سگ و گربه
زایمان سگ

نکات مهم درباره زایمان سگ ها و مراقبت های بعد از آن

بارداری سگ می تواند یک اتفاق خوشایند برای خانواده شما باشد. اگر از قبل اطلاع داشتید که هیچ، اما اگر بی خبر بودید؛ اولین سوالاتی که به ذهنتان خطور می کند این است که: حالا باید چه کار کنم؟ چگونه از سگ مراقبت کنم؟ بارداری سگ چند ماه طول می کشد؟ تعداد توله ها چندتاست؟ خوب ما قبلا سوالات مربوط به مراحل بارداری را پاسخ دادیم. در این بخش به سوالات مربوط به زایمان سگ می پردازیم.

حاملگی سگ

علائم زایمان سگ

اگر نگرانی درباره زایمان سگتان زیاد است. می توانید تمام مدت با دامپزشک خود در تماس باشید. توصیه های او می تواند در حفظ خونسری شما هم تاثیر بگذارد. معمولا، سگ مادر یک هفته قبل از زایمان اشتهای خود را از دست می دهند و به شدت گوشه گیر می شوند. مهم ترین کار این است که برای او مکانی برای زایمان فراهم کنید.

محل مناسب برای زایمان سگ

باید سعی کنید تمام شرایط ایده آل برای زایمان را برای آن او فراهم کنید. بهترین کار این است که در طول دوران بارداری جای دنج و آرام و گرمی آماده کرده باشید تا از قبل به آن عادت کرده باشند. سگ ها معمولا در تاریکی شب زایمان می کنند که این رفتار به غریزه آن ها بر می گردد. اگر دیدید در روزهای آخر بارداری بسیار بی قرار هستند، احتمالا منتظر تاریکی شب برای به دنیا آوردن توله ها هستند.

زایمان سگ

مراحل زایمان سگ

سه مرحله اصلی برای به دنیا آمدن توله ها باید به خوبی رد شود. اگر یکی از این موارد به سلامت طی نشود احتمال مرگ یا نقص در توله ها زیاد می شود.

مرحله اول: سگ ابتدا رحم خود را برای زایمان و باز و بسته شدن آماده می کند. سپس، زیر شکم و قسمت رحم او برای زایمان متورم می شود. در این زمان ممکن است به علت درد، صداهای ناراحت کننده در بیاورد و بسیار بی قراری کنند. نفس نفس زدن و لرزیدن کاملا طبیعی است پس نگران نباشید.

مرحله دوم: دومین مرحله آغاز فشار دادن رحم برای خروج توله هاست. که حدود ۱۲ الی ۲۴ ساعت زمان می برد. در طول این مدت، دمای رحم مادر به حالت طبیعی بازمی گردد. حالا شاهد ترشحات و انقباض شدید هستید. توله سگ ها معمولا در فاصله ۲۰ دقیقه از یکدیگر به دنیا می آیند؛ البته در برخی مواقع امکان به دنیا آمدن۲ توله همزمان وجود دارد. اما ممکن است به علت فشار زیاد، مادر را از پای در بیاورد. اگر این زمان بیش از اندازه طول کشید (بیش از ۴ ساعت) حتما دامپزشک را خبر کنید.

مرحله سوم: در این مرحله باید تمام توله ها به دنیا آمده باشند. اگر دیدید مادر توله ها هنوز نشسته است و خودش را لیس می زند، احتمالا به دلیل فشار زیاد قادر به بیرون آوردن یکی از توله ها نشده است. بهترین کار خبر کردن دامپزشک است. تا با مداخله توله را از رحم خارج کند. لرزش زیاد در این مرحله نیز کاملا طبیعی است.

به دنیا آمدن توله سگ

بعد از تولد توله ها چه باید کرد؟

توله ها با غشای محافظ محافظ جنینی متولد می شوند که معمولا اندکی بعد از تولد توسط مادرشان برداشته می شود. اگر دیدید مادرشان آن لایه را بر نمیدارد، شما باید به صورت دستی آن را بردارید تا سگ بتواند نفس بکشد. مایعات سوراخ بینی توله را تمیز کنید. سپس دهانشان را به سمت پایین باز کنید تا مایعات آن را هم پاک کنید. توله ها را با محکم نگه داشتن با حوله تحریک به نفس کشیدن کنید. اگر بندناف آن ها توسط مادرشان قطع نشده بود شما با احتیاط و تخصص باید آن را ببرید و مراقب باشید به اندام بدنش آسیب نرسانید. آن را تقریبا یک اینچ از بدن توله شکسته و به آرامی با دو انگشت و انگشت شست پاره کنید.

با احتیاط به توله ها نزدیک شوید: اگرچه ممکن است دوست داشته باشید دائما به توله ها محبت کنید و آن هارا نوازش کنید. اما سعی کنید در یکی دو هفته اول زندگی آن ها، خیلی در امور مادر توله ها دخالت نکنید. زیرا آن ها بسیار ضعیف هستند و مادر توله ها به شدت دچار استرس و نگرانی می شود. همچنین هنگام نزدیک شدن به آن ها بسیار محتاط باشید ممکن است مادرشان احساس خطر کند و پرخاش کند.

تهیه ملافه گرم: توله ها تا ۳ تا ۴ هفتگی قادر به تنظیم دمای بدن خود نیستند. برای چهار هفته اول زندگی آن ها، باید یک جعبه یا ملافه تمیز و گرم برای مادر و توله سگ ها تهیه کنید تا از آن برای گرم نگه داشتن توله ها استفاده کند.

ارتباط با توله ها: در این مرحله اگر سگ مادر اجازه دهد، می توانید توله سگ ها را به حضور خود عادت دهید. معاشرت در سنین پایین باعث می شود به خوبی در خانه قرار بگیرند. همچنین نباید توله هارا سریع از مادرشان جدا کرد. زیرا آن ها رفتار و قوانین اجتماعی زیادی از مادر خود می آموزند. اگر کمتر از ۸ هفته سن دارند هرگز نباید از مادرشان جدا شوند. صبر کنید تا ۱۰ هفتگی آن ها کامل شود بعد آن ها را به خانه جدیدشان بفرستید.

تولد توله سگ

تعداد توله سگ ها

تعداد مناسب سگ ها متناسب با نژاد آن هاست. سگ هایی که نژاد بزرگتری نسبت به بقیه دارند، تعداد متوسط یک زایمان آن ها شش تا هشت توله است. اما برخی سگ ها از نژادهای بزرگ شناخته شدند قادرند تا ۱۵ توله به دنیا آوردند. و اما سگ های نژاد کوچک ۱ الی ۵ توله دارند. دامپزشک می تواند بعد از ۵۵ روز حاملگی عکس برداری کند و تعداد توله ها را به شما بگوید.

مراقبت های سگ بعد از زایمان

مراحل پرستاری از سگ بعد از زایمان:

رژیم غذایی پر کالری: رژیم غذایی سگ باید از دوران بارداری او پر کالری تر باشد. همیشه اطمینان داشته باشید، غذا و آب شیرین در دسترسش هست.

ایجاد فضای خصوصی: مادر و توله هایش را در یک مکان تمیز و ساکت و کم رفت و آمد در خانه قرار بدهید. اگر در اطرافش شلوغی و هیاهو حس کند ممکن است دچار استرس شود و از توله ها غافل شود.

وضعیت جسمانی: اگر متوجه شدید سگ شیر تولید نمی کند یا به توله ها اجازه تغذیه نمیدهد، تب دارد و مریض شده است؛ با تماس با دامپزشک و دریافت دارو و معاینه می توانید خیال خود را راحت کنید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.