همه چیز درباره بارداری گربه‌ها

مطمئناً اگر به تازگی گربه‌ای به را سرپرستی گرفته‌اید و یا برای مدت طولانی از گربه‌ها مراقبت کردید. اطلاعات زیادی درباره نگهداری از آن ها نیز دارید. اما اگر گربه ماده‌ای که عقیم نشده در خانه دارید، توانایی تشخیص بارداری آن برای شما بسیار مهم است. ممکن است خودتان گربه را پرورش داده باشید و از بارداری آن مطلع باشید و شاید به صورت اتفاقی صورت گرفته است و شما از آن بی‌خبر هستید. به هرحال چند نکته درباره بارداری گربه‌ها وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند.

علائم بارداری گربه

گربه‌ها درست شبیه انسان‌ها، هنگام حاملگی یک سری علائم و تغییرات در رفتار و وضعیت جسمانی دارند. البته در هفته اول هیچ نشانی از حاملگی گربه مشاهده نمی‌کنید. به همین دلیل اگر فکر می‌کنید بچه گربه در راه دارید به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید.

حاملگی گربه

نوک پستان‌ها

اولین و اصلی‌ترین نشان بارداری در گربه‌ها ملتهب شدن و به رنگ صورتی درآمدن نوک پستان‌هاست.

استفراغ

درست مانند انسان‌ها، گربه‌ها نیز در بارداری بیمار می‌شوند. خانم‌ها دوران بارداری ممکن است تا ماه‌ها هم تهوع داشته باشند اما گربه‌ها فقط چند روز (از روز ۲۱ تا روز ۲۷ بعد از جفت‌گیری) دچار این مشکل می‌شوند. ممکن است گربه شما مرحله بی‌حالی و استفراغ را رد کند و به آن دچار نشود. اما اگر دچار شد حتما از او مراقبت کنید و به دامپزشک مراجعه کنید. تهوع صبحگاهی با استفراغ، بی‌حوصلگی و کاهش اشتها همراه است. اگر بیشتر از یک روز گربه‌تان تمایلی به غذا نداشت حتما این موضوع را با دکتر او در میان بگذارید.

غذا خوردن

تقریباً همه گربه‌ها، مخصوصاً در اواخر بارداری وعده غذایی بیشتر از حد معمول خود می‌خورند. این مسئله کاملا طبیعی است؛ چون باید اندازه حداقل ۴ بچه گربه‌ای که در شکم دارد غذا بخورد. افزایش اشتها به دلیل انرژی و رشد بیشتر جنین رخ می‌دهد.

تغییر وزن

گربه‌ها، بسته به تعداد و وزن بچه گربه‌های متولد نشده و وزن قبلی خود گربه، جمعاً حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم اضافه وزن به همراه خواهند داشت.

لانه سازی

نزدیک اواخر بارداری، گربه‌ها به دنبال یک مکان آرام و راحت در خانه و یا یک انبار در اطراف خود می‌گردند. برخی از آن ها پتوهای نرم، حوله‌های قدیمی، کاه و … را با خود به همان مکان می‌کشند تا برای بچه گربه‌ها جای دنج و راحت ایجاد کنند. اگر متوجه این رفتار شدید در فراهم کردن مکانی راحت به او کمک کنید.

کم شدن میل جنسی

اگر گربه‌تان قبلا رابطه جنسی منظم داشته و به طور عجیبی این دوره را متوقف کرده سه دلیل دارد:

  • تمام شدن فصل تولید مثل
  • بارداری
  • بیماری

اگر فقط همین علائم را دارد نمی‌توان دقیق گفت که گربه‌تان باردار است ولی یکی از اولین علائم‌ها در دوران بارداری است.

مدت حاملگی گربه

دوره حاملگی گربه، معمولاً حدود ۶۵ روز است. اگرچه برای برخی گربه‌ها این مدت بین ۶۱ تا ۷۲ روز متغییر است. با این حال هیچکس بهتر از دامپزشک نمیتواند شما را راهنمایی کند.

بارداری گربه

مراقبت از گربه باردار

  • تغذیه مناسب: تهیه رژیم مناسب و قوی برای گربه مادر چون قبل تولد و بعد تولد بچه گربه‌ها از او تغذیه می‌کنند.
  • نوازش و محبت به گربه: گربه در اوایل بارداری به شدت نیازمند محبت شماست. اما مراقب باشید نوازش شما به سمت شکم او حرکت نکند. سعی کنید او را بلند نکنید و اگر شرایط ضروری بود از پایین پایش او را بلند کنید نه از شکم.
  • بهداشت و واکسن: مطمئن شوید گربه سالم است و تمام واکسن‌های خود را زده. در غیر این صورت گربه هر بیماری داشته باشد به بچه گربه متولد نشده هم انتقال می‌دهد.
  • نظافت و حمام: ممکن است مثل همیشه گربه نتواند در خاک خود دستشویی کند. این مسئله دست او نیست و طبیعی است. پس تنها کاری که از دست شما برمی‌آید تمیز کردن آن است.

بهترین روش برای تایید قطعی بارداری گربه‌ها

  • سونوگرافی شکمی: سونوگرافی را می توانید ۱۵ روز بعد از جفت‌گیری اقدام کنید. ضربان قلب بچه گربه ۲۰ روز بعد از بارداری قابل مشاهده است.
  • معاینه شکمی: می‌توانید با مراجعه به کلینیک دامپزشکی از طریق لمس شکم جنین را تشخیص دهید. این کار باید توسط دکتر انجام شود و از لمس شکم گربه در خانه جدا خودداری کنید زیرا آسیب زیادی به او خواهید زد.

علائم‌های دیگر

  1. بزرگتر شدن و تغییر رنگ نوک سینه
  2. بزرگتر شدن شکم
  3. تست‌های بارداری خانگی برای گربه‌ها
  4. حرکت جنین

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل