سگ و گربه
گربه پیر

پیری در گربه ها و نحوه مراقبت و نگهداری از آن ها

امروزه به لطف پزشکان و پیشرفت علمی که داشتند، تغذیه سالم و نگهداری در خانه، طول عمر گربه ها نسبت به گذشته افزایش یافته است. در مطلبی دیگر درباره سن گربه ها و معادل سازی آن با سن انسان ها صحبت کردیم. اما در این مطلب می خواهیم درباره پیری گربه ها و نحوه مراقبت و نگهداری از آن ها صحبت کنیم.

گربه پیر

اثرات پیری در گربه

گربه ها با افزایش سن، تغییرات زیادی در جسم،‌ رفتار و عادات خود پیدا می کنند. آسیب پذیری آن ها در مقابل بیماری ها بیشتر از قبل می شود. به مرور زمان باعث کاهش حس بویایی و چشایی، و ایجاد مشکل در هضم چربی و پروتئین، کاهش شنوایی، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن،‌ کشش پوست و تحمل استرس می شود.

تغییرات رفتاری گربه در پیری

همانطور که اشاره کردیم، با افزایش سن گربه ها، رفتار آن ها نیز تغییر می کند. در اکثر مواقع خود گربه با این تغییرات مواجه می شود و سعی می کند با آن ها کنار بیاید به طوری که شاید شما اصلا متوجه آن تغییرات نشوید. گربه های مسن کمتر به دنبال شکار هستند. بیشتر وقت خود را در گوشه ای دنج از خانه میگذرانند. به طور کلی فعالیت کمتری نسبت به گذشته دارند و بیشتر می خوابند. این احتمال وجود دارد که اشتهای آن ها کاهش پیدا کند، تمایل کمتری نسبت به بازی با شما یا لیسیدن خودشان داشته باشند. احساس نا امنی در آن ها افزایش پیدا می کند به همین دلیل وابستگیشان به شما بیشتر می شود.

پیری گربه

نگهداری مراقبت از گربه پیر و مسن

گربه در سن پیری بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به مراقبت و نگهداری شما دارد. شما به عنوان سرپرست گربه، در این دوره زمانی برای حفظ سلامت او باید مرتبا گربه را چک کنید و نیازهای احتمالی او را جلوتر بدانید و فراهم کنید و همچنین مشکلاتی که برایش پیش می آید را حل کنید. در ادامه مطلب چند نمونه از این مراقبت ها را نام بردیم.

گرفتن ناخن گربه

به عنوان مثال، ناخن های گربه را هفتگی چک کنید. گربه های مسن نسبت به بچه گربه ها کمتر قادر به اسکرچ کردن هستند و احتمال رشد بیش از حد ناخن ها فرو رفتن آن در پاستیل های گربه بسیار زیاد می شود. حواستان باشد همیشه به صورت مرتب ناخن های گربه را کوتاه کنید. البته این کار اصولی است و به دقت زیادی احتیاج دارد. شما می توانید از دامپزشک مشاوره دریافت کنید.

آراسته کردن گربه (لیس زدن)

گربه مسن شما نمی تواند به طور منظم خودش را لیس بزند و تمیز کند. بنابراین لازم است هر گونه ترشحات اطراف چشم، بینی یا مقعد را با استفاده از قطعات جداگانه ای از پشم پنبه برای هر ناحیه مرطوب در آب گرم پاک کنید. همچنین ممکن است لازم باشد با استفاده از یک برس نرم گربه خود را شانه بزنید. اما باید مراقب باشید که با ملایمت این کار را انجام دهید. زیرا گربه های مسن نحیف هستند و موی کمی روی استخوان هایشان را پر کرده است. بنابراین شانه زدن شدید می تواند برا آن ها دردناک باشد. در این زمان شما همچنین می توانید توده، برجستگی، زخم یا هر چیز دیگری را که نیاز به مراجعه به دامپزشک داشته باشد، بررسی کنید.

نظافت گربه های مو کوتاه فقط در صورت وجود جفت شدن لازم است که انجام شود. اکثر مواقع می تواند در قسمت تحتانی ستون فقرات و قسمت های پشتی رخ دهد. زیرا گربه شما انعطاف پذیری کمتری دارد و بنابراین نمی تواند این مناطق را تمیز کند. اما اگر گربه شما موی بلند دارد و برای تمیز نگه داشتن خود به مشکل خورده است، کوتاه کردن مو در اطراف مقعد، قسمت پایین دم و پای عقب برای جلوگیری از کثیف شدن یا ایجاد حشره مفید خواهد بود.

گلوله مویی گربه

گلوله های مویی یکی از مشکلات رایج در گربه های مسن است. زیرا اغلب آن ها هضم کندی دارند و موهایی که در هنگام نظافت خود می بلعند، ممکن است عوارضی مانند استفراغ مزمن یا یبوست ایجاد کنند. اگر این مشکل برای گربه شما ایجاد شود، می توانید مکمل ها یا غذاهای مخصوص گلوله مویی خریداری کنید.

خاک گربه

حتی اگر گربه سالمند شما به بیرون از خانه دسترسی دارد، تهیه خاک مخصوص گربه کاری عقلانیست. زیرا ناچارا زمانی فرا می رسد که گربه شما در شرایط سرد و مرطوب تمایلی به دستشویی در بیرون ندارد. با یک خاک گربه، این فرصت را دارید که دفع گربه را از نظر وجود خون در ادرار یا مدفوع ، تغییر قوام مدفوع یا سایر شاخص های بیماری بررسی کنید.

دندان گربه

دندان های قدیمی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، بنابراین گربه خود را به طور منظم از نظر علائم رشد، قرمزی لثه یا شواهدی از بیماری های دندانی بررسی کنید. هالیتوز (بوی بد دهان)، آبریزش، فشردن فک، از دست دادن اشتها و پنجه کشیدن در دهان ممکن است همه علائم بیماری دندان باشند، در صورت شک، با دامپزشک خود مشورت کنید.

گربه پیر

بررسی های منظم بهداشتی

دامپزشک گربه شما با در نظر گرفتن سن و سلامت عمومی. به شما مشاوره می دهد. مطمئن شوید که گربه شما به طور مرتب معاینه می شود. اما یک سری نشانه های کلی وجود دارد که احتمالا با مشاوره دامپزشک قابل درمان هستند مثل:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • تشنگی یا مصرف بیش از حد آب در طول روز
  • مشکل در پرش
  • بی حالی
  • ایجاد بر آمدگی در بدن
  • مشکل در حفظ تعادل
  • اختلال در دفع و ادرار
  • رفتارهای غیرمعمول، مانند پنهان شدن، پرخاشگری، صدای زیاد

راهنمای مراقبتی گربه در پیری

گربه شما با افزایش سن، با کاهش حس بویایی و چشایی، ممکن است اشتهای کمتری داشته باشد. یا مواردی وجود داشته باشد که گربه شما نیاز به کمی تشویق دارد. روش های مختلفی برای افزایش اشتها وجود دارد ، به عنوان مثال:

  • غذا را به صورت کم و مکرر ارائه دهید. برای مثال چهار تا شش وعده غذایی در روز به عنوان نقطه شروع، و منطقه ای آرام را انتخاب کنید تا حواس گربه شما از سر و صدا و فعالیت پرت نشود. با غذاهای آشنا و ناآشنا او را امتحان کنید تا اشتهای او را وسوسه کند.
  • نوع کاسه ای را که برای ارائه غذا استفاده می شود بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال گربه شما یک ظرف پهن و کم عمق را به ظرف های دیگر ترجیح می دهد.
  • غذا را در دمای گرم عرضه کنید. گرم کردن ملایم غذا تا دمای کمتر از بدن می تواند خوش طعم شدن را افزایش دهد.
  • نرمی غذای ارائه شده را آزمایش کنید. برخی از گربه های مسن، به ویژه آن هایی که مشکلات دندانی دارند، غذای نرم را به توده یا بیسکویت خشک ترجیح می دهند. می توانید مقدار کمی آب به غذا اضافه کنید و با چنگال له کنید.
  • نشستن کنار گربه در حالی که با او صحبت می کنید و او را نوازش می کنید اشتهای گربه را افزایش دهد. حتی ممکن است بخواهید با دست تغذیه کنید.

آشامیدن

گربه های مسن بیشتر در معرض کم آبی قرار دارند، به ویژه اگر از بیماری های کلیه ای رنج ببرند، بنابراین همیشه مطمئن شوید که ظرف آب در خانه در مناطق قابل دسترس و دور از مکان های معمولی که غذا خورده می شود، وجود داشته باشد. ممکن است لازم باشد نوع ظرف را آزمایش کنید. به عنوان مثال، ظرف سرامیکی، شیشه یا آبنما و حتی نوع آب، مانند آب لوله کشی، آب جوشانده، فیلتر شده، چشمه و … مقدار آب غذای مرطوب گربه را امتحان کنید.

در کل همیشه حواستان به گربه مسن خانه باشد تا هرگونه بیماری و یا نشانه خطرناک در او را تشخیص دهید و به دامپزشک مراجعه کنید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.