سگ و گربه
گاز گرفتن گربه

علت گاز گرفتن گربه ها و راه جلوگیری از آن

گاز گرفتن گربه یا بچه گربه خانگی شما دردناک و اذیت کننده است. ترک دادن این عادت گربه ها میتواند سخت باشد. در این مطلب درباره علت های گاز گرفتن گربه ها و راه های جلوگیری از آن را توضیح دادیم.

گار گرفتن گربه

گاز گرفتن گربه ها

علت اصلی گازهای خشن، بازی کردن بیش از حد جدی گربه با صاحبش است. که منجر به گاز خشونت آمیز می شود. گاز محبت آمیز گربه ها یکی از راه هاییست که گربه برای ارتباط برقرار کردن با صاحب خود از آن استفاده می کند. این نوع گاز آرام است و معمولا منجر به خونریزی و پاره شدن پوست نمی شود.

بچه گربه‌ها در سن کم عادت دارند برای کشف دنیای پیرامون خود از دهانشان استفاده کنند. آن‌ ها از روی خشونت گاز نمی‌ گیرند. بلکه بسیاری از آن‌ ها می‌ خواهند مزه‌ ها را تجربه کنند و بافت‌ ها را بشناسند. گربه‌ ها بسیار کنجکاوند و اگر دقت کنید متوجه می‌ شوید فقط شما را گاز نمی‌ گیرند بلکه همه چیز را گاز می‌ گیرند. آن‌ ها از مادر، برادرها و خواهرانشان در سنین ابتدایی یاد می‌ گیرند این کار را نکنند؛ اما گاهی نیز پیش می‌ آید که یاد نمی‌ گیرند که این رفتار پسندیده نیست.

بهتر است از سن کم به گربه آموزش داده شود که گاز ‌نگیرد؛ نه در سن بالا. ترک عادت‌ های بد همیشه در سنین پایین اتفاق میافتد. هرگز برای یاد‌ دادن کاری به گربه او را دعوا نکنید. زیرا باعث می‌ شود بترسد و از شما فراری شود. در‌نتیجه، هیچ چیز آموزشی نمی بیند. چنگ و گاز در سنین کم در بچه گربه‌ ها دیده می‌ شود و اگر به‌ درستی تربیت نشوند، این عادت در بزرگ‌ سالی هم اتفاق میافتد.

گاز گربه

علت گاز گرفتن گربه

تحریک بیش از حد گربه

تحریک بیش از حد گربه مهم ترین دلیل گاز گرفتن گربه است. اگر از عکس العمل های گربه مطمئن نیستید به هیچ عنوان بچه های کوچیک رو با او تنها نگذارید.

گاز گرفتن گربه ناشی از درد و ناراحتی پنهان

دانستن زبان بدن گربه خیلی مهم است. توجه کنید اگر گربه حس ناراحتی یا درد داشته باشد. بداخلاق می شود و تحمل کمی برای ارتباط برقرار کردن با آدم ها دارد. گربه ها متخصص پنهان کردن دردشان هستند. در ظاهر نشان میدهند همه چی خوب است. اولین نشونه ای که مشخص می کند همه چی خوب نیست، رفتار های غیر معمولی مثل گاز گرفتن هست.

 افزایش سن گربه

مغز گربه ها با افزایش سن، پیر می شود. افزایش سن گربه می تواند منجر به رفتار های پرخاشگری مثل گاز گرفتن شود .در این شرایط لازمه که از دامپزشک گربه درخواست کنید موضوع رو بررسی کند و مطمئن شود این تغییر رفتار و ناراحتی بخاطر مشکلات فیزیکی گربه نیست.

تاثیر خلق و خو و شخصیت گربه

زمانی که گربه مایل به بازی کردن نیست باهاش بازی نکنید. چون ادامه دادن بازی با او باعث می شود برای انجام یک عمل خشونت آمیز تحریک شود. اگر دیدید گربه دارد روی یه چیز خاص تمرکز می کند (مثلا دست شما) تمرکزش را بهم بزنید سعی کنید از اون ناحیه دور شود تا حواسش کامل پرت شود. ان ها ممکن است تلاش کنند با گاز گرفتن با شما بازی کنند. اما این گاز میتواند خطرناک باشد و جزئی از رفتار بازی کردنشان یاشد. گفتن “نه” قاطع و  بازی رو متوقف کردن، بهترین برخورد در مواجه با این رفتار هست. احترام گذاشتن به محدوده شخصی گربه و توجه به این که گربه شما به زمانی برای آرامش نیاز دارن خیلی مهم است.

تاثیر تربیت نادرست در کودکی گربه

یادتان باشد چنگ زدن، شکار کردن و مثل شکارچی ها راه رفتن جز رفتار های طبیعی گربه است. این رفتار نشونه سلامت و هوشیار بودن گربه هست و سعی نکنید کامل از بین ببریدشان. تمام بچه گربه ها دندان و پنجه های تیزی دارند. برای جلوگیری از استفاده نادرست از این ابزارهای جنگی، به آن ها یاد دهید که گاز گرفتن و چنگ زدن آسیب زننده است. به گربه یاد دهید این فعالیت های نامناسب را  بایستی با اسباب بازی هاش کند.

هرگز با تکان دادن دست تحریکشان نکنید. چون در این شرایط گربه سعی می کند با چنگ گرفتن یا گاز گرفتن بازی رو ادامه بدهد. بسیاری از گربه ها با تکان دادن دست یا پا صاحبشان از زیر ملافه یا دمپایی، هیجان زده می شوند. در این شرایط باید  با اسباب بازی های موش های کوچولو برای سرگرم کردنشان استفاده کنید. آن ها با این آموزش ها و تجربه ها بزرگ می شوند و شما دیگر شاهد این رفتارهای اشتباه در بزرگی آن ها نخواهید بود.

احساس ناامنی گربه

گربه حوصله ندارد با تغییر مقابله کند .گربه دوست دارد در خانه و قلمرو خودش ثبات داشته باشد. اگر گربه شما احساس ناامنی کند شاید دلیلش تغییر تحولی در خونه باشد .حس ناامنی در گربه موجب می شود رفتار او از حالت طبیعی خارج شود. که این میتواند شامل گاز گرفتن گربه یا عصبانی شدنش باشد. برای حل کردن هرچیزی که در خانه میتواند باعث ناامنی و  آزار گربه شود، تلاش کنید.

گاز گرفتن گربه

روش های جلوگیری از گاز گرفتن گربه

گاز گرفتن گربه‌ها یکی از معمول ترین مشکلاتی است که صاحبان گربه با آن مواجه می شوند. گاز گرفتن غالبا یکی از رفتارهای عادی گربه‌ها در هنگام بازی کردن یا شیر خوردن می‌ باشد. اما این به این معنی نمی‌ باشد که شما باید این کار او را تحمل کنید. شما می‌ توانید به گربه خود یاد بدهید که این یک رفتار قابل قبول نمی‌ باشد.

هنگام گاز گرفتن:

زمانی که بچه گربه شما را گاز می‌ گیرد، فقط بگویید (آخ) و از او دور شوید. هیچ توجه دیگری به او نکنید.

گربه‌ را زمانی که گاز می‌ گیرد نادیده بگیرید:

گربه‌ها غالبا زمانی که می‌ خواهند توجه شما را جلب کنند گاز می‌ گیرند. اما همچنین آن ها زمانی که شما بیش از حد به آن ها توجه می‌ کنید هم گاز می گیرند. توجه نکردن به گربه می تواند روشی مؤثر برای جلوگیری کردن از گاز گرفتش باشد. از این روش با مقدار کمی توجه به گربه خود استفاده کنید. اگر شما می‌ دانید گربه‌ شما را بعد از ۵ دقیقه توجه گاز می‌ گیرد. بعد از ۴ دقیقه دیگر به او توجه نکنید. اگر با این کار شما را گاز گرفت او را ترک کنید و برای مدتی با او بازی نکنید.

تشویق کردن به رفتار خوب :

وقت کافی برای بازی کردن، نوازش کردن و صحبت کردن با گربه خود بگذارید.

اگر شما گربه خود را در قید و بند گذاشتید او رفتار مناسب بهتری خواهد داشت. به او لذت هایی بدهید و اسباب‌ بازی‌ های جدیدی برای او بیاورید.

وقتی گربه شما رفتار بهتری دارد به اندازه کافی به او توجه کنید، او را بستایید و بهش عشق بورزید.

وقتی که او رفتار بدی دارد با ملایمت اما با ثبات تنبیهش کنید، سپس او را پس بزنید.

این روش خیلی خوب روی گربه ‎ها با سنین مختلف کار می کند.

بیش از هر چیزی گربه از شما می‌ خواهد به او عشق بورزید و او را بپذیرید.

برای دست‌ ها و پاهایتان حد و مرز تعیین کنید:

در زمان بازی، گربه هیجان زده می‌ شود. زمانی که گربه دوست دارد سخت بازی کند و چنگ و گاز بگیرد، حتماً با یک اسباب‌ بازی یا خرس با او بازی کنید. این به گربه یاد می‌ دهد بازی خشن مشکلی ندارد. اما نباید با شما خشن بازی کند .می‌ توانید خرس را روی شکم گربه بکشید و سپس دستتان را از او دور کنید تا با اسباب‌ بازی بازی کنید.

بازی خشن را کنترل کنید:

اگر گربه عادت دارد از پشت به شما حمله کند یا از کنار درها به سمت شما بدود. حتماً در جیبتان رول کاغذ بگذارید و زمانی که به کناره‌ ها یا درها نزدیک می‌ شوید،این توپ کاغذی را به سمتی گربه، پرتاب کنید و گربه را تشویق کنید به سمت این توپ برود.

از اسباب‌بازی استفاده کنید:

از اسباب‌بازی استفاده کنید که از شما دور باشد؛

زمانی که بچه گربه شما می‌ خواهد خشن بازی کند، از این وسیله استفاده می کند و از شما فاصله می گیرد.

از اسپری آب استفاده کنید:

این راه‌ حل را فقط باید زمانی استفاده کنید که هیچ‌ کدام از راه‌حل‌ های بالا جواب نداده باشد.

اگر بچه گربه به شما حمله کرد، باید اسپری آب را به سمت او (نه روی او) بپاشید.

با این کار گربه سریع از حرکت متوقف می‌ شود.

این روش بهترین روش نیست و فقط باید در صورت لزوم از آن استفاده کرد.

اگر هیچ‌ کدام از روش‌ ها جواب نداد، حتماً با دام‌پزشک یا رفتارشناس حیوانات مشورت کنید.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.