میزان خواب سگ ها

اگر مدت هاست از سگ ها مراقبت می کنید. قطعاً مطلع هستید که چقدر سگ ها عاشق خواب هستند. احتمالا سوالات زیادی درباره خواب سگ ها به ذهنتان خطور کرده باشد. برای مثال در حالت نرمال چند ساعت می خوابند؟ آیا خواب می بینند؟ حالت خوابیدنشان چه معنی دارد؟

برای رسیدن به جواب این سوالات این مطلب را تا انتها بخوانید.

چرت زدن سگ ها

خواب سگ ها

از آن جایی که سگ ها در طول روز کار خاصی برای انجام دادن ندارند. معمولا ترجیح می دهند زمان بیکاری و خستگی خود را بخوابند.

بر اساس تحقیقات کارشناسان، طبیعی است که سگ ها ۵۰٪ روز را بخوابند. آن ها ۳۰٪ دیگر روز نیز در حال استراحت هستند. و تنها ۲۰٪ از وقت خود را به فعالیت های روزانه اختصاص می دهند. به طور متوسط سگ ها بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز می خوابند. این میزان بسته به نژاد، سن، اندازه و سطح فعالیت در طوا روز بستگی دارد. اصولا برای گوشتخواران خوابیدن و استراحت تا ۱۸ ساعت و بیشتر نرمال محسوب می شود. سگ های وحشی و حتی گرگ ها ممکن است بیشتر از سگ های خانگی بخوابند. آن ها برای تهیه غذا شکار می کنند به همین دلیل انرژی بیشتری مصرف می کنند. در نهایت بیشتر هم می خوابند.

اما چرت زدن در ساعت های طولانی می تواند نشانه وجود مشکل باشد. برخی بیماری ها و مشکلات مربوط به سن می تواند برنامه روزانه خواب سگ را به هم بزند. نگرانی و اضطراب جدایی به طور واضحی در خوابیدن بیش از حد روزانه سگ ها تاثیر دارد.

میزان خواب سگ ها

میزان خواب سگ ها به عوامل زیر بستگی دارد:

  • توله سگ ها و سگ های مسن احتمالا بیشتر وقتشان را در خواب سپری می کنند.
  • سگ های چاق و مریض نیز بیشتر از سگ های سالم می خوابند.
  • نژادهای خاصی نیز هستند که تمایلشان به خواب بیشتر است.

همانطور که گفتیم هر سگ به طور معمول بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت خواب احتیاج دارد. البته سگ های بزرگ معمولا چرت های طولانی تری نسبت به سگ های کوچک دارند. معمولا بعد از هر چند ساعت خواب، یک ساعت بیدار می شوند. چرخی میزند آب یا غذایی می خورند ودوباره به خواب می رودند.

به روند طبیعی خواب سگ خود دقت کنید. اگر متوجه تغییر زیاد در مقدار خواب سگ خود شدید احتمالا او دچار مشکل شده است. از تغییر رژیم غذایی گرفته تا مشکل تیروئید می تواند تاثیر گذار باشد. اگر این تغییرات را مشاهده کردید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

سگ های نگهبان یا پلیس، چون در طول روز تحرک و فعالیت بیشتری نسبت به سگ خانگی دارند. کمتر از سگ های کم تحرک خانه می خوابند.

همچنین توله سگ ها می توانند تا ۲۰ ساعت در طول روز بخوابند. رشد و یادگیری سگ ها انرژی زیادی از آن ها می گیرد. به همین دلیل آن ها به خواب بیشتر نیاز دارند.

خوابیدن سگ

حالت خوابیدن سگ

سگ ها در حالت های مختلفی می خوابند. این حالت ها با توجه به شرایط، مکان، فردی که در کنار آن هاست و حسی که دارند متفاوت است. تغییر حالت خوابیدن سگ ها در اثر جراحت یا درد نیز اتفاق می افتد. پس حتما سگ را چک کنید و از نبود جراحت مطمئن شوید.

خوابیدن سگ به پهلو

اگر سگی به پهلو خوابیده باشد، احساس امنیت و راحتی می کند چرا که در آن شرایط اندام های حیاتی او در معرض دید قرار می گیرد. سگ هایی که بیشتر در این حالت می خوابند، سگ های آرامی هستند. با این حال اگر در مکانی جدید قرار بگیرند و یا فرد نا آشنایی در اطراف آن ها باشد حالت خوابیدن خود را تغییر می دهند. در این هنگام دست و پای سگ ها به راحتی می تواند به اطراف حرکت کند. در نتیجه سگ هایی که در این حالت می خوابند ممکن است هنگام خواب دست و پای خود را تکان دهند و لگد بی اندازند.

حلقه زدن سگ به دور خود

حالت رایجی که بیشتر سگ ها به آن شکل می خوابند این است که به دور خود حلقه می زنند به گونه ای که بینی به دمشان برسد. این یک روش مشترک برای حیوانات حیات وحش است. چرا که به آن ها کمک می کند تا از اندام های حیاتی خود محافظت کنند، گرما را در بدن خود حفظ کنند و بتوانند به سرعت از جای خود بلند شوند. این حالت، تحرکت در خواب را برای حیوان محدود می کند به همین دلیل در این حالت حرکتی مشاهده نمی شود. ممکن است با خود فکر کنید که سگی که در این حالت می خوابد نسبت به محیط اطراف خود احساس نا امنی می کند. اگرچه احتمال درست بودنش زیاد است. اما الزاما به این معنی نیست. این یک حالت معمول در زمستان و پاییز است و شاید در این حالت حس بهتری برای خواب داشته باشند.

خوابیدن سگ روی شکم

این روش گاهی اوقات حالت (سوپر من) خوانده می شود. این حالت باعث می شود که هنگام صدا کردن سگ، به سرعت بر روی پای خود بایستد و به سمت شما بیاید. این حالت را بیشتر در سگ هایی می بینیم که مرتبا چرت می زنند اما از طرفی هم می خواهند که هنگام صدا کردنشان به سرعت بلند شوند و در لحظه شروع به بازی کنند. سگ هایی که در این حالت می خوابند به شدت شیطون هستند و از هیچ فرصتی برای بازی کردن نمی گذرند.

خوابیدن سگ به پشت و پنجه ها در هوا

همان طور که حلقه زدن باعث گرم شدن بدن سگ ها می شود به پشت خوابیدن هم باعث خنک شدن سگ می شود. از آن جا که چربی اطراف شک سگ کمتر از سایر نقاط است و از طرفی غده های عرق درون پنجه او قرار دارد. خوابیدن به این شکل روشی عالی برای خروج گرما است.

خواب سگ

عادات و رفتار سگ هنگام خواب

هنگامی که سگ شما خواب است می توانید نشانه هایی از کیفیت خوابشان با استفاده از رفتار هایی که از خود نشان می دهند و عادات خوابشان بدست آورید. خواب برای بهبود و ترمیم بدن مهم است و خواب REM که عمیق ترین مرحله خواب است بیشترین خاصیت ترمیم کنندگی را دارد.

چرخیدن و حفره کندن سگ

این که سگ‌ ها موقع خواب اطراف محل خواب خود بچرخند و یا جای خود را کمی عمیق‌ تر کنند یک رفتار عادی است. سگ‌ ها این رفتار را از اجداد سگ و گرگی خود به ارث بردند. اغلب چمن ، برگ و یا برف زیر پای خود را لگد‌ می‌ کردند تا جای خود را بهتر کنند. آن‌ها همچنین ممکن بود حفره‌ ای در جای خود ایجاد کنند تا مکان خواب خود را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگهدارند.

سگ‌ ها تمایل دارند هنگام خواب چند‌ بار دور خود بچرخند اما انجام بیش از اندازه‌ این رفتار یا مشکل در حل و فصل آن ممکن است نشانه‌ ای از درد، آرتروز یا یک مشکل عصبی باشد. اگر متوجه چرخیدن بیش‌از حد شدید، با یک دامپزشک مشورت کنید.

چرت زدن سگ

سگ‌ ها ممکن است در طول روز مقداری چرت بزنند که می‌ تواند نشان‌دهنده‌ این باشد که آن‌ها تنبل و خسته هستند یا اینکه فقط به اندکی استراحت نیاز دارند. این خواب یک خواب عمیق و آرام نیست و آن‌ ها منتظر یک اتفاق و یا چیز جالبی هستند تا با آن همراه شوند.

به گوش‌های سگ خود توجه کنید. خواهید دید که با هر صدای غیر معمولی تکان می‌ خورند. این به این معنی است که سگ شما نسبتاً هوشیار است و تنها به دنبال چیز با ارزشی است که از جای خود بلند شود. شاید وقت آن رسیده است که یک کار جالب انجام دهید. مثلاً او را به پیاده‌روی ببرید و یا با او بازی کنید.

پیچیدن به خود و تکان دادن اعضا بدن سگ

سگ‌ ها هنگامی‌ که در خواب عمیق هستند و در استراحت کامل به سر می‌ برند، اندکی حرکت می‌ کنند. آن‌ ها با این کار می‌ توانند به رویاهای خود به خوبی عملی کنند. با این‌که فکر می‌ کنند واقعیت است اما در حقیقت آن‌ ها در یک خواب شیرین قرار دارند.

به خود پیچیدن، تکان دادن دم، لگد انداختن، پارس‌ ها و ناله‌ های ریز و گاه به گاه امری طبیعی است. بهتر است این زمان از خواب بیشتر از هر موقع دیگری طول بکشد چرا که این مرحله از خواب بسیار ترمیم‌ کننده و برای سلامتی آن‌ ها مفید است. حرکت هنگام خواب در توله‌ سگ‌ ها و سگ‌ های مسن بیشتر از بقیه است و هیچ‌کس نتوانسته دلیل آن را توضیح دهد.

احتمال کمتری نیز برای پیچیدن سگ به خود در هنگام خواب وجود دارد و آن هم این است که ممکن است احساس سرما کند. جمع کردن بدن روشی برای گرم‌ تر شدن است. اگر سگ شما احساس سرما می‌ کند از یک پتو استفاده کنید و یا اینکه او را به یک مکان گرم‌ تر منتقل کنید.

علائم پریشانی

سگ ها نیز مانند انسان ممکن است کابوس ببینند. اگر احساس می کنیدکه سگ شما کابوس می بیند و حرکت می کند و بیش از حد ناله و پارس می کند، با آرامش او را بیدار کنید. برای این کار او را آرام صدا کنید و به آرامی به پهلو و کمر او ضربه بزنید. سعی کنید او را آرام کنید.

تشنج

اگر پیچیدن سگ به خود بیش از حد زیاد شود ممکن است نشانه‌ ای از تشنج باشد. فوراً به مراقبت‌ های پزشکی نیاز دارد. اگر احساس می‌ کنید حرکات سگ شما غیر عادی است، نام او را صدا بزنید و سعی کنید او را از خواب بیدار کنید. اگر از خواب بیدار شدند یعنی تنها یک خواب شدید و ترسناک دیدند.

اما اگر به شما هیچ پاسخی ندادند و از خواب بیدار نشدند، همچنان آن‌ها را تکان دهید و سعی کنید از جای خوابشان بلند‌شان کنید و فوراً از کمک یک دامپزشک استفاده کنید. شما باید به عادت‌ های معمول خواب سگ‌ خود توجه کنید، تفاوت‌ ها را بیابید، در آن صورت می‌ توانید بگویید که چه چیزی غیرعادی است.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل