سگ و گربه
سن گربه

سن گربه‌ ها + معادل سن گربه و انسان + راهکار افزایش طول عمر گربه ها

این عقیده اغلب گفته شده است که حدود یک سال از سن گربه معادل هفت سال سن انسان است. اما آیا این فرمول واقعاً همین قدر ساده است؟ فرمول تبدیل سن سگ و گربه به سن انسانی در واقع بسیار پیچیده تر است. از آن جا که هر دوی این حیوانات با سرعت بیشتری نسبت به انسان ها بالغ می شوند. سال‌ های اول زندگی شان در واقع برابر با سال‌ های بیشتری از زندگی انسان ها است. در این مطلب به تمامی سوالات درباره سن گربه‌ ها پاسخ دادیم.

معادل سن گربه و انسان

گربه‌ها در یک سال اول زندگیشان، به سنی می رسند که معادل آن در انسان ها 15 سالگی است. یعنی اگر بخواهیم سن گربه‌ها را با انسان مقایسه کنیم، یک سال اول گربه برابر با 15 سال ابتدایی انسان هاست. شاید با خودتان بگویید با این حساب حتما ۲ سالگی گربه برابر با ۳۰ شالگی ما انسان هاست. اما این یک محاسبه اشتباه است!

در واقع رشد سنی گربه‌ ها در سال دوم زندگیشان کندتر می شود. به همین ترتیب از نظر سنی، گربه ۲ ساله به اندازه یک انسان ۲۴ ساله سن دارد. این نسبت پس از ۲ ساله شدن گربه ها به اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین هر یک سال تقویمی، برابر با گذشتن ۴ سال از عمر گربه هاست. اگر بخواهیم سن یک گربه 5 ساله را به سن انسان تبدیل کنیم؛ یک گربه ۵ ساله حدودا نزدیک انسان ۳۶ ساله سن دارد.

جدول زیر به صورت تقریبی می تواند به شما نسبت سن گربه و انسان را به یک دیگر نشان دهد.

دوره زندگیسن گربهمعادل سن انسانی
بچه گربه0 تا 60 تا 10
نوجوانی7 ماه تا 2 سال12 تا 24 سال
جوانی3 تا 6 سال28 تا 40
بزرگسالی7 تا 10 سال44 تا 56
میانسالی11 تا 14 سال60 تا 72
کهنسالی15 سال به بالا76 تا بالای 100
جدول معادل سازی سن گربه و انسان
سن گربه ها

روش تشخیص سن گربه ها

اگر یک روز یک بچه گربه بامزه ، مانند یک معجزه بر سر راه شما قرار بگیرد و دنبال شما راه بی افتد، چه کار کار می کنید؟ احتمالا ممکن است،‌ اول دنبال مادرش بگردید. اما اگر مادری در کار نبود چه؟ اگر از گربه ها نترسید احتمالا خودتان او را به سرپرستی می گیرید. شاید برایتان جالب باشد که بعد از برخورد با یک گربه بامزه، بتوانید سن او را تشخیص دهید. هر چند که تشخیص سن گربه‌‌ها توسط دامپزشک متخصص، بسیار دقیق‌ تر صورت می‌ گیرد، اما نشانه‌ هایی هم وجود دارد، که تشخیص سن را برای هر فردی امکان‌ پذیر می‌ کند.

روش اول تشخیص سن گربه ها

دندان‌ های گربه‌ها، یک شاخص عالی برای تشخیص سن آن‌ هاست. معمولا در گربه‌ های خانگی، اگر سرپرست گربه‌ ها در مسواک زدن برای آن‌ ها تنبلی به خرج داده باشد، رنگ دندان‌ های گربه تغییر می‌ کند. در این شرایط هر چه سنشان بالاتر برود، رنگ دندان‌ هایش زردتر می‌ شود. دندان‌ ها در بچه گربه‌ های تازه متولد شده، بین دو تا چهار هفته اول در می‌ آیند. گربه‌ ها در چهار ماهگی دیگر همه دندان‌ هایشان درآمده است. به این ترتیب وقتی که گربه‌ ای را به سرپرستی می‌ گیرید، دهان او را باز کنید. اگر با ردیفی کامل از دندان‌ های سفید مواجه شدید، بنابراین گربه بین 6 ماه تا یک سال سن دارد.

گربه‌ های بین یک تا دو سال، احتمالا چند دندان زرد در بین دندان‌ هایشان دارند. همچنین اگر تقریبا تمام دندان‌ های گربه زرد شده باشد، احتمالا گربه بین ۳ تا ۵ سال است. اگر گربه چند دندان در دهان ندارد و بعضی از دندان‌ های او از بین رفتند، احتمالا یک گربه بالغ و کامل در آغوش شما قرار گرفته است.

طول عمر گربه

روش دوم تشخیص سن گربه:‌ بدن گربه‌ ها

هر چه گربه‌ ها جوان‌ تر باشند، عضلات بیشتری در بدن آن‌ ها وجود دارد و به همین خاطر جنب و جوش بیشتری دارند. گربه‌ های پیرتر معمولا چربی اضافه‌ تر و پوست افتاده‌ تری در اطراف شانه‌ های خود دارند.

روش سوم تشخیص سن گربه: موهای گربه

یکی دیگر از شرایط گربه‌ ها که همراه با افزایش سنشان تغییر می‌ کند، وضعیت موهای بدن آن‌ هاست. بچه گربه‌ ها و گربه‌ های جوان‌ تر معمولا موهایی نرم و زیبا دارند. هر چه سن گربه‌ ها بالاتر می‌ رود، موهای آن‌ ها زخیم‌ تر و خشن‌ تر می‌ شود. در برخی گربه‌ ها، با افزایش سن، احتمال سفید یا خاکستری شدن موها وجود دارد.

روش چهارم تشخیص سن گربه: چشمان گربه:

چشم‌ های شفاف و روشن و بدون اشک، معمولا متعلق به گربه‌ های جوان است. گربه‌ هایی که سن کمتری دارند، هیچ هاله‌ ای در چشم آن‌ ها دیده نمی‌ شود. عدسی چشم گربه‌ های جوان نیز معمولا واضح‌ تر است. اما گربه‌ های پیرتر دارای چشمانی هاله‌ دار هستند. عنبیه چشمان بعضی از آن‌ ها حالت دندانه‌ دار دارد. بعضی از گربه‌ های پیر نیز چشمانشان به دلیل دعوا یا بیماری تخلیه شده است.

طول عمر گربه ها

به طور کلی گربه‌ ها نسبت به سایر حیوانات خانگی عمر طولانی‌ تری دارند. البته طولانی شدن عمر آن‌ ها کاملا بستگی به شرایط ژنتیکی و نحوه نگهداری از آن‌ ها دارد. در دنیا گربه‌ هایی وجود داشتند که تا ۳۰ سال نیز عمر کردند. اما عمر معمول گربه‌ های خانگی بین ۱۲ تا ۱۸ سال است. البته بسیاری از آن‌ ها تا ۲۰ سال هم عمر می‌ کنند. گربه‌ های خیابانی معمولا عمر کوتاه‌ تری دارند. شرایط زندگی آن‌ ها به سبکی است، که بیشتر از گربه‌ های خانگی با عوامل خطر آفرین مواجه می‌ شوند. اغلب گربه‌ های خیابانی تنها ۲ تا ۵ سال عمر می‌ کنند.

راهکار افزایش عمر گربه

عوامل طولانی شدن عمر گربه ها

ممکن است، گاهی اوقات آرزو کنید که ای کاش گربه شما عمر طولانی‌ تری داشته باشد و مدت زمان بیشتری در کنار شما زندگی کند. البته احتمالا دوست کوچولوی شما، به تنهایی توانایی فراهم کردن عمر طولانی‌ تری برای خودش نداشته باشد، اما خبر خوب این است که شما می‌ توانید باعث طولانی‌ تر شدن عمر گربه کوچولویتان شوید. حتما الان می‌ پرسید، برای طولانی‌ تر شدن عمر گربه خود باید چه کنید؟ جالب است بدانید، که برای طولانی‌ تر شدن عمر گربه‌ های عزیزتان، تنها لازم است موارد آسانی را رعایت کنید. با رعایت این کارها می‌ توانید به سال‌ های عمر گربه‌ دلبندتان اضافه کنید.

در ادامه برخی از این نکات را مرور می‌ کنیم.

برنامه غذایی مناسب

همواره باید اطمینان حاصل کنید، که رژیم غذایی گربه خانگی شما شامل تمام مواد مغذی لازم برای رشد او و بزرگ و قوی شدنش است. معمولا استفاده از غذاها و خوراکی‌ های تولید شده توسط کارخانه‌ها، بهترین، امن‌ترین و مناسب‌ ترین نوع برای پت‌ های خانگی شما به حساب می‌ آیند. 

جلوگیری از چاقی گربه ها

گربه‌ ها معمولا تمایل زیادی به خوردن غذا دارند. برای آن که طول عمر گربه شما طولانی شود، باید از چاق شدن او جلوگیری کنید. به همین منظور بهتر است مطمئن شوید، که گربه‌ تان روزانه بیش از ۵ تا ۱۰ کالری اضافه‌ تر از برنامه تغذیه‌ ای خود استفاده نمی‌ کند. وادار کردن گربه به ورزش کردن نیز یکی از روش های جلوگیری از چاقی گربه هاست. هر چند، این کار ممکن است دشوار باشد و نیاز به شخصی دارد، که همیشه حواسش به گربه‌ ها باشد، اما باز هم ارزشش را دارد. چاقی حقیقتا باعث کاهش طول عمر گربه‌ ها می‌شود. 

دسترسی به آب کافی

بدن گربه‌ ها نباید دچار کمبود آب شود. کمبود آب باعث می‌ شود که گربه‌ ها به بیماری‌ های ادراری دچار شوند. برای طولانی‌ تر شدن عمر گربه خود بهتر است، مطمئن شوید که از منبع آب تمیزی تغذیه می‌ کند. باید آب کافی برای گربه خود فراهم کنید و در صورتی که خودش برای نوشیدن آب اقدام نمی‌ کرد، آب را به او بنوشانید. برای این کار بیشتر از ظرف‌ هایی استفاده کنید، که گربه‌ ها به آن‌ ها علاقمند هستند. 

واکسینه شدن

گربه خانگی شما باید همه واکسن‌ های لازم را دریافت کند. برخی واکسن‌ ها نیز هر چند وقت یک بار باید به طور مجدد به گربه‌ ها زده شود. واکسن‌ هایی نیز وجود دارد که دامپزشکان براساس نیاز گربه و با توجه به شرایط زندگی‌، برایش تجویز می‌ کنند. توجه به برنامه واکسن‌ های گربه باعث سلامت‌ تر ماندن و طولانی‌ تر شدن عمر او خواهد شد.

سلامت دندان ها

سلامت عمومی گربه‌ ها بسیار مهم است. رسیدگی به دندان‌ ها نیز بخشی از سلامت عمومی آن‌ ها به حساب می‌ آید. لثه‌ گربه‌ ها، یکی از اعضای حساس بدن آن‌ ها به حساب می‌ آید. بنابراین عدم رسیدگی به دندان‌ های آن‌ ها باعث می‌ شود که دچار بیماری‌ ها و عفونت‌ های لثه شوند. برای طولانی‌ تر شدن عمر گربه‌ های خود، باید به دندان‌ های آن‌ ها رسیدگی کنید و با استفاده از مسواک و خمیر دندان مخصوص گربه‌ ها، دندان‌ هایشان را مسواک بزنید.

سلامت موی گربه ها

اگر بچه گربه شما استفراغ می‌ کند، ممکن است دلیل آن، موهای جمع شده در معده‌ اش باشد. برخی حیوانات مانند گربه، با عارضه‌ ای به نام هیربال مواجه می‌ شوند. هیربال در واقع حجم گلوله جمع شده‌ ای از مو است، که در معده گربه می‌ ماند. این مشکل برای حیواناتی رخ می‌ دهد، که بدنشان مو دارد و عادت به لیسیدن خودشان دارند. 

خوشبختانه راهکارهایی برای جلوگیری از مشکلات هیربال در گربه‌ ها وجود دارد. برای رفع این عارضه، می‌ توانید به طور منظم از داروهای مخصوص استفاده کنید. همچنین با شانه کردن روزانه موهای او، می‌ توانید از بروز هیربال در گربه قشنگتان جلوگیری کنید. گربه‌ ها شانه شدن موهایشان را بسیار دوست دارند و از این کار استقبال می‌ کنند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.