پیشگیری و درمان گرمازدگی گربه ها

گرمازدگی گربه‌ها

گرمازدگی گربه ها می تواند بسیار خطرناک باشد. در موارد شدیدتر می تواند برای آن ها کشنده باشد. با شروع فصل تابستان گرمازدگی در گربه ها شیوع پیدا می کند. گربه ها به علت وجود غدد تعریقی کمتر و همچنین پشم و مویی که بدنشان را می پوشاند، بیشتر از انسان ها در معرض گرمازدگی هستند. البته به همین دلیل خنک کردن بدن آن ها نیز کمی سخت تر است.

گربه ها سعی می کنند با کارهایی مثل نوشیدن آب بیشتر و دراز کشیدن روی سطوح خنک تر این مشکل را حل کنند. دمای طبیعی گربه ها بین ۳۷ تا ۳۹ درجه است. شما باید تمام سعی خود را انجام دهید که این دما برای گربه شما به صورت نرمال در طول روزهای گرم حفظ شود. باید توجه داشت در صورت افزایش دما بالای ۳۹ درجه حتما باید به دامپزشک مراجعه کنیم. تا از آسیب های احتمالی که می تواند به گربه ما وارد شود جلوگیری و پیشگیری کنیم.

گرمازدگی گربه

عوارض گرمازدگی گربه

گربه ها تحمل گرما را برای ساعات طولانی ندارند. زمانی که دمای بدن آن‌ها خیلی بالا برود دچار گرمازدگی می‌ شوند. گرمازدگی گربه ها اگر به سرعت درمان نشود. ممکن است باعث این آسیب‌ها شود:

  1. مرگ
  2. آسیب کلیه و کبد
  3. اختلال در گردش خون
  4. آسیب به دستگاه تنفس
  5. قرار گرفتن در دمای بالاتر از ۴۳ درجه و نقص عضو و آسیب های جدی مغزی

گربه‌هایی که بیشتر در معرض گرمازدگی هستند

  • بچه گربه ها
  • گربه های مسن
  • گربه های داری اضافه وزن
  • گربه هایی با بیماری های حاد و مزمن
  • گربه هایی با صورت تخت مثل گربه پرشین

علائم گرمازدگی گربه‌ها

در گربه‌ها با دیدن یک سری علائم می توانید متوجه شوید که دمای بدن حیوان در حالت نرمال قرار ندارد و باید سریعا به آن رسیدگی شود:

  • اسهال
  • استفراغ
  • کما و بیهوشی
  • دمای بدن بالا
  • عدم هوشیاری
  • نفس کشیدن تند و یا له له زدن
  • بی حالی و خستگی و بی اشتهایی

البته باید بدانید که این علایم نشانه گرمازدگی شدید در گربه بوده و بهتر است در صورت مشاهده سریعا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که دمای بدن گربه خیلی بالا نباشد، می توانید خودتان اقدام به پایین آوردن دمای بدن او کنید.

گرما زدگی گربه

دلایل گرمازدگی گربه‌ها

خوب است بدانیم چه مسائلی باعث گرمازدگی گربه ها می شود. تا از آن‌ها به موقع پیشگیری کنیم. زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

  1. عدم تهویه مناسب هوا
  2. عدم دسترسی به آب
  3. اضطراب بیش از حد
  4. بالا بودن دمای محیط
  5. فعالیت جسمی بالا
  6. عدم دسترسی به سایه خنک و دور ماندن از نور خورشید

تشخیص گرمازدگی گربه

دامپزشک از شما درباره محیط زندگی و میزان فعالیت و سابقه بیماری های قبلی گربه سوالاتی می پرسد تا از خطرات احتمالی که گربه شما را تهدید می کند مطلع شود. سپس دامپزشک دمای بدن گربه را چک می کند تا ببیند بالاتر رفته یا خیر. دمای عادی بدن گربه ها باید حدود ۳۷.۵ درجه سلسیوس باشد. دمای بالاتر از ۴۰ درجه سلسیوس یعنی جان گربه در خطر است. دامپزشک ها آزمایش ادرار و ازمایش خون را هم ضروری می‌ دانند زیرا می‌ تواند به ما نشان دهد که گربه دچار عفونت است یا خیر.

پیشگیری گرمازدگی گربه

دسترسی به آب خنک و گوارا (بهتر است سه یا چهار مرتبه ظرف آب تعویض گردد و چند قالب یخ به آن اضافه کنید). محیط نگهداری از گربه ها  خنک باشد. کوتاه کردن موهای بلند گربه ( بخصوص در نژاد مو بلند) در مواقعی که گرما شدید است با آبپاش روی بدن گربه اسپری کنیم.

نکات مواجهه با گرمازدگی گربه

  1. در ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید.
  2. حیوان را به یک مکان خنک ببرید.
  3. مقدار کمی آب ولرم در اختیار حیوان قرار دهید.
  4. از یک حوله خیس شده با آب خنک (نه سرد) استفاده کرده و سعی کنید تا دمای بدن حیوان را پایین بیاورید. اگر دمای بدن به ۴۳ درجه سانتی گراد برسد. ارگان‌های بدن از کار می افتند.
  5. حیوان را در مقابل باد پنکه قرار دهید.
  6. تنها ۱۵ دقیقه طول می کشد که حیوان جان خود را از گرمازدگی از دست بدهد. پس سریعا با دامپزشک تماس بگیرید.
گرمازدگی گربه

درمان گرما‌زدگی گربه

اگر با توجه به علائم گرما زدگی در گربه ها که بالاتر ذکر شد احساس کردید که مشکل جدی است حتما به دامپزشک مراجعه کنید. اگر احساس کردید گرمازدگی جدی نیست راهکار های خنک کردن گربه در تابستان را اجرا کنید.

درمان گرما‌زدگی گربه در تابستان

فراهم کردن آب تازه و خنک

گربه تمایل زیادی به خوردن آب تازه دارد. در طول روز ۳ الی ۴ بار ظرف آب گربه را تعویض کنید. در هر بار تعویض چند قطعه یخ داخل ظرف آب گربه قرار دهید. اگر گربه در حیاط زندگی می کند در چندین نقطه حیاط، ظرف آب قرار بدهید.

چرت زدن در سایه

بیشتر گربه ها علاقه به چرت زدن زیر نور آفتاب و خوابیدن عمیق در سایه دارند. زمانی که هوا خیلی گرم است، مطمئن باشید که گربه بعد این که زیر نور خورشید بود و آفتاب گرفت بعدش به زیر سایه برود. زمانی که دیدید گربه کف حموم یا  آشپزخونه دراز کشیده تعجب نکنید. آن مکان دمای کمتری نسبت به دیگر نقاط خونه دارد. گربه ها از این طریق گرمای بدنشان را به محیط منتقل می کنند و از این کار لذت می برند.

شانه زدن موی گربه

شانه زدن درست و اصولی موی گربه کمک می کند هوا بین پوشش موی گربه جریان داشته باشد و باعث خنک شدن گربه شود. در حقیقت گربه‌ها از طریق لیس زدن، موهایشان را مرتب می کنند و به آن ها نظم می‌دهند. به کمک بزاق دهنشان خزشان را مرطوب می کنند و به خنک شدن بدنشان کمک می کنند.

استفاده از دستمال مرطوب

با استفاده از دستمال مرطوب مخصوص گربه ها، ۳ روز یک بار پوست بدن گربه را نمدار کنید. گربه ها نمدار کردن پوست بدنشان را از طریق لیس زدن خودشان انجام میدهند. همچنین شما در فصل تابستان با نمدار کردن پوست گربه به خنک شدن او کمک می کنید.

سایه‌بان مناسب

زمانی که گربه در حیاط نگهداری می شود مطمئن شوید که گربه سایه بان مناسب دارد. هرگز گربه را در ماشین تنها نگذارید. حتی برای چند دقیقه که می خواهید سریع برگردید، دمای اتاقک ماشین به راحتی در عرض چند دقیقه افزایش پیدا می کند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل