تشخیص سن سگ ها + سن سگ ها معادل چند سال آدم است؟

درست است که تشخیص سن سگ ها به طور دقیق از روی علائم ظاهری حیوان بخصوص در سنین بالا تقریبا غیرممکن است ولی تخکین نسبی آن با توجه به برخی نشانه ها و علائم ظاهری امکان پذیر است. این امر در مواردی از قبیل خرید و فروش حیوان، اختلاف بر سر مالکیت و همچنین در تشخیص بیماری ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این نشانه های ظاهری در مجموع می تواند به صاحبان حیوانات در تعیین حدودی سن سگ هایی که تاریخچه ای از گذشته آن ها در دست نیست،‌کمک شایانی می کند.

رفتار و اخلاقیات سگ

سگ های جوان معمولا بازیگوش و پر انرژی هستند. رفتارهای ناشیانه ای که از خود نشان می دهند از بی تجربگی آن هاست. یک سگ زیر یک سال، معمولا چهره زیرک، نگاه درخشان و بسیار دوست داشتنی دارد. در سنین بین 2 تا 5 سالگی یک حالت وقار و توازن در رفتار حیوان به وجود می‌آیاد. ولی هنوز هوشیار و سرزنده است. سگ های مسنی که پیش از ۱۰ سال سن دارند معمولا آرام و تحرک تر شده، اغلب پشتیبان را به پایین خمیده می کنند و با سنگیمی را می روند.

تشخیص سن سگ از رنگ مو هایش

در بسیاری از سگ هایی که مهای سفید،‌سفید مایل به زرد و سفید و رنگی دارند با افزایش سن به تدریج تعدادی موی خاکستری در نواحی مختلف مشاهده می شود. در برخی نژادهای سیاه ممکن است این موهای خاکستری مشاهده نشود. این موها در ابتدا کم بوده و با افزایش سن، به تدریج در اطراف لب،‌ چانه و سپس در ناحیه پشت سرو گردن ظاهر شده و در نهایت بیشتر سر حیوان را در برمی گیرد.

موهای خاکستری اطراف لب و چانه در ۴ تا ۵ سالگی ظاهر شده و در حدود ۵ تا ۶ سالگی کامل مشخص هستند. در سن بالای ۱۰ سالگی تعدادی موهای خاکستری در اطراف چشم‌ ها و جلوی سر به چشم می‌ خورد و در سنین بالای ۱۳ سالگی بیشتر نقاط سر خاکستری می‌ شود. در سگ‌ های پیر تر ممکن است موهای گردن، سینه وانت‌ های بدن هم خاکستری شود. خاکستری شدن موها در سگ‌ هایی به بیماری‌ های مزمن و فرسایشی دچار می‌ شوند، زودتر اتفاق می‌ افتد. لذا در اینجا رنگ موها کمک می‌ کند تا تشخیص سن سگ میسرتر شود.

تغییرات چشمی

در حدود ۵ تا ۷ سالگی، در بازرسی چشم‌ ها یک انعکاس خاکستری (grey light) وجود دارد که انعکاس سنی (Age reflex) نامیده می‌ شود. این انعکاس در سنین 7/5 تا 8/5 سالگی به‌ خوبی مشهود است. در واقع مشاهده این حالت بیانگر آغاز روند تشکیل کاتاراکت چشمی بوده و در ۵ تا ۹ سالگی به تشکیل کاتاراکت منجر می‌ شود. کاتاراکت ناشی از پیری همیشه دو طرفه بوده و از نظر موقعیت، اطراف هسته‌ ای یا pernucleal است. حالت ابتدایی کاتاراکت پیری در سن ۹ سالگی ظاهر شده و در اغلب سگ‌ های ۱۰ ساله وجود ندارد و باعث ضعف بینایی حیوان می‌ شود.

تشخیص سن سگ از روی دندان‌ ها

در سگ‌ ها نیز مانند سایر حیوانات، ابتدا دندان‌ های شیر در می‌آید و سپس دندان‌ های دائمی جایگزین آن‌ ها می‌ شود.

دندان‌ های شیری کوچک‌ تر و نوک‌ تیزتر از دندان‌ های دائمی بوده و رنگ آن‌ ها سفید مایل به آبی است. در تشخیص سن سگ می‌ توان از فاکتورهای زیر استفاده کرد:

  • زمان بیرون آمدن و رشد دندان‌ های شیری.
  • تغییر در دندان‌ های شیری و تبدیل آن‌ ها به دندان‌ های دائمی.
  • سائیدگی دندان‌ ها.
  • افتادن دندان‌ ها.

مقابله با عفونت دندان سگ ها

وضعیت دندان از تولد تا ۶ ماهگی

توله‌سگ‌ها، در ابتدا بدون دندان متولد می شوند. در سه هفته اول زندگی‌ هیچ دندانی ندارند. در طول سه تا چهار هفتگی به‌ تدریج دندان‌ های شیری بیرون می‌ آیند. ابتدا دندان‌ های نیش و سپس دندان‌های پیش در فک بالا و سپس در فک پائین بیرون می‌ آیند. به‌طوری‌ که در ۳ تا ۶ هفتگی در هر نیم آرواره ۳ دندان پیش، ۱ نیش و ۳ آسیا از لثه بیرون می‌ زند.

بعد از ۶ هفتگی تا زمان جایگزینی دندان‌ های دائمی، دندان‌های شیری از هم فاصله گرفته و سطح آن‌ ها سائیده می‌ شود. دندان‌ های شیری کوچک‌ تر از دندان‌ های دائمی بوده است. ولی ریشه‌ های بلندتری دارند. جایگزینی دندان‌ های پیش از ۳ تا ۴ ماهگی آغاز شده و در ۵ ماهگی کامل می‌ شود. دندان‌ های نیش دائمی از سن ۵ تا ۶ ماهگی به‌ تدریج جایگزین دندان‌ های شیری می‌ شود. در سن ۶ تا ۷ ماهگی هر دو نوع دندان نیش شیری و دائمی هم‌زمان وجود دارند. ولی طولشان متفاوت است. تا ۶ ماهگی دندان‌ های پیش دائمی کامل شده و فرم اصلی خود را به دست آوردند. رنگ آن‌ ها سفید چینی بوده و هیچ علامتی ناشی از سایش و فرسایش در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

وضعیت دندان ۸ ماهگی

دندان‌ های دائمی در هشت‌ ماهگی کامل شده و با رشد آن‌ ها خون‌ رسانی به دندان‌ های شیری کاهش‌ یافته و پس از مدتی می‌ افتند.

بعد از ۸ ماهگی، تخمین سن بر اساس سایش دندان‌ ها است. این روش تخمین سن نسبت به الگوی زمان‌ بندی بیرون آمدن دندان‌ ها از دقت کمتری برخوردار است. زیرا الگوی سایش به عوامل مختلفی وابسته بوده و فاکتورهای زیادی روی آن تأثیرگذار است.

تشخیص سن سگ از روی سایش دندان‌ ها در سگ‌ های کوچک و ماسک‌ هایی که فک‌ های آن‌ها روی‌هم قرار نمی‌ گیرد اغلب با اشتباه همراه است.

جدول سن سگ ها بر اساس دندان ها

شروع بیرون آمدن دندان های شیری۳- ۴ هفتگی
کامل شدن دندان های شیری (۳ پیش، ۱ نیش و ۳ پیش آسیا در هر نیم آرواره)6 هفتگی
جایگزینی دندان های دائمی پیش۵/۳ – ۵ ماهگی
جایگزینی دندان های دائمی نیش۵ – ۶ ماهگی
وجود هر دو دندان شیری و دائمی نیش۶ – ۷ ماهگی
کامل شدن دندان های دائمی۸ ماهگی
سایش دندان های پیش مرکزی فک پایین۶ – ۱۸ ماهگی
شروع سایش دندان های پیش میانی فک پایین۵/۱ – ۲ سالگی
کامل شدن سایش دندان های پیش میانی فک پایی۵/۲ سالگی
شروع سایش دندان های پیش مرکزی فک بالا۵/۲ – ۳ سالگی
کامل شدن سایش دندان های پیش مرکزی فک بالا۵/۳ سالگی
شروع سایش دندان های پیش میانی فک بالا۵/۳ – ۴ سالگی
کامل شدن سایش دندان های پیش میانی فک بالا۵/۴ – ۵ سالگی
دندان های نیش علائمی از سایش را نشان می دهند۵ سالگی
کامل شدن سایش دندان های پیش کناری۵/۵ سالگی
سایش دندان های پیش کناری فک بالا۶ سالگی
دندان های پیش مرکزی فک پایین حالت شیبدار پیدا می کنند۷ سالگی
دندان های نیش کند می شوند، مورب قرار گرفته و با جرم پوشیده شده اند۷ – ۸ سالگی
دندان های پیش میانی فک پایین حالت شیبدار پیدا می کنند۸ – ۹ سالگی
دندان های پیش مرکزی فک بالا حالت شیبدار پیدا می کند۹ – ۱۰ سالگی
دندان های پیش مرکزی می افتند۱۰ – ۱۲ سالگی
بقیه دندان های پیش می افتند۱۶ – ۲۰ سالگی
جدول سن سگ بر اساس دندان ها

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل