سگ و گربه
لیس زدن سگ

۱۰ دلیل برای لیس زدن سگ‌ها

سگ‌ها عاشق لیس زدن همه چیز هستند. همه ما این رفتار را در همه سگ‌ها دیده‌ایم. اما تا به حال برایتان سوال پیش آمده است که چرا سگ‌ها این کار را می‌کنند؟ چرا سگ‌ها هرچیزی را لیس می‌زنند و هیچ وقت متوقف نمی‌شوند؟ در این مقاله با لیس زدن سگ‌ها آشنا می‌شوید.

لیس زدن سگ‌‌ها

۱ـ شما مزه خوبی دارید!

سگ اگر چیزی روی زمین ریخته شود آن را با لیس زدن تمیز می‌کند، یا اگر شما با دست به او غذا داده باشید نوک انگشتان شما برایش مانند بستنی خوشمزه است. همچنین از نظر سگ‌ها شما طعم خوبی دارید. انسان‌ها در مقایسه با سایر موجودات زمین پوست شوری دارند که برای سگ‌ها بسیار مطلوب است. اگر دقت کنید بعد از ورزش یا پیاده روی که باعث تعریق شما شده است، سگ شما حتی بیشتر از قبل شما را لیس می‌زند.

۲ـ نظافت مشترک

اجداد سگ‌ها از طریق نظافت شریکی باهم اتصال بر قرار می‌کردند. بعد از شکار و یا هر کاری، در زمان استراحت خود به صورت دسته جمعی به نظافت یکدیگر می‌پرداختند. دلیل این رفتار سگ‌ها نیز همین است. آنها مو و جای خراشیدگی روی بدنشان را بسیار لیس می‌زنند و تمیز می‌کنند. این کار باعث آرامش آنها می‌شود. در واقع این یک نوع فرهنگ در سگ‌هاست و اگر شما را هم لیس می‌زنند می‌خواهند این آیین را اجرا کنند.

۳ـ نشان دادن احترام

لیسیده شدن صورت شاید در دنیای ما انسان‌ها نشانی از احترام نباشد. اما در دنیای سگ‌ها دقیقا همین معنی را می‌دهد. در گله سگ‌ها همیشه یک سگ آلفا وجود دارد که بقیه از دستور او پیروی می‌کنند. برای ادای احترام به آلفا، صورت او را لیس می‌زنند. شما در خانه نقش آلفای سگ را دارید و او به این صورت احترام خودش را به شما نشان می‌دهد.

۴ـ تمیز کردن زخم‌ها

اگر روی بدنشان زخمی ایجاد شده باشد، می‌توانند با آنزیم بزاق دهانشان روند بهبود زخم را سریع‌تر کنند. حتی اگر شما زخمی شوید و آسیب ببینید به صورت ذاتی سعی می‌کنند آن را خوب کنند حتی اگر شما اعتراض کنید. در گذشته بعضی انسان‌ها این کار را مجاز می‌دانستند!

لیس زدن سگ‌‌ها

۵ـ برقراری ارتباط

درست است که شما با کلمات واقعی با سگتان حرف می‌زنید. حتی درست است که سگ‌ها بعضی از کلمات شما را متوجه می‌شوند. اما متاسفانه او قدرت صحبت کردن مثل شما را ندارد. پس از زبان خودش برای ارتباط با شما استفاده می‌کند. اگر بدود، دم تکان دهد، پارس کند و شما به او توجه نکنید. با لیس زدن شما حرفش را می‌رساند و صحبت می‌کند. لیسیدن دست شما همیشه هم حرکت مثبتی نیست گاهی برای نشان دادن اعتراض و درخواست عقب نشینی از فضای شخصی اوست.

۶ـ دریافت آرامش

هنگامی که توله سگ‌ها به دنیا می‌آیند، اولین لمسی که تجربه می‌کنند لیسیدن مهربانانه مادرشان است. این کار به آنها آرامش و امنیت بسیار زیادی می‌دهد. در انسان‌ها این دریافت آرامش متفاوت است. نوزاد انسان انگشت شست خود را می‌مکد. بزرگسالان نفس عمیق می‌کشند و … اینگونه اضطراب را از خود دور می‌کنند و به خود روحیه می‌دهند.

۷ـ عشق و علاقه در لیس زدن سگ‌ها

وقتی از سرکار بر می‌گردید به خانه، سگتان به سمتتان می‌دود و با هیجان زیاد شروع به لیس زدن صورت شما می‌کند. با این کار به شما نشان می‌دهد چقدر شما را دوست دارد و برایش با ارزش هستید و در زمان غیبت شما چقدر دلتنگ شما شده است. اما اگر از این رفتار احساس ناخوشایندی دارید، سعی کنید دوری کنید. سگ‌ها بیش تر از لیس زدن عاشق کنار شما بودن هستند.

۸- آلرژی

سگ‌ها ممکن است هنگام مواجه شدن با شوینده و آفت‌کش‌ها و… دچار مشکلات پوستی شوند. هنگامی که سگتان خارش‌های روزانه داشته باشد و بیش از حد خودش را لیس بزند یعنی دچار آلرژی شده است. این نوع آلرژی مربوط به غذا و یا عوامل محیطی مانند کپک است. بعضی سگ‌ها به نیش حشرات حساسیت دارند.

۹- استرس و اضطراب

ما انسان‌ها ممکن است مواقعی که استرس و اضطراب داریم ناخن‌هایمان را بجویم. در سگ‌ها هم این موضوع صدق می‌کند. آنها در این مواقع واکنش‌های جسمی از خود نشان می‌دهند. آنها هم مانند انسان‌ها اختلال و وسواس فکری دارند که باعث لیسیدن، خاراندن و جویدن بدن خود می‌شود.

۱۰- پوست خشک

یکی دیگر از دلایلی که باعث لیسیدن سگ می‌شود پوست خشکشان است. عواملی مانند آب و هوای زمستان و یا کمبود اسیدهای چرب باعث خشکی پوست در سگ‌ها می‌شود. او ممکن است با لیسیدن پوست خود این نارحتی را کمتر کند.

عواملی دیگر مانند

  • عدم تعادل هورمونی
  • انگل‌ها و حشرات
  • حالت تهوع
  • گرسنگی یا تشنگی
  • مشکلات دهان و دندان
  • اختلال عمکرد شناختی
  • وسواس

باعث لیس زدن سگ‌ها می‌شود.

چه مواقع لیس زدن سگ‌ها خطرناک است؟

لیس زدن سگ‌ها همیشه عادی نیست و گاهی ممکن است خطرساز باشد. لیس زدن بیش از حد آنها می‌تواند نشانه بیماری باشد. اگر او بیش از حد شما یا اشیاء را لیس می‌زند طوری که یک رفتار خود تحریک‌کننده به نظر برسد احتمالا دچار اضطراب، بی‌حوصلگی یا درد شده است.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.