سگ و گربه
دانستنی جالب سگ ها

۹ دانستنی جالب درباره هوش سگ ها

سگ ها از زمان های قدیم بهترین دوست انسان ها بودند. آن ها تا 32000 سال به عنوان همراهان اهلی در کنار ما زندگی می کردند. سگ ها جز محبوب ترین حیوانات خانگی در کل جهان است. همه ما میدانیم سگ موجود بسیار باهوشیست. اما تا چه حد از چیزی که در سر آن ها میگذرد خبر داریم؟دانشمندان در ۱۰ سال اخیر به دانسته هایی درباره سگ ها رسیدند که در طی ۱۰۰ سال گذشته از آن ها بی خبر بودند. چندتا از این دانستنی های جالب سگ ها را در مطلب زیر بیان کردیم.

احساس همدردی سگ ها

همدردی سگ

اولین و جالب ترین دانستنی سگ ها بر اساس تحقیقات سال 1387: وقتی به سگ خود نگاه می کنید و خمیازه می کشید، احتمال دارد سگ شما نیز خمیازه بکشد. زیرا سگ ها می توانند خمیازه شما را بگیرند. به این حالت “سرایت عاطفی” می گویند و شکل اساسی همدلی است. در اولین تحقیقات فقط متوجه مسری بودن خمیازه شده بودند اما درباره مسری بودن آن برای سگ های خانه اطلاعی نداشتند. اعتقاد بر این است که سگ ها از راه های دیگر نیز با ما همدلی می کنند. آن ها به احساسات سرپرستان خود حساس هستند. رفتار آن ها تحت تأثیر این احساسات است. مطالعه ای از دانشگاه هلسینکی نشان داد که سگ ها عصبانیت سرپرستشان را حس می کنند و حتی توانایی پاسخ دادن به آن را دارند. یک مطالعه دیگر نشان داد که سگ ها از نظر فیزیولوژیکی و رفتاری مشابه خود انسان هنگام شنیدن گریه نوزاد دارند. این رفتار نیزنمونه دیگری از همدردی عاطفی سگ هاست.

ارتباط چشمی برقرار کردن سگ ها

دانستنی سگ
دانستنی سگ

سگ ها تنها حیوانات هستند که بدون این که منظور یا قصدی داشته باشند و چیزی را تفسیر کنند به چشمان مردم نگاه می کنند. سگ ها از نژاد گرگ ها هستند؛ و گرگ ها به منظور خصومت یا تهدید ارتباط چشمی برقرار می کنند. اما سگ ها خلاف آن را ثابت کردند.

محبت سگ از طریق ارتباط چشمی

دانستنی سگ
دانستنی سگ

تماس چشمی بر مغز انسان و سگ تأثیر مهمی دارد. با تماس چشمی با سگ ها ، ما اکسی توسین خود را افزایش می دهیم. اکسی توسین، همان “هورمون عشق” نامیده می شود، نقش مهمی در ایجاد دلبستگی، پیوند و اعتماد دارد. معمولاً این نوع افزایش هورمون برای تسهیل پیوند بین والدین و فرزندان آن ها یا شاید شرکای عاشقانه رخ می دهد. برای اولین بار مشخص شده است این هورمون برای انسان و حیوان خانگی نیز تاثیر گذار است.

سگ ها شما را عضوی از خانواده خود میبینند!

دانستنی سگ
دانستنی سگ

سگ ها نه تنها ما را دوست دارند، بلکه ما را به عنوان خانواده خود می بینند. یک مطالعه تصویر برداری عصبی در سال 2015 در مورد پردازش بو در مغز سگ نشان داد که: وقتی سگ ها بوی صاحبان خود را استشمام می کنند، عکس العمل مغزشان نسبت به استشمام بوی افراد دیگر متفاوت است. این مطالعه همچنین نشان داد که سگ ها بوی سرپرستشان را بر سایر بوهای دیگر در اولویت قرار می دهند و اهمیت زیادی به آن نشان می دهند.

سگ ها خود را فرزند انسان میبینند!

دانستنی سگ
دانستنی سگ

تحقیقات رفتاری نشان داده است که سگ ها تنها حیوانات اهلی هستند که مانند کودک با والدین خود، با سرپرست خود رفتار می کنند. بر خلاف گربه ها یا اسب ها، سگ ها زمانی که می ترسند یا نگران هستند برای کمک و آسایش به سراغ سرپرست خود می روند. تقریباً به همان شیوه ای که یک کودک نوپا به سوی والدین خود می دود. گربه ها و اسب ها به سادگی می دوند و پنهان می شوند. این دانستنی فرق بین سگ و حیوانات دیگر را مشخص می کند.

سگ ها متوجه حرکات و اشارات می شوند

دانستنی سگ
دانستنی سگ

وقتی نوبت به درک حرکات می رسد، سگ ها و کودکان خردسال از یک سطح شروع می کنند. اگر کسی به یک شیء اشاره کند، هر دو می توانند حرکت دست را تفسیر کرده و آن شی را پیدا کنند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد، این دانستنی از سگ ها نشان می دهد که آن ها می توانند معنای حرکات را الهام بخشند، و این چیزی است که حتی شامپانزه ها از انجام آن عاجز شدند.

مغز سگ به نوع صدای انسان واکنش نشان می دهد

دانستنی سگ
دانستنی سگ

یک مطالعه در سال 2014، اسکن MRI از مغز سگ ها را در حالی که به انواع مختلف صداهای سگ و انسان گوش می دادند ، انجام شد. تصاویر نشان داد که مغز سگ ها دارای ناحیه های صوتی در مغز هستند. آن ها صداها را به همان روشی که مغز انسان انجام می دهد پردازش می کنند. قسمت مشابهی از مغز آن ها نیز با شنیدن صدای انسان روشن می شود. آن ها همچنین دریافتند که مغز سگ ها با شنیدن صداهای احساسی، مانند گریه یا خنده، واکنش نشان می دهد. این یافته ها ممکن است به توضیح علت موفقیت ارتباط صوتی بین انسان و سگ کمک کند.

سگ ها به اندازه کودکان کلمه یاد میگیرند

دانستنی سگ

یکی دیگر از دانستنی های سگ این است که آن ها مانند دلفین ها، میمون ها و طوطی ها می توانند مجموعه ای از دستورات صوتی، یا کلمات را بیاموزند. سگ ها همانند کودکان دو ساله، بیش از 200 کلمه را می توانند یاد بگیرد. بچه ها هرچه بزرگ تر می شوند، کلمات را خیلی بیشتر یاد می گیرند زیرا اگر کلمه جدیدی بشنوند، می توانند با کنار هم قرار دادن آن ها یک کلمه جدید بسازند. سگ ها نیز همینطور هستند. به خوبی قادر به تشخیص کلمات و چیدن آن ها در کنار هم هستند. هیچ گونه دیگری در کره زمین وجود ندارد که به این مهارت نزدیک شده باشد.

سگ ها می توانند پرستار باشند

امروزه سگ های بیشتر از گذشته به انسان کمک می کنند. یکی از این کمک های آن ها پرستاری کردن از بیمار است. با تکیه به توانایی سگ می توان یک کار مهم را انجام داد: تعمیم دادن، به عبارت دیگر، سگ های راهنما باید بتوانند آن چه را که در یک موقعیت خاص یاد گرفتند را در همه موقعیت های مشابه به کار گیرند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.