سگ و گربه
نوازش گربه

چگونه گربه را نوازش کنیم؟

یکی از لذت بخش ترین ویژگی های نگهداری گربه، نوازش آن هاست. با این حال بعضی گربه ها به شدت دستی و علاقه مند به ناز شدن هستند؛ اما برخی دیگر از آن متنفر هستند و فرار می کنند. همه ما در فضای مجازی ویدئو ها و تصاویر زیادی از نوازش شدن گربه توسط انسان ها دیدیم، که بدون هیچ خشونتی از آن لذت می برند و آرام هستند. اما چطور ممکن است بعضی گربه ها انقدر عاشق این کار باشند، اما بعضی دیگر به شدت از آن جلوگیری کنند؟ چگونه گربه خود را تشویق به نوازش کنیم؟

نوازش گربه

چرا گربه ها به نوازش احتیاج دارند؟

گربه ها وقتی به آغوش شما می آیند؛ در واقع درحال تداعی کودکی خود هستند و این رفتار را از همان زمان به همراه دارند. گربه ها در کودکی با به آغوش کشیدن مادر خود احساس گرمی و امنیت آرامش می گرفتند. به همین دلیل، وقتی نشستید، گربه کنار شما به صورت توپی می خوابد. یا هنگامی که خوابید در کنار شما کز می کند. در واقع او نیازمند جایگزین کردن حس آرامش و امنیت مادرش در کنار شماست.

چرا بعضی گربه ها بیشتر از بقیه به محبت احتیاج دارند؟

تقریباً میزان زیادی از شخصیت و خلق و خوی گربه ها از همان هفته اول به دنیا آمدنشان شکل می گیرد. طبق تحقیقات انجام شده، بسیار اهمیت دارد که گربه از سن ۲ تا ۷ ماهگی معاشرت کند و اجتماعی باشد. این کار باعث می شود که از نوازش و محبت فراری نشود.

علاقه به نوازش ربطی به نژاد آن ها دارد؟

جدا از میزان اجتماعی شدن گربه، بعضی از نژادها گرایش به لطافت و ظرافت بیشتری نسبت به بقیه دارند. نژاد هایی مانند پرشین بیشتر از نژاد های فعال و پر انرژی از نوازش لذت می برند. در غیر این صورت گربه های مسن که از بیماری های پزشکی مانند آرتروز رنج می بیرند. ممکن است از نوازش متنفر باشند. بنابراین حتما قبل از هر کاری، نژاد و سن را در نظر بگیرید.

ناز شدن گربه
نوازش گربه

چگونه باید گربه را نوازش داد؟

اگر گربه شما مشکلی با لمس شدن نداشت. حتما به یاد داشته باشید همیشه از او حمایت کنید. چه بچه گربه شمارو در آغوش گرفته و چه شما او را در آغوش گرفته بودید. از فشار بیش از حد جلوگیری کنید. همچنین می توانید زیر چانه گربه را بخراشید. این کار به گربه حس آرامش می دهد.

برخی گربه ها دوست ندارند گرفته شوند. هرگز سعی نکنید هنگامی که دوست ندارد او را ناز کنید و به او دست بزنید زیرا این امر باعث ارتباط منفی می شود.

اگر گربه از نوازش متنفر باشد چه کنیم؟

متاسفانه، بعضی گربه ها هیچ علاقه ای به نوازش شدن ندارند. گفته شده است این امر احتمالا نتیجه‌ی نداشتن روابط اجتماعی و معاشرت در گذشته گربه است. حتی یک تجربه بد مانند شنیدن صدای ناجور هنگام لمس شدن می تواند باعث فراری شدن گربه از نوازش شود.

دلیل نفرت از نوازش، نفرت گربه از شماست؟

این که گربه ها از ناز شدن خوششان نمی آید به این معنی نیست که آن ها از شما متنفر هستند یا شما را دوست ندارند و یا به خاطر قلب ناپاک آنان است.حتی اگر از نوازش فراری باشد هم باز کنار شما احساس امنیت و آرامش دارد.

نواحی مناسب نوازش گربه

حتی با این که هر گربه‌ ای خصوصیات منحصر به‌ فرد خود را دارد. اما همچنان جاهایی وجود دارد که همه گربه‌ها از نوازش آن نواحی لذت می‌ برند.

چانه و گردن

چانه و گردن نه تنها نواحی امن بوده، بلکه جزو لذت‌ بخش‌ ترین‌ ها برای نوازش هستند. آنقدر برایشان دلپذیر است که گاهی برای جلب توجه، گردن خود را به شما می‌ مالند.

بین و پشت گوش‌ها

بین و پشت گوش‌ ها جاهای دیگری هستند که گربه عاشق نوازش آن هستند. هنگام نوازش این نواحی ملایم بوده و حواستان به نشانه‌ های رضایت و خرسندی او باشد. ازجمله: خرخر کردن، چشمان نیمه بسته، قوس پشت و چرخش ملایم سر و سبیل‌ها.

پشت

ناحیه پشت گربه از دیگر نقاط شیرین است. با خیال راحت می‌ توانید پشت گربه را از بالای سر تا قبل از دم، نوازش کنید. فقط به جهت خواب موها این کار را انجام دهید چراکه گربه‌ها واقعا دوست ندارند که خلاف جهت نوازش شوند.

پهلوها

هنگامی که گربه به پهلو خوابیده و آرام به‌نظر می‌رسد، می‌ توانید پهلو ها را نوازش کنید. این کار را فقط زمانی که گربه در کنار و یا در آغوش شماست انجام دهید. زیرا ممکن است با لمس ناگهانی پهلو هایش احساس خطر کند.

نواحی نامناسب برای نوازش گربه

  • دم را باید از محدوده نوازش خارج کنید. ممکن است حرکات دم برای کودکان جذاب بوده و به آن جذب شوند. اما همیشه به بچه‌ها درباره دست نزدن به دم گربه‌ ها هشدار دهید. (ضرب‌المثل بازی با دم شیر نیز برگرفته از همین تنفر لمس دم در گربه‌سانان است.)
  • نوازش شکم نیز فکر خوبی نیست. یکی از آرام‌ ترین و آسیب‌ پذیرترین حالات خواب در گربه خوابیدن به پشت با شکمی در معرض دید می‌باشد. درصورتی اتفاق می‌ افتد که گربه به اطراف و صاحبش اعتماد بسیار داشته باشد.
  • اگر گربه شما در این وضعیت می‌ خوابد، کاملاً به شما اعتماد کرده و مطمئن است که هیچ کار ناشایستی نکرده و به حساس‌ترین قسمت‌های بدنش دست نخواهید زد. هرگز با لمس شکم به این اعتماد گربه خیانت نکنید.
  • پنجه‌ ها از حساس‌ ترین نقاط بدن گربه‌ها هستند. به هیچ‌وجه آن ها را نفشارید. برخی از گربه‌ ها هنگام بازی با صاحبشان از بازی کردن با پنجه‌ها لذت می‌ برند، اما هنگام نوازش از آن ها دوری کنید.

بااین‌حال اگر در زمان کودکی، بچه گربه را به نوازش پنجه‌ ها عادت دهید، ممکن است در بزرگسالی با آن مشکلی نداشته باشند.

کار هایی که باید هنگام نوازش گربه انجام دهید

  • نوازش باید ملایم باشد. این کار نوعی ابراز محبت است، بنابراین آرام باشید و از حرکات نرم و ماساژ های ملایم استفاده کنید.
  • به نقاط جذاب روی سر گربه تمرکز کنید. غدد عطری زیادی در نزدیکی گوش و دهان گربه‌ها وجود دارد و با نوازش آن ها این بو را متعلق به خود کرده و درواقع صمیمیتی با گربه برقرار خواهید کرد.
  • هنگام خاراندن گربه انگشتان خود را حرکت داده و فقط یک ناحیه را نخارانید. این کار را نیز با ملایمت و آرام انجام داده و فشار دستتان متوسط باشد.
  • هر زمان که گربه خود را به شما مالید یا به سمت شما آمده و خواست روی پای شما بپرد، او را نوازش کنید. توجه ناکافی به گربه می‌ تواند منشا رفتار های ناشایست در آن ها باشد. خراشیدن مبلمان و وسایلی خارج از جعبه مدفوعش می‌ تواند از نتایج نامطلوب آن باشد.
  • در آخر لذت ببرید. بجای آن که بیش از حد به آن چه که باید و نباید در نوازش گربه انجام دهید؛ فقط از زمان گرانب هایی که با گربه می‌ گذرانید لذت ببرید. گربه‌ ها عشق و علاقه‌ شما را به روش دوست‌داشتنی خود جبران خواهند کرد.

کارهایی که نباید هنگام نوازش گربه انجام دهید

  • هرگز گربه را مجبور به جبران کاری نکنید. عشق باید بدون قید و شرط باشد و از اینکه وقت مفیدی را برای گربه اختصاص دهید، غافل نشوید. گربه را مجبور نکنید که برای جلب رضایت و توجه شما کاری انجام دهد.
  • هنگامی که گربه درحال خوردن یا آشامیدن است او را نوازش نکنید. با این که این مورد بسیار واضح است اما برخی از سرپرست‌ های گربه‌ ها همچنان به این موضوع توجهی نداشته و هر زمان که خواستند، تصمیم به نوازش گربه می‌ گیرند.
  • هرگز برای آرام کردن گربه بعد از انجام یک کار بد یا خرابکاری نوازش نکنید. سرزنش، داد زدن یا تنبیه گربه نتیجه نمی‌ دهد اما نوازش گربه نیز روش درستی نیست. استفاده از «تکنیک تقویت نکات مثبت» در این موارد فقط گربه شما را گیج می‌ کند و ممکن است عملکرد شما را به عنوان پاداشی برای کار بدش برداشت کند.
  • زورگو نباشید. اگر گربه آمادگی‌ اش را ندارد یا به چیز دیگری مشغول است، او را نوازش نکنید. بی‌ قراری، حالت دفاعی، یا فرار کردن از دستان شما، نشانه‌ های ساده‌ ای هستند که نمایانگر عدم تمایل گربه به نوازش می‌ باشند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.