اهمیت نوشیدن آب برای سگ ها و خطرات کم آبی

دغدغه همیشگی سرپرستان سگ و گربه توجه به میزان کیفیت و کمیت غذا و دارو و تامین آسایش آن هاست. اما یکی از مهم ترین اطلاعاتی که باید داشته باشند، اهمیت مصرف آب و آشنایی با کم آبی در بدن سگ هاست. در این مطلب شما توضیحاتی در این باره دادیم:

کم آبی سگ

کم آبی سگ ها

کم آبی در سگ ها زمانی اتفاق می افتد که بدن مایعات بیشتری نسبت به استاندارد خود از دست داده است. همه پستانداران برای حفظ عملکرد صحیح بدن خود به آب احتیاج دارند. سگ ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در حقیقت، آب تقریباً برای همه عملکردهای مهم بدن از جمله روانکاری مفاصل، کمک به اندام های داخلی، کمک به هضم و تنظیم دمای بدن ضروری است. آب یک ماده ضروری مانند غذا است که به سلول های بدن سگ شما اجازه می دهد مواد مغذی را جذب کنند.

این که بدن سگ در طول روز آب بدست آورد و از دست بدهد طبیعیست. نفس نفس زدن، تنفس، ادرار، اجابت مزاج و تبخیر از طریق پنجه ها باعث از دست دادن طبیعی آب می شود. که سگ شما با خوردن و آشامیدن جبران می کند.

هنگامی که بدن سگ به درجه ای می رسد که مصرف مایعات معمولی نمی تواند آب بدنش را تامین کند، جریان خون و حجم مایعات به شدت کاهش می یابد. این امر باعث کاهش اکسیژن رسانی به اندام ها و بافت ها می شود. کم آبی بدن در سگ همچنین منجر به از دست دادن الکترولیت ها مانند سدیم، کلرید و پتاسیم می شود. این مواد معدنی عملکردهای مهمی در بدن دارند:

  • حفظ تعادل بدن
  • انتقال مواد مغذی به داخل سلول ها
  • تسهیل عملکرد ماهیچه ها
  • تنظیم عملکرد اعصاب

در جدی ترین موارد کم آبی در سگ ها، کمبود شدید مایعات حتی می تواند منجر به نارسایی کلیه و سایر اندام ها و در نهایت مرگ شود.

علت کم آبی در سگ ها

در صورت عدم دسترسی مناسب سگ به آب و یا عدم نوشیدن کافی آن، باعث ایجاد کم آبی می شود. چه در خانه هستید و چه خارج از آن، حتماً آب کافی در دسترس داشته باشید تا در صورت اتمام یا نیاز، بتوانید تشنگی سگ را بر طرف کنید.

استفراغ و اسهال، گرمازدگی، بیماری ها و تب نیز ممکن است باعث کم آبی سگ شود. توله سگ ها، سگ های بزرگسال، مادران شیرده خطر این بیماری در بدنشان بیشتر از باقی سگ هاست. گاهی اوقات کم آبی بدن از دلایل زمینه ایست. مانند بیماری های کلیوی، دیابت یا انواع سرطان.

بعضی از سگ ها در کل آب زیادی نمی نوشند. مگر این که به این کار تشویق یا به علت تحرک و بازی مجبور شوند.

علائم و نشانه های کم آبی سگ

حالا چگونه می توانید تشخیص دهید که سگ شما کم آب شده است؟ متأسفانه، سگ های ما نمی توانند به ما بگویند که تشنه هستند، اما دانستن علائم آن می تواند به سرپرستان کمک کند تا سریع تر واکنش نشان دهند. همچنین شرایط پزشکی احتمالی جدی را قبل از تبدیل شدن به شرایط اضطراری مرگ و زندگی تشخیص دهند. علائم و نشانه های این بیماری شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست
  • از دست دادن اشتها
  • استفراغ با اسهال
  • کاهش سطح انرژی و بی حالی
  • تنبلی
  • چشمانی فرو رفته و خشک
  • خشکی بینی
  • لثه های خشک و چسبنده
  • بزاق غلیظ

از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست ساده ترین نشانه برای آزمایش کم آبی است. برای آزمایش آن، پوست سگ را به آرامی در نزدیکی تیغه های شانه او نگه دارید، آن را بالا بیاورید و سپس رها کنید. با دقت تماشا کنید که دوباره سر جایش قرار بگیرد. در سگ های سالم، پوست بلافاصله به حالت اولیه خود باز می گردد. از طرف دیگر، پوست سگ های کم آب بیشتر طول می کشد تا به جای خود برگردند.

آزمایش دیگر این است که لثه های سگ خود را بررسی کنید. چک کنید که آیا چسبناک و خشک هستند یا خیر. در حالی که این کار را انجام می دهید، زمان پر شدن مویرگی را آزمایش کنید. انگشت خود را به آرامی به لثه های سگ خود فشار دهید و سپس انگشت خود را بردارید. در یک سگ سالم، ناحیه ای که فشار داده اید برای یک ثانیه سفید به نظر می رسد و تقریباً بلافاصله به رنگ صورتی معمولی خود باز می گردد. در سگ های کم آب، زمان پر شدن مویرگی بسیار بیشتر طول می کشد.

درمان کم آبی سگ

اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما دچار بیماری شده است، ابتدا مطمئن شوید که او مقدار زیادی آب تازه و خنک به ویژه در هوای گرم می نوشد. در یک چرخه معیوب، سگ ها می توانند اشتهای خود را از دست بدهند. این امر باعث می شود آن ها کمتر غذا بخورند و بنابراین منبع آبی را که معمولاً از غذای خود دریافت می کردند حذف می شود.

او همچنین ممکن است نیاز به تعویض الکترولیت های خود داشته باشد زیرا هنگامی که بدن او آب کافی دریافت نمی کند، مایعات حاوی الکترولیت ها از سلول خارج شده و باعث عدم تعادل می شود. که بر اندام های او تأثیر می گذارد. مصرف داروهای مخصوص می تواند مفید باشد. بهتر است برای توصیه ها با دامپزشک خود مشورت کنید.

از آن جا که کم آبی بدن اغلب باعث بروز یک مشکل بزرگتر است، دامپزشک شما می خواهد بیماری زمینه ای را تشخیص داده و درمان کند. این فرایند به علائم دیگر سگ شما بستگی دارد و می تواند شامل هر چیزی از کار خون گرفته تا اشعه ایکس یا سایر آزمایشات باشد.

جلوگیری از کم آبی در سگ

بهترین راه برای محافظت از سگ در برابر بی آبی بدن این است که همیشه برای او آب تمیز و شفاف، از جمله زمانی که او را بیرون می برید، در درسترس است. برخی از سرپرستان سگ سعی می کنند آب را با آب استخوان مزه دار کنند. این کار می تواند به تشویق سگ ها به مصرف آب کمک کند تا دچار بی آبی نشوند.

بسته به آب و هوا و درجه حرارت و میزان فعالیت و ورزش سگ شما، در بعضی از روزها آن ها به آب بیشتری نسبت به روزهای دیگر احتیاج دارد. به عنوان یک قاعده کلی، سگ ها به ازای هر پوند وزن بدن حداقل یک اونس آب در روز نیاز دارند. دامپزشک شما می تواند با توجه به سن، وزن و وضعیت سگتان، بهترین روش را برای اطمینان از مصرف مایعات کافی از سگ ارائه دهد.

متاسفانه ما نمی توانیم همیشه از بیماری سگ های خود جلوگیری کنیم. علاوه بر به روز نگه داشتن آن ها در خصوص واکسن ها و ارائه رژیم غذایی سالم، ورزش و معاینات منظم توسط دامپزشک ممکن است باز هم سگ شما مریض شود. اطمینان حاصل کنید که مواردی مانند جوراب و سایر اشیاء غیرقابل خوردن و زباله هایی مانند لپه ذرت که باعث انسداد می شوند را کنار بگذارید و تمام درپوش زباله را ببندید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل