سگ و گربه
حمام سگ

حمام رفتن سگ ها

اکثر سگ ها از رفتن به حمام فرار می کنند و هیچ علاقه ای به اختصاص دادن زمان برای تمیزی ندارند. اما استحمام نقش مهمی در سلامت پوست و موی سگ شما دارد. با دور شدن آلودگی و انگل، کاهش بیماری همراه است. ما سعی کردیم در این مطلب اطلاعات مفیدی درباره حمام سگ ها در اختیار شما بگذاریم.

حمام سگ

چند وقت یکبار باید سگ را حمام ببریم؟

هرچند سگ ها مثل ما احتیاج به حمام روزانه ندارند. اما به حمام منظم نیاز دارند. اما زمان بندی آن به خود سگ و محیط زندگی مربوط است. دامپزشک می تواند مقدار استحمام منحصر به سگتان را مشخص کند. زمان های رایجی که می توانید سگ را حمام ببرید:

  • برای اکثر سگ ها ماهی یکبار کافی است.
  • سگ هایی که پوست چرب دارند ممکن است هفته ای یکبار نیز نیاز به حمام داشته باشند.
  • بسیاری از نژادها که موهای کوتاهی دارند کمتر نیاز به استحمام دارند.
  • سگ هایی مانند گلدن رتریور باید کمتر حمام شوند تا روغن طبیعی پوستشان حفظ شود.

درست است که اکثر سگ ها عاشق شنا در آب هستند. اما استحمام زیاد از حد باعث از بین رفتن لایه روغنی محافظ پوست سگ ها می شود و ممکن است آسیب ببینند.

کجا سگ را بشوریم؟

اگر سگ کوچک دارید. می توانید او را در سینک ظرف شویی و یا دستشویی بشورید. و یا اگر تمایل به شستن او در سینک ندارید در وان یا با دوش سیار می توانید در حمام او را بشورید.

می توانید از وان های کوچک پلاستیکی مخصوص سگ ها نیز استفده کنید. سعی کنید در فضای باز با شلنگ این کار را انجام ندهید معمولا سگ ها از آب مستقیم خوششان نمی آید.

استحمام سگ

چگونه سگ را بشوریم؟

چه سگ شما همکاری کند چه نکند شما باید او را بشورید. اما چگونه؟

  • قبل از استحمام او را شانه بزنید تا موهای مرده را از بدنش جدا کنید.
  • هرگز از آب گرم استفاده نکنید سعی کنید با آب ولرم رو به سرد او را بشورید.
  • با ملایمت و آرامش با او صحبت کنید تا متوجه شود قصد شکنجه دادن او را ندارید.
  • از شامپو مخصوص سگ ها استفاده کنید. به آرامی همه جای بدنش را ماساژ دهید و مراقب باشید کف داخل چشمش نرود.
  • به خوبی آب کشی کنید. هیچ شامپو و کفی نباید رو بدن سگ باقی بماند. چون باعث خشک شدن پوست او می شود.
  • از سشوار مخصوص و یا سشوار معمولی با دمای بسیار پایین استفاده کنید.
  • پس از استحمام به او تشویقی بدهید. تا خاطره خوبی رای او بسازید.

خصوصیت پوست بدن سگ

پوست بدن سگ‌ ها دارای یک‌ لایه چربی است. که از غدد ترشح چربی موجود در پوست ترشح‌ شده و در محافظت از ساختار های پوست و موی حیوان نقش مهمی را بر عهده دارد.

این لایه چربی مانع از خشک شدن و تغییر PH پوست و مو شده و از سویی دیگر با حفظ اسید چرب سطح پوست، قدرت مقاومت آن در برابر اجرام بیماری‌ زا را تقویت می‌ کند.

آب نباید داخل گوش سگ برود

علت این موضوع آن است که کانال گوش سگ‌ ها از یک مجرای عمودی و یک مجرای افقی تشکیل‌ شده و در صورتی‌ که آب وارد این کانال شود، در مجرای افقی انتهایی گوش حبس شده و هرچه حیوان سرخود را تکان دهد بازهم نمی‌ تواند آب را خارج کند.

این آب در داخل گوش مانده و بعد از مدتی محل تجمع باکتری‌ ها و عامل ایجاد عفونت خواهد شد. برای جلوگیری از این موضوع می‌ توانید تکه‌ ای پنبه را گلوله کرده و کمی چرب کنید و داخل سوراخ‌ های گوش قرار دهید. منتهی باید یادتان باشد که بعد از پایان حمام پنبه‌ ها را از گوش حیوان خارج کنید. از موم مخصوص استخر نیز برای بستن مجرای گوش می‌ توانید استفاده کنید.

سگ نباید از حمام، خیس بیرون رود

نکته‌ ای که باید پس از هر بار حمام کردن سگ رعایت شود این است که اجازه ندهید سگ شما خیس از حمام بیرون بیاید.

در نظر داشته باشید که اگر در زمستان حیوان را حمام می‌ کنید سرمای هوا و اگر در تابستان او را حمام می‌ کنید، باد کولر به‌ راحتی باعث سرماخوردگی او خواهد شد.

علاوه بر آن حیوانی که بدنش خیس باشد به‌سرعت دوباره خود را کثیف خواهد کرد. بنابراین حیوان را در حمام کاملاً با حوله خشک کرده و سپس سشوار بکشید تا سطح پوست هم کاملاً خشک شود.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.