سگ و گربه
بیداری گربه در شب

علت بیداری گربه ها در شب

گربه شما هم هر شب شما را برای بازی، درخواست برای غذا یا نیاز به توجه و نوازش کردن هنگامی که تنها کاری که دوست دارید انجام دهید، خوابیدن است بیدار می کند؟ بیداری گربه ها در شب امری طبیعی است. در ادامه درباره آن توضیح دادیم.

بیداری گربه در شب

اهمیت خواب برای انسان

خواب خوب شبانه برای سلامتی شما بسیار اهمیت دارد. نباید خوابتان توسط بچه گربه بازیگوش شما مختل شود. این می تواند برای افراد مبتلا به اختلالات خواب بسیار مضر باشد. پس اگر بی خوابی گربه در شب به خود شما آسیب می زند باید به فکر چاره و راهکار باشید.

چرا گربه ها در شب شما را بیدار می کنند؟

چرخه خواب و بیداری گربه ها نسبت به سایر حیوانات متفاوت است. اغلب گربه ها شب ها مشغول و فعال هستند. این به این دلیل است که گربه ها ذاتا شکارچی هستند. این یعنی گربه ها عصر یا صبح زود بیشتر از باقی ساعات فعال هستند. از آن جا که بسیاری از سرپرستان در طول روز در محل کار هستند. گربه کل طول روز را مشغول استراحت و آرامش و خواب می گذراند. به خصوص اگر تنها حیوان خانگی در خانه باشند. روز گربه ها تازه زمانی شروع می شود که سرپرستشان به خانه می آید. به او غذا میدهد و با او بازی میکند. با این حال چند دلیل برای بیداری گربه ها در شب وجود دارد:

  • نداشتن فعالیت کافی در طول روز! این امکان وجود دارد که گربه در طول روز هیچ تحرکی نداشته است. حالا در شب قصد تخلیه انرژی و ورزش دارد و شما را بیدار می کند تا با او بازی کنید.
  • سر رفتن حوصله گربه! این امکان وجود دارد که اگر شما در طول روز سر کار باشید یا با گربه خود وقت نگذرانید در شب حوصله او سر برود و به دنبال همراهی شما برای سرگرمی باشد.
  • گربه شما گشنه یا تشنه است. اگر گربه به شدت به بیدار شدن شما اصرار دارد. این احتمال وجود دارد که گشنه یا تشنه باشد یا خوراکی خاصی را مد نظر داشته باشد.
  • برنامه روتین و روزانه گربه به هم خورده است و دیگر با شما هماهنگ نیست.
  • جای خواب و محل استراحت گربه خراب یا ناراحت است و باعث بی خوابی او شده است.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر گربه شما مسن است یا این فعالیت های شبانه را به تازگی شروع کرده است و نشانه های بیماری و احوال نا خوشی در او مشاهده کردید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

بیداری گربه نصفه شب

تغییر روند بیداری گربه ها در شب

چند راه حل برای این مشکل وجو دارد. با رعایت همگی اعضای خانواده و صبر و حوصله می توانید آن ها را عملی کنید و شب ها با آرامش بخوابید و بیداری گربه باعث اذیت شما نشود.

  • با برنامه ریزی قبلی شب ها ساعاتی قبل از خوابیدنتان شروع به بازی با گربه کنید. غذای گربه را در طول روز تقسیم بندی کنید. طوری که بعد از بازی آخر شب کاملا سیر باشد و نصفه شب بهانه نگیرد و احتیاجی به غذا یا آب نداشته باشد. سیری شکم گربه یکی از راه های وادار کردن گربه به خواب است.
  • اگر گربه اهمیتی به برنامه ریزی شما نداد و باز هم شما را در شب بیدار کرد. به او بی توجهی کنید تا متوجه شود با این بیدار کردن شما نمیتواند به چیزی که می خواهد برسد. به احتمال زیاد بعد از بی اهمیتی شما خود را کنار می کشد و شما را تنها می گذارد.
  • اگر دچار مشکلات خواب هستید هرگز به گربه خود اجازه ندید روی تخت شما بخوابد. تخت را برای او محلی ممنوعه کنید. به جای تخت خودتان از تخت مخصوص گربه ها استفاده کنید و مطمئن شوید که کاملا راحت و مناسب است. همچنین از نزدیک بودن خاک گربه و آب به تخت مخصوص او اطمینان داشته باشید. تا از ایجاد هرگونه رفتار غیرمعمول جلوگیری کرده باشید.
  • شما می توانید در طول روز خوابیدن زیاد گربه جلوگیری کنید تا هنگام شب نیاز به خواب داشته باشد. البته مراقب باشید باعث پرخاش گربه نشوید. به مرور زمان ساعت خواب او تغییر خواهد کرد.

بیداری بچه گربه ها در شب

  • در اکثر مواقع بچه گربه ها بیشتر از باقی گربه ها در شب شما را بیدار می کنند. بچه گربه ها به علت سن رشدشان انرژی و هیجان بیشتری دارند. سعی می کنند همه چیز را کشف کنند و از همه چیز سر در بیاورد. اگر بچه گربه از همان اوایل زندگیش همبازی دیگری به غیر از سرپرستش داشته باشد. انرژی خود را در طول روز با دوست خود تخلیه می کند و شب ها بیشتر استراحت می کند.
  • حتی اگر گربه شما در نزدیکی های صبح باز هم در خواست وعده صبحانه داشت. به در خواست او در همان ساعت پاسخ ندهید تا این بیدار کردن ها ادامه دار نشود.
  • همچنین شما می توانید از گوشی هوشمند خود برای وادار کردن گربه به خواب استفاده کنید. با پخش صدای پرنده ها و اقیانوس یا به اصطلاح صداهای سفید باعث آرامش و خواب گربه شوید.
  • می توانید از اتاق مجزا برای استراحت گربه استفاده کنید و او را به همان فضای اتاقش محدود کنید.
  • حتی اگر با وجود بستن درب اتاق به روی گربه، باز به اصرار خود برای بیدار کردن شما ادامه دادو شروع به خراش دادن درب اتاق کرد. شما هرگز به او توجهی نشان ندهید. زیرا او بالاخره تسلیم می شود و سر خود را جور دیگری گرم می کند.

همیشه به یاد داشته باشید هرگز از تنبیه بدنی برای گربه خود استفاده نکنید. این کار نه تنها کاری غیر اخلاقی و بی رحمانه است. همچنین باعث آسیب دیدن گربه و ترسیدن او از شما می شود. مطمئنا رنجاندن گربه قصد و نیت شما نیست.

بیداری گربه در شب به علت بیماری

باید در نظر بگیرید اگر گربه شما دچار بیماری یا مشکلات شنوایی یا دندان درد و … شده باشد. نباید از او انتظار داشته باشید در طول شب بی سر و صدا یا بی حرکت باشد. زیرا این امر به دست خود آن ها نیست و خودشان متوجه صدا و حرکات نمی شوند. شما به عنوان سر پرست او باید تمام تلاش خود را در راستای حمایت و کمک به او انجام دهید و با مشکلات احتمالی او کنار بیایید.

در نهایت…

اگر راه حل و علل بالا به بهبود وضعیت خواب گربه شما کمکی نکرد شما می توانید از دامپزشک گربه خود مشورت بگیرید. بهترین راهنما برای شما پزشک گربتان است.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.