سگ و گربه
ریختن موی سگ

علت ریزش موی سگ ها

ریزش موی سگ و یا گربه امری کاملا طبیعی است. اما با این حال اگر فکر می کنید ریزش مو بیش از حد معمول است و طبیعی نیست باید سعی کنید آن را کاهش دهید و میزان را حداقل برسانید.

ریختن موی سگ
ریزش موی سگ

ریزش سالیانه موهای سگ

در تمام حیوانات، ریزش مو به طور منظم اتفاق می افتد و بخشی از چرخه طبیعی موهاست. بر اساس نژاد، سن، هورمون ها، محیط زیست و سلامت کلی سگ میزان ریزش مو تغییر می کند. این عوامل بر قد مو و به بافت و تارهای مو نیز تاثیر می گذارد. البته ژنتیک نقش اصلی را دارد. نژادهای خاصی از سگ ها هستند که خیلی کمتر از بقیه دچار این مشکل می شوند. همچنین نژادهای خاص دیگری نیز هستند که دو لایه مو دارند و مقدار زیادی ریزش دارند.

سگ هایی که به طور دائم موهای در حال رشدی دارند، مانند: پودل و یا یورکشایر تریر، دوام موهایشان بیشتر است و خیلی کم دچار ریزش مو می شوند. از طرف دیگر، سگ هایی مانند لابرادور رتریور و هاسکی ها دوام موهایشان بسیار کم است.

ریزش فصلی موی سگ

معمولا، بیشتر سگ ها در طول فصل بهار و پاییز، موهایشان می ریزد. بیشتر سگ ها دو لایه مو بر روی بدنشان دارند: ۱ـ لایه زیری۲ـ لایه رویی

لایه رویی آن لایه ای است که می بینید و از بیرون آن را لمس می کنید. لایه زیری از موهای فرعی تشکیل شده که در اطراف موهای اصلی رشد می کند و کوتاه تر و نرم تر هستند. ریختن فصلی موها بر اثر تغییرات دما اتفاق می افتد. با شروع فصل گرما و گرم شدن هوا، موهای قبلی که در فصل زمستان در لایه زیری وجود داشتند، شروع به ریختن می کنند. تا در فصل تابستان موهای کمتری رشد کنند. سپس، با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا، موهای لایه زیری که کمتر بودند شروع به ریختن می کنندتا موهای ضخیم تر و گرم تری برای فصل زمستان، شروع به رشد کنند.

تغییرات دما روی تمام پوشش بدن سگ ها تاثیر نمی گذارد. برای مثال، سگ هایی مانند بیچون فرایز و شیتزو در لایه زیری، موی کمتری دارند. بنابراین وقتی فصل ها تغییر می کنند، خیلی دچار ریزش مو نمی شوند. با این حال باید لایه قبلی مو از بین برود تا لایه جدید رشد کند تا باعث زیبایی سگ ها شود. برس کشیدن موها برای هر سگی از نکات مهم نگهداری از آن هاست.

ریختن موی سگ

ریزش مو به علت شرایط محیط زیستی

یک فضای زندگی نامناسب و یا شاید رژیم غذایی خاص و حتی حضور در یک آب و هوای ناسازگار می تواند دلیل ریزش موی سگ باشد. در چنین حالتی حیوان شما بیمار نشده است. اما از شرایط مطلوبی نیز برخوردار نمی باشد. غالبا یک رژیم غذایی که فاقد مقادیر مطلوب از ویتامین ها و مواد معدنی باشد. در دراز مدت باعث ضعیف شدن جسم سگ خواهد شد. ضعفی که در اولین نشانه ‌های آن می توانید شاهد ریزش موی او باشید.

از سوی دیگر حضور غذا های آلرژی زا، پر ادویه، همراه با مواد نگهدارنده و شاید افزودنی های متنوع که گاهاً در محصولات غذایی کنسروی بسیار دیده می‌ شود. باعث می ‌شود تا ریزش مو در حیوان تشدید شود. اما اگر در پی راه های برطرف کردن ریزش مو در حیوان خانگی هستید، شاید تنها کافی است نگاهی ساده بر آنچه می خورند داشته باشید.

ریزش موی سگ

عوامل دیگر ریزش موی سگ

سلامت سگ شما بر میزان ریختن موهایش بسیار موثر است. به همین دلیل به علائم غیر معمول که باعث ریزش می شود توجه کنید. بیماری های پوستی، بیماری های غدد داخلی، کمبود مواد مغذی و یا ویتامین ها و دیگر اختلالت متابولیکی باعث تغییرات در میزان ریزش مو می شوند. اگر علائم سگ غیر طبیعی بود با دامپزشک او تماس بگیرید و با مراجعه و چکاپ خیال خود را راحت کنید.

جلوگیری از ریزش موی سگ

برای توقف کامل ریختن مو، هیچ راهی وجود ندارد. زیرا یک چرخش سالم و طبیعی است که برای سگ لازم است. تراشیدن موهای سگ نیز روش پیشنهادی و درستی نیست. زیرا روند طبیعی سرد شدن و گرم شدن بدن سگ ها را بهم می ریزد و در دراز مدت، باعث ریختن کمتر موها نمی شود. در موارد خیلی کمیاب، موهای تراشیده شده یا به طور غیر طبیعی رشد می کنند و یا اصلا رشد نمی کنند. راه حل پیشگیری از ریختن بیش از اندازه موها، تحمل کردن این وضعیت می باشد.

مراقبت های روزمره برای تمامی سگ ها ضروری و لازم است. شانه کردن موی سگ، به حذف موهای مرده کمک می کند. پس قبل از اینکه بخواهید موها را از روی فرش، ملافه ها و اسباب منزل خود جمع کنید، با برس کشیدن، موهای مرده را از بین ببرید. همچنین با این کار، از تلنبار شدن موهای مرده بر روی پوشش بدن سگ، جلوگیری می کنید. زیرا این وضعیت می تواند به پوست آسیب برساند.

شانه زدن باعث می شود تا روغن های طبيعی و سالمی که روی پوست آن ها قرار دارند، در سرتاسر موهای بدن، پخش شوند. برای بعضی از سگ ها، اصلاح موهای مرده خیلی ضروری نیست. اما اصلاح نکردن، باعث می شود که موی بدن سگ ظاهری زبر و خشن به خود بگیرد. در نهایت باعث وضعیت بدی شود. بعضی از صاحبان سگ های خانگی، ترجیح می دهند، برای مراقبت از پوشش بدن سگ خود، آن ها را نزد یک آرایشگر حرفه ای حیوانات ببرند. در بعضی دیگر از انواع موها، می توانید با کشیدن دست خود بر روی موی سگ ، او را مرتب و تمیز نگه دارید.

نژاد هایی با ریزش موی کمتر

با تمام این تفاصیل ممکن است بخواهید که کلا  قید این دردسر ها را بزنید. شاید واقعا نتوانید تحت هیچ حالتی با ریزش موی سگ و یا گربه در محیط خانه کنار بیایید. چرا که این مو ها در هوا معلق می مانند و می توانند به راحتی وارد سیستم تنفسی انسان شده و برای آن ها که حساس هستند تولید آلرژی کنند. در نظر داشته باشید که هر چه ریزش موی سگ بیشتر باشد، مستعد تولید آلرژی بیشتری نیز خواهد بود. لذا برای آنان که حساسیت های تنفسی دارند، بهتر است که از سگ ها با ریزش موی بسیار کم میزبانی کنند؛ اما این سگ ها شامل کدام نژاد ها هستند؟ نژاد های مطرحی مانند یورکشایر، پودل، مالتیز و پولی می توانند انتخاب های خوبی برای این هدف باشند. 

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.