نوشیدن آب ندارند. اگر گربه شما دچار کم آبی شده است، ممکن است تا زمانی که مشکل جسمانی در او ایجاد نشده آن را نشان ندهند. کم آبی بدن می تواند منجر به مشکلات مثانه گربه و بیماری های ادراری شود. سایر شرایط رایج ناشی از کم آبی بدن التهاب مثانه (سیستیت)، تومورها، پارگی مثانه و سنگ است. در گربه ها (به ویژه گربه های نر) سنگ مثانه می تواند منجر به انسداد مجرای ادراری شود.

تشخیص کم آبی در بدن گربه

چند راه وجود دارد که می توانید تشخیص دهید گربه شما دچار کم آبی شده است. یکی از بهترین آزمایش ها این است که دستتان را به پوست گربه خود بچسبانید و به آرامی به سمت بالا بکشید. اگر پوست او به سرعت به حالت طبیعی خود باز نگردد، احتمالاً بدن او دچار کم آبی شده است. همچنین به علائم نفس نفس زدن، افسردگی، بی اشتهایی، چشم های فرو رفته، خشکی دهان، افزایش بی حالی و افزایش ضربان قلب توجه کنید.

کم آبی گربه

تشویق گربه به نوشیدن آب

اگر گربه شما دچار کم آبی شده،‌ می توانید با چند ترفند او را تشویق به نوشیدن آب کنید:

غذای تر گربه

اگر گربه شما از قبل غذای تر دوست دارد و بدون مشکل آن را می خورد، شما خوش شانس هستید! غذای مرطوب منبع عالی آب برای گربه ها است. اگر گربه شما در حال حاضر از غذای مرطوب استفاده می کند، اما هنوز دچار کم آبیست، می توانید مقدار کمی آب اضافی به غذا اضافه کنید. اگر گربه شما از خوردن غذا با آب اضافه خودداری می کند، سعی نکنید آن را مجبور کنید زیرا ممکن است حال گربه بد شود یا بدتر از آن اعتصاب غذا کند!

اگر گربه شما فقط غذای خشک می خورد، با دامپزشک خود در مورد این که کدام غذای مرطوب نیازهای تغذیه ای گربه شما را برآورده می کند صحبت کنید. سعی کنید غذای تر را به آرامی به رژیم غذایی آن ها وارد کنید. مهم است که طعم ها و بافت های مختلف غذای تر را امتحان کنید. زیرا گربه ها می توانند در مورد غذای خود بسیار سخت گیر باشند. مهم ترین قانونی که باید رعایت شود این است که اگر گربه شما غذای تر را دوست ندارد، سعی نکنید او را مجبور به خوردن آن کنید. بلکه راه کارهای دیگری مانند موارد زیر را انجام دهید:

خوردن غذای خشک گربه

اگر گربه شما غذای خشک می خورد و مایل به امتحان غذای تر نیست. می توانید آب را به تکه های غذای خشک اضافه کنید. آن تکه، آب را جذب کرده و نرم تر می شود. اگر آب را به تدریج اضافه کنید، گربه شما ممکن است یاد بگیرد که تکه مرطوب شده را بخورد. اما، اگر گربه شما از خوردن غذای تغییر یافته امتناع می کند، به جای این که او را گشنه بگذارید، همان غذای خشک را به او بدهید.

در دسترس بودن ظرف آب کنار غذا

وقتی آب در کنار غذای آن ها قرار می گیرد، بیشتر تشویق به نوشیدن آب هنگام غذا خوردن می شوند. بسیاری از گربه ها بین خوردن و آشامیدن رفت و آمد می کنند. مخصوصاً اگر فقط غذای خشک بخورند.

شیر آب تصفیه شده

شیر آب تصفیه شده راه خوبی برای علاقه مند کردن گربه ها به آب است. بعضی از گربه ها آب جاری را دوست دارند و نصب فیلتر به تازگی آب کمک می کند. مراقب باشید که فیلتر را به طور مرتب (حداقل هفتگی یا مطابق دستورالعمل محصول) تمیز کنید. زیرا باکتری ها در غیر این صورت می توانند باعث بی میلی گربه به آب و همچنین زمینه ساز بیماری باشند. با شیر آب شما می توانید چشمه آب را برای آن ها شبیه سازی کنید.

تعویض ظرف غذا و آب گربه

می توانید از کاسه هایی که جنس و شکل مختلف دارند استفاده کنید. ببینید گربه شما کدام را بیشتر دوست دارد. گزینه ها شامل شیشه، فولاد ضد زنگ، سرامیک و … است.

شستن ظرف آب به صورت مکرر

گربه ها می توانند نسبت به بو و طعم آب بسیار حساس باشند. همچنین، آن ها می توانند در مورد دمای آب بسیار سخت گیر باشند. تعویض آب اکثرا به تازه ماندن و دمایی که ترجیح می دهند کمک می کند. همه کاسه ها را روزانه بشویید تا از تجمع باکتری ها جلوگیری شود.

امتحان آب های مختلف

افزودن آب گوشت به رژیم غذایی می تواند راه خوبی برای افزودن رطوبت برای گربه هایی باشد که به آن نیاز دارند. اما قبل از شروع با دامپزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است به برخی از آب گوشت ها مواد مغذی مانند نمک را که برای گربه مضر است یا سیر یا پیاز اضافه کرده باشند. گزینه های دیگر برای افزودن رطوبت استفاده از آب طعم دار یا آب بطری است. همچنین محصولاتی وجود دارد که می تواند به گربه ها داده شود تا آب بدن را تامین کند، اما حتماً در مورد مناسب بودن این محصولات برای گربه خود با دامپزشک صحبت کنید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل