خواب گربه ها

میزان خواب در گربه ها به طور معمول چقدر است؟ اگر به تازگی گربه ای را برای نگهداری به منزل آورده اید، سوالاتی نظیر این به ذهنتان خطور می کند. که در این مطلب به آن ها پاسخ داده ایم.

میزان خواب گربه ها

خواب زیاد در گربه ها

 تا حالا به این موضوع توجه کرده اید که گربه‌ ها دائم در حال چرت زدن هستند؟ تحقیقات و بررسی ژن گربه ها مشخص می کند که این موجودات به دلیل غریزه خود زیاد می خوابند. برای شکار و دوری از خطرات احتمالی زیاد می خوابند تا انرژی لازم را داشته باشند. خواب بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت در شبانه روز برای گربه ها امری طبیعی است. در حقیقت در مقایسه با انسان، گربه ها برای رشد و ترمیم بدن کوچک و ظریفی که دارند، به این مقدار خواب در طول شبانه روز نیاز دارند.

از لحاظ رفتارشناسی هم اصولا گربه ها شکارچیانی شب گرد محسوب می شوند. گربه ها بیشتر طول شب را در طبیعت به جست و جو و شکار در دل تاریکی شب می پردازند. پس این امر کاملا طبیعی است که برای دخیره انرژی، روزها تا جایی که می توانند استراحت کنند و انرژی خود را برای کنجکاوی و شکار در شب نگه دارند. حتی اگر به رفتار گربه ها در خانه توجه کنید. متوجه می شوید که چرا قبل از طلوع خورشید و پس از غروب آن، گربه ها به یکباره فعال و پر انرژی شده و به جست و خیز می پردازند.

گربه ای که بیش از حد معمول می خوابد. ممکن است دچار یک بیماری تشخیص داده نشده باشد و یا ممکن است ساعات زیاد خواب به دلیل بارداری یا سن زیاد باشد. این که بدانید گربه تان معمولا چقدر می خوابد، می تواند هنگام ایجاد تغییرات در خوابش مفید باشد و شما قادر به تشخیص بیماری یا مشکل او بشوید.

ساعات خوابیدن گربه

گربه بالغ می تواند بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت بخوابد. بچه گربه ها به دلیل افزایش هورمون حتی بیشتر می خوابند. میزان ساعات خواب گربه مطابق با سن و شیوه زندگی او متغییر است. معمولا گربه ها دوست دارند در طول روز بخوابند و در طول شب بیدار بمانند. با این حال اگر شما گربه تان را در طول روز فعال نگه دارید. خوابش در طول شب سازگار خواهد شد و در طول روز بیدار خواهد ماند.

گربه ها اغلب فقط چرت می زنند. به این معنی که خوابشان بسیار سبک است. آن ها می توانند در هر زمان با توجه به سر و صدا یا اگر چیزی توجهشان را جلب کند از خواب بیدار شوند. اگر گربه شما در حال شروع بیش از حد خوابیدن است احتمالا نشانه وجود مشکل یا مسن شدن اوست.

ساعات خواب گربه

خوابیدن گربه با یک چشم باز

حقیقت این است که که گربه واقعا با یک چشم باز نمی خوابد. اما ممکن است زمان زیادی در خواب را نیمه هشیار باشد. چون او شکارچی است که با منتظر ماندن و مشاهده شکار می کند. موفقیت او بعد ار دیدن شکار به توانایی جهش او برای گرفتن آن بستگی دارد. خواب زیاد گربه عمیق نیست. به طوری که او فورا می تواند دست به کار شود و از جایش بلند شود. خواب عمیق آن ها نیز هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد.

زمانی که گربه در حالت چرت زدن است. می توانید حرکت گوش های او را ببینید. یکی از گوش ها احتمالا به سمت صدای مورد علاقه او بچرخد. چشمانش محکم بسته نیست و هر لحظه ممکن است باز شوند. موقیعت های خوابیدن نیز می تواند توسط دمای هوا تغییر کند. وقتی گربه ها سردشان است، بدنشان را جمع می کنند و می خوابند. وقتی هوا گرم است، بدنشان را می کشند و به خواب فرو می روند

علت خواب زیاد در گربه ها

سایر علائم را در گربه کنترل کنید و اگر شما متوجه چیز غیر معمولی شدید حتما به دامپزشکی مراجعه کنید.

سالخوردگی

شما باید به گربه پیر خود اجازه دهید تا ساعات بیشتری را صرف خوابیدن کند. هرچه سن گربه افزایش می یابد تمایل او برای حفظ انرژی خود به خواب بیشتر می شود.

بیماری

ساعات خواب طولانی ممکن است ناشی از کمبود انرژی یا به دلیل بیماری باشد. گربه ای که بیمار است ممکن است بیش از حد معمول بخوابد. حتی امکان دارد به این خاطر باشد که بدن سعی می کند با بیماری مبارزه کند و نیاز به زمان استراحت بیشتری داشته باشد. اگر گربه شما بیش از حد می خوابد و خوابش همراه با خرخر کردن است این مسيله به دلیل مشکل تنفسی است.

بارداری علت خواب زیاد در گربه ها

دلیل خواب زیاد گربه شاید بارداری باشد. می تواند به این خاطر که گربه دیگر علاقه مند به جفت گیری نیست و در حال آماده شدن برای داشتن بچه گربه ها است باشد. علاوه بر این، همچنین ممکن است افزایش مقدار هورمون دلیل خواب آلودگی باشد. نشانه های بارداری می تواند زودتر از ۳ هفته بعد از جفت گیری قابل رویت باشد. پستان های گربه متورم و صورتی خواهد شد. همچنین ممکن است استفراغ کند. رفتار گربه باردار نیز تغییر خواهد کرد او دوستانه تر و نسبت به شما مهربان تر خواهد شد.

تاثیر زمستان در خواب گربه ها

در طول زمستان گربه احتمالا برای حفظ مقدار انرژی بیشتر بخوابد. اگر گربه شما هیچ گونه علائم غیرعادی نشان نمی دهد و بیش از حد معمول می خوابد نباید عامل نگران کننده ای باشد. به محض این که هوا گرم تر شد، خواب گربه نیز به حالت طبیعی باز می گردد.

انرژی برای شکار

بر خلاف حيواناتی که از علوفه و چمن­ ها تغذیه می­ کنند، گربه­ ها شکارچی هستند.  غذا برای شکارچیان در دشت­ ها ­رشد نمی­ کند، بنابراین برای دستیابی به غذا باید تلاش کنند.  زمانی که شکار پیدا می­شود، گربه کمین می ­کند و با دقت بررسی می­ کند که چگونه می­تواند طعمه را شکار کند. 

از آن جایی که گربه برای شکار کردن پنهان می­ شود، تلاش برای دستیابی به شکار کوتاه است اما نیاز به صرف انرژی فراوان دارد. گربه ­ها لاشه ­خوار نیستند، بنابراین شکاری که آن­ ها می­خورند باید تازه باشد. نیاز به شکار تازه به معنای شکار کردن مداوم است.

شکار کردن به انرژی زیادی نیاز دارد. علاوه بر آن، به خاطر جثه­ اش، گربه ­ای که همانند یک شکارچی شکار می­کند، عامل استرس، باعث مصرف بیشتر انرژی می­ شود. بنابراین گربه باید مطمئن شود که تمام نیازهایش برای شکار کردن آماده است. خوابیدن باعث حفظ انرژی و تقویت شدن برای شکار بعدی می شود.

چرت زدن گربه

انواع حالت گربه ها هنگام خواب

گربه ها هم مانند سگ ها، در حالت های مختلف و عجیب می خوابند. شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد. هر کدام از این موقیعت ها، نوعی از احساسات آن ها را نشان می دهد. با توجه به مقدار میزانی که گربه ها می خوابند فرصت کافی برای تجزیه تحلیل آن ها دارید.

خوابیدن به پشت و پاها به سمت بالا

گربه هایی که ترجیح می دهند به پشت بخوابند و شکمشان رو به بالا باشد، در محیط احساس امنیت و آرامش دارند. در چنین موقیعت هایی، گربه ها آسیب پذیر هستند و اندام های حیاتی آن ها در معرض دید قرار دارند. بنابراین در موقیعت خطر نمی توانند سرعت عمل به خرج دهند و فوراً پا به فرار بگذارند. در کل گربه هایی که به این شکل می خوابند، به صاحبان خود اطمینان کامل دارند.

خوابیدن به شکل مچاله

گربه هایی که موقع خواب دمشان را دور خودشان حلقه می کنند و مثل توپ مچاله میشوند؛ طبق غریزه طبیعیشان عمل میکنند. گربه هایی که در خیابان زندگی می کنند، اغلب به این شکل می خوابند. زیرا این موقیعت به آن ها احساس امنیت داده و گرمای بدنشان را حفظ می کند.

خوابیدن با چشم های نیمه باز

گربه هایی که خیلی هشیار هستند یا به محیط اطرافشان اطمینان ندارند. ممکن است با چشم های نیمه باز بخوابند. در این حالت ،‌خواب گربه ها عمیق نیست و با کوچک ترین صدایی از خواب می پرند. گربه هایی که تازه به سرپرستی گرفته شده اند یا گربه هایی که در فضاهای پر سر و صدا زندگی می کنند، اکثراً تا زمانی که با محیط خو بگیرند، به این شکل می خوابند.

خوابیدن گربه به پهلو

گربه هایی که آرامش و اطمینان و امنیت دارند، به پهلو می خوابند و پاهای خود را دراز می کنند. اگر گربه ای به پهلو خوابیده باشد، خوابش عمیق است و نباید مزاحمش شد.

خوابیدن در فضاهای دنج و پنهانی

حتما تا به حال دیدید که گربه شما پشت بالش، زیر پتو یا داخل جعبه پنهان شود. گربه ها عاشق محیط های گرم و راحت هستند و پنهان شدن در فضاهای دنج، این گرما و راحتی را برایشان فراهم می کند. اکثر گربه ها گاهی به این کار علاقه نشان می دهند. اما اگر گربه شما دوست دارد مدام خود را در فضاهای دنج پنهان کند و بخوابد، احتمالا سردش است یا احساس عدم امنیت می کند. گربه های خجالتی هم اغلب یک گوشه دنج برای چرت زدن پیدا می کنند و ترجیج می دهند کسی کاری به کارشان نداشته باشد.

خوابیدن به شکل دایره

گربه هایی که پنجه هایشان را زیرشان جمع می کنند و طوری دراز می کشند که شبیه یک قرص نان به نظر می رسند، فقط در حال استراحت هستند. به این معنی که در خواب عمیق فرو نرفتند.

خوابیدن به شکلی ناجور و غیر طبیعی

گربه هایی که هنگام خواب خودشان را کج و کوله می کنند، در محیطشان احساس راحتی بسیار زیادی می کنند. حتی اگر از نطر شما بسیار سخت خوابیدند. هیچ پاسخ منطقی برای این حالت وجود ندارد که چرا اگر گربه تا این حد احساس راحتی دارد، در چنین موقیعت ناراحتی می خوابد. برای مثال سرش را از صندلی آویزان می کند. این گربه ها، عاشق توجه هستند و شاید به همین دلیل این حالت را برای خوابیدن انتخاب می کنند.

مهران نعیمی

Add comment

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.

خروج از نسخه موبایل