سگ و گربه
گرمازدگی سگ

علائم گرمازدگی سگ ها و روش درمان آن

تابستان برای ما معنی تعطیلات، استراحت و سرگرمی در زیر نور آفتاب را می دهد. اما دمای بالا می تواند سگ شما را در معرض گرمازدگی شدید قرار دهد. برای اطمینان از اینکه همه اعضای بدن سگ شما در این تابستان سالم و خنک می ماند، با نحوه پیشگیری، تشخیص و درمان گرمازدگی آشنا شوید.

گرما زدگی چیست؟

گرمازدگی ناشی از دمای بالای هوا، که به آن هیپرترمی نیز گفته می شود. زمانی رخ می دهد که دمای بدن سگ شما از محدوده نرمال بالاتر برود و او نتواند حرارت بدن خود را تنظیم کند. در بعضی حالات گرمازدگی سطحیست، که می توانید آن را در خانه درمان کنید. اما گرمازدگی شدیدا متغیر و خطرناک است. برخی مواقع سگ شما حتی می تواند هوشیاری خود را از دست بدهد، تب بالایی داشته باشد یا حتی دچار نارسایی اعضای بدن شود. از آنجایی که سگ ها بیشتر از آن که عرق کنند، نفس نفس می زنند، بسیار حساس تر از انسان ها نسبت به گرما هستند. خوشبختانه گرمازدگی به راحتی قابل پیشگیری است. حتی در روزهای گرم در تابستان.

گرمازدگی سگ

6 راه جلوگیری از گرمازدگی سگ

1.هیچوقت سگ را در ماشین تنها نگذارید!

هرگز سگ یا گربه خود را حتی برا یک دقیقه و با پنجره باز هم تنها نگذارید! سالانه صدها سگی که در اتومبیل ها تنها در گرما ماندند دچار گرمازدگی می شوند و می میرند. به خاطر داشته باشید که سگ شما نسبت به شما نسبت به گرما حساس تر است! دمای داخل ماشین بسیار بیشتر از دمای هوای بیرون است. همین باعث به خطر افتادن زندگی سگ شما می شود.

2.او را خیلی بیرون از خانه نگه ندارید!

اگر سگ شما زمان زیادی را در خارج از خانه وقت می گذراند، مطمئن شوید که مقدار زیادی آب و مناطق خنک و سایه دار برای استراحت دارد. حتما آن ها را در ساعات اوج دمای هوا به داخل خانه بیاورید.

3.در اوج گرمای تابستان سگ را به پیاده روی نبرید.

در صورت امکان، صبح یا عصر سگ خود را به پیاده روی ببرید تا از گرم ترین ساعات روز در امان باشید. در پیاده روی های طولانی حتما آب به همراه داشته باشید و در صورت نیاز در مناطق سایه دار استراحت کنید. همچنین سعی کنید از پیاده روی در تپه های شیب دار یا مناطق دیگر که نیاز به ورزش شدید دارند صرف نظر کنید.

4.محیط خانه را خنک نگدارید.

بسیاری از افراد هنگام خروج از خانه کولر یا اسپیلت را برای صرفه جویی در هزینه خاموش می کنند. اما درست مانند یک ماشین پارک شده، دمای داخلی خانه شما می تواند در یک روز گرم به سرعت افزایش یابد. اگر مجبورید سگ خود را در خانه بگذارید، کولر را روشن نگه دارید یا چندین فن برقی برای خنک نگه داشتن مناطق مختلف نصب کنید.

5.اطمینان از دسترسی به آب خنک و کافی داشته باشید.

تنها جایی که سگ ها دارای غدد عرق هستند، روی پنجه پای آن هاست. بنابراین با نفس نفس زدن، استراحت و نوشیدن آب، گرمای بدن خود را تنظیم می کنند. همیشه ظرف آب آن ها را پر نگه دارید!

6.سابقه پزشکی سگ خود را بدانید.

اگر سگ شما مسن است یا شرایطی مانند بیماری قلبی، چاقی یا مشکلات تنفسی دارد، خنک نگه داشتن او ضروری تر است.

تشخیص گرما زدگی سگ

تشخیص گرمازدگی سگ

همه حواستان را جمع کنید و از نشانه های رفتاری یا ظاهری سگتان مطلع باشید. تا اگر دچار گرمازدگی شد بتوانید به او کمک کنید.

نفس نفس زدن یا اختلال در تنفس

اگر سگ شما پشت سرهم یا سریعتر از حالت عادی نفس می کشد، ممکن است از گرمای بیش از حد باشد. اگر با درمان خانگی رفع نشد حتما به دامپزشکی مراجعه کنید.

آبریزش بینی زیاد از حد

اگر آبریزش بینی یا مایعات دهان بیش از حد غلیظ و زیاد شد می تواند یکی از علائم گرمازدگی باشد.

دمای بالای بدن یا تب

اگر بینی سگ شما به جای مرطوب و خنک بودن خشک و گرم باشد، ممکن است نشانه تب باشد. دمای بدن بالاتر از 103 درجه فارنهایت غیر طبیعی تلقی می شود.

تغییر رنگ لثه ها

تغییر رنگ لثه ها میتواند از کم آبی و گرمازدگی باشد.

تپش قلب سریع

ساده ترین راه برای گرفتن نبض سگ این است که دست خود را روی سینه او در نزدیکی مفصل آرنج جلویی خود قرار دهید. اگر نبض آن ها سریع به نظر برسد، می تواند از نشانه های گرمازدگی باشد. (ضربان قلب طبیعی بستگی به اندازه سگ شما دارد. سگ های بزرگتر تمایل به تپش کندتر دارند، در حالی که سگ های کوچک و توله سگ ها دارای تپش بسیار سریع هستند.

سرگیجه

اگر به نظر می رسد که سگ شما در راه رفتن در یک خط مستقیم مشکل دارد. یا به مبلمان خانه برخورد می کند ، ممکن است در اثر کم آبی یا گرمازدگی باشد و دچار سبکی سر شوند.

نکات بالا شایع ترین و راحت ترین نشانه های تشخیص گرمازدگی هستند، اما علائم بسیار دیگری نیز وجود دارد. اگر سگ شما در طول ماه های گرم تابستان بیمار، خسته یا غیر عادی رفتار می کند ، آن را نادیده نگیرید!

گرما زدگی سگ

درمان گرمازدگی سگ ها

  • سریعا سگ را به محلی و با سایه ترجیحا داخل خانه ببرید.
  • با مرطوب کردن کامل آن ها با آب سرد، دمای بدن آن ها را پایین بیاورید. از آب سرد استفاده نکنید! این کار به نظر غیرعادی می رسد، اما سرد شدن سریع می تواند به اندازه گرمازدگی خطرناک باشد. برای سگ ها یا توله سگ های بسیار کوچک، به جای آب سرد از آب ولرم استفاده کنید.
  • آب خنک بیشتری به اطراف گوش ها و پنجه های آن ها بمالید. این به کاهش تب کمک می کند.
  • آن ها را جلوی پنکه بگذارید تا خشک شوند. اگر دماسنج خانگی در دست دارید، هر چند دقیقه یکبار دمای آن ها را بررسی کنید (توجه داشته باشید: از دماسنج شیشه ای استفاده نکنید که ممکن است سگ شما گاز بگیرد و بشکند).
  • همچنان که در حال خنک شدن هستند، مقدار کمی آب ولرم یا خنک برای نوشیدن به آن ها بدهید. باز هم، آب سرد و بدون یخ!
  • در اسرع وقت با دامپزشک تماس بگیرید. حتی اگر به نظر می رسد سگ شما در حال بهبود است، ممکن است لازم باشد از نظر شوک، کم آبی بدن، نارسایی کلیه و سایر عوارض احتمالی ناشی از گرمازدگی تحت نظر قرار گیرد. دامپزشک شما می تواند در مورد مراحل بعدی به شما کمک کند.
  • اگر سگ شما هوشیاری خود را از دست داد یا به نظر می رسد به شدت حال بدی دارد (استفراغ ، تشنج و …) بلافاصله به کلینیک دامپزشکی بروید.

تابستان می تواند برای شما و حیوانات خانگی شما بسیار سرگرم کننده و جذاب باشد. به تنها چیزی که نیاز دارد توجه و مراقبت بیشتر است. اگر در مورد گرما زدگی یا مراقبت از سگ خود در تابستان سوال یا نگرانی دارید، لطفاً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.